Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Zwarte Piet is racisme

Bericht door Mystique » di sep 17, 2013 12:51

Het kwam bij me op door het pepernotentopic.

Wisten jullie dat 'Zwarte Piet' nog afstamt van de slavernij? En dat er in de Sinterklaasliedjes zelfs racistische uitingen zitten?
Bijvoorbeeld: "Al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed.'

Sowieso vind ik het hele Sinterklaasfeest een grote poppenkast. Je leert een kind dat het niet mag liegen, maar je liegt je kind jaren voor over Sinterklaas. Daarnaast is het meer een commercieel feest geworden dan traditie.

Maar goed. Ik vind het dus echt heel erg dat Zwarte Piet gewoon nog steeds gebruikt wordt als knecht van een blanke man. Natuurlijk kun je de twijfel trekken in hoeverre een kind dit doorheeft, maar ik heb een tijd terug een stukje van een documentaire gezien waarin donkere kinderen aangaven liever lichter gekleurd te zijn, omdat ze dan normaal zouden zijn, dus het besef ligt er toch wel...

Wat vinden jullie hiervan en van het feest an sich?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door Vegantastic » di sep 17, 2013 20:27

Mee eens. Ik spreek me elk jaar uit erover, omdat ik belangrijk vind dat die discussie er is. Ik heb ook een hoop geleerd erover. Ook dat zwarte pieten niet altijd er waren. Dat vroeger ook zwarte pieten gewoon blanken waren met wat roetstrepen. En dat de roe en de zak van sinterklaas niet meer 'kunnen' en dat die dus geschrapt worden uit het programma, maar blackface stijl zwarte pieten mag weer wel.

En ook bijzondere schokkende verhalen gelezen. Over hoe bv. in het buitenland tegen ons feest hier aangekeken wordt, maar ook hoe iemand veel verdriet had doordat kinderen hem steeds als zwarte piet aanspreken hele jaar door.

Het zou een hoop schelen als de zwarte pieten gewoon weer roetstrepen hebben ipv helemaal zwart met grote rode lippen.

Maar buiten dat vraag ik mij af of het nou helemaal verantwoord is om te liegen is tegen kinderen. Waarom niet een feest zonder leugens of gebaseerd op sprookjes.

Mystique

Bericht door Mystique » wo sep 18, 2013 11:43

Precies, Alex.

Het is jammer dat zoveel mensen zulke kuddedieren zijn en zoveel waarde hechten aan 'tradities'. Ook al is het Sinterklaasfeest allang niet meer de traditie dat het geweest is...

Wat mij betreft mag dit breeduit in de pers benoemd worden, bij het journaal, in de kranten, maar dat zal vast gedwarsboomd worden door multinationals die bang zijn hun winst mis te lopen...

Vorig jaar viel ik in op een multi culturele school en daar waren de piet gewoon blank. Dat vond ik al een hele verbetering, maar nog mag de hele hypocrisie afgeschaft worden.

Bovendien vind ik het ook ontzettend storend hoe overal het woord 'zwart' wordt gebruikt bij iemand die wat donkerder gekleurd is.
"Obama, de eerste zwarte president." WTF? Die man is lichtbruin! Zelfs de donkerste donkere persoon is nog niet zwart.
Wie weet dat als de termen zwart en wit worden aangepast in donker(der) gekleurd en blank, de verschillen wat minder benadrukt zullen worden...

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » wo sep 18, 2013 18:13

Ik vind het erg jammer dat leuke kinderfeesten worden bedorven met van die anti-racisme-onzin.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Mystique

Bericht door Mystique » wo sep 18, 2013 18:16

Wow...

Dus het boeit jou helemaal niets dat mensen gediscrimineerd worden, zolang het 'leuke kinderfeestje' maar kan blijven bestaan? Of is het dat jijzelf ook iets hebt tegen donkere mensen? Zou ook kunnen natuurlijk...

Mystique

Bericht door Mystique » wo sep 18, 2013 18:20

En bovendien... Waarom zou het kinderfeest bedorven worden als je het enigszins aanpast?

Er kan nog steeds tonnen aan speelgoed gekocht worden en al die commerciële shit eromheen alleen is het niet meer 'Zwarte' Piet, maar gewoon 'Piet'.
Ik weet zeker dat kinderen er echt niet verdrietig om zullen worden als dit aangepast zou worden...

Schrik toch best van jouw reactie, maar goed, jij hebt recht op een mening, ook al lijkt die niet echt onderbouwd...

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » wo sep 18, 2013 18:23

Worden er mensen gediscrimineerd dan? Voor zover ik destijds zag legden ze de link zwarte piet-neger niet of nauwelijks. Een link ''neger is slaaf'' is nog veel verder verwijderd, en dan al helemaal voor 0-7-jarigen. Het feest schaadt niemand of hoogstens zeer, zeer indirect. Ik zou het absurd vinden als een oude, hartstikke leuke traditie moet wijken wegens ''racisme'' als er veel prominenter, concreter en ernstiger racisme is van allerlei snit dat op veel meer plekken te vinden is. Een belangrijk cultuur-onderdeel verbieden op zo'n grond schaadt ons recht op onze cultuur en doet érg dwingelanderig aan.
Ik weet zeker dat kinderen er echt niet verdrietig om zullen worden als dit aangepast zou worden...
Regenboogpieten oid hebben ze al geprobeerd, werd er toch wel wat sip van. Kunnen ook meteen alle oude kinderboeken enzo de prullenbak in.

avossy

Bericht door avossy » wo sep 18, 2013 18:34

Ik vind het hele sinterklaas gedoe ook nergens op slaan. Buiten het racisme verhaal om vind ik inderdaad dat liegen tegenover kinderen ontzettend krom. Kinderen leren dat liegen niet mag, vervolgens als ouders jaren je best doen om bij hoog en laag vol te houden dat sinterklaas bestaat en dan later weer vertellen dat sinterklaas niet bestaat. Dus papa en mama hebben gelogen maar zo moet je dat niet zien. Het is traditie, gezellig allemaal.

Mystique

Bericht door Mystique » wo sep 18, 2013 20:44

Regenboogpieten? Wat is dat dan ook voor onzin? Je kunt toch gewoon mensen (van verschillende etniciteiten) bij elkaar gooien, een veeg zwart op hun wangen en klaar?
Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat kinderen daar sip van worden. En sowieso zijn er nog heel veel kinderen ook bang voor Sinterklaas zelf, dus dan mag die ook opdonderen als dat de reden is om het feest zo te behouden...

En of er mensen worden gediscrimineerd, vraag je? Natuurlijk worden mensen gediscrimineerd, maar we zijn zo gebrainwashed dat het allemaal hoort, dat we niet de ware identiteit achter Zwarte Piet meer zien. Dat JIJ het niet (wilt) inziet(n) betekent niet dat het er niet is.

Ik vind het gewoon erg kortzichtig dat, als dat achterlijke feest dan toch persé moet blijven bestaan, er niet zo'n kleine aanpassing kan worden aangebracht, zodat het echt een feest is zonder racistisch randje eraan...

Oh en mocht je het zelf niet kunnen/willen opzoeken wat er allemaal racistisch is aan Zwarte Piet wil ik best wat info posten. Dan ben ik benieuwd naar jouw onderbouwde mening waarom het feest wél zou moeten blijven bestaan. Andere landen doen het ook prima zonder, dus waarom wij niet?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo sep 18, 2013 21:40

Vegantastic schreef:hoe iemand veel verdriet had doordat kinderen hem steeds als zwarte piet aanspreken hele jaar door.
Dat is een goede reden om het feest af te schaffen. Aan de andere kant biedt de goedheiligman een aardige geschiedenisles, hoewel deze door taboe niet sterk naar voren komt.

