Ontwikkelingshulp

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Fruitig
Leefwijze: veganist

Re: Ontwikkelingshulp

Bericht door Fruitig » za jun 23, 2012 19:12

Stoppen met algemene ontwikkelingshulp(lees: het domweg geld storten zodat bepaalde personen zichzelf verrijken of er wapens van gekocht worden) en zelf opstarten vanuit Nederland met concrete ontwikkelingshulp(onderwijs, hygiëne, drinkwater etc.) Daarnaast starten met eerlijke verdeling van voedsel; eerst voor eigen volk(is dus Afrika) en wat er eventueel over is kan verkocht worden aan andere landen.
vegan with an edge!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za jun 23, 2012 19:19

Emiel schreef: Ik hoor soms wel opmerkingen, zelfs binnen mijn familie, dat we eerst maar eens onze 'armen' moeten helpen ipv mensen in andere landen. Nu vind ik dat vrij egoistisch en ook snap ik dat wij-zij gevoel niet. Mensen zijn toch mensen, waar ze ook wonen? Daarnaast kunnen we die mensen die in Nederland steun nodig hebben ook best helpen, maar die hebben het lang niet zo slecht als die miljoenen die liggen te verhongeren of uit te drogen.
Je hebt relatieve armoede en absolute armoede. De armste mensen in Nederland hebben het zeker niet makkelijk, maar hoeven nochtans niet bang te zijn dat ze verhongeren. Sterker nog, ze krijgen o.a. 100 euro in de maand van de overheid om kleding te kopen. Wie van ons geeft er zo veel aan uit? Ik niet! Juist omdat ik bij de kringloopwinkel koop.

Natuurlijk hebben arme mensen hier het relatief goed en ook relatief slecht. Ik denk dat we beide kunnen doen, het helpen van armen hier en in het buitenland. Armen hier kun je namelijk op manieren helpen waarop je armen in het buitenland niet kan helpen, en zonder dat het evenveel geld kost. Bijvoorbeeld: Versoepel regels aangaande over-datum producten en verplicht supermarkten hun over-datum waren aan de armen te geven (via tussenliggende organisaties natuurlijk).

Daarnaast ben ik het 100% eens met Fruitig hierboven; geen geld 'weggeven' maar zelf de vinger in de pap, eh, projecten, houden.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za jun 23, 2012 19:44

Is die 100 euro specifiek voor kleding? Echt waar? Belachelijk zeg. Meteen opheffen en het anders regelen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jun 24, 2012 10:26

Vegantastic schreef:Is die 100 euro specifiek voor kleding? Echt waar? Belachelijk zeg. Meteen opheffen en het anders regelen.
In een interview met een alleenstaande werkloze moeder las ik dat in ieder geval. Ik kan me wel voorstellen dat kinderen bijvoorbeeld vaker nieuwe kleding nodig hebben dan volwassenen (maken het sneller stuk, groeien er sneller uit) en schoenen horen er natuurlijk ook bij. En het wordt zo berekend, maar ze checken niet of je het vervolgens alleen maar aan kleding uitgeeft. Maar dat is wel wat ze denken dat je nodig hebt. Ik denk dat wat je daadwerkelijk nodig hebt, heel erg afhangt van de situatie. Zitten je kinderen in een groeispurt, heb je net een net pak nodig voor sollicitaties, is er een goede kringloopwinkel in de buurt of ligt die van jou alleen maar vol met rotzooi... Lastig om daar de uitkering op aan te passen. Maar dan nog vind ik 100 euro inderdaad wel veel.

Ik vind het gewoon een beetje scheef dat sommige mensen een uitkering én een nieuwe LCD-tv hebben. Dat is niet eerlijk, dat heb je niet nodig. Nu denken heel veel Nederlanders daar anders over, zij zien hun tv wel als een basisbehoefte, maar dan zeg ik: Liever dat geld naar ontwikkelingshulp. Maar het is natuurlijk niet te doen om de uitkering per huishouden exact te gaan aanpassen aan wat er nodig is, of mensen te gaan vertellen dat ze nieuwe schoenen voor hun kind moeten kopen in plaats van een nieuwe tv. Dat kost óók weer bakken met geld.

