Zwarte Piet is racisme

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Zwarte Piet is racisme

Bericht door Vegantastic » wo okt 23, 2013 13:32

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo okt 23, 2013 13:37

Hm… Vooruit, ik zal mijn mening over de vooringenomen Umberto en zijn schaduw met grootheidswaan opzij zetten. Interessante ‘beste vriend’ van Sinterklaas zit erbij en wil ook iets zeggen: ben benieuwd. Bedankt!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 23, 2013 13:38

Ramona schreef:Ik vind mezelf verder totaal niet gemeen.
Ik quote even uit je reacties hierboven:

- "Toen je het had over dat de discussie zeuren was en er andere dingen belangrijker waren wist ik op zich wel hoe laat het was."
- "Ik vind jou een beetje jammer eigenlijk."
- "En wat een treurnis dat je het gaat hebben over eenzijdige kijk op de zaak."

Ja, je bent gefrustreerd over hoe de meeste Nederlanders reageren. Dat is ook uiterst teleurstellend. Maar het feit dat er een enorme polarisatie plaatsvindt tussen pro en anti maakt dat er niet beter op! Sterker nog, het is waarschijnlijk een grote reden van veel harde reacties. Is dat wat je wilt? Denk je dat als het land zich opdeelt in twee kampen, en het andere kamp is (k*t maar waar) een stuk groter dan jouw kamp, het een goed idee is om nóg meer te polariseren? En op de persoon te gaan spelen? Het maakt me niet uit wie er begon of wat dan ook. Jíj weet beter.

Denk je dat de mensen die met de NTR om tafel gingen zitten (waarna de NTR zei, we zijn bereid tot aanpassingen, we gaan dit serieus nemen) respectvol en vriendelijk en genuanceerd tegen de NTR-medewerkers praatten? En zo ja, vind je dat verkeerd, ook al hebben zij daadwerkelijk verandering in gang gezet?

Des de meer polarisatie, des de minder mensen serieus naar elkaars argumenten willen luisteren. Dat lijkt me toch logisch. Waarom die polarisatie dan voeden in plaats van je pijlen te richten op het feit dat de bezwaren van een hele groep mensen niet serieus genomen worden, en dat we juist wél respectvol met elkaar moeten gaan praten om verder te komen?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 23, 2013 13:52

Ja dit is de omgekeerde wereld ik reageer op een post over dat ik 'zeur' , het is allemaal maar jammer en dan moet ik naar jouw idee vriendelijk zijn om change te krijgen. Dit is zeg maar mijn probleem met deze discussie, de jij weet beter. Ik heb niets gedaan behalve het hebben over dat ZP racisme is, en dat betekent niet dat mensen van alles over mij kunnen zeggen en ik dan superlief terug moet doen want anders ligt het aan mij als er iets niet verandert? Ik doe meer achter de schermen dan dat mensen beseffen of zien.

Ik polariseer niet, ik probeer aan te geven hoe raar het is dat het weer ergens anders over gaat, waarom het niet zo kan zijn dat het gaat om racisme in een discussie over racisme. Hoe pijnlijk dat is omdat dat niet 1, niet 2 maar wel 1000x gebeurd is in mijn leven. Met alle respect maar ik ben verre van heilig en ik blijf niet altijd kalm bij dit onderwerp. Er wordt op zich dus al 50 jaar gevraagd om verandering, en er gebeurt niets, tot nu omdat de VN komt kijken en dan word k zo uitgescholden en hysterisch benaderd dat de politie eraan te pas moet komen. Dat is polarisatie.

Verder mag je me gemeen vinden, ik vind mezelf echt best wel aardig.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo okt 23, 2013 13:55

Nu, soms moet iets groots gepresenteerd worden. Dat gold voor feminisme, apartheid, homoseksualiteit (tot 1971 was dat illegaal en werden ze verplicht gecastreerd) en nu dus ook voor racisme met betrekking tot Zwarte Piet. Er moet altijd strijd geleverd worden om ergens te komen en dat kan inspirerend, bekerend of afwerend werken. Allemaal afhankelijk van externe factoren waar we meestal geen vat op hebben.

Het moet niet om de overtuiging gaan (die wint namelijk nooit) maar over de discussie op zichzelf. Ik denk dat deze hier prima wordt gevoerd. Dat Ramona iets persoonlijk zou maken is niet zo gek: het is voor haar persoonlijker dan wij ons ooit kunnen voorstellen wat betreft dit onderwerp. Dat Jet een aantal rake punten heeft kunnen we ook niet ontkennen, maar dat deze niet gedragen worden door Ramona lijkt mij een simpel feit met fundering.

