Ontwikkelingshulp

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Ontwikkelingshulp

Bericht door Emiel » za mar 24, 2012 9:38

Dit bericht vanochtend op vk.nl verrastte mij enigszins. Na het lezen ervan was ik ook verrast, niet vanwege het, in mijn ogen idiote, standpunt van de PVV, maar wegens de betrokkenheid van Bill Gates bij ontwikkelingshulp. Hij heeft natuurlijk helemaal gelijk dat het idioot zou zijn als een rijk land als NL zou stoppen met ontwikkelingshulp, terwijl dat zoveel levens kan redden. Het feit dat schijnbaar 65% van de NLers het eens is met het voorstel om te gaan snijden in ontwikkelingshulp vind ik ronduit schokkend.

Ik hoor soms wel opmerkingen, zelfs binnen mijn familie, dat we eerst maar eens onze 'armen' moeten helpen ipv mensen in andere landen. Nu vind ik dat vrij egoistisch en ook snap ik dat wij-zij gevoel niet. Mensen zijn toch mensen, waar ze ook wonen? Daarnaast kunnen we die mensen die in Nederland steun nodig hebben ook best helpen, maar die hebben het lang niet zo slecht als die miljoenen die liggen te verhongeren of uit te drogen.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Ontwikkelingshulp

Bericht door Annikka-Ayla » za mar 24, 2012 11:14

Stoppen met landbouwsubsidies in Europa, stoppen met dumpen van goedkoop voedsel in Afrika. Afrikaanse producten een betere toegang geven tot de westerse markt. En daarmee bedoel ik niet de boontjes uit Kenia waardoor de mensen daar geen genoeg water meer hebben.

Ik weet niet of er minder geld naar ontwikkelingshulp moet, maar wel dat er beter gekeken wordt waar aan het gegeven wordt.

Emiel

Bericht door Emiel » za mar 24, 2012 13:09

Annikka-Ayla schreef: Ik weet niet of er minder geld naar ontwikkelingshulp moet, maar wel dat er beter gekeken wordt waar aan het gegeven wordt.
Sowieso kijken wat het meest efficient is uiteraard. Er mag, vind ik, ook niemand van een organisatie of stichting o.i.d. 'beter' van worden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za mar 24, 2012 17:35

Lastig punt.. ik vind iig niet dat het een heilig huisje moet zijn, maar dan denk ik vooral aan dat je meer naar efficientie moet kijken en dat het dus goed besteed wordt. Denk dat nu een deel van geld terecht komt in bodemloze put. Dus dat kan je er weghalen.. of je steekt het in betere projecten die wel werken.

Ananas

Bericht door Ananas » za mar 24, 2012 18:44

Annikka-Ayla schreef:Stoppen met landbouwsubsidies in Europa, stoppen met dumpen van goedkoop voedsel in Afrika. Afrikaanse producten een betere toegang geven tot de westerse markt. En daarmee bedoel ik niet de boontjes uit Kenia waardoor de mensen daar geen genoeg water meer hebben.

Ik weet niet of er minder geld naar ontwikkelingshulp moet, maar wel dat er beter gekeken wordt waar aan het gegeven wordt.
Wanneer word jij verkiesbaar? :)

Ananas

Bericht door Ananas » za mar 24, 2012 18:46

Emiel schreef:ook snap ik dat wij-zij gevoel niet.

Dat begrijp ik ook niet.... ik ken bv 2 mensen die vegetariër zijn geworden en echt begaan zijn met dieren. en dan zo haatvol zijn naar marokkaanse mensen. dat snap ik echt niet :S komt op mij net zo over als konijntjes aaien en varkens eten.

Emiel

Bericht door Emiel » za mar 24, 2012 22:21

Ananas schreef:

Dat begrijp ik ook niet.... ik ken bv 2 mensen die vegetariër zijn geworden en echt begaan zijn met dieren. en dan zo haatvol zijn naar marokkaanse mensen. dat snap ik echt niet :S komt op mij net zo over als konijntjes aaien en varkens eten.
Nee, dan zijn veganisten idd toch veel aardiger :wink:

Maar zonder gekheid (sorry, offtopic), ik ben echt een stuk verdraagzamer sinds ik veganist ben. Heeft ook met meditatie enzo te maken, maar toch.

Sorry, nu weer on topic. Ontwikkelingshulp dus... of niet. Wat Annikka-Ayla schrijft is natuurlijk ook wel zo. Je kunt wel geld blijven pompen in een kapot systeem, maar je kunt beter het systeem repareren. Alleen dat zullen wij in ons leven niet meer meemaken. De mens blijkt helaas een langzame leerling te zijn.. :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 14, 2012 8:55

Ananas schreef:

Haatvol of kritisch? Want soms wordt kritiek op groepen meteen als racistisch of buitenlandershaat neergezet.

Maar als ze idd de hele groep zo afschilderen, dan benieuwd of dat komt door angst of door ervaringen.

Eef

Bericht door Eef » do jun 14, 2012 10:09

Ananas schreef:

Het ligt wel wat genuanceerder vind ik, dieren zijn namelijk onschuldig en mensen doen de vreselijkste dingen.. Bijvoorbeeld uit naam van het geloof ritueel slachten waarbij de dieren erg lang lijden, ze liggen lang tegen de dood te vechten, vreselijk. En dat mag je mensen best kwalijk nemen, vind ik, inclusief alle andere walgelijke dingen die mensen doen, kindermishandeling, verkrachting etc. Mensen zijn naar mijn idee dus niet vergelijkbaar met dieren.

Daarnaast zijn ook onder de veganisten nog genoeg mensen die spullen kopen die door kinderen in arme landen zijn gemaakt, daarbij wordt dus misbruikt gemaakt van mensen, zoals wij niet willen dat van dieren gebruik wordt gemaakt. Toch is dat blijkbaar meer geaccepteerd, maar dat is dan precies hetzelfde, daar hebben mensen blijkbaar ook een sterk wij-zij gevoel bij. WIJ willen lekker veel goedkope spullen hebben en ZIJ moeten die spullen zo goedkoop mogelijk maken. In Europa wil niemand onder die omstandigheden en voor dat geld werken, maar zij hebben geen keus dankzij de rijken aan deze kant. Ook zo lekker tegenstrijdig, wij zijn rijk maar de arme mensen moeten het werk goedkoop voor ons doen zodat wij weinig geld uit hoeven geven. Slavernij is nog niet voorbij.
Als wij met zijn allen deze goedkope spullen niet meer zouden kopen maar wat extra zouden besteden voor fair trade spullen dan doen we zelf rechtstreeks al een soort van ontwikkelingswerk. En als je in totaliteit wat minder koopt - want veel dingen hebben we helemaal niet nodig - dan zijn we uiteindelijk niet duurder uit, dus dat is geen excuus.

Ik vind dat er geld moet blijven voor ontwikkelingshulp maar dat de besteding daarvan helemaal op de schop moet, want bij de overheid wordt er altijd veel geld verspild aan bureaucratie zodat er maar weinig overblijft voor het daadwerkelijke doel.

Liadan

Bericht door Liadan » do jun 14, 2012 12:10

Ik vind ook dat Nederland niet moet stoppen met ontwikkelingshulp, maar zoals hierboven gezegd, moet het geld niet in een bodemloze put gestoken worden.
Daarnaast denk ik dat het ook zeker belangrijk is dat er geld/aandacht gaat naar de armoede in Nederland, want ondanks dat er nog steeds veel rijke mensen in dit land wonen, is er ook zeker armoede. Mijn ouders zitten financieel erg slecht, ze wonen in een stacaravan. Mijn moeder moet waarschijnlijk een daklozenuitkering aanvragen en mijn stiefvader zoekt werk maar kan steeds alleen maar óf tijdelijk werk krijgen, óf hij wordt niet aangenomen omdat hij te oud is/Polen het werk krijgen. En ik weet zeker dat ze niet de enige zijn. Het gaat steeds slechter in Nederland, en daar mag de overheid toch echt niet de ogen voor sluiten.

Liadan

Bericht door Liadan » do jun 14, 2012 12:15

Eef schreef:
Ananas schreef:
WIJ willen lekker veel goedkope spullen hebben en ZIJ moeten die spullen zo goedkoop mogelijk maken. In Europa wil niemand onder die omstandigheden en voor dat geld werken, maar zij hebben geen keus dankzij de rijken aan deze kant. Ook zo lekker tegenstrijdig, wij zijn rijk maar de arme mensen moeten het werk goedkoop voor ons doen zodat wij weinig geld uit hoeven geven. Slavernij is nog niet voorbij.
Als wij met zijn allen deze goedkope spullen niet meer zouden kopen maar wat extra zouden besteden voor fair trade spullen dan doen we zelf rechtstreeks al een soort van ontwikkelingswerk. En als je in totaliteit wat minder koopt - want veel dingen hebben we helemaal niet nodig - dan zijn we uiteindelijk niet duurder uit, dus dat is geen excuus..
Ik zou willen dat ik meer dingen fair trade kon kopen, maar ik ben helaas toch nog genoodzaakt om bijv. mijn kleding bij de goedkopere winkels aan H&M te kopen. Niet omdat ik lekker veel goedkope spullen wil hebben, maar omdat ik gewoon niet meer te besteden heb.

Eef

Bericht door Eef » do jun 14, 2012 13:20

Liadan schreef:
Ik zou willen dat ik meer dingen fair trade kon kopen, maar ik ben helaas toch nog genoodzaakt om bijv. mijn kleding bij de goedkopere winkels aan H&M te kopen. Niet omdat ik lekker veel goedkope spullen wil hebben, maar omdat ik gewoon niet meer te besteden heb.
Daar zijn kringloopwinkels de ideale oplossing voor, je betaalt weinig, goede resources worden gerecycled en de kinderen hoeven niet aan het werk om iets nieuws te maken.
En de kringloopwinkel hier in de buurt - en ik neem aan op meer plaatsen - doneert alle verdiensten aan goede dierendoelen, dus nog een voordeel!
Er zijn ook weggeefwinkels waar je gratis spullen kunt ophalen als je die nodig hebt. En wanneer je dan eens wat hebt dat je niet nodig hebt dan kun je dat terug geven.

Opties genoeg :)

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do jun 21, 2012 1:47

Emiel schreef: Maar zonder gekheid (sorry, offtopic), ik ben echt een stuk verdraagzamer sinds ik veganist ben. Heeft ook met meditatie enzo te maken, maar toch.
Ik ben alleen maar bozer... oeps :grin:

Maar dan wel boos om goede redenen. Zoals mensen die persé ontwikkelingshulp stop willen zetten... :banghead:

Wat betreft dit artikel, ik vind de betrokkenheid van Bill Gates prijzenswaardig! Ik hoop ook oprecht dat dit plan niet doorgaat...

Uiteraard moet er worden gekeken naar haalbaarheid, efficiëntie en dergelijke, maar er mag niet zomaar geknipt worden.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Eef

Bericht door Eef » do jun 21, 2012 8:28

Ik las gisteren in de Koerant van de Partij voor de Dieren dat er uit onderzoek van Wakker Dier is gebleken dat er met behulp van Nederlands belastinggeld - onder het mom van ontwikkelingssamenwerking - megastallen zijn gebouwd in landen als Roemenie en Bosnie. In het onderzoek staat dat Nederland tientallen miljoenen euro's ontwikkelingsgeld gebruikt om de bouw en uitbreiding van megastallen in het buitenland te financieren.

En zo zie je maar weer dat ons geld totaal verkeerd besteed wordt. Ze doen maar waar ze zin in hebben daar.
Ik sluit me bij Appelmoes aan, ik word alleen maar bozer

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do jun 21, 2012 12:49

Eef, meen je dat nou?! :shock: :cray:

Dat niet alles daadwerkelijk naar een goede zaak zou gaan, oké, maar dit vind ik wel heel erg...
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Liadan

Bericht door Liadan » do jun 21, 2012 13:44

:shock:

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do jun 21, 2012 17:22

Dat veganisten en vegetariërs trouwens altijd zo agressief zijn, dat komt door het gebrek aan dierlijke eiwitten waardoor je hersenen afsterven. Dat weet je toch wel? :roll:

Nog zo'n opmerking waar ik boos om kan worden... bijna nog onzinniger dan het stopzetten van ontwikkelingshulp :blackeye:

Liadan

Bericht door Liadan » do jun 21, 2012 20:12

Komt dat niet uit The Vegetarian Myth?

Eef

Bericht door Eef » do jun 21, 2012 20:18

Appelmoes schreef:Eef, meen je dat nou?! :shock: :cray:

Dat niet alles daadwerkelijk naar een goede zaak zou gaan, oké, maar dit vind ik wel heel erg...
Ja, zo staat het er echt :x
Een ding heb ik wel geleerd, alles is altijd erger en slechter geregeld dan je denkt bij de overheid en grote instanties...
Er gebeurd zoveel waar je als gewone burger geen flauw benul van hebt, en dan geen goede dingen helaas.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za jun 23, 2012 12:23

Eef schreef:
Liadan schreef:
Daar zijn kringloopwinkels de ideale oplossing voor, je betaalt weinig, goede resources worden gerecycled en de kinderen hoeven niet aan het werk om iets nieuws te maken.
En de kringloopwinkel hier in de buurt - en ik neem aan op meer plaatsen - doneert alle verdiensten aan goede dierendoelen, dus nog een voordeel!
Er zijn ook weggeefwinkels waar je gratis spullen kunt ophalen als je die nodig hebt. En wanneer je dan eens wat hebt dat je niet nodig hebt dan kun je dat terug geven.

Opties genoeg :)
De kringloopwinkel hier weet tegenwoordig wel raad met de prijzen. Ze zijn zo duur geworden dat het goedkoper is om naar C&A te gaan. Het is een kringloopwinkel van 't Goed.

Plaats reactie