Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
ARTHUR

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door ARTHUR » di okt 22, 2013 22:46

@rno schreef:
ARTHUR schreef:Stel je voor dat het Sinterklaasfeest verboden zou worden. Stel…

http://1.bp.blogspot.com/-PqLFSJJ5QqU/U ... ngamok.gif

Geen belachelijk verwende kinderen meer door een verzonnen man met slaven. Kan IK mijn nichtjes verwennen wanneer IK dat wil.

Wil je ruzie met de Middenstand?
Heb ik al. Met middenstand en modaal. :grin:

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 22, 2013 23:19

jet schreef:Het argument dat Zwarte Piet een slaaf is/was, klopt maar ten dele. De kinderen die Sinterklaas helpen zijn van oudsher kinderen die slaaf waren, maar door de Sint zijn vrijgekocht, en nu werken voor die bevrijder en daarmee geld verdienen. Ze werken dus inderdaad voor Sinterklaas, maar het is een beetje vreemd om een werkgever een slavendrijver te noemen als toevallig alle werknemers niet blank zijn (dat zou pas racisme zijn) en deze werknemers ook nog persoonlijk zijn vrijgekocht door deze werkgever.
Dat is dus maar 1 van de verhalen. Volgens mij zijn de historici er ook niet uit en dus veel meningen.

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 23, 2013 2:00

Ja een niet werkelijk verhaal. Sinterklaas leefde ver voor de transatlantische slavenhandel... Sinterklaas bestond zeg maar wel echt.
Verder staat het niet in zijn vitea van de kerk.

Zwarte Piet komt er pas bij vanaf de 19e eeuw?

Oh en ik heb 1 post gezien van een donker iemand die totaal uit de bocht vloog en een hele tumblr vol met dit

http://afspiegelingvandemaatschappij.tumblr.com/
Dus wellicht wordt het ook eens tijd, ik zeg maar wat hoor, om in te zien dat het de ProPieters zijn die compleet hysterisch zijn geworden (waardoor ik prachtberichten krijg over dat ik dood moet, terug naar Afrika, een kinderhaatster ben en een nikker. Ik ben nog nooit in mijn leven zo vaak nikker genoemd).

Het niet kwetsen van ProPieters omdat ze hun feestje aan moeten passen en verder gewoon kunnen blijven vieren vs het niet kwetsen van AntiPieters wiens voorouders geleden hebben en wat er tot op de dag van vandaag voor zorgt dat ze extreme ongelijkheid ervaren (ik zeg 60 miljoen doden tijdens transatlantische slavernij) ....

ik word hier echt een beetje treurig van en ik zeur trouwens niet.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo okt 23, 2013 7:27

Och Ramona, wat verschrikkelijk! Ik schrik niet zo snel meer, heb zelf ook de nodige ervaring met stigmatisering en afwijzing, maar hier schrik ik toch wel weer van. Die Tumblr is schokkend. Noodzakelijk schokkend. Wat hebben we veel mensen met vreselijke gedachten (en grammaticale onkunde met typerende spelling). En wat wist ik dit al maar is dit wederom pijnlijk duidelijk gemaakt…

Ik ga deze link delen, dit moet iedereen zien.

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » wo okt 23, 2013 8:15

ARTHUR schreef:Ik ga deze link delen, dit moet iedereen zien.
Mee eens, ik ga hem ook delen.

@rno

Bericht door @rno » wo okt 23, 2013 8:22

Wat zouden de kinderen denken als de zwarte pieten gewoon verkleed gingen als blanke mensen, maar met dezelfde toneelstukjes en splaakgeblekken? (Mogelijk is dit al naar voren gebracht, mijn excuses dan)
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 23, 2013 9:42

Dan zou de historische connectie met slaven niet meer helemaal kloppen, precies dat wat de Zwarte Piet is Racisme beweging probeert te doen (alhoewel dat accent dan zo overduidelijk is dat ik dat niet zou willen)

De vraag is , of omdat heel veel mensen het al kwetsend ervaren ivm de roots naar de slavernij (ik zeg het nog maar eens 60 miljoen doden) het zo pijnlijk is te zien dat je voorouder die op magische wijze de hel lang genoeg hebben overleefd om zich voort te planten belachelijk gemaakt worden en in ons land gereduceerd worden tot ZP, de ZP aangepast kan worden. Mensen halen alles erbij , worden helemaal gek. Ik krijg doodsbedreigingen op FB, ik heb de politie moeten bellen omdat mensen dreigen naar mijn huis te gaan (ik heb een ProPiet snitch klaarblijkelijk) om me te leren wat 'echt racisme' is. Berichten vol gescheld, tyfushoer, kankerwijf, kutnegerin, je bent lelijk daarom vind je het racisme en meer van zulks.