Dat een feest gebaseerd is op halve waarheden of aangedikte verhalen kan een reden zijn voor afschaffing, maar dan zijn er nog tal van andere feesten die in aanmerking komen.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo sep 18, 2013 21:55

Ik moet zeggen dat ik geen héél sterke mening heb over dit onderwerp. Alex heeft me er onlangs op gewezen en dat heeft me wel aan het nadenken gezet. Het is zeker waar dat het niet correct is en naar mijn gevoel nogal ouderwets in de niet-positieve zin van het woord. De reden waarom ik niet echt stá op afschaffing (niet dat ik het erg zou vinden) is dat ik denk dat het in de praktijk niet enorm veel schade maakt. Ik denk niet dat kinderen opgroeien tot racisten vanwege zwarte pieten, om het maar even zo te stellen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet onbewust bepaalde ongewenste dingen in stand kan houden.

M.a.w. mijn zegen hebben jullie hoor :) !
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo sep 18, 2013 22:24

Er word naar dit topic gelinkt overigens: https://www.facebook.com/zwartepietisbl ... 0595025245

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo sep 18, 2013 22:30

DeVegetarische schreef:Worden er mensen gediscrimineerd dan?
Niet als doel perse, maar wel als gevolg. Dat is toch iets wat je wel moet meenemen. En zoals ik zei... de roe weglaten en de zak van sinterklaas was ook geen probleem, dus wat maakt het uit als die 'zwarte pieten' wat verder aangepast worden?
Regenboogpieten oid hebben ze al geprobeerd, werd er toch wel wat sip van. Kunnen ook meteen alle oude kinderboeken enzo de prullenbak in.
Ja 1x... maar als je dat gewoon geleidelijk invoert, zal de volgende generatie echt totaal niets missen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo sep 18, 2013 22:38

Rorrim schreef:Dat een feest gebaseerd is op halve waarheden of aangedikte verhalen kan een reden zijn voor afschaffing, maar dan zijn er nog tal van andere feesten die in aanmerking komen.
Tijd voor een grote schoonmaak ;)

Mystique

Bericht door Mystique » wo sep 18, 2013 23:00

Vegantastic schreef:
Rorrim schreef:Dat een feest gebaseerd is op halve waarheden of aangedikte verhalen kan een reden zijn voor afschaffing, maar dan zijn er nog tal van andere feesten die in aanmerking komen.
Tijd voor een grote schoonmaak ;)
JAAAAA!!! Net zoals die vrije dagen met Hemelvaart en Pinksteren. Als je vraagt waar die dagen voor staan kunnen de meeste kinderen enkel antwoorden met "vrije dagen!".
Ik hoop dat men snel eens wakker gaat worden dat de Christenen allang niet meer in de meerderheid zijn en geef mensen gewoon lekker een paar dagen in het jaar dat die zelf mag weten wanneer hij/zij ze opneemt.
Te gek voor woorden dat sommige scholen geen vrij geven voor een Suikerfeest, maar wel met Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, Kerstmis en vergeet ik nog iets?

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do sep 19, 2013 10:42

Mystique schreef:Regenboogpieten? Wat is dat dan ook voor onzin? Je kunt toch gewoon mensen (van verschillende etniciteiten) bij elkaar gooien, een veeg zwart op hun wangen en klaar?
Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat kinderen daar sip van worden. En sowieso zijn er nog heel veel kinderen ook bang voor Sinterklaas zelf, dus dan mag die ook opdonderen als dat de reden is om het feest zo te behouden...

En of er mensen worden gediscrimineerd, vraag je? Natuurlijk worden mensen gediscrimineerd, maar we zijn zo gebrainwashed dat het allemaal hoort, dat we niet de ware identiteit achter Zwarte Piet meer zien. Dat JIJ het niet (wilt) inziet(n) betekent niet dat het er niet is.

Ik vind het gewoon erg kortzichtig dat, als dat achterlijke feest dan toch persé moet blijven bestaan, er niet zo'n kleine aanpassing kan worden aangebracht, zodat het echt een feest is zonder racistisch randje eraan...

Oh en mocht je het zelf niet kunnen/willen opzoeken wat er allemaal racistisch is aan Zwarte Piet wil ik best wat info posten. Dan ben ik benieuwd naar jouw onderbouwde mening waarom het feest wél zou moeten blijven bestaan. Andere landen doen het ook prima zonder, dus waarom wij niet?
Moet de kerstman dan ook afgeschaft worden omdat dikke mannen met baardjes nogal op hem lijken?

Zwarte piet wordt altijd gepresenteerd als een grappige kindervriend dus in dat opzicht misschien zelfs positief. Historische achtergrond zal wel, nergens wordt echter vandaag de dag zwarte piet gepresenteerd als de slaaf van Sinterklaas. Ook lijken ze niet op echte negers. Mensen nemen hun volwassen kijk erop met volwassenen-kennis en plakken dat vervolgens op een soort fictief figuur.

Hoe worden ze gediscrimineerd? Als er iemand treurig is omdat hij zwarte piet wordt genoemd, is dat, helaas, zijn probleem. Iemand die gepest wordt wordt wel gepest. Anders vergelijk je zijn kleur met chocola, poep, of weet ik het wat. Een volksfeest gaan verstieren met van die ideologische verhalen neigt naar totalitarisme. Als e het hebt over leugens: de God-leugen is veel kwalijker en ernstiger maar die mag het wel afleggen tegen een leugen waar kinderen veel plezier van hebben? Juist door zo door te slaan in anti-discriminatie discrimineer je weer onze cultuur.

Zelfs de oorsprong van het feest is niet volledig duidelijk. Je wisselt dan een stukje traditie in voor nieuwe ideologie, schadelijker dan het oude feest. Dat nodeloze verbieden leidt tot een verstikkende samenleving.

Het doet me denken aan Engeland waar serieus op hoog niveau gesuggereerd is dat wit papier op scholen vervangen wordt door papier van allerlei kleuren, zodat ze "niet denken dat wit het beste is". Compleet geschift m.i. Toevallig lees ik momenteel over manieren waarop men vroeger de zuiverheid en kuisheid van kinderen wilde bewaren. Compleet onschuldige en on-seksuele dingen werden omhangen met taboe en spanning omdat volwassenen hun projecties hadden en helemaal doorsloegen in het scheppen van een tegennatuurlijke toestand. Mensen moeten dat verschil zien.

En ik denk niet dat er een 12-jarige is die op basis van Zwarte Piet in alle serieusheid zal betogen dat een neger gouden oorringen, een roe, kleurig pakje en een zak moet dragen en bediende zijn van blanke mannen met mijter en lange witte baard.

Als er al psychologie in het spel is door Zwarte Piet, is die waarschijnlijk erg onherleidbaar, vaag en ongeduid. Die "schade" moeten we afwegen tegen de nadelen van het afschaffen. Wat mij betreft is afschaffen vele malen ernstiger dan die door volwassenen veronderstelde schade. Het is net zo goed het doordrukken van ideologie en het aantrekken van het coorectheids-korset zonder dat er een of andere vorm van substantiële vooruitgang is.

Over dat liedje met zwart als roet: ik stelde die vraag domweg aan mijn ouders, wat zwart als roet dan zegt. Antwoord: vroeger vonden ze zwarte mensen en figuren vaak eng. Simple as that.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do sep 19, 2013 10:46

Ik ben het wel eens met DeVegetarische in de zin dat het niet schadelijk is, volgens mij. Maar ik wil ook weer niet zo ver gaan dat ik denk dat het schadelijk is om het Sinterklaasfeest aan te passen door bijv. roetstrepen op de wangen te gebruiken i.p.v. geheel gesminkte gezichten.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do sep 19, 2013 12:25

Nee, want dat is dan weer stigmatiserend voor alle struikrovers oid.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do sep 19, 2013 16:43

DeVegetarische schreef:
Zwarte piet wordt altijd gepresenteerd als een grappige kindervriend dus in dat opzicht misschien zelfs positief.
Dat is niet zo. Dat is nog maar 'recent'. Vroeger - nog niet lang geleden - was de zwarte piet ook de boeman. De knecht van de sint die de kindjes moest straffen met de roe of in de zak mee moest nemen.