Overigens is een actie van iemand benoemen niet iets persoonlijk maken, ik denk dat dat vooral met eigen beleving van gelezen woorden te maken heeft in relatie tot het al dan niet precaire onderwerp. Erg herkenbaar.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 23, 2013 14:03

Ramona schreef:Verder mag je me gemeen vinden, ik vind mezelf echt best wel aardig.
Dat heb ik nooit gezegd. Ik heb gezegd, "Persoonlijk gemeen gaan lopen doen helpt in ieder geval helemaal niet." Ja, ik geef toe, dat bedoelde ik niet alleen in het algemeen maar ook specifiek in reactie op jouw reacties. Maar er staat dat ik denk dat het niet helpt om gemeen te doen (en daar heb ik daarnet voorbeelden van genoemd) niet dat ik vind dat jij, Ramona, gemeen bent.

En ja, natuurlijk is het ook polariserend om van de andere kant te gaan zeggen dat de hele discussie 'gezeur' is! Dat is zelfs het begin van het hele probleem, dat die mensen daarmee zeggen dat ze het er niet serieus over willen hebben. Dat mag je ze wel kwalijk nemen, dat neem ik mensen ook kwalijk, ik wil alleen maar zeggen: Ondanks het feit dat het totaal begrijpelijk is dat je soms heftig reageert, helpt het misschien niet zo goed als je zou willen. Dat denk ik omdat ik op dat soort dingen gewoon zelden een positief resultaat zie van anderen. Mensen willen niet luisteren als ze zich aangevallen voelen, dat is nou eenmaal zo. Dat is alles wat ik op je over wil brengen. Niet dat je nooit boos mag zijn, niet dat het gek is dat je het persoonlijk opneemt*, niet dat je geen gelijk hebt, of wat dan ook.

*Arthur, ik zei niet dat Ramona het zich niet persoonlijk moest opnemen. Ik zei dat je het beter niet persoonlijk kon uitvechten, d.w.z., met boosheid en door andere dan inhoudelijke tegenargumenten te gebruiken.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 23, 2013 14:20

Dat je mijn uitspreken bedoelde en mij als geheel persoon snap ik ook wel, je kent me namelijk nu alleen over dit en vleesvervangers :lol:

Ik denk dat het soms wel helpt om mensen eens wakker te schudden en te laten zien wat ze doen. En dat hoeft wat mij betreft niet altijd vol zachte woorden, ik heb het heel lang aardig en lief gedaan, en nu ben ik er harder in ook uit zelfbescherming want anders blijf ik huilen en ermee zitten.

Ik ga later de lnk van vegantastic kijken.

Arthur,groots presenteren is wel mijn ding idd. :thanks:

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo okt 23, 2013 14:30

Renee, ik heb het niet over jou of dat jij zou bedoelen dat Ramona het niet persoonlijk moest opvatten. Ik begrijp heel goed wat je bedoelde en ik heb daar een eigen mening over, meer niet. :D

Maar als we het er dan toch over hebben… We moeten (en kúnnen) het echt niet persoonlijk maken als dat er ook niet staat. Het mengen in een meningsverschil tussen twee personen vind ik daar echter niet een handige bijdrage in. Als Ramona aangeeft dat ze zichzelf niet gemeen vind is die uitspraak citeren en daaronder enkele zinnen aanhalen bijna tegenstrijdig in wat je predikt - al begrijp ik waar je op uit was, het komt wel over alsof je dat wil weerleggen.

Ik vraag mij nu echter af of Ramona werkelijk wilde typen dat ze Jet ‘wel jammer vindt’. Dat is het enige persoonlijke dat ik eruit kon halen maar ik anders vertaalde dan dat het er stond. Nuanceren, niet te verwarren met interpreteren. :grin:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 23, 2013 14:42