Waar de fuck gaat dit over echt. Hoe kan het dat mensen massaal hun ogen sluiten voor dit onrecht en dan zover gaan dat ze mensen gaan bedreigen die racisme aan de kaak stellen. Hoe kan dit? En dan wordt er ook continue genuanceerd dat die AntiPieters toch maar begrip moeten hebben etc etc . Heeft iemand op die pietitie (https://www.facebook.com/pietitie ) gekeken, wat voor taal daar uitgeslagen wordt , 600.000 Nlers die gewoon een pagina liken die bomvol teksten staat als 'nikkers naar Afrika' ' wie sinterklaas niet eert die is Nl niet weert' ' ze mogen blij dat ze een Pietenbaan hebben' memes van donkere mensen de dan belachelijk gemaakt worden als Zwarte Piet. Ziet niemand het? Zijn we collectief blind geworden voor deze massa hysterie die alle perken te buiten gaat?

Ooit gaan mensen naar deze tijd terugkijken en zich kapot schamen om hun gedrag.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo okt 23, 2013 9:44

@rno schreef:Wat zouden de kinderen denken als de zwarte pieten gewoon verkleed gingen als blanke mensen, maar met dezelfde toneelstukjes en splaakgeblekken? (Mogelijk is dit al naar voren gebracht, mijn excuses dan)
Het had mij destijds minder bang gemaakt. En niet gerelateerd aan een specifieke bevolkingsgroep. Met spraakgebrekken bedoel je Limburgs, Brabants of Fries? Vind ik ook eng. :grin:
Ramona schreef:Ziet niemand het? Zijn we collectief blind geworden voor deze massa hysterie die alle perken te buiten gaat?

Ooit gaan mensen naar deze tijd terugkijken en zich kapot schamen om hun gedrag.
Ik hoop het, Ramona. Ik betwijfel het, maar ik hoop het.

@rno

Bericht door @rno » wo okt 23, 2013 9:52

Ramona, zou het kunnen zijn dat de meeste reacties komen van kleuters, pubers en trollen?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 23, 2013 10:24

Het feit dat dit (die uitspraken die ik dus naar mijn hoofd gesmeten krijg)
gezegd wordt geeft toch werkelijk aan dat er ergens iets misgaat in de maatschappij.
Verder heb ik echt mensen met MA's in filosofie het roetverhaal vol verve horen verdedigen, dat ik echt denk, wat heb jij geleerd dan op de universiteit.

Nederland heeft gewoon echt heel veel moeite met het kijken naar het eigen verleden en het erkennen dat daar fouten inzitten en dat er racisme is. Daarom is iedereen zo hysterisch.

Mensen die mij met de dood bedreigen doen dat doodleuk vanaf hun eigen FBprofiel hoor gewoon Ria jansen-de Vries uit Krabbeveen die met haar 3 kids op de profiefoto staat en haar FB open heeft waardoor ik zie dat ze gezellig bij de AH werkt op maandagen . Het zijn juist de mensen tussen de grofweg 30 en de 50 die helemaal lijp worden.
Dat is het juist, dat mensen het ook helemaal niet erg vinden om dat gewoon met naam en toenaam te doen. Kennelijk is racisme zo normaal geworden dat de moeite die er eerst nog gedaan werd het enigzins te verbergen gewoon niet eens meer gedaan wordt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 23, 2013 10:26

Goed stuk:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/14348/Ba ... ebat.dhtml

"Door de ingebakken afkeer van iedereen die zichzelf verheft boven de massa, of dat nu op moreel, cultureel of esthetisch gebied is, komt een echt debat niet van de grond. Het wordt halverwege met verbeten hoongelach de strot doorgesneden. Tot hier en niet verder, wordt er zo gezegd. Of je viert zonder gezeik Sinterklaas mee, of je houdt je mond en blijft er met je tengels vanaf. Voor een oergezellig kinderfeest is dat een behoorlijk gewelddadige uitnodiging."
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jet
Moderator

Bericht door jet » wo okt 23, 2013 11:30

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet ProPiet, maar ook niet antiPiet.
Zwarte Piet was voor mij louter positief, maar als dat voor anderen niet zo is/was, dan zie ik geen probleem om dat te veranderen. Het Sinterklaasfeest an sich zou ik wel graag behouden. Ja uit traditie ja....