Juist doordat men klaagde daarover en erover discussieerde is dit aangepast.
Historische achtergrond zal wel, nergens wordt echter vandaag de dag zwarte piet gepresenteerd als de slaaf van Sinterklaas.
Daar zijn nog referenties naar.
Ook lijken ze niet op echte negers. Mensen nemen hun volwassen kijk erop met volwassenen-kennis en plakken dat vervolgens op een soort fictief figuur.
Maar als dat zo was, dan zouden sommige donkere mensen toch geen problemen moeten ervaren? Het is toch lijkt me niet leuk als je hele jaar door van kinderen hoort dat je zwarte piet bent. Ik las die verhalen en schrok daar wel van. Ik ben blank, dus ik kan me ook niet zo inleven in dat zoiets dus gebeurd. Laat staan dat ik gevoel heb van een historie aan onderdrukking.
Een volksfeest gaan verstieren met van die ideologische verhalen neigt naar totalitarisme.
Het verandert steeds, dat sinterklaasfeest, dus wat is het probleem met wat aanpassingen dat het weer zoals de zwarte piet van vroeger was?
En als dit zo behouden moet worden, dan moet de roe, zak van sinterklaas en alle bangmaak verhalen toch ook weer terug in het sinterklaasfeest?

Ik denk dat iedereen toch wel kan leven met dat het pikzwarte schmink weer het bruinige roet word op blanke of donkere gezichten?

dorus

Bericht door dorus » do sep 19, 2013 17:15

ik woon in belgië en hier wordt het sinterklaasfeest wel anders gevierd dan in ndl maar toch
hoe men sint en piet percipieert als kind hangt volledig af van de ouders : zijn de ouders discriminerend of niet

Ik loop tegen de zestig en heb piet nooit als slaaf, knecht of iets dgl. degenererend gezien.
hij was de helper van sinterklaas want die man was al oud en kon niet meer zo goed uit de voeten, daarbij was hij een kindervriend want hij zou wel een goed woordje doen bij de sint voor kinderen die iets uitgespookt dachten te hebben.
en hoe kwamen die binnen want wij hadden een doorbrander als kachel dus de schouw kon niet, wel het waren heiligen en die konden alles, ook door de muur lopen :), probleem opgelost.
wij dachten er niet aan dat de ene wel en de andere niet heilig zou zijn.
allebei heilig, gelijk en kindervrienden en toevallig was de ene wit want die kwam uit europa en was de ander zwart want die kwam uit afrika
die roe en die zak?
wel dat vertelden mama's en papa's vroeger aan stoute kinderen omdat ze braaf zouden zijn, maar daar was niets van waar want die zak diende in feite om speelgoed in te vervoeren :)

als ouders die twee figuren als gelijkwaardig en als twee onafhankelijke personen die op gelijke voet staan presenteren dan zal geen enkel kind daar een meester-slaaf verhouding in zien

zo zwart als roet : het roet van de schouw ziet ook zwart, gewoon een kleurbepaling

die meester slaaf-verhouding is oud en enkel gekend door volwassenen, geen enkel kind denkt daaraan.
kinderen zitten tegenwoordig met alle rassen in de klas wat zouden zij op het idee komen dat iemand met een andere huidskleur automatisch slaaf van de ander wordt

zadel kinderen en tradities niet op met dingen die er niet (meer) zijn, wees blij dat tradities veranderen en men nu in piet een kindervriend zie.
het zou zelfs de discriminatieproblematiek een stap in de goede richting kunnen vooruit helpen want : wat zou sint moeten gaan doen zonder piet en wat zou piet moeten gaan doen zonder sint?
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Plaats reactie