Docu's als Earthlings en Food Inc. - Hoe erg is het hier?

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Rutger
Leefwijze: veganist

Bericht door Rutger » do nov 29, 2012 10:39

Hallo,

Ik ben al een poosje vegetarier en sinds kort ook veganist. Docu's als hierboven genoemd hebben mij ertoe gezet ook die laatste stap te maken. Toch ontkom ik niet helemaal aan de volgende vraag, nuchter als ik probeer te zijn. Het zijn beide Amerikaanse docu's. Het is daar kwa wetgeving een stuk erger gesteld dan hier in Europa, waar we toch wel vooroplopen als het gaan om natuur- en milieuwetgeving. Ik kan me voorstellen dat het er hier dan ook anders aan toe gaat, ik kan er alleen geen info over vinden. En bovendien zijn amerikanen ook wel goed in de boel een beetje te dramatiseren. Al hoewel dat laatste niet betekent dat ik de beelden en cijfers niet geloof hoor.

Is het hier in Europa dan net zo gesteld als in de Amerikaanse voedingsindustrie? En kun je die scheiding welmaken, aangezien de industrie eigenlijk wereldweid is? Hoe staan we er in Europa voor?

TonyJello

Bericht door TonyJello » do nov 29, 2012 10:56

Hoi Rutger, :welcome: Fijn dat je veganist bent.

De verschillen weet ik niet goed. Andere mensen op dit forum kunnen je er vast veel meer over vertellen.

Maar wat voor verschillen wil je precies weten en waarom? In Nederland en verder in Europa gaat het ook verschrikkelijk slecht met miljarden dieren.

Er zijn toch vele documentaires die dat laten zien? Of heb je alleen de bovengenoemde twee gezien?

Bijvoorbeeld:
Ongehoord - achter gesloten deuren.
Kippen en kuikens

Waarom ben je vegetariër en even later veganist geworden?

-edit-
Reden van bewerking: 2e link toegevoegd.
Laatst gewijzigd door TonyJello op do nov 29, 2012 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Rutger

Re: Docu's als Earthlings en Food Inc. - Hoe erg is het hier

Bericht door Rutger » do nov 29, 2012 11:16

Dank je. :) Sinds mijn vrouw bezig is met haar opleiding weet ze veel van voeding af, en ben ik er met haar over gaan nadenken. De belangrijkste reden voor mij om vegetarier te worden was vooral vanwege onze eigen gezondheid: de rotzooi die je in veel voeding en met name vlees krijgt aangeboden wil je gewoon niet eten, en wil ik mijn dochter ook niet geven. Het lijkt wel of iedereen om ons heen vroeg of laat een keer kanker krijgt, en vlees is toch een belangrijke boosdoener hierin.
De stap naar veganisme was voor mij toen nog een stapje te ver. We hebben het wel geprobeerd een paar jaar terug, maar misschien pakten we het ook gewoon niet goed aan, want ik voelde me er niet prettig bij. Ik dacht ook: voor kaas en melk hoef je geen dier te slachten, dus dat leed blijft het dier gespaard.
Maar door Earthlings weet ik nu wel beter, en dat dierenleed te zien heeft mij over de streep getrokken om veganistisch te worden.

Ja, ik heb alleen die twee docu's gezien, dus bedankt voor de link, ga ik kijken! Ik heb me hier juist aangemeld om wat mee rinformatie te vinden, me verder in te lezen.
Je hoort in het nieuws natuurlijk over de kiloknaller, ritueel slachten en genetisch gemanipuleerd voedsel. Ik vraag me alleen af: wat zijn de cijfers in Nederland en Europa? Is het echt vergelijkbaar met wat ik bij Earthlings gezien heb? Noem me naief, maar ik ben opgegroeid tussen de tulpen en woon al een poosje in de randstad, dus aan den lijve heb ik het nooit ondervonden. Ik werk in de milieusector en kwa industrieele emissies hebben we het relatief gezien aardig voor elkaar. Vandaar mijn stille hoop dat we in Nederland toch ook wat liever zijn voor onze mede-aardbewoners...

TonyJello

Bericht door TonyJello » do nov 29, 2012 11:26

Oja, nu snap ik je beter.

Jij bent via je gezondheid in de plantaardige richting gegaan. Prima, want elke reden is een goede reden. En nu ga je je meer verdiepen in het dierenleed. Dat is perfect.

Toen ik op mijn 17e vegetariër werd dacht ik ook dat voor ei en melk geen dieren gedood hoefden te worden en dat denken de meeste mensen jammer genoeg nu nog steeds. Ik ben na 18 jaar 100% vegetariër te zijn geweest een paar jaar weer dieren gaan eten, omdat ik ook dacht dat het in Nederland wel mee zou vallen, maar gelukkig -en nog erger: helaas- kwam ik er bijna een jaar geleden (pas!) achter dat het heel verschrikkelijk gesteld is met dieren in Nederland en omstreken! En dus ook met de kippen en koeien waar ei en melk van afgenomen wordt.

Goed dat je hier op het forum bent gekomen. Het barst hier van de informatie over gezondheid, voeding, dierenleed en dierenhulp en nog veel meer.