@Arthur: vervelend voor je dat jij slechte herinneringen aan ZP hebt en dat dat voor jou bijdroeg aan angst voor negroide mensen :(

Zelf heb ik slechte herinneringen aan Bernina lichtbruine naaimachines (lang verhaal :mrgreen: ), mannen met een uiterlijk als Lincoln met een sigaar (lang verhaal, docent lagere school), en kortharige gespierde vrouwen met een gympak aan...... Gelukkig ben ik er over heen gekomen (van die naaimachines weet ik niet zeker, maar die zie ik niet zo vaak :wink: ), en ik hoop dat jij er ook overheen bent gekomen Arthur. Voor mij zijn dat soort voorvallen onderdeel van mijn jeugd geweest, en daar heb ik dingen van geleerd. Dingen waar ik minder blij van word, en dingen waar ik blijer van word. De 'Lincoln-figuur' heeft me geleerd dat niet iedereen die er zo uit ziet een smerige asbak is en onredelijk tegen kinderen. De gymjuf heeft me geleerd dat ook al zegt iemand dat je op haar kan bouwen en vertrouwen dat dat in werkelijkheid niet zo hoeft te zijn. Schrijnend maar waar. Voor mij is het letterlijk en figuurlijk vallen en opstaan inherent aan het kind zijn en het volwassen-word-proces.

Verder denk ik dat het niet zozeer Nederland en de Nederlanders zijn die moeite hebben met hun fouten uit het verleden (en het heden!!) te (h)erkennen, als wel MENSEN. Fouten erkennen is altijd moeilijk, voor jong en oud, voor dik en dun, voor zwart en wit, voor iedereen. Waarom? Omdat het fouten zijn! En natuurlijk leer je (hopelijk) dat dat hoort en moet, maar om er vreemd van op te kijken dat mensen menselijke eigenschappen hebben, nee.
Toevallig is Zwarte Piet een issue dat hier nu heel hoog ligt, maar wat dacht je van alle landen met een koloniaal verleden (België, UK, Frankrijk, Duitsland etc)? In de kolonieën (die van Nederland, maar ook die van andere landen) was het echt geen pretje! Wat dacht je van de communistische landen en hun verleden (ik heb toevallig afgelopen weekend nog wat schrikbarende verhalen gehoord), wat dacht je van diverse landen waar nu nog steeds mensenrechten geschonden worden (Amnesty International heeft nog steeds bestaansrecht helaas), en waar je je beter niet kan bevinden? Natuurlijk neemt dat niet weg dat Nederland in het verleden fouten heeft gemaakt, en dat gedachtegoed verandert, de maatschappij verandert en dat er dus dingen aangepast moeten worden. Maar om nou te zeggen dat de verwijdering van Zwarte Piet of het afschaffen van een Sinterklaasfeest het belangrijkste op deze wereld is, nee, sorry! Ik ben niet voor niets veganist.
Verander die Piet in regenboog Piet voor mijn part, verzin iets of schrijf een prijsvraag uit voor een leuke en soepele oplossing zonder racisme. Behoud je kinderfeest en ga het hebben met mensen over mensenrechten, dierenrechten, vrouwenrechten, standpunten over massavernietigingswapens en noem maar op.

Overigens vind ik het altijd een beetje jammer als er maar 1 kant belicht wordt, dus die 'afspiegeling van de maatschappij' ga ik dus NIET delen. Ik mis daarin namelijk de AntiPiet-aanhangers, en de mensen die je überhaupt niet hoort over het hele issue en alle andere meningen die er nog kunnen zijn. Die zogenaamde afspiegeling komt op mij over als het handjevol voetbalvandalen dat keet schopt bij wedstrijden ten opzichte van de rest van het stadion dat zich 'normaal' vermaakt. Wat betreft ben ik het eens met Alex die op dit forum ook al eens aangaf dat je je standpunt niet het beste kracht bij zet door eenzijdige en/of foutieve informatie.

