Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
ARTHUR

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door ARTHUR » vr okt 18, 2013 13:44

My point exactly. Och, je had bij de discussie moeten zijn.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr okt 18, 2013 13:57

Ik bedacht mij gisteren... zwarte piet... daar moet afgebleven van worden, maar de sint was ook altijd onlosmakelijk verbonden met aankomst met paard of via het water, maar tegenwoordig komt die met brandweerauto's, kamelen, olifanten, in monstertrucks, skydivend etc. aan, dus het is toch ook wel apart dat zwarte piet niet aangepast mag worden, terwijl de sint wel 'aangepast' wordt.

@rno

Bericht door @rno » vr okt 18, 2013 14:03

Vegantastic schreef:Ik bedacht mij gisteren... zwarte piet... daar moet afgebleven van worden, maar de sint was ook altijd onlosmakelijk verbonden met aankomst met paard of via het water, maar tegenwoordig komt die met brandweerauto's, kamelen, olifanten, in monstertrucks, skydivend etc. aan, dus het is toch ook wel apart dat zwarte piet niet aangepast mag worden, terwijl de sint wel 'aangepast' wordt.
Of hij komt stomdronken en betastend (kom maar op mijn schoot zitten).
("Hij komt, hij komt, de Goede Sint hij komt....").
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Mystique

Bericht door Mystique » za okt 19, 2013 19:08

Wow... Ik word momenteel bijna letterlijk dood gegooid met shares over "Zwarte Piet is niet racistisch. Van onze cultuur blijf je af!"

Ik weet nu niet zo goed of ik moet huilen, kwaad moet worden of gewoon maar iedereen uit m'n lijst moet flikkeren en opgelucht moet zijn dat ik van dat oppervlakkige volk af ben. Enige nadeel van dat laatste is dat ik, denk ik, nog zo'n 5 man in m'n lijst zal hebben. :|

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » za okt 19, 2013 22:28

Weet je, mensen die er op zo'n manier instaan, hebben meerdere vlakken waarop ze niets bij je raken. Op een feestje ben je er toch snel mee uitgepraat. Ik wel. Dan maar vijf 'vrienden' (okay, ik heb makkelijk praten). Weet je, in een discussie over racisme waarin iemand daar totaal aan voorbij gaat en over traditie begint en dat dat meer voor intelligente mensen is, ben ik weg.

It Isn’t that I’m Not a People Person,I’m Just Not a Stupid People Person.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 20, 2013 0:57

Ramona

Bericht door Ramona » zo okt 20, 2013 8:38

Mystique schreef:Wow... Ik word momenteel bijna letterlijk dood gegooid met shares over "Zwarte Piet is niet racistisch. Van onze cultuur blijf je af!"

Ik weet nu niet zo goed of ik moet huilen, kwaad moet worden of gewoon maar iedereen uit m'n lijst moet flikkeren en opgelucht moet zijn dat ik van dat oppervlakkige volk af ben. Enige nadeel van dat laatste is dat ik, denk ik, nog zo'n 5 man in m'n lijst zal hebben. :|
Huilen, dan kwaad worden en dan van de lijst flikkeren.

Het is even een stap, om die eerste eraf te knallen maar als je dan eenmaal begonnen bent doet het je bij de 15e vrij weinig meer. Dan s het gewoon hoppa unfriend en blokkeren klaar.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 20, 2013 12:35

Heb er ook wat van lijst afgehaald. 1 kende ik ook niet zo, maar die zat steeds racistische dingen te posten mbt zwarte piet. Van die 'grappige plaatjes' die dan niet zo grappig zijn, dus hup er af.

Mystique

Bericht door Mystique » zo okt 20, 2013 12:38

Mja, maar het is bijvoorbeeld ook mijn broer die een boze en geïrriteerde post sharede over ZP. Ik weet dat het geen zin heeft om de discussie aan te gaan, want hij is wat minder ontwikkeld, zeg maar. Maar om hem dan ook maar uit mijn lijst te gooien, vind ik moeilijk...

Bij mijn moeder heb in ieder geval haar posts al geblokkeerd, want ik werd echt schijtziek van haar "Nederland, mijn vaderland." shares...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 22, 2013 0:41

@rno

Bericht door @rno » di okt 22, 2013 7:38

Wat zou er gebeuren als Zwarte Piet de ketting van de fiets zou willen openbreken?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Overstand

Bericht door Overstand » di okt 22, 2013 13:17

de reden dat ik mijn post heb weggehaald, is omdat ik in een mentaal bankroete staat had gereageerd.

mentaal bankroet is dat je dagen achter elkaar jezelf forced om bullshit artikelen te lezen, elk lijkt een boek opzich. Vandaag had ik ff een moment dat het teveel werd.

Nu ik tot baseline ben,

I look at the world from another level kna'mean?
Laatst gewijzigd door Overstand op di okt 22, 2013 18:22, 3 keer totaal gewijzigd.

fimh68

Bericht door fimh68 » di okt 22, 2013 13:51

Mystique

Bericht door Mystique » di okt 22, 2013 14:28

Als ik het zo lees, jij niet. Proef ik hier wat verbittering uit?

Ik ben niet blij hierom. Ik vind het fijn als ZP aangepast zou worden, maar het racisme wordt er niet minder op. Naar mijn gevoel is dit juist meer geworden, dus nee, blij ben ik niet...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 22, 2013 15:06

Denk dat de VN zich ook beter afzijdig kan houden hierin, puur omdat nu men nog vaster gaan staan

Ramona

Bericht door Ramona » di okt 22, 2013 15:50

Het racisme is niet meer geworden, het was er altijd al. Maar mensen hielden het goed verborgen en zeiden het een beetje half en dan werd het weer ontkend. Nu is het gewoon out in the open.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » di okt 22, 2013 18:35

Stel je voor dat het Sinterklaasfeest verboden zou worden. Stel…

http://1.bp.blogspot.com/-PqLFSJJ5QqU/U ... ngamok.gif

Geen belachelijk verwende kinderen meer door een verzonnen man met slaven. Kan IK mijn nichtjes verwennen wanneer IK dat wil.

@rno

Bericht door @rno » di okt 22, 2013 21:55

ARTHUR schreef:Stel je voor dat het Sinterklaasfeest verboden zou worden. Stel…

http://1.bp.blogspot.com/-PqLFSJJ5QqU/U ... ngamok.gif

Geen belachelijk verwende kinderen meer door een verzonnen man met slaven. Kan IK mijn nichtjes verwennen wanneer IK dat wil.

Wil je ruzie met de Middenstand?

jet
Moderator

Bericht door jet » di okt 22, 2013 22:03

Laat jij je door conventies tegenhouden dan Arthur, en je nichtjes NIET verwennen wanneer jij dat wil? :mrgreen: Geloof dr niks van :wink:

Ik heb geen nichtjes, ben wèl fan van het Sinterklaasfeest, maar niet van het geëmmer over zwarte Piet.
Toen ik klein was heb ik inderdaad nooit nagedacht over Zwarte Piet. Dat was gewoon een vrolijke man die met het Sinterklaasfeest te maken had. Hoe hij/zij eruit zag, geen idee, behalve bonte kleuren en altijd vrolijk. Mijn niet blanke klasgenootjes hadden vroeger net zo'n pret als wij, en ik heb er geen eentje over gehoord dat het racisme zou zijn. Dat kwam mede omdat niemand het er over had, het kwam TOEN bij niemand op.
Wij hadden het thuis niet breed, en toen ik stopte met 'geloven' maakten we de cadeautjes zelf, met surprise, met gedichtjes en dat maakte het feest eigelijk des te leuker. Het was ook nog niet zo commercieel. Natuurlijk kochten papa's en mama's en oma's en opa's wel meer speelgoed rond die tijd, maar net als met vaderdag en moederdag was het gewoon niet zo'n complete doorgedraaide commerciële toestand zoals heden ten dage.

Het argument dat je je kinderen leert liegen DOOR het Sinterklaasfeest is onzinnig, dat doen we zonder dat feest ook al. Zo zit de maatschappij in elkaar, het loont om te liegen in onze maatschappij (simpel voorbeeldje: kind heeft een koekje gegeten terwijl dat niet mocht van mama, geeft het kindje dat toe, dan krijgt het straf, liegt het erover, dan krijgt het die straf niet, logisch gevolg in het kinderhoofdje: ik moet liegen, dan krijg ik geen straf, en doet mama het anders, dan leert het kind het op school of elders in de maatschappij vanzelf).
Het argument dat Zwarte Piet een slaaf is/was, klopt maar ten dele. De kinderen die Sinterklaas helpen zijn van oudsher kinderen die slaaf waren, maar door de Sint zijn vrijgekocht, en nu werken voor die bevrijder en daarmee geld verdienen. Ze werken dus inderdaad voor Sinterklaas, maar het is een beetje vreemd om een werkgever een slavendrijver te noemen als toevallig alle werknemers niet blank zijn (dat zou pas racisme zijn) en deze werknemers ook nog persoonlijk zijn vrijgekocht door deze werkgever.

Dat Zwarte Piet altijd geportretteerd wordt als een vrolijke neger met afro, grote rode lippen, gouden oorringen en een splaakgeblek kan inderdaad als kwetsend worden gevoeld door de negatieve aspecten die daar aan kleven. Maar - ja er komt een maar - Zwarte Piet is wel de stoerste van de 2, ik bedoel, Sinterklaas is een oude baardmans die alleen maar serieus in een boek kan kijken en je vraagt of je wel braaf bent geweest, dat is toch niet cool? Nee, dan Zwarte Piet, die je ook pepernoten toestopt als je misschien niet zo lief, schattig en brave Hendrik-achtig bent. Maakt zijn kleur dan wat uit, moet het persé een neger zijn? Nee! Een willekeurig persoon met het soort karakter dat zo neergezet wordt voldoet als tegenhanger van de serieuze baardmans.
Maar Zwarte Piet is zwart van het roet en niet omdat het een neger is? Mja, en die rode lippen, die afro en die oorringen komen ook uit de schoorsteen? Naah, dacht het niet. Desondanks komt de term 'zwarte piet' wel van het schoorsteenvegen (er zijn ook oude kaartspellen 'Zwarte Pieten' waarbij je elkaar 'de Zwarte Piet' kunt toespelen, wat bijdraagt aan de negatieve klank van de term, en waarbij het wel degelijk draait om de schoorsteenveger). Een blanke, rode, gele of willekleurige kleur Piet met zwarte vegen zou prima volstaan. Alleen eventuele schoorsteenvegers zouden zich dan gediscrimineerd kunnen voelen, maar daar hebben we er nog minder van dan van Surinamers of Antillianen of.... :wink:

Omdat de meerderheid van Nederland vindt dat Zwarte Piet moet blijven, is dat dan een serieus argument om de tegenargumenten te ontkrachten? Nee natuurlijk niet! De mening van de meerderheid is niet noodzakelijk ook de waarheid! (kijk maar naar het veganisme en het carnivorisme, dat de meerderheid in NL vlees eet wil niet zeggen dat wij het er mee eens zijn dat dat de waarheid is, sterker nog, dat zijn we niet!). Moeten we dan luisteren naar die meerderheid? Ja ik denk deels van wel. Zwarte medelanders voelen zich gekwetst doordat ze geassocieerd worden met de negatieve aspecten (en ook de positieve, maar daar hoor je niemand over :P ) van Zwarte Piet, maar de meerderheid van de blanke Nederlanders voelen zich gekwetst dat hun jeugdsentiment/traditie (of vul maar in) bruut wordt afgepakt of bezoedeld (als je zelf er nooit racistische motieven bij had, en nu opeens beschuldigd wordt van het wèl moeten hebben daarvan.....). Als we besluiten met zijn allen dat het belangrijk is om mensen niet te kwetsen, dan geldt dat zowel vóór ZP als tégen ZP (dus vanuit beide standpunten). M.a.w. de oplossing moet niet gezocht worden in het volledig afschaffen van het feest zoals de blanke schreeuwers het nog kennen, maar ook niet in het koste wat het kost houden van de gewraakte zwartheid van Zwarte Piet dat waar de zwarte medelanders tegen aan schreeuwen.

Schrijf voor mijn part een wedstrijd uit waarbij er ideeën geopperd mogen worden om uit de impasse te komen.....
En doe hetzelfde voor Kerstmis, Pasen en andere feesten die als kwetsend kunnen worden ervaren. Of besluit met z'n allen dat gekwetst worden inherent is aan het mens zijn, en hou er gewoon over op. Er zijn genoeg andere zaken waar we ons druk over moeten maken, die vreselijk belangrijk zijn, maar waar nu niemand het over heeft, omdat men alleen maar continu zeurt over Zwarte Piet wel of niet.

Ik ben in elk geval het gezanik zat. Ik vier in de Kerstvakantie Sinterklaas met mijn in het buitenland wonende broer. Zonder zwarte piet, met gedichten, met surprises, met mandarijntjes, met slaafvrije vegan chocola en speculaasjes en vooral met heel veel saamhorigheid en gezelligheid, en zonder anderen daar mee te kwetsen!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » di okt 22, 2013 22:40

Ik was doodsbang voor Zwarte Piet, hij kon je meenemen en slaan en forceerde je op zijn rug om paard te rijden. Mijn moeder heeft enkel foto's van mij als huilende kleuter. Dat er gelogen moet worden vind ik de grootste flauwekul evenals mijn ouders en áls ik al een keer iets deed wat niet mocht werd ik niet gestrafd maar beloond omdat ik de waarheid vertelde.

Kinderen moeten leren eerlijk te zijn, ouders moeten door hebben wanneer kinderen bang zijn iets toe te geven en ze helpen daar vanaf te komen. En Zwarte Piet is een naar voorbeeld van een domme slaaf die voor een rijke blanke man stomme klusjes moet opknappen en kinderen ondertussen bang maakt. Ik ben als klein intelligent wezen in ieder geval lang bang geweest voor negroïde volwassen mannen in parallelle processen, ongeacht wat mijn ouders mij vertelden: ik had Zwarte Piet gezien en meegemaakt.

Plaats reactie