Zaadsoevereiniteit?

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Zaadsoevereiniteit?

Bericht door Renee1137 » zo jun 23, 2013 15:34

In de nieuwe Vegan Magazine staat in de column De Verbazing door Lysan van Winden te lezen: "Er is in Brussel een wet in de maak die het consumeren van zelf geteelde gewassen strafbaar stelt." Iets soortgelijks lees ik tegenwoordig overal op internet. Maar volgens mij praat iedereen elkaar gewoon na! Voor zover ik heb kunnen vinden is het namelijk zo dat met de nieuwe wet de EU de registratie van commercieel verhandelde gewassen wil verplichten.

- registratie = de variëteit moet ergens in een EU-document beschreven staan. Daarvoor moeten ze getest worden, en er moet geld betaald worden om de variëteiten op de lijst te zetten en te houden.
- commercieel verhandeld = bedrijven, niet je privé zadenhandeltje met de buurvrouw - particulieren zijn vrijgesteld. Zelfs kleine bedrijven (minder dan 10 werknemers) zijn vrijgesteld. Zaadbanken zijn ook vrijgesteld. In eerdere versies van het wetsvoorstel was dit niet gespecificeerd en onduidelijk, wat inderdaad zorgwekkend is. In de laatste versie is dit wél gespecificeerd.

Als iemand mij hier betrapt op een fout, als ik iets cruciaals gemist heb, wil ik dat heel graag horen!

Maar zover ik kan ontdekken, gaat het (in tegenstelling tot wat Lysan lijkt te denken) dus niet per se over je eigen moestuinzaden (behalve als je het leuk vind zaden bij een groot bedrijf te kopen, maar ja, dat doe je dan een beetje zelf- er zijn goede alternatieven die ik zowieso zou aanraden als je je zorgen maakt over dit soort dingen), en het gaat al helemáál niet over het consumeren van die gewassen.

Wil dat zeggen dat ik de hele discussie over dit wetsvoorstel onzin vind? Nee, helemaal niet. Ik vind inderdaad dat het zorgwekkend is om dit soort regels in te voeren, voornamelijk omdat
- sommige niet al te grote bedrijven toch problemen kunnen krijgen met het betalen van de jaarlijkse kosten.
- het vooral bedoeld lijkt om mega-bedrijven te helpen.
- het wellicht de deur open zet voor nog meer en strengere regels, waarbij kleinere bedrijven en particulieren alsnog benadeeld worden.

We moeten mijns inziens in onze maatschappij dus een goede, serieuze, objectieve discussie over dit soort dingen voeren. En niet van dat overdreven en totaal ongefundeerde gepraat. Dat werkt namelijk alleen maar in het voordeel van de tegenpartij. Als je niet weet hoe het zit, dan kun je dat toch eerst uitzoeken? En nee, niet alles wat ze op internet zeggen is waar. Jammer dat heel veel mensen blijkbaar aannemen dat dat wel zo is.

Is dit totaal misplaatst, heb ik het mis? Wat vinden jullie? Maken jullie je zorgen over zaad-soevereiniteit? Op welke manier denken jullie dat we het beste kunnen omgaan met zo'n wetsvoorstel als deze?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Zaadsoevereiniteit?

Bericht door Vegantastic » di jul 23, 2013 12:31

Renee1137 schreef:In de nieuwe Vegan Magazine staat in de column De Verbazing door Lysan van Winden te lezen: "Er is in Brussel een wet in de maak die het consumeren van zelf geteelde gewassen strafbaar stelt." Iets soortgelijks lees ik tegenwoordig overal op internet. Maar volgens mij praat iedereen elkaar gewoon na! Voor zover ik heb kunnen vinden is het namelijk zo dat met de nieuwe wet de EU de registratie van commercieel verhandelde gewassen wil verplichten.

Denk dat PvdD hier goed duidelijkheid over geeft: https://www.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/7449

Denk dat Lysan het inderdaad te streng stelt. Ik lees nooit de column van lysan. Maar dit is weer een puntje meer reden waarom ik liever die column niet zie :)

Ik heb laatst ook steeds over codex steeds mensen geinformeerd over onjuiste gegevens. Zat er al over te denken om een facebook groep op te richten om dat soort onderwerpen steeds even uit te lichten en de juiste info erbij te zetten. Zodat iedereen kan kijken naar juiste informatie en of de info die ze hebben klopt. Soort hoax wijzer voor vegans :)

ARTHUR

Re: Zaadsoevereiniteit?

Bericht door ARTHUR » di jul 23, 2013 13:51

Goed idee, ik ben het ook altijd tot op de bodem aan het uitzoeken. Don’t believe the hype, zeg maar.

Plaats reactie