Misschien is het beter om het moeilijker te maken om mensen uberhaupt in financiële problemen te laten komen. Ontslag, dat voorkom je niet, maar het maken van schulden omdat je luxeproducten op afbetaling koopt, dat moet gewoon veel moeilijker worden gemaakt. Dat je, als je nog een bepaald bedrag schuld heb bij welke winkels dan ook, andere winkels jou wettelijk geen producten meer mogen verkopen op afbetaling - en dat bedrag dan redelijk laag instellen. Of een apart, hoger bedrag nemen voor noodzakelijkheden (koelkast) en een lager bedrag voor luxes (tv). En bij grote bedragen (nieuwe keuken) wettelijk verplicht bent om een substantiële eerste aanbetaling te doen (zeg 50%). Eventueel kun je die eisen heel scherp maken maar dan de mogelijkheid laten voor mensen om een uitzondering aan te vragen, individueel beoordeelt, zodat jonge moeders bijvoorbeeld wel een defecte koelkast kunnen vervangen et cetera.

In principe hoort het niet nodig te zijn leningen af te sluiten (buiten een hypotheek en een studielening dan). Mensen zijn daar gewoon niet handig mee. Ik wil ook wel eens iets nieuws, maar als het me uiteindelijk 30% zo veel kost omdat ik het geld leen, dan spaar ik toch nog een maand/halfjaar/jaar? Ik vind het vreselijk, die leningreclames waarin mensen zorgeloos vertellen dat ze een lening voor hun vakantie hebben afgesloten. Dat dóe je gewoon niet, dat zou sociaal onacceptabel moeten zijn, dat brengt zo veel mensen in de problemen...

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jun 24, 2012 10:50

Ik kan de gegevens voor Nederland niet vinden, maar dit (pagina 26) onderzoek in België geeft aan dat je 100 euro samen nodig hebt voor kleding voor een vrouw en 1 kind. Dat was ook de situatie in het interview. Misschien bedoelde ze dus, 100 euro aan kleding sámen (of ze berekenen het echt anders in Nederland). 60 euro zou dan ongeveer voor kleding voor het kind moeten zijn. Ik vind het nog steeds twijfelachtig, maar als ik in deze berekening kijk naar de totaalkosten en het vergelijk met mijn eigen situatie (een koppel zou het van 1295 euro moeten redden), vind ik het wel redelijk.

Interessant: Ze berekenen ook méér voor kleding voor vrouwen als voor mannen... beetje raar.

vegalan

Bericht door vegalan » ma jun 25, 2012 7:04

Renee1137@
Ik ben blij dat jij niet bepaald wat ''arme'' mensen in Nederland wel of niet zouden moeten krijgen. Ik gun hen die 100 euro voor kleding wel (want die krijg je alleen als daar een gegronde rede voor is) en het is fijn voor hen als ze ook tv kunnen kijken. Een LCD TV hebben ze echt niet allemaal. Het is belachelijk om hen nog meer te korten om de ontwikkelingshulp te finacieren terwijl de armoede daar juist door het handelsbelang van de rijken wordt veroorzaakt. Je zegt nu eigenlijke dat de armen het probleem van de armen moeten oplossen of dat ze er zelf maar wat aan moeten doen. Dat is VVD politiek. Het is moreel gezien onjuist om het economisch belang en de productie waarde van een individu (mens of dier) te verheffen boven hun welzijn, want dat is namelijk ook een rede waarom zoveel arme dieren in de bio-industrie zitten en mensen in de derde wereld landen worden uitgebuit. Ik heb dat altijd erg merkwaardig gevonden wanneer mensen die begaan zijn met het lot van mens en dier dit doen. Het past gewoon niet bij een veganist.

.

