GS: Als iedereen veganist wordt, gaat deze wereld kapot.

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
WernerT

GS: Als iedereen veganist wordt, gaat deze wereld kapot.

Bericht door WernerT » di aug 09, 2016 12:23

http://daskapital.nl/2016/08/als_iedere ... dt_ga.html

Ik zag de titel en dacht 'dit wordt een slachtveld' [pun intended], maar het viel mee.

Artikel:
Even een moral high horse slachten. Veganisten zien zichzelf als de wederkomst van de Heer waarin ze niet meer geloven. Want zij, zij houden wel van dieren. Ze lachen (terecht) om mensen die zeggen dat ze dierenliefhebber zijn omdat ze hun huisdieren kapotverwennen, maar 's avonds wel kiloknallers naar binnen werken. Dat is best aardig, maar helaas hebben veganisten er ook een handje van om zich de erfgenaam van het Ene, het Goede en het Ware te vinden. De leer kan altijd rechter, zullen we maar zeggen. ("Quinoa, geweldig, zit alles in wat je nodig hebt!") Nou, dan hebben we slecht nieuws: als iedereen veganist zou worden, gaan mensen heel erg dood van de honger. Natuurlijk, de CO2-uitstoot van akkerbouw is veel lager dan van vlees en minder vlees eten zou echt een hoop broeikasgassen schelen, maar allemaal veganist worden zit er niet in. Als we allemaal zouden stoppen met het consumeren van dierlijke producten, zouden we de landbouwgronden van de wereld niet optimaal gebruiken. Dat heeft er simpelweg mee te maken dat niet alle landbouwgrond geschikt is voor akkerbouw. Neem Nederland, op veel plekken was het hier lange tijd onmogelijk om aan akkerbouw te doen vanwege het hoge grondwaterpeil. Dat is nog steeds te zien aan de uitgestrekte graslanden in de Randstad. Grasland voor veeteelt is dan de beste optie. Als je de veganistische lijn kiest, moet je die stukken land ongebruikt laten. Veganisme vergooit de mogelijkheid om meer voedsel te produceren en meer mensen te voeden. Die conclusie past wel in de categorie 'inconvenient truth', dunkt ons.

Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: GS: Als iedereen veganist wordt, gaat deze wereld kapot.

Bericht door Mogenblue » di aug 09, 2016 20:26

Ja, je zou het het recht op vrije meningsuiting kunnen noemen.

Ik geloof ook in god. Op een Amerikaans forum heb ik eens geprobeerd met atheïsten in discussie te gaan.
Sommigen zijn heel redelijk. Anderen zijn ronduit onuitstaanbaar. Dat heeft niks met hun levensovertuiging te maken. Het is puur een kwestie van karakter.

Met vleeseters idem dito.
En veganisten zijn ook niet allemaal hetzelfde. :wink:

:govegan:
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo aug 10, 2016 9:21

Enkele honderden jaren geleden zou deze man een goed punt hebben gehad. Anno 2016 zijn er echter gewassen van over de hele wereld beschikbaar en waar grasland kan groeien kunnen ook (soms vrij specifieke) voedselgewassen groeien. De enige situatie waarin dieren als voedsel "nodig" zijn is bij lange trektochten door de woestijn door mensen die geen gedroogd of vacuum verpakt voedsel kennen. Hier functioneren de dieren dan als het ware als opslagmedium. Wat betreft de kenmerkende prekerigheid van sommige veganisten, dat kan je irritant vinden. Ik vind het logisch dat mensen zich (soms als fanatieke gelovigen) uitspreken, want met een (groeiende) populatie van 8 miljard vlees eten overtschrijdt simpelweg de draagkracht van onze aarde. Ikzelf heb dan weer meer de attitude van "zoek het allemaal lekker uit" en maak geen kinderen die last kunnen hebben van deze agrarische puinhoop. Natuurlijk geef ik om dieren, maar ik geloof ook dat mensen niet zullen stoppen met veeteelt voordat onze mooie wereld verpest is.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo aug 10, 2016 10:23

De prekerigheid van veganisten kan best irritant worden gevonden.
Daarom kom ik graag met argumenten van gerenommeerde instituten:

Gezondheidsraad, Richtlijnen goede voeding 2015
https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak- ... eding-2015

Physicians Committee for Responsible Medicine, USA: Vegetarian and Vegan Diets
http://www.pcrm.org/health/diets

National Institutes of Health, USA: Vegetarian Diets Linked to Lower Mortality
https://www.nih.gov/news-events/nih-res ... -mortality

National Institutes of Health, USA: Risk in Red Meat?
https://www.nih.gov/news-events/nih-res ... k-red-meat

Harvard School of Public Health: Disease Prevention
https://www.hsph.harvard.edu/nutritions ... revention/

George Washington University School of Medicine and Health Sciences: A Plant-Based Diet Causes Weight Loss, According to New Mega-Study
http://smhs.gwu.edu/news/plant-based-di ... mega-study

---

Je moet toch wel erg dom zijn als je wil volhouden dat die er dus ook niks van begrepen hebben. Maar je zal ze de kost moeten geven die stug doorgaan..... :mrgreen:

Misschien zou je de schrijver van het stukje kunnen vragen hoe dom hij eigenlijk wil zijn.
-Frits

Pim

Bericht door Pim » do aug 11, 2016 22:45

Deze kreeg ik van iemand doorgestuurd : http://m.telegraaf.nl/buitenland/articl ... oeden-kind

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr aug 12, 2016 3:11

Ja, ik heb het gezien.

Dat je obesitas, diabetes, kanker en hart- en vaatziekten krijgt van een dieet met vlees en zuivel is kennelijk geen probleem.
En dat mensen zich volproppen met suiker maakt ook niet uit.
Is goed voor de economie. En anders gaan er banen verloren.
Geld moet rollen..... :shock:

Harvard School of Public Health: Disease Prevention
https://www.hsph.harvard.edu/nutritions ... revention/
-Frits

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za aug 13, 2016 9:13

Het is wel de Telegraaf. Er worden onnoemlijk veel rare wetsvoorstellen gedaan. De meