Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door Vegantastic » zo okt 27, 2013 19:45

Er is een facebook groep voor iran voor de afschaffing van dat figuur vanwege racisme.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 31, 2013 2:09

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do okt 31, 2013 6:48

Goede info, Alex, dank!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr nov 01, 2013 16:22

Dit artikel laat goed zien hoe ZP in het buitenland wordt gezien: http://www.thisisafrica.me/opinion/deta ... -728248421
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma nov 18, 2013 3:16

Bij natuurwinkel hier hadden ze ook van die golliwog poppen hangen in pietenoutfits. Toch wel erg jammer.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » ma nov 18, 2013 12:04

Vegantastic schreef:Bij natuurwinkel hier hadden ze ook van die golliwog poppen hangen in pietenoutfits. Toch wel erg jammer.
Jep hier ook...
Treat others how you would like to be treated.

Yamcha

Bericht door Yamcha » za nov 23, 2013 17:17

Ik wilde me in de eerste instantie helemaal niet ermee bemoeien, vond het een non-discussie, eigenlijk, ik ben namelijk neit voor of tegen Zwarte Piet.

Ik ben vooral geschrokken alleen van de voorstanders, die met een hoop kinderachtig gejengel, geschreeuw en non-argumenten en drogredenen hun zin probeerden door te drijven. Ik schrok nog veel erger toen geweld blijkbaar niet geschuwd werd, en later leek het er zelfs op dat ze dol waren op geweld...... ik ben enorm geschrokken van het racisme en alle andere -ismes die erbij kwamen.

Nog altijd interesseert Zwarte Piet me niet veel, en of hij nu wel of niet meedoet, zal me eerlijk gezegd een blok tofu zijn. Wat me wel interesseert zijn mensen die er blijkbaar moeite mee hebben, die zich ongemakkelijk voelen, die niet kunnen genieten van iets wat een leuk feest voor iedereen zou moeten zijn. Voor- of tegenstander: ik vind dat we daar best rekening mee kunnen houden, en ze op een leuke, lieve, vriendelijke warme manier erbij kunnen betrekken (was het Sinterklaasfeest niet ook bedoeld als iets warms en gezelligs?) ipv hen uitsluiten en buitensluiten.

Ik ben echt geschokt door wat er op het Malieveld is gebeurd. Wat een waanzin! Wat een krankzinnigheid. En: arme vrouw......
Dát moeten we niet hebben, racisme is het probleem, en alle andere -ismes erbij. De rest is irrelevant en wat mij betreft een non-discussie.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo nov 27, 2013 17:20

Lijkt het maar zo of komen er sinds (t.g.v.) de Piet-discussie toch vaker berichtjes als deze in de media tevoorschijn, een beetje meer aandacht voor racisme in Nederland?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... r-is.dhtml

En dan ook Het Grote Racisme-experiment van BNN laatst op tv... ik hoop dat het nog wat aanhoudt, dit is echt zó onderbelicht normaal (vind je het gek dat half Nederland denkt dat racisme in Nederland dood is als we het er gewoon nóóit over hebben)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique » wo nov 27, 2013 20:20

En dan wordt er zo vaak gezegd dat veganisten zichzelf boven anderen verheven voelen, omdat ze zich zoveel beter voelen. Maar ondertussen neerkijken op donkerder gekleurde mensen, Turken, Marokkanen, Polen en dieren.

Helemaal met je eens Renee. Van mij mag het ook beginnen bij de overheid, want als je als premier loopt te zeggen dat er geen racisme is in Nederland, terwijl je dood wordt gegooid met zulke vreselijke racistische uitingen dan zit er toch iets verkeerd in je bovenkamer... :|

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo nov 27, 2013 22:18

Renee1137 schreef:Lijkt het maar zo of komen er sinds (t.g.v.) de Piet-discussie toch vaker berichtjes als deze in de media tevoorschijn, een beetje meer aandacht voor racisme in Nederland?

En dan ook Het Grote Racisme-experiment van BNN laatst op tv... ik hoop dat het nog wat aanhoudt, dit is echt zó onderbelicht normaal (vind je het gek dat half Nederland denkt dat racisme in Nederland dood is als we het er gewoon nóóit over hebben)
Ha, ik vertelde mijn man exact hetzelfde! Mooi gezegd!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo nov 27, 2013 23:14

Renee1137 schreef:Lijkt het maar zo of komen er sinds (t.g.v.) de Piet-discussie toch vaker berichtjes als deze in de media tevoorschijn, een beetje meer aandacht voor racisme in Nederland?

