Landbouwsubsidie

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Benno
Leefwijze: veganist

Landbouwsubsidie

Bericht door Benno » za aug 02, 2014 6:01

Op de website http://farmsubsidy.openspending.org/ kun je zien hoeveel subsidie de boeren krijgen in jouw plaats.
De grootste klapper in ons dorp is een boer met een mooi groot huis en een megastal.
Deze boer ontving in 3 jaar tijd ruim €144.000,= aan subsidie.
Onlangs heeft hij die megastal laten bouwen en is de vergunning toegekend om uit te breiden naar 300 koeien.

Er zijn op dit moment veel vergunningen aangevraagd en goedgekeurd voor schaalvergroting.
We wonen in een Natura 2000 gebied, dat zouden beschermde natuurgebieden moeten zijn maar in de praktijk komt daar weinig tot niets van terecht.

Onlangs is er een vergunning afgegeven voor uitbreiding aan een boerenbedrijf dat zich 100 meter van de IJssel bevindt. In de vergunning stond dat de uitstoot van schadelijke stoffen zou toenemen maar de vergunning is toch afgegeven.
Mocht je weer eens boos worden wanneer je je loonstrook bekijkt omdat de staat weer eens een greep in jouw portemonnee doet, troost je dan met de gedachte dat ze allerlei goede projecten steunen, zoals milieuvervuiling, moord en vergiftigen van de bevolking.

Altijd fijn om te weten dat jouw zuurverdiende centjes goed worden besteed door onze overheid!

Prettig weekend.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Marianne

Re: Landbouwsubsidie

Bericht door Marianne » za aug 02, 2014 16:54

Interessante site! Ik heb mijn ogen uitgekeken. Het valt me op dat de grotere boeren en bijvoorbeeld een grote frisdrankfabrikant aanzienlijk meer subsidies binnenslepen dan de kleinere. En melkveehouders meer dan de varkensboeren.
De frisdrankfabrikant haalde in de loop der jaren meer dan een miljoen subsidie binnen om de suiker te betalen. (Het doel van de subsidie zou zijn: voldoende voedsel tegen redelijke prijzen!) Je moet er maar niet te lang naar blijven kijken. :(

Overigens: de gegevens van 2012 en 2013 vind je hier:

https://mijn.rvo.nl/openbaarmaking-euro ... iegegevens

Of rechtstreeks:

https://mijn.rvo.nl/europese-subsidies-2012

https://mijn.rvo.nl/europese-subsidies-2013

Benno

Bericht door Benno » zo aug 03, 2014 6:01

ik las op http://www.europa-nu.nl/id/vgdei7c2vgu4 ... uwsubsidie dat 43% (!) van het budget van de Europese Unie naar landbouwsubsidies gaat.(2013)
Ik dacht altijd dat het "maar" 33% was :oops:

Misschien heb ik niet goed gezocht tussen de vele subsidies maar ik kon geen enkele vorm van staatssteun vinden voor bedrijven die zich bezighouden met biologische landbouw of, bijvoorbeeld, producenten van vleesvervangers.
Ze praten al jaren over hervorming van de landbouwsector naar een milieuvriendelijkere vorm, maar voorlopig blijft het alleen bij praten.
Er wordt zo ontzettend veel geld verdiend aan dierenleed en het wordt alleen maar meer als het melkquotum verdwijnt per april 2015.
Nederland wil de grootste melkproducent van de wereld worden en vanzelfsprekend gaat ook dit weer ten koste van de dieren.
En jij en ik betalen tegen onze wil mee aan deze wanpraktijken.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Marianne

Bericht door Marianne » zo aug 03, 2014 12:30

Ik heb eens geteld.
Vion: bijna 40 miljoen
Nestlé: 640 miljoen (voornamelijk voor suiker en zuivel) Waarvan ruim 400 miljoen in Nederland :shock:
Coca cola (Europa): ruim 3 miljoen

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 03, 2014 17:24

Stomme vraag misschien maar wat is de melkquotum en waarom word die afgeschaft?

Marianne

Bericht door Marianne » zo aug 03, 2014 22:33

In het kort: 30 jaar geleden was de melkproductie veel te hoog. Daardoor waren de prijzen voor melk en melkproducten veel te laag. Toen is bij wet bepaald dat er minder melk geproduceerd mocht worden. Dat wordt volgend jaar weer afgeschaft want de vraag stijgt structureel (bijvoorbeeld vanuit China). Gevolg is dat boeren nu al grote stallen aan het bouwen zijn om straks de productie flink op te kunnen voeren. Als dat gebeurt heeft dat grote gevolgen voor het milieu en klimaat: er zal veel meer mest zijn bijvoorbeeld, en we hebben al veel te veel mest in Nederland. Voor de rest: Hoe veganisten denken over het gebruik van dieren voor menselijke consumptie kun je genoeg op dit forum vinden.

Plaats reactie