Verder verbaast mij de verbazing van de mensen op dit forum. Ik kan me toch topics op dit forum herinneren waar mensen verzuchten dat zodra het over vlees gaat en 'het komen aan HUN stukje vlees' dat carnivoren dan direct hysterisch worden en vol emotie reageren. BIj het onderwerp Zwarte Piet zie ik dezelfde hysterie. Het onderwerp komt kennelijk heel dichtbij, en men is bang dat je iets van ze afpakt (zie je de parallel? Ik wel :mrgreen: ) en dat ze bij zichzelf moeten nadenken over goed en fout!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 23, 2013 12:07

Ok hier is de verrassing dan kennelijk: Het gaat niet om ZP, het gaat om racisme in NL en ZP is een manifestatie daarvan.

aar om nou te zeggen dat de verwijdering van Zwarte Piet of het afschaffen van een Sinterklaasfeest het belangrijkste op deze wereld is, nee, sorry! Ik ben niet voor niets veganist.

Ik ben ook veganist en nu? Wat een onzin dit. Het is zeg maar EN EN .Racisme zit in speciesm. Die twee dingen zijn onslosmakelijk met elkaar verbonden. Veganisme gaat over het opkomen voor de zwakkeren toch?

En wat een treurnis dat je het gaat hebben over eenzijdige kijk op de zaak. Kijk eens om je heen, kijk vandaag naar de voorkant van de Telegraaf, kijk eens op FB, open je ogen ipv dat ja het heeft allemaal 2 kanten.

Total denial dit, en maar afvlakken en maar nuanceren om niet te hoeven zien wat er gaande is.
Ik vind jou een beetje jammer eigenlijk, en wat ik superjammer vind is dat ik zo weer gezellig met meneer de wijkagent kan gaan babbelen door die ProPietidioten.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo okt 23, 2013 12:14

Hier ook even een kort greepje uit de wat gematigdere (en niet gematigde...) meningen:

Erik van Muiswinkel (hoofdpiet): http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/22/hoo ... er-knecht/

en op FB (willekeurig greepje van wat ik afgelopen 5 minuten tegenkwam, dus niet representatief, en ook verder niet om gezocht, maar gewoon, dit kwam ik tegen) (Overigens heb ik geen toestemming gevraagd van de mensen die ik hieronder quote, hun berichtjes staan wel openbaar op Facebook, maar ik zet dat er toch maar even bij):

"Kunnen we alsjeblieft ophouden ons te gedragen als iemand die op zijn gedrag wordt aangesproken, maar vervolgens om zich heen gaat slaan onder het mom 'zo ben ik nu eenmaal'?

Het is goed om elkaar aan te kunnen blijven spreken op iets wat je niet lekker zit. Dat geldt ook voor andere culturen. Een opvoeding in Nederland zorgt ervoor dat Sinterklaas onder je huid gaat zitten. Hij is een deel van mijn identiteit, van onze identiteit. Maar als je een beetje afstand neemt, begrijp ik de pijn bij anderen die onze traditie veroorzaakt. Goed dat we discussie daarom toch nog weer een keer voeren... en ik vind een blauwe piet net zo leuk als blauwe M&M's."

"Blauwe M&M's zijn niet te pruimen. Net zoals blauwe pieten. Daar komt nog eens bij dat 'blaauwn' in het Nedersaksisch pas echt rasistisch is."

"Waar het mij uiteindeljik om gaat is dat de essentie van het feest (de saamhorigheid en de geheimzinnigheid rondom Sinterklaas) behouden blijft, of we daarvoor het fenomeen 'Zwarte Piet' moeten veranderen in Piet en op moeten houden met de schmink heeft daar voor mijn gevoel weinig effect op."

" "Hij is een deel van mijn identiteit, van onze identiteit" Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Dit is de reden waarom mensen hier hard op reageren. En eigenlijk is dat hetzelfde als een hoofddoekje, zondagsrust, en andere geloofskwesties. Die zijn voor mensen niet alleen een uiting van geloof, maar ook van hun identiteit. Sinterklaas is een kindergeloof, waar wij in Nederland met z'n allen mee opgegroeid zijn. Dat heeft ons gevormd, niet zozeer als racist, maar het heeft bijgedragen aan je normen en waarden. "Wees zoet, anders ga je in de zak van Zwarte Piet"
Waar veel Nederlanders nu ook stuk op gaan, is dat bij soortgelijke zaken, waarbij er gesproken wordt over discriminatie/onderdrukking/etc, er niets gedaan wordt, omdat het inbruik is op de identiteit en het geloof. Met andere woorden, de identiteit van andere is belangrijker dan die van mij. Dit zie je ook aan de vele reacties op de VN, waarom hou je je bezig met mijn feest en niet met de vele doden in een land.
Bij de hele discussie moet ik ook steeds denken aan de aflevering "With Apologies to Jesse Jackson" van South Park. Wij blanken zullen nooit het gevoel krijgen van de discriminatie die donkere mensen krijgen door Zwarte Piet. Aan de andere kant, zal Verene Sheperd zich ook nooit kunnen inleven in hoe zij ons in nu kwetst door zich te mengen in onze cultuur. De vraag wordt dan, wat heeft er voorrang.
Overigens is Blauw weer discriminerend voor Zwollenaren! "

"Wat is dat toch met die haast wanhopige drang om Sinterklaas vast te houden? Het is altijd een teleurstelling op lange termijn (het Sinterklaas bestaat niet gesprek) en zo geweldig is het nu ook weer niet. Bovendien komt kerst er direct achteraan, laten we dat gewoon meer uitpakken.
Of is dit weer zo'n "we doen dit altijd al zo" of "traditie is traditie" ding? Zie daarvoor bijgevoegd plaatje ;-) (just because you've always done it that way, doesn't mean it's not incredibly stupid)"

"och, als een teleurstelling herinner ik me dat 'sinterklaas bestaat niet' gesprek niet. Eerder als een soort van spannend, alsof je eindelijk bij de incrowd van knowers hoort "

"Wat betreft die drang om aan sinterklaas vast te houden, het heeft nu eenmaal veel te maken met waarmee je bent opgegroeid. Als je sinterklaas als kind intens beleefd hebt dan heb je eerder de neiging om er aan vast te houden als volwassene, lijkt me."

"Jeetje ******, je klinkt als een cynisch persoon van 80"

"ik vind kerst juist niet geschikt voor cadeaus enz,"

" Ik denk dat de meeste mensen zich druk maken over het onzinnige karakter van de discussie i.p.v. nostalgie. Want de discussie is er echt eentje in de categorie: real world problems. What's next? De ouderenbond die in actie komt tegen de baard van de kerstman? Of waarom kan Sinterklaas geen vrouw zijn onder het mom van positieve discriminatie. Hou toch op. Vier lekker Sinterklaas met ZWARTE piet en als je het er niet mee eens bent, dan niet. Dat heet samenleven... 'nuff said."

"Het is al 100den jaren zo. En kinderfeest. Nog een paar jaar en dan zitten wij met onze klein kinderen. Tradities moet je ook in ere houden. En het is idd en onzinnige discussie. Net zo als het dan verder gaat dat je geen negerzoen met mag zeggen. Witte chocolade, blanke vla enz. Bullshit"

"Hmmm ik denk dat ik er naast zat en dat m'n irritatie vooral zit in wat ****** hier zegt. Het gaat echt helemaal nergens over dit gezeur, beide kanten. Mij maakt het eigenlijk niet uit wat de oplossing is, maar wel dat er zoveel röring is over zoiets onbelangrijks.
Mensenrechten zijn retebelangrijk, maar zoals de Nationale Ombudsman en de Europese Raad terecht signaleren zijn er echt wel prangender zaken dan een stel hollanders die een feestje vieren die mogelijkerwijs licht stigmatiserend is. Wat bijvoorbeeld vinden we van (een deel van) onze politiek die bepaalde minderheden (moslima, marokkanen, turken) bewust en gericht discrimineren (PVV bijvoorbeeld). Dat begint te neigen naar discriminatie/racisme vanuit onze bestuulijke kant. Hoeze is dat minder belangrijk dan een of ander feestje van ons?
Waarom is Sinterklaas een issue en het doen/laten van (een deel van) onze politiek (en dus samenleving) niet?"

"Oja, bronnen voor m'n gezeur, Rapport van de Europese Raad:
http://www.coe.int/.../142-15_10_2013_N ... nds_en.asp

Alex Brenninkmeijer zijn uiting:
http://nos.nl/...

" Perfect verwoord ******. Mag ik zeggen dat bv schaal 1 op 10 er 9 tegen de afschaffing zijn? Waarom wordt het dan toch doorgezet. Het wordt idd zo gemaakt dat ons land ook een discriminerende racistische land wordt"
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Overstand

Bericht door Overstand » wo okt 23, 2013 12:22

@rno schreef:Ramona, zou het kunnen zijn dat de meeste reacties komen van kleuters, pubers en trollen?
denk ik ook. Hoog opgeleide mensen zouden je subtieler discrimineren :P

jet
Moderator

Bericht door jet » wo okt 23, 2013 12:26

En wat een treurnis dat je het gaat hebben over eenzijdige kijk op de zaak. Kijk eens om je heen, kijk vandaag naar de voorkant van de Telegraaf, kijk eens op FB, open je ogen ipv dat ja het heeft allemaal 2 kanten.
Sorry, maar ik lees geen Telegraaf (ik vind dat een rechtse krant, en heb niet zo'n behoefte aan dat soort meningen die vooral hard geschreeuwd worden door mensen die niet worden gehinderd door enige nuance), en ik lees wel FB, maar ook daar zie ik ook andere meningen dan alleen het zwarte/witte ProPiet en AntiPiet...., zie mijn vorige berichtje.
Total denial dit, en maar afvlakken en maar nuanceren om niet te hoeven zien wat er gaande is.
Ik vind jou een beetje jammer eigenlijk, en wat ik superjammer vind is dat ik zo weer gezellig met meneer de wijkagent kan gaan babbelen door die ProPietidioten.
Erg jammer, dat je het persoonlijk gaat maken dat is namelijk helemaal niet nodig.

Een aantal jaar geleden gaf ik les ergens op een school en toen werd mij gezegd 'als er een neger door het dorp loopt dan bellen we de politie, want die hoort daar niet, bij ons wonen geen negers'. In eerste instantie dacht ik, dat is een quote van Herman Finkers. Helazigerwijs meende de betreffende leerling het echt. Ook werden er nogal neoNazistische ideeën op nagehouden, en daar schrok ik inderdaad van. Ik wéét dat er in NL gediscrimineerd wordt, ik wéét dat er racisme bestaat in Nederland, want ik zie het. Vrijwel dagelijks :(
Mijn bedoeling is niet afvlakken! Mijn bedoeling is om de hysterie en al die emotie er uit te halen, zodat we met zijn allen kunnen proberen samen te leven zonder racisme!
Als jij dat niet leest uit mijn woorden, jammer dan, maar dan zeg ik nu ook maar even persoonlijk (want kennelijk mogen we persoonlijk worden) tegen jou gericht: dan moet je beter lezen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 23, 2013 12:35

Jet heeft een punt denk ik. Ramona, 'nuanceren' betekent niet doen alsof er niets aan de hand is. Ik snap dat je op je hoede bent als mensen oproepen tot een gematigder geluid omdat het soms wél bedoeld is om gewoon niet naar iemands (niet-gematigde) mening te luisteren. Maar het is toch echt niet zo dat je iets per sé van één kant moet belichten en de andere kant 'belachelijk' moet noemen omdat je anders je standpunt aan het verzwakken bent ofzo.

Ik heb dat probleem overigens ook met veganisten die doen alsof alle vleeseters evil-minded people zijn ofzo. En die geen respect voor die mensen willen hebben omdat ze dan (foutief) denken dat dat gelijk staat aan respect hebben voor hun keuzes. Waarom niet gewoon zeggen, "Hee, ik begrijp dat het moeilijk is dat stukje vlees van je bord te bannen, je bent er aan gehecht, ik weet ook nog wel hoe dat voelde, maar ik denk dat het het waard is." En waarom niet gewoon zeggen, "Hee, ik snap dat jouw viering van het Sinterklaasfeest nooit racistisch bedoeld was, en dat je aan traditie gehecht bent, maar ik denk dat het beter is als we het aanpassen."

Ik snap dat er veel emotie bij komt kijken omdat het om een verdomd serieuze zaak gaat (racisme), zeker als je persoonlijk met mensen te maken hebt die gewoon keihard racistisch zijn en het laten merken ook, maar dat betekent niet dat iedereen zo is die niet exáct vanuit jouw perspectief kijkt. En dat dat toegeven en begrijpen niet betekent dat je minder tegen racistische uitingen bent.

Het is super in theorie hoor, gewoon je mening hebben en je van niemand wat aantrekken. Maar als je maatschappelijke verandering wilt bewerkstelligen zul je toch ook de conversatie aan moeten gaan. En die mensen, die zeker geen racist zijn maar nog niet zo goed zien waarom zwarte piet niet okee is, vóór je proberen te winnen. Persoonlijk gemeen gaan lopen doen helpt in ieder geval helemaal niet. Als je maatschappelijke verandering wilt moet je het niet op persoonlijk niveau gaan lopen uitvechten.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 23, 2013 12:43

Van mij mag je ik lees je prima
Toen je het had over dat de discussie zeuren was en er andere dingen belangrijker waren wist ik op zich wel hoe laat het was, dat is afvlakken, je zegt letterlijk dat er dingen belangrijker zijn, je haalt het veganisme aan als punt om racisme dan maar te laten gaan ofzo. Hoezo is leed niet gewoon leed. Want dit is wat er altijd gebeurt als het om racisme gaat, opeens komen er allemaal nuanceren, de definitie van racisme gaat op de schop en daarna is er ergens anders iets belangrijkers dus we hebben het maar niet meer over racisme.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo okt 23, 2013 12:54

Dank je wel Renee :)

En Ramona: lees vooral wat je wil, jouw mening staat vast over mij en over mijn mening en aangezien je uit mijn woorden niet begrijpt wat ik ermee bedoelde, dan heb ik het kennelijk niet goed genoeg verwoord of jij het niet goed genoeg gelezen of er in gelezen wat je wilde lezen.
Afijn, ik ben tegen racisme, en dat is wat er voor jou op dit moment belangrijk is, hulde, mijn stem heb je, schaf Zwarte Piet af, doe je ding.
We zullen het dan niet hebben over andere zaken in de wereld zoals schending van mensenrechten, want zodra ik daar over begin, dan geef ik daarmee aan dat racisme kennelijk niet belangrijk is in jouw ogen, ook prima.
Het forum is immers een geschreven medium, en in jouw emotionele toestand lukt het mij niet om de woorden zo te formuleren dat je mij begrijpt, soit, so be it.

Zullen we in elk geval ophouden om persoonlijk naar elkaar 'te slaan'? Daar schieten we beiden niks mee op, en het draagt niet bij aan de sfeer op het forum.

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 23, 2013 13:24

Het gaat niet over hoe emotioneel ik ben, het gaat erom dat het hier gaat over ZPiR. Niet over Syrie, niet over iets anders. Je weet niet hoeveel ik probeer te doen voor andere doelen? En daar gaat dit topic ook niet over.
Ik erger me idd dat het altijd ergens anders over moet gaan als het om racisme gaat.

Mijn mening over jou inzake dit onderwerp staat niet in steen gebeiteld maar ik zie wel dat typische we gaan het ergens anders over hebben ja. Maar prima ik haat je niet (k haat mensen die metZwarte Piet chillen ook niet overigens) en verder heb ik er volgens mij alles over gezegd. Ik weet allang hoe ik over kom nu, maar dat komt denk ik omdat het er niet in gaatbij mensen dat het echt echt heel anders is om nu bruin te zijn dan blank.

@renee maar dat zeg ik toch allang over Pietlovers. ALs ik ze racisten vond was ik wel een facebookgroep gestart Pietlovers zijn racisten. Ik heb al meerdere malen het essentiele verschil tussen ZP is racisme en jij bent een racist uitgelegd. Dat ZP racisme is betekent niet dat je een racist bent. Door te zeggen dat het ZP is en niet de vierder, zeg ik toch dat ik de vierder en sich het niet kwalijk neem. Ik vind mezelf verder totaal niet gemeen.

Plaats reactie