Racisme is nog lang niet dood. Dit is echt wel heel erg, van een politicus nog wel!

http://youtu.be/abfalFYs2E8?t=1m59s

(ik heb hem laten beginnen bij 1:59, maar ook het eerste stuk komt genoeg in voor om verdrietig over te zijn.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do nov 28, 2013 7:31

Oh… Wat erg… Alleen al de straattaal van de PVV-politici. Brrr… En het feit dat sommige vooraanstaande ministers verwerpelijk reageren.

Mystique

Bericht door Mystique » do nov 28, 2013 13:05

En dan ook weer die reacties eronder...

Nee hoor, racisme is absoluut niet aanwezig in Nederland.

Bijna grappig ook hoe ze lopen te verkondigen dat ze moeten oprotten naar hun eigen land. Wat nou als je als donker gekleurde in Nederland geboren bent?

Ach... Ik ben sowieso tegen landen en grenzen en al die shit. De wereld is van ons allemaal, laten we er wat zuiniger mee omgaan in plaats van enkel bezitterig...

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do nov 28, 2013 15:15

We zouden het eigenlijk gewoon allemaal een keer moeten meemaken.

Er is volgens mij ook een meneer geweest in de VS of UK die undercover ging als andere mensen om te kijken hoe mensen reageren, en die zich onder andere ook zwart heeft laten sminken om te laten filmen hoe je dan met racisme te maken krijgt (weet iemand welk programma dat was?)... Kijk, als je dáárom je gezicht zwart sminkt, is het ineens een heel ander verhaal.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Kitsune

Bericht door Kitsune » vr nov 29, 2013 8:52

Waar ik me vooral aan irriteer aan die hele discussie zoals Yamcha ook al vermelde is de reactie van mensen en het polariserend effect. In het begin dacht ik nog "lekker belangrijk om je druk te maken om zwarte piet terwijl er dagelijks weet ik hoeveel dieren (inclusief mensen) worden afgeslacht etc." Maar goed, vervolgens krijg je allerlei reacties van bekrompen, kortzichtige voorstanders die niet meer in staat zijn normaal na te denken (als ze dat ooit al hebben gekund) en hun woede richten op onschuldige mensen. Je wordt nu bijna gedwongen een kant te kiezen......

En dat gezeik over racisme komt me ook enigszins de strot uit. Ten eerste al alleen het woord....hoe kan er racisme zijn als er geen rassen bestaan?!! Wat mensen bedoelen is discriminatie...Onderscheid maken op basis van kenmerken van welke aard dan ook (huidskleur, afkomst, muziek keuze, politieke voorkeur). Dat is het zelfde wat Chimpansees bijv. doen....eigen groep eerst en andere groepen die ze tegen komen aanvallen. De mens is geen haar beter en dat gaat van vrij onschuldig (verschillende "groepen" op de middelbare school) tot oorlog voeren. Racisme denkt de lading naar mijn idee onvoldoende, want het heeft niet alleen met huidskleur te maken, maar iemand op basis van huidskleur discrimineren is wel het meest makkelijk (je ziet het immers meteen).

Veggie93

Bericht door Veggie93 » za nov 30, 2013 12:10

Mystique schreef: Van mij mag het ook beginnen bij de overheid, want als je als premier loopt te zeggen dat er geen racisme is in Nederland, terwijl je dood wordt gegooid met zulke vreselijke racistische uitingen dan zit er toch iets verkeerd in je bovenkamer... :|
Serieus?! Dan heeft ie ook een bord voor zijn kop... :shock:

Mystique

Bericht door Mystique » za nov 30, 2013 12:53

Veggie93 schreef:
Mystique schreef: Van mij mag het ook beginnen bij de overheid, want als je als premier loopt te zeggen dat er geen racisme is in Nederland, terwijl je dood wordt gegooid met zulke vreselijke racistische uitingen dan zit er toch iets verkeerd in je bovenkamer... :|
Dat moet ik, volgens mij, rectificeren, want blijkbaar was het Ascher, maar goed die is vice-premier, dus dan is het ook nog steeds heel erg fout.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » zo dec 01, 2013 17:13

Mystique schreef:
Veggie93 schreef:
Dat moet ik, volgens mij, rectificeren, want blijkbaar was het Ascher, maar goed die is vice-premier, dus dan is het ook nog steeds heel erg fout.
Ja maar toch... dat iemand die in de politiek is, zo iets zegt... :shock:

Plaats reactie