GMO (GGO)

De rol van (plantaardige) voeding bij een eerlijkere verdeling van voedsel in de wereld.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

GMO (GGO)

Bericht door Mystique » wo okt 22, 2014 12:34

Ik snap er helemaal niets meer van.
Ik heb gister een doos cruesli, chocolade, van Quaker gekocht. Als het goed is zou deze vegan moeten zijn, tenzij er verborgen ingrediënten zijn die het tegendeel bewijzen dan verneem ik dat uiteraard graag van jullie.

Maar waar ik nu het meest over verward ben is GMO. Ik had vernomen dat Quaker in relatie zou staan met Monsanto. Dus ik bel het gratis informatienummer van PepsiCo met de vraag naar informatie. De mevrouw die ik aan de lijn kreeg vertelde mij direct en in volle overtuiging dat GMO producten helemaal niet verkocht mogen worden in Nederland dus dat het ook niet in de cruesli zou zitten.
Maar na wat zoeken op internet ben ik o.a. deze informatie tegengekomen van het voedingscentrum: "Veiligheid

Voedingsmiddelen die met genetisch gemodificeerde organismen gemaakt zijn en in Nederland worden verkocht, zijn veilig verklaard door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA).

Bij de beoordeling let de EFSA op veiligheid en gezondheid. Het gentech-product moet minstens even gezond en veilig zijn als het originele product. Dit houdt in dat er geen schadelijke stoffen in mogen zitten. Bovendien mag het niet vaker een allergische reactie oproepen dan vergelijkbare producten.

Etiket

Als er meer dan 0.9% van een genetisch gemodificeerd ingrediënt in een product zit moet dat op het etiket vermeld worden. Op het etiket van melk, vlees of eieren van dieren die gevoerd zijn met genetisch gemodificeerd veevoer, hoeft dat niet vermeld te worden.
" Het hoeft dus helemaal niet eens vermeld te worden als het minder dan 0,9% GMO bevat! Hetzelfde geintje met lactose als het minder dan zoveel % bevat. :banghead:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... catie.aspx

Dus ik bel weer naar het informatienummer om dit aan te geven waarop gereageerd werd met "Oh", maar dat ik mij alsnog geen zorgen hoefde te maken dat er GMO in de cruesli zou zitten. Toen ik aangaf mijn twijfels zou hebben om haar op haar woord te geloven, omdat ze blijkbaar ook niets wist over dat GMO producten wel degelijk verkocht mogen worden in Nederland gaf zij aan dat vanuit het management, of hoe je dat noemt, er tegen hen verteld is dat er geen GMO in al hun producten zit (ze noemde ook Lays), omdat dit niet verkocht mocht worden.
Euhhh... Ik zeg net dat dit dus wel het geval is...
En werd het een, ja maar, wij gaan er gewoon vanuit dat het niet mag. Ik vroeg ook waar de grondstoffen überhaupt vandaan kwamen en zij gaf aan dat alles wat in Europa verbouwd kan worden ook daar verbouwd wordt en de rest geïmporteerd wordt. En ik vroeg haar reactie over waarom Quaker nu dan wel gelinkt werd met Monsanto en daarop reageerde zij dat in Amerika wel GMO verkocht mocht worden (MENS, ik heb je nu al 6x gezegd dat dit hier ook mag!!! :shock: ) en het kwam erop neer dat er in Amerika andere cruesli van Quaker verkocht werd dan hier, dus geen zorgen...

Wat vinden/weten jullie hiervan? En nee, ik vraag niet om reacties over dat GMO helemaal niet gevaarlijk is, want ondertussen hebben genoeg onderzoeken aangetoond dat het wel degelijk ongezond en gevaarlijk is. Dit topic is dus niet om daar een discussie over aan te gaan, maar puur om informatie te winnen over merken die GMO bevatten e.d. Ik kan alleen zo verdomd weinig informatie erover vinden. :|

Rorrim
Moderator

Re: GMO (GGO)

Bericht door Rorrim » wo okt 22, 2014 20:46

In Nederland worden wel degelijk GMOs geteeld en verkocht. Deze wil je als veganist absoluut vermijden, omdat dieren gebruikt worden voor het testen ervan. Verder zijn er aan GMOs bekende risico's verbonden, zoals het ontstaan van superonkruiden. De meeste problemen zijn veroorzaakt doordat Monsanto gewassen heeft geteeld zonder rekening te houden met de gevolgen op lange termijn. Dit is een typisch probleem van bedrijven die naar een zo groot mogelijke winst streven. Als een hulporganisatie voor betere voedselvoorziening in Afrika de pioniersrol had vervuld en daarbij de juiste overwegingen had gemaakt, dan had alles anders kunnen zijn. Genetische modificatie had gezien kunnen worden als simpelweg de nieuwste landbouwtechniek. Want feitelijk is het niets meer dan dat, een techniek om de oogst of kwaliteit van een gewas te vergroten of verbeteren.

De productie van pesticiden in een plant kan logischerwijs gevolgen hebben voor de menselijke gezondheid (BT gewassen zijn daarvan een belangrijk voorbeeld, al zijn de precieze gevolgen niet bekend). Vandaar dat mensen een negatief beeld hebben van GMO met betrekking to hun gezondheid. De negatieve opinie die in Europa heerst is denk ik terecht, zie hoe deze techniek in de praktijk wordt toegepast door zakkenvullers. Jammer, want het had ook voor nobeler doeleinden kunnen worden aangewend, uiteraard met oog voor mens en omgeving. Nu is het daar wellicht te laat voor en kunnen we beter proberen GMOs (voornamelijk Monsanto en andere megabedrijven) buiten onze grenzen te houden.

Om even terug te komen op je vraag, je kan niet zeker weten of voedsel vrij is van GMOs, tenzij het biologisch geteeld is. Wel is er slechts een beperkt aantal gewassen dat als GMO verbouwd wordt. Producten die niet een van deze soorten bevatten zullen dus geen GMO bevatten. Overigens zijn de meeste medicijnen en veel supplementen geproduceerd met behulp van GMOs en dierproeven.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Darwin

Bericht door Darwin » vr okt 24, 2014 16:02

En hoe zit het met de sojamelk die in NL wordt verkocht?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr okt 24, 2014 18:54

De meeste GMO soja is voedersoja. Je zal het dus denk ik niet snel aantreffen in de supermarkt, maar als je er zeker van wil zijn moet je biologische sojamelk kopen. (Dat is sowieso diervriendelijker.)
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Darwin

Bericht door Darwin » za okt 25, 2014 8:42

Oke dankje!

Mystique

Bericht door Mystique » za okt 25, 2014 10:59

Dank je wel Rorrim. Wat je uitlegde wist ik overigens over het algemeen wel al.
Ik zou gewoon graag een lijst willen zien van de merken die gerelateerd zijn aan GMO.
Zoals dat Quaker beweert dat de cruesli die in Europa wordt verkocht geen GMO bevat, maar blijkbaar in Amerika wel, betekent voor mij dat ik alsnog niet het product wil aanschaffen, omdat ik niet wil bijdragen aan GMO en de ontwikkeling/het gebruik ervan. Ik heb de doos dan ook terug gebracht en mijn geld terug gekregen. Ik hoefde overigens niet eens te zeggen waarom ik 'm terug bracht...

Maar ik vind het gewoon te gek voor woorden hoe niet transparant bedrijven mogen zijn met hun labels. Het baart me ontzettend veel zorgen dat de maatschappij steeds meer berust lijkt te worden op economische groei i.p.v. de gezondheid van alle diersoorten. :cry:

Plaats reactie