Documentaire: Edible City - Grow the Revolution

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Bericht door Emiel » do nov 08, 2012 21:16

Hier
Edible City is a fun, fast-paced journey through the Local Good Food movement that's taking root in the San Francisco Bay Area, across the nation and around the world.

Introducing a diverse cast of extraordinary and eccentric characters who are challenging the paradigm of our broken food system, Edible City digs into their unique perspectives and transformative work, finding hopeful solutions to monumental problems.

Inspirational, down-to-earth and a little bit quirky, Edible City captures the spirit of a movement that's making real change and doing something truly revolutionary: growing the model for a healthy, sustainable local food system.

Emiel

Re: Documentaire: Edible City - Grow the Revolution

Bericht door Emiel » vr nov 09, 2012 9:15

Ik vind het idee van biologisch eten verbouwen op braakliggende (niet vervuilde :wink: ) stukken land in de stad erg fascinerend. Iets wat ik zelf ook graag zou doen. Het zelfvoorzienende, niet meer verantwoordelijk zijn van dure, eco-onvriendelijke supermarkten, prachtig lijkt me dat. Ook het plan van de mensen om gezamelijk een buurtsuper te bezitten en runnen met lokaal verbouwd voedsel vind ik heel mooi. Het kan allemaal, maar bijna niemand doet het!

Het enige wat ik niet leuk vond in de film, was uiteraard dat ze dieren gebruikten, maar dat gebeurt nu eenmaal. Wat 'Mr Creepyhands' met het konijn deed was ook niet zo tof, maar goed. De boodschap uit de film is duidelijk; eigen eten verbouwen, al dan niet gezamelijk op buurtniveau, is de toekomst. Willen we niet afhankelijk blijven op het gebied van voedsel tenminste.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr nov 09, 2012 10:42

Misschien heb ik voldoende tijd om de film vandaag te kijken, maar anders zéker morgen en dan zal ik erop reageren. :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » za nov 10, 2012 9:49

Ja, goed. Er zijn gelukkig overal mensen bezig met goede dingen.
:)
Eerst werd de wereld steeds groter en dat noemden we vooruitgang, maar we raakten vervreemd van de natuur, dieren, voedsel en elkaar. Nu maken we op diverse gebieden de wereld weer kleiner en dat is goed. Weer gezonder eten, eten uit de eigen omgeving wat je zelf met elkaar verbouwd en met de seizoenen mee. Het verminderen van leed, vervuiling, verspilling, egoïsme. Samen werken in kleine gemeenschappen. Elkaar steunen.

Ik ga ervan uit dat komend jaar mijn Biologische Veganboerderijwinkel gaat lopen! Yeah! :D

TonyJello

Bericht door TonyJello » za nov 10, 2012 10:02

Ik vind het een perfecte manier van occupy. Je bent er niet alleen, maar je doet ook nog wat. Dat wordt veel beter begrepen, getolereerd en zelfs omarmd en gesteund.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za nov 10, 2012 10:12

Allerlei mensen werken er enthousiast samen en kinderen lopen er tussen te spelen en te helpen en eten wat fruit in plaats van chemische troep in de vorm van snoep.

En als de kippen en konijnen zo (in hokjes) tussen de mensen staan komen er vanzelf steeds meer mensen die zeggen: 'Och, wat zielig, we gaan snuf en snuitje toch niet doodmaken? Ik ga ze niet opeten, hoor! Geef mij maar aardappelen, groenten en fruit, dat vind ik ook lekker!' Vooral de kinderen zullen dat gaan roepen, zo niet huilend.

Maar hoe schaffen we het foute, ongezonde en grote af? Het zal misschien een klein beetje minder fout, ongezond en groot worden, maar krijgen we het weg? Vast niet.

Er zijn wel meer arme mensen op aarde dan rijke, dus als al die mensen echt zo gaan samenwerken komt er wel verandering.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za nov 10, 2012 10:17

@Emiel: Heb je al een plek in gedachten of ga je op zoek naar een plek om te beginnen?

Hoe was de volgorde ook alweer? Gedachten, woorden, daden, succes?

Mijn arbeidscontract loopt tot precies eind volgend jaar, misschien heb ik daarna geen nieuw contract meer nodig. Laat ik daarnaar streven...

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... yT5Glg7LDu

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo dec 02, 2012 10:54

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr dec 07, 2012 22:53

Emiel

Bericht door Emiel » do jan 17, 2013 12:49

Ik ben gisteravond naar een voorlichtingsavond over permacultuur geweest. Het was bij mij tegenover in het Zuiderpark, waar ze bezig zijn met een project om te kijken hoe permacultuur in een stad geintergreerd kan worden. Het heet Eetbaar Park.

Ik vond het wel interessant, met name de principes van permacultuur: zorg voor de aarde (en andere levende wezens), zorg voor de mens en eerlijk delen. Ik wil ook wel graag leren om eigen groenten en zo te verbouwen. Er begint volgende maand een cursus, 'permacultuur in de moestuin', die me wel leuk lijkt.

Dus, dacht ik meld het hier even :wink:

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jan 17, 2013 13:30

Goed, zeg!

Kijk eens of je er als vrijwilliger aan de slag kunt. Wie weet komt er ooit een vacature en kun je er je werk ervan maken...

repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Bericht door repelsteeltje » vr jan 18, 2013 14:16

Hoi,
link: http://www.aseed.net/new/nl/home
zij doen ook leuke dingen! Vorig jaar waren we helaas niet bij de zadenruilbeurs maar wel bij de workshops...eentje ook over stadstuinieren. Dat was heel goed en interessant. In wageningen is er een stadstuin waar je een groente-fruit-abo kan nemen voor een heel jaar. Zij doen het tuinieren met zijn tweeën uiteraard biologisch en de mensen met het abo komen zelf oogsten wanneer ze maar willen zelfs 's nachts! :)

TonyJello

ocumentaire: Edible City - Grow the Revolution

Bericht door TonyJello » vr jan 18, 2013 14:28

Mark

Bericht door Mark » vr jan 18, 2013 14:45

Hoe gaaf is permacultuur!! Ben er zelf ook een halfjaar inmiddels mee bezig (vooral studie tot dusver) en heb bij mijn ouders' huis inmiddels het grasveld omgetoverd naar een moestuin die in het voorjaar beplant gaat worden. Heb sowieso het idee dat het iets is dat begint te leven, hier in Zwolle vang ik plannen op over stadstuinen en een stel vrienden van me beginnen volgend jaar ook aan een voor publiek toegankelijke pluktuin.

Emiel

Re: ocumentaire: Edible City - Grow the Revolution

Bericht door Emiel » vr jan 18, 2013 15:50

TonyJello schreef:Bendevorming! Ja! ja!
Ik las het ja, mooie actie :)

Emiel

Bericht door Emiel » vr jan 18, 2013 15:54

Mark schreef:Hoe gaaf is permacultuur!! Ben er zelf ook een halfjaar inmiddels mee bezig (vooral studie tot dusver) en heb bij mijn ouders' huis inmiddels het grasveld omgetoverd naar een moestuin die in het voorjaar beplant gaat worden. Heb sowieso het idee dat het iets is dat begint te leven, hier in Zwolle vang ik plannen op over stadstuinen en een stel vrienden van me beginnen volgend jaar ook aan een voor publiek toegankelijke pluktuin.
Leuk Mark! Ik wil ook graag meer gaan leren over zelf voedsel verbouwen. Ik heb helaas alleen een balkon (op het noorden), maar ik denk toch aan een moestuin ergens. Er zijn in steden ook zoveel plekken waar je iets zou kunnen doen; parken, (openbare) tuinen,dakterrassen, veldjes, etc.. Er is echt ruimte zat om hele steden van verse groente en fruit te voorzien, zonder dat het van weet ik veel waar vandaan hoeft te komen.

Sybine

Bericht door Sybine » vr jan 18, 2013 16:43

Bij mij in de stad zijn ze ook bezig met permacultuur, ben ook al eens naar een info-avond geweest omdat het me erg aansprak. Heb toen mijn mailadres achter gelaten zodat ik op de hoogte gehouden kon worden.

Krijg ik vervolgens mailtjes waar ik totaal niets mee kan :? Ging over een dag die ze op de betreffende permacultuur-tuin gingen houden.
Ik zal even een stukje knippen en plakken uit zo'n mail / nieuwsbrief:

Een jaar in de 13 Manen Kalender bestaat uit 13 Manen van 28 dagen. Dat is een jaar van 364 dagen. De ontbrekende dag is de Dag Buiten De Tijd en deze dag valt elk jaar op 25 juli. In de 13 Manen Kalender is 26 juli de eerste dag van het nieuwe jaar. 25 Juli is de dag tussen de jaren in, een Dag Buiten De Tijd. Deze dag hoort niet in een maand en heeft geen dagaanduiding als dinsdag of woensdag, maar heeft wel een eigen energie (Zegel en Toon)
Het is een dag waar de verbinding wordt gelegd: waarop het oude wordt losgelaten en de intentie voor het volgende jaar wordt gezet. Het is een dag van bewust-zijn. De Dag Buiten de Tijd is de Galactic Be In waarin wij vieren dat we allemaal kunstenaars zijn, medescheppers van de Ene Schepping, als galactische wezens, levend als mensen op planeet Aarde. Samen met de viervoetigen, de gevleugelden, de bomen, de planten, de stenen, het water, de lucht en het vuur.
Deze dag is een dag voor vrede en cultuur en wordt wereldwijd gevierd. Vele duizenden verenigen zich via de krachten van liefde en telepathie, om de menselijke cultuur te laten opbloeien in harmonie met de aarde.

Er zullen hier vast mensen op het forum zijn die daar blij van worden. Ik vind het alleen maar heel erg jammer dat zaken als permacultuur nu in een 'zweverige' hoek komen te staan. Persoonlijk heb ik totaal geen trek in dit soort zweverig, veel liever zou ik een meer down-to-earth benadering willen zien. Wat permacultuur volgens mij ook is.

Emiel

Bericht door Emiel » vr jan 18, 2013 18:12

Ik weet niet of je binnen permacultuur bepaalde stromingen hebt of zo. Het zal vast ook wel van die new age types aantrekken. Zo'n mailtje zou meteen mijn prullebak ingaan.

repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje » vr jan 18, 2013 19:12

Volgensmij is permacultuur vooral een heel praktisch en down to earth gedachtengoed! Basisregel de grond is bedekt! Geen kale plekken. Dat doet de natuur ook. In mijn moestuin werkt dat meestal ook goed. Ik zet de planten relatief krap op elkaar natuurlijk nog wel zo dat ze wel kunnen groeien en elkaar niet verdringen (soms ook wel natuurlijk) en dan heeft het onkruid geen kans. Goed de gewassen elkaar laten opvolgen..en gunstige plantencombinaties ben net een lijst aan het samenstellen uit verschillende internetlijsten en uit boeken..als mensen geinteresseerd zijn...ik ben nog niet klaar maar voor februari hoop ik het af te hebben..net als een zaaikalender...wanneer wta te zaaien. (alleen is die gebaseerd op de zaden die ik heb is misschien minder interessant voor anderen).
Waar kan je die opleiding doen en hoe lang duurt die?

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 28, 2013 22:34

Plaats reactie