Liadan

Bericht door Liadan » ma jun 25, 2012 8:52

Ik vind het altijd heel erg hoe mensen die genoeg verdienen denken te weten hoe iemand met een uitkering zich zouden moeten redden. Wij hebben thuis nooit nieuwe meubels, tv's e.d. gekocht, alles kochten we bij de kringloop. Kleding was ook tweedehands van andere mensen of de kringloop (ondergoed en schoenen wel nieuw) en af en toe iets nieuws. Mijn ouders dronken ook niet elke dag een krat bier :wink: en hadden ook geen schulden door leningen voor luxe producten, maar waren opgelicht en zijn daardoor in de schulden gekomen.
Ik denk dat dat bedrag voor kleding iets is wat per gemeente verschilt. Mijn moeder kreeg aan het begin van de zomer een bedrag voor culturele dingen, en ze moest dan bonnetjes daarvan bewaren als bewijs, zodat we het ook zeker weten alleen voor culturele dingen konden gebruiken. Wij waren er wel blij mee, want het was het enige dat we per jaar konden doen. De helft van dat geld ging trouwens meestal op aan school, want dat was behoorlijk prijzig voor mijn ouders. 3 kinderen op VWO, dus 3x6 keer schoolboeken geld, en onze school ging vaak op (dure) excursies.

vegalan

Bericht door vegalan » ma jun 25, 2012 10:33

Ja, men denkt vanuit een geriefelijke situatie (ten behoeven hiervan) alles te weten hoe arme mensen zouden moeten leven met het beetje geld dat ze hebben. Het is zeker moeilijk om kinderen te laten studeren als je als ouder eigenlijk niet hun boeken en schoolgeld kunt betalen en het is ook niet plezierig als het kind niet aan excursies deel kan nemen. Armoede is niet iets waar je altijd voor kiest. Het is eerder het gevolg van omstandigheden die moeilijk zijn te veranderen.

.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jun 25, 2012 20:45

Ten eerste heb ik hierboven al hersteld dat het bedrag, wat ik in het interview las, niet zou kunnen kloppen, en dat het werkelijke bedrag volgens mij wel redelijk was. Ja, ik vind 100 euro voor 1 persoon in de maand aan kleding best veel in een gemiddelde situatie, maar als je in een strak pak op een sollicitatiegesprek moet verschijnen is dat geen gemiddelde situatie doch erg belangrijk. En het was dus 100 euro voor 2 personen, wat dus veel minder is, en mijns inziens niet heel veel.

Ten tweede snap ik dat het leek alsof ik bedoelde dat we nu, hier, in deze situatie uitkeringen moeten korten om meer ontwikkelingshulp te financiëren - en ik snap dat dat jullie erg krom lijkt want dat zou het ook zijn - maar dat is niet wat mij een goed idee lijkt. Van mij hoeft geen enkele uitkering gekort. We hadden het simpelweg over de moeilijkheid - onmogelijkheid - waarmee een uitkering is af te stellen op de individuele benodigdheden. Juist dat zou er voor moeten pleiten om niet te korten, want je kunt dus nooit inschatten wat er precies nodig is. En dan beter een euro te veel als één te weinig, dat kunnen we in dit land best betalen. Ja, er zullen altijd mensen zijn met een uitkering die niet de handigste financiële keuzes maken, maar ik heb nooit gezegd dat dit een meerderheid betreft óf dat dit een reden moet zijn om uitkeringen te korten. Omdat het dus, ik zeg het nog een keer, onmogelijk beter te reguleren valt.

En ik heb overigens meerdere jaren (tot zeer recent, en in de toekomst wellicht weer) geleefd met een inkomen dat onder de armoedegrens valt, dus het is niet alsof ik vanuit mijn 'geriefelijke' gouden troontje oordeel over de 'armen' ofzo. En ik kan eerlijk zeggen dat ik er niet onder geleden heb. Dat hoeft niet voor iedereen en in elke situatie zo te zijn, en er is op dit niveau een heel groot verschil tussen 50 euro meer of minder in de maand, maar ik wil wel duidelijk stellen dat ik dus wel enig benul heb van het uitgavenpatroon dat past bij een inkomen onder de armoedegrens.