Ik zou zeggen: lees hier veel en stel vragen. Heel veel succes en :govegan: :D

TonyJello

Bericht door TonyJello » do nov 29, 2012 12:37

Je kunt de video's in mijn onderschrift bekijken en ook deze uitzending gemist radar 19 november over kippentransport (vanaf 17 minuten)

Topic: Wat is jouw favoriete overtuigende youtube filmpje? Hier staat niet alleen maar precies wat je zoekt, maar er zit er vast wel wat tussen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do nov 29, 2012 17:47

Rutger schreef:Het is daar kwa wetgeving een stuk erger gesteld dan hier in Europa, waar we toch wel vooroplopen als het gaan om natuur- en milieuwetgeving.
Ik kan me voorstellen dat het er hier dan ook anders aan toe gaat, ik kan er alleen geen info over vinden. En bovendien zijn amerikanen ook wel goed in de boel een beetje te dramatiseren. Al hoewel dat laatste niet betekent dat ik de beelden en cijfers niet geloof hoor.

Is het hier in Europa dan net zo gesteld als in de Amerikaanse voedingsindustrie? En kun je die scheiding welmaken, aangezien de industrie eigenlijk wereldweid is? Hoe staan we er in Europa voor?
Tsja... wat is verschil? Het zijn vaak wetjes over uitstoot, paar centimeters meer voor dieren e.d. Ik heb eerlijk gezegd nooit hele grote verschillen gezien. Hier zijn wel bepaalde zaken verboden zoals kistkalveren en ook de legbatterij is min of meer afgeschaft of iig gaande, maar het gaat niet om enorme verschillen. In de VS zijn ze wat vrijer en word er ook wat minder 'gezeurd' over de grootte van de bedrijven.

Ook is mss wel goed om op te merken dat NL een groot exporteur is van technieken voor de agro-bussiness. Dat betekent dat ons land goed is in apparaten voor efficientie te exporteren naar de VS, China en andere landen.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » do nov 29, 2012 18:22

Allereerst welkom!

Ik zit mobiel, dus aan cijfertjes kan ik even niet komen. Zoals Alex al zei gaat het om minimale verschillen. In grote lijnen zijn de VS en Nederland wel hetzelfde. Hier een centimetertje meer ruimte, iets minder GM-voedsel, misschien wat meer controle. Echter is het ook hier geen dierenparadijs. Er worden in Nederland ook zonder pardon eendagskuikens afgeslacht en onze zuivelindustrie is erger dan die in de VS. Niet onbelangrijk: vrijwel alle dieren, ook legkippen en melkkoeien, eindigen in het slachthuis. Kortom er zijn verschillen, maar die zijn verwaarloosbaar. Stel vooral vragen hier op het forum, daar is het voor! :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do nov 29, 2012 21:19

Welkom!

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers en wil je graag een vraag terug geven.

Wanneer is een moord humaan?

Gaan mensen die in Nederland in de vleesindustrie werken denk je met respect met de dieren om die toch zo dood gaan?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Ananas

Bericht door Ananas » zo mei 26, 2013 19:23

Hier een filmpje wat is opgenomen in de UK (zelfde wetgeving), undercover onderzoek op boerderijen die melk leveren aan Cadbury (chocolade gigant).

https://www.youtube.com/watch?v=BaYRWRq-whs

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 26, 2013 20:29

Nederland staat in de Europese top 5 van dierenleed.

Facebook - Stop Dierenleed Nederland

Facebook Kip en ei

Wortel
Leefwijze: flexanist

Bericht door Wortel » di aug 13, 2013 7:12

TonyJello schreef:Nederland staat in de Europese top 5 van dierenleed.

Facebook - Stop Dierenleed Nederland

Facebook Kip en ei
Wow sh"t zeg...

Wat een docu's worden hier geplaatst....
Ik wil ze graag allemaal bekijken maar ik vind het zo erg dat ik het bijna niet kan.
Maar ik vind het wel belangrijk om ze allemaal te bekijken dus ik ga het wel doen, desnoods zonder geluid :P

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di aug 13, 2013 8:47

Nou Earthlings heb ik tot de 20ste minuut gezien en toen heb ik het uitgedrukt.

Ik vind het vreselijk en heb besloten dat het geen enkel nut heeft mezelf te kwellen door hem af te kijken. Ik ben veganist, het lijkt me belangrijker dat vleeseters e.d. hem kijken...

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » za sep 28, 2013 17:02

Butternutkin schreef: Wanneer is een moord humaan?
Er is natuurlijk alleen sprake van moord als je erkend dat het gedode wezen een levend wezen was.
Da's probleem numero uno al .

Welkom, Rutger! Mede-groentje hier, en ik vraag me diezelfde dingen af.

Al is het maar omdat ik als ik mensen hierover vertel niet terugkrijg: "Ja maar dat is in de VS, hier is het veel beter." Met informatie over NL/Europa spreek je mensen direct aan op hun eigen omgeving & invloed. De VS is toch wel dat land waar allerlei gekke dingen gaande zijn, dat het ook hier de spuigaten uitloopt heeft wel apart bewijs nodig denk ik. Ik wil mensen de feiten geven die er voor hen toe doen. So what als er in de VS kippen in hun eigen poep ronddrijven - daar heb 'ik' als Nederlandse vleeseter toch niets mee te maken?
Dat idee.

Trouwens, Rutger, iemand hier raadde me het boek 'alleen de knor is niet gebruikt' aan voor een beeld van heo het er hier aan toegaat. Die raad geef ik graag door ;-). Geen docu, wel nuttige info.

Plaats reactie