ARTHUR schreef:Maar als we het er dan toch over hebben… We moeten (en kúnnen) het echt niet persoonlijk maken als dat er ook niet staat. Het mengen in een meningsverschil tussen twee personen vind ik daar echter niet een handige bijdrage in. Als Ramona aangeeft dat ze zichzelf niet gemeen vind is die uitspraak citeren en daaronder enkele zinnen aanhalen bijna tegenstrijdig in wat je predikt - al begrijp ik waar je op uit was, het komt wel over alsof je dat wil weerleggen.
Daar heb je gelijk in, door de volgorde was het inderdaad niet duidelijk en snap ik dat het lijkt alsof ik zelf ook het onderscheid tussen gemeen overkomen/gemeen doen/gemeen zijn niet zie. Ramona, het spijt me dat ik dat op die manier heb neergezet.
Ik vraag mij nu echter af of Ramona werkelijk wilde typen dat ze Jet ‘wel jammer vindt’. Dat is het enige persoonlijke dat ik eruit kon halen maar ik anders vertaalde dan dat het er stond. Nuanceren, niet te verwarren met interpreteren. :grin:
Ik hoop dat jullie me erop vertrouwen als ik zeg dat ik Ramona echt niet probeer... (okee ik wilde nu schrijven, zwart te maken, maar dat is een wel heel ongelukkige woordkeuze)... anders te laten overkomen gewoon om een punt te maken dat ik blijkbaar zonder basis ben gaan aanvoeren. Ik probeerde alleen aan te geven dat sommige dingen best wel hard en persoonlijk kunnen overkomen. En ja, het kan heel goed zijn dat ik (en Jet bijv.) dat dan verkeerd interpreteer, met alleen geschreven tekst mis je zowieso een heleboel intonatie en lichaamstaal. Maar juist daarom denk ik dat het goed is om daar rekening mee te houden als je iets zegt in een online discussie. En ik denk ook nog steeds dat meer nuance in deze discussie (mits niet misbruikt om de hele boel af te vlakken, zoals Ramona terecht zegt) niet slecht maar juist goed is.

Soit, ik denk dat we elkaar nu allemaal wel wat beter begrijpen. In vergelijking met Nederland at large zitten we in ieder geval (gelukkig) een stuk meer op één lijn, vanaf het begin al, bedoel ik.

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 23, 2013 14:57

Geen sorry nodig, ik ben niet boos

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo okt 23, 2013 15:24

Kijk, hier geniet ik van. Het zijn leercurves en die zijn zo mooi voor mij (als therapeut).

Wil overigens wel melden dat het ‘weten dat iets harder over kan komen’ voor beide partijen aan tafel geldt. Ik wil daarbij ook met nadruk melden dat alles wat ik schrijf is wat het is. Als het meer zou betekenen zou ik dat schrijven. Dat zogenaamde ‘tussen de regels lezen’ heeft te maken met de lezer, daarom zijn boeken vaak mooier dan de film.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 23, 2013 16:14

:) Even terugkomende op eerder voorbij komende inhoud, ik vind het toch wel een goed teken dat 'hoofdpiet' Erik van Muiswinkel - iemand die totaal invested is in het idee van Zwarte Piet en alles om het Sinterklaasfeest heen, de zaak serieus neemt (http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/22/hoo ... er-knecht/) en onder andere dit zegt:

"Nee, Zwarte Piet is geen schoorsteenveger. Dat is wel de doorzichtigste smoes waarmee we ons van ‘t ongemak met de knecht van Sinterklaas af denken te maken. Zwarte Piet is een vrolijk relikwie uit racistische tijden, dat staat wel vast.

(...) Totdat de oorsprong van de Zwarte Knecht de kop weer op steekt in een quasi onschuldig geintje. Jaja. Hoeveel geintjes zijn dat vanaf half november? Een serieus onderzoek daarnaar, evenals dat van het beeld dat kleine kinderen in Nederland van zwarte mensen hebben, lijkt me voor Nederland geen overbodige luxe. Want er lijkt een groeiend aantal zwarte Nederlanders te zijn dat er de grap niet van inziet. En als ze er over beginnen worden ze zo hard aangepakt over hun onbegrip voor onze onschuldige traditie, dat ze alleen maar in hun vermoeden bevestigd worden.

(...) En Piet steeds minder zwart en minder knecht maken: dat kan prima. Daar moeten we maar mee doorgaan. Het zou de regering een voorwerp van aanhoudende zorg moeten zijn. En de regering, als het om Sint en Piet gaat, dat zijn wij zelf."

Brent

Bericht door Brent » wo okt 23, 2013 21:21

Zwarte Piet is met het Sint Nicolaasfeest verward geraakt, maar hoort eigenlijk meer bij de oud-en-nieuwviering en is oeroud, zelfs in Iran vind je hem terug:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... indt.dhtml

De reden van het zwartmaken heeft niets te maken met Afrika of racisme.
Maar het is natuurlijk wel mogelijk dat kinderen in hun onderbewuste een link leggen naar donkere Nederlanders.
De Ramayana met zijn zwarte demonen en apen is meer dan 7000 jaar oud, dus deze traditie is nog uit de steentijd afkomstig.

De Indische hindoes zijn inmiddels zelf meestal vrij donker, maar hebben hun Ramayana verhaal niet verketterd, ook al worden de donkere types erin afgeschilderd als demonen en apen. Blijkbaar kan men het loskoppelen en wordt de associatie met donker geboren mensen niet zo gelegd.
Ironisch genoeg valt een deel van de nu donkere Indiers de westerse wetenschap aan als die de link wil leggen tussen de Ramayana en het racisme van de India binnengetrokken Arische bevolkingsgroepen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 23, 2013 21:58

Het is serieus alsof iemand tegen me blijft zeggen je heet geen ramona je heet angela
En da tik dan maar de hele tijd soort van blijf zeggen nee maar echt, geloof me nou maar: Ramona.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do okt 24, 2013 10:49

Okay… Mijn moeder heeft serieus een Zwarte Piet als profielfoto op facebook. Shoot me. Please.

jet
Moderator

Bericht door jet » do okt 24, 2013 13:10

:shock: :shock: Je moeder zit op Facebook????? :eek:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do okt 24, 2013 13:34

jet schreef::shock: :shock: Je moeder zit op Facebook????? :eek:
Ja... Dat wilde ik als eerste al noemen maar tegelijkertijd niet afleiden van de discussie. Maar heb ze (ja, allebei) als 'kennis' staan zodat ze niet alles kunnen zien wat ik doe, wil en koop.

Mystique

Bericht door Mystique » do okt 24, 2013 17:52

Is dat gek dan, als je moeder op FB zit?

Die van mij ook. Alleen heb ik inmiddels haar berichten afgeschermd, want ik werd echt gek en verdrietig van al die posts van die (NSB'ers) site 'Nederland, mijn vaderland' van haar.
Heeft het met de leeftijd te maken? Mijn moeder is 61, die van jou Jet/Arthur? Want anders begrijp ik 'm niet zo goed waarom het zo gek is. :|

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do okt 24, 2013 19:10

Mijn moeder is 20 jaar ouder dan ik, dus 57 jaar. Nee, het is niet gek voor anderen. Wel voor mij. Mijn ouders hebben namelijk geen echte vrienden en de mensen waar ze contact mee hebben wonen in dezelfde straat. Dus het is voornamelijk reageren op mijn foto’s (niet altijd gepast) en foto’s van katten en kleinkinderen plaatsen. Geer en Goor leuk vinden. PVV-actie publiekelijk steunen. En dus Zwarte Piet.

Ik plaats uiteraard ook van alles maar dan wel gefundeerd en niet omdat zoveel anderen dat ook doen en ik maar één kant van het verhaal ken.

Enfin, beetje vervelend. Overigens is de Charlotte die zo vreemd op jouw reactie in mijn recente status over Zwarte Piet indruiste mijn verre overbuurvrouw, Mystique. Vond het erg lastig om haar niet om de oren te slaan met haar eigen onbezonnen beredenering maar je begrijpt… Gelukkig kun je dat zonder mij heél goed. :grin:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 24, 2013 23:15

Tekst van Bianca Berends

Wat een boel emotionele reacties op Facebook over de Sinterklaasviering.

Voor mijn afstuderen heb ik onderzoek gedaan naar beeldvorming in de Sinterklaastraditie door o.a. 70 sinterklaasverhalen te analyseren, had een 9 voor dit onderzoek en werd ook genomineerd voor de Parool Scriptieprijs; het zit stevig in elkaar.

Is het Sinterklaasfeest racistisch? Nee. Maar:

Waarom niet? De scheve machtsverhouding tussen Sinterklaas en ZP kan pas als racistisch bestempeld worden als er expliciete uitspraken worden gedaan die de scheve machtsverhouding tussen Sinterklaas en Zwarte Piet rechtvaardigen.

Een expliciete uitspraak is bijvoorbeeld: 'Zwarte Piet is dom want hij is zwart', dit soort uitspraken vind je niet terug in sinterklaasverhalen.

Impliciet is wel duidelijk dat de één superieur is aan de ander: Zwarte Piet komt nooit beter uit de verf dan Sinterklaas. Deze is altijd slimmer, meer oplossingsgericht, statiger en dwingt meer respect af.

Als het Sinterklaasfeest niet als racistisch bestempeld kan worden, dan is daarmee de kous af? Nee.

Uit mijn onderzoek blijkt dat de traditie in zijn huidige vorm wel degelijk bijdraagt aan de instandhouding van het etnocentrische beeld waarin blank superieur is aan zwart. (Etnocentrisme is je eigen cultuur superieur zien andere). Daarmee bevestigt het feest de negatieve beeldvorming over zwarte mensen.

Merken kinderen hier wat van? Ja. Uit de statistische analyse van de verhalen blijkt dat de stereotypen waaruit ZP is opgebouwd, dezelfde zijn als die in 'gewone' kinderverhalen waarin zwarte mensen geportretteerd worden (Een stereotype is een overdreven beeld van een groep mensen dat vaak niet (volledig) overeenkomt met de werkelijkheid).

Is er een verschil tussen sinterklaasverhalen en gewone verhalen? Ja. Het sinterklaasverhaal heeft geen realistische setting, het is een fantasieverhaal.

De meeste Nederlanders beschouwen Sinterklaas als een onschuldig kinderfeest. Omdat het niet om een acuut maatschappelijk probleem gaat, willen ze de discussie niet serieus aangaan.De meesten zijn zich er niet van bewust dat de viering bijdraagt aan de negatieve beeldvorming over zwarte mensen.

Blanke en donkere kinderen kijken in Nederland naar dezelfde televisieprogramma’s en tekenfilms en lezen dezelfde kinderboeken. Bij de donkere kinderen kunnen de negatieve beschrijvingen over henzelf (zwarte mensen) en de positieve beschrijvingen over de andere groep (blanke mensen), leiden tot een negatief zelfbeeld. Er zijn maar weinig verhalen waarin de taakverdeling tussen zwart en blank zo duidelijk aanwezig is als in het sinterklaasverhaal. En juist dat verhaal komt elk jaar weer terug.

In de loop der eeuwen is er bij blank Nederland een grote hoeveelheid beelden over zwarte mensen ontstaan, waarbij negatieve beelden de overhand hebben gehad.

Gelukkig zijn veel van deze beelden bijgesteld:

Bijvoorbeeld het stereotype Kannibaal: reclames waar witte mensen in een kookpot zitten en zwarte mensen met botjes in hun neus wachten op hun maaltje, komen niet meer voor.

Conclusies van het onderzoek:

ZP is opgebouwd uit stereotype beelden van zwarte mensen die in de rest van de Nederlandse cultuur terug te vinden zijn (reclame uitingen, media, kinderverhalen).

Uit het onderzoek kan gesteld worden dat ZP bijdraagt aan het instandhouden van het negatieve imago van zwarte mensen in de Nederlandse samenleving.

De machtsverhouding tussen de zwarte knecht en Sinterklaas moet onder de loep worden genomen.

De machtsafstand tussen de twee personages is al een stuk kleiner geworden door de introductie van de hoofdpiet. Deze hoofdpiet, een intelligent personage, is de rechterhand van Sinterklaas. Hij zou helemaal gelijkwaardig zijn aan Sinterklaas, als hij bv ook op een paard door de stad zou gaan en evenals de Sint uit het ‘grote boek’ zou lezen.

Veranderingen van bovenaf opleggen?

Uit de geschiedenis blijkt dat het volk de viering verandert en dat veranderingen die van bovenaf zijn opgelegd zelden worden doorgevoerd. Zowel de rooms-katholieke Kerk, de calvinisten als de anarchisten hebben pogingen gedaan om het feest naar hun hand te zetten, tevergeefs…

Nog wat %:

* Tot 1945 wordt in 42% van de verhalen Sinterklaas aangesproken met 'heer' of 'meester' door ZP en wordt ZP in 70% van de verhalen met 'knecht' aangesproken.

* Tot 1945 wordt in 35% van de verhalen ZP ook 'moor' of 'neger' genoemd. In de laatste 25 jaar komen deze termen nog in 6% van de verhalen voor en in de laatste 10 jaar (1990 - 2000) helemaal niet meer.

* Na 1945 wordt er in 30% van de verhalen verwezen naar ZP als 'dom'.

* In de laatste 10 jaar wordt ZP in 40% van de verhalen clownachtig afgebeeld, voor 1945 was hij een opvallend streng en dreigend figuur.

* In de tweede helft van de 20ste eeuw wordt ZP steeds kinderlijker, in 50% van de verhalen wordt een niet volwassen ZP geportretteerd. Tussen 1990 en 2000 neemt dit een beetje af (43%) dus
wie weet is dat een trend die doorgezet wordt.

* Tussen 1990 - 2000 vervult in 83% van de verhalen Sinterklaas de rol van leraar t.o.v. ZP.

* Op afbeeldingen kijkt Sinterklaas in in de verhalen tussen 1990 - 2000 in 75% van de verhalen boos naar ZP, wat aansluit bij zijn kinderlijker gedrag.

* In 86% van de verhalen tussen 1990 en 2000 deelt Sinterklaas de opdrachten uit en voert ZP ze uit.

Plaats reactie