Ik hoop te hebben opgeklaard dat ik geen VVD'er ben. Ik denk dat ik als VVD'er ook niet zoveel hier had neergezet over hoe we op (nog) constructieve(re) wijze armen in eigen land kunnen helpen, zoals ophouden met goed en gezond voedsel weggooien terwijl de voedselbanken voor een groot deel helemaal geen gezond voedsel tot hun beschikking hebben, en mensen behoeden voor financiëel riskante situaties door bijvoorbeeld lenen moeilijker te maken.

Nogmaals, ik snap hoe het overkomt, maar het is naar mijns inziens niet of/of. Het is en/en.

Ik vind het jammer dat jullie naar mijn gevoel heel erg reageren op je eigen denkbeeld van "mensen die kritisch zijn over uitkeringen zullen ze wel willen afschaffen en VVD-mentaliteit hebben" en helemaal niet lezen wat er echt geschreven wordt. Daardoor lees je van alles tussen de regels door wat er helemaal niet staat. Maar blijkbaar weet je helemaal niet wat 'men' denkt (alsof dat niet uit de hoogte is, zeg...) Lees nog maar eens rustig na zou ik zeggen. Als we niet meer kritisch mogen nadenken over dit soort dingen is het einde zoek.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 26, 2012 0:10

vegalan schreef:Renee1137@
Ik ben blij dat jij niet bepaald wat ''arme'' mensen in Nederland wel of niet zouden moeten krijgen. Ik gun hen die 100 euro voor kleding wel (want die krijg je alleen als daar een gegronde rede voor is) en het is fijn voor hen als ze ook tv kunnen kijken. Een LCD TV hebben ze echt niet allemaal.
Wat mij betreft zou er elke keer verantwoording afgelegd moeten worden over kledingaankopen e.d. Dat ze dat gewoon regelen op moment dat er behoefte is. Het is wel raar als men standaard 100 euro krijgt. Zelfde wat betreft de studiefinanciering. Studenten die het aan bier opmaken enzo. Zou beter werken als het gewoon alleen gebruikt kan worden aan boeken e.d. Het gaat ook soms krom. Die TV's zijn een voorbeeld, maar daar kan je nog beargumenteren dat het qua stroomgebruik mss gunstiger kan zijn dan een oude tv. Maar er zijn ook mensen die met de auto naar de voedselbank rijden die op fietsafstand zit e.d.

Dus het zou beter zijn als het allemaal efficienter en doeltreffender geregeld wat betreft het geld. Dan hou je mss juist extra geld over voor de gevallen die echt meer nodig hebben.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di jun 26, 2012 6:11

Vegantastic schreef: Wat mij betreft zou er elke keer verantwoording afgelegd moeten worden over kledingaankopen e.d. Dat ze dat gewoon regelen op moment dat er behoefte is. Het is wel raar als men standaard 100 euro krijgt. Zelfde wat betreft de studiefinanciering. Studenten die het aan bier opmaken enzo. Zou beter werken als het gewoon alleen gebruikt kan worden aan boeken e.d. Het gaat ook soms krom. Die TV's zijn een voorbeeld, maar daar kan je nog beargumenteren dat het qua stroomgebruik mss gunstiger kan zijn dan een oude tv. Maar er zijn ook mensen die met de auto naar de voedselbank rijden die op fietsafstand zit e.d.

Dus het zou beter zijn als het allemaal efficienter en doeltreffender geregeld wat betreft het geld. Dan hou je mss juist extra geld over voor de gevallen die echt meer nodig hebben.
Ik ben het met je eens dat dat ideaal zou zijn. Dan zou je dus ook méér kunnen geven als er bijvoorbeeld ineens een nieuw pak voor een sollicitatie nodig is. Het probleem is denk ik alleen dat je enorm bureaucratisch apparaat aan mensen gaat nodig hebben om dat allemaal individueel af te handelen... En dat dat dan zelf weer zoveel geld kost dat we het net zo goed niet kunnen doen. Maar dat weet ik niet zeker, want voor een deel wordt het denk ik al zo geregeld.

Studiefinanciering zou je op z'n minst kunnen aanpassen aan de studie - sommige studies kosten een veelvoud aan materiaal/excursies et cetera in vergelijking met andere studies. Maar ik vind wel dat niet alle stufi naar studiegerelateerde zaken hoeft, een substantieel deel mag ook gebruikt worden om van te leven, d.w.z. niet meerdere dagen in de week te hoeven werken naast de fulltime studie.

vegalan

Bericht door vegalan » di jun 26, 2012 9:58

Renee1137 schreef:Ik vind het jammer dat jullie naar mijn gevoel heel erg reageren op je eigen denkbeeld van "mensen die kritisch zijn over uitkeringen zullen ze wel willen afschaffen en VVD-mentaliteit hebben" en helemaal niet lezen wat er echt geschreven wordt. Daardoor lees je van alles tussen de regels door wat er helemaal niet staat. Maar blijkbaar weet je helemaal niet wat 'men' denkt (alsof dat niet uit de hoogte is, zeg...) Lees nog maar eens rustig na zou ik zeggen. Als we niet meer kritisch mogen nadenken over dit soort dingen is het einde zoek.
Het gaat voornamelijk om je bemoeizucht met mensen die arm (en mogelijk ook ziek, gehandicapt) zijn, terwijl je niet de oorzaak, maar wel hun middelen (om nog een beetje te kunnen leven) ter discussie stelt en dat lijkt mij binnen het kader van de armoede (ook die in derde wereld landen) ongepast. Het is niet verkeerd om kritisch na te denken, maar het is bij dit onderwerp meer gepast om je op de oorzaak van de armoede te richten dan op wat je hen nog kunt ontnemen, want dat laatste was namelijk een onderdeel van je quote. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je schrijft en mensen hieruit op zouden kunnen maken, de beleving van de persoon. Dat kun je hen niet kwalijk nemen. Je hebt daarom de gelegenheid om je gedachten via een andere Quote aan te vullen (preciseren) of te corrigeren, wat je ook hebt gedaan. Het doel van mijn quote is hierdoor dus deels gerealiseerd.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di jun 26, 2012 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan » di jun 26, 2012 10:06

Renee1137 schreef:Ik ben het met je eens dat dat ideaal zou zijn. Dan zou je dus ook méér kunnen geven als er bijvoorbeeld ineens een nieuw pak voor een sollicitatie nodig is. Het probleem is denk ik alleen dat je enorm bureaucratisch apparaat aan mensen gaat nodig hebben om dat allemaal individueel af te handelen... En dat dat dan zelf weer zoveel geld kost dat we het net zo goed niet kunnen doen. Maar dat weet ik niet zeker, want voor een deel wordt het denk ik al zo geregeld.
Ik denk dat als je gaat kijken wat mensen werkelijk nodig hebben er geld bij moet, want arme mensen schuiven noodgedwongen met de middelen die ze hebben. De ene keer dit, de andere keer dat en er is gewoon te weinig om te sparen.

.

Brent

Bericht door Brent » di jun 26, 2012 11:03

De gigantische importen van grondstoffen en voedingsmiddelen van buiten Europa naar Nederland veroorzaken indirect enorm veel ellende en onderontwikkeling in laagontwikkelde economien.
Als alleen al aan al die roofbouw een einde zou worden gemaakt, zou dat vele malen meer opleveren dan het gefreubel van ontwikkelingsorganisaties.
Het heeft ook iets betuttelends, alsof het niets anders is dan de voortzetting van onze kolonialistische liefdadigheid terwijl we met onze handel zo'n land genadeloos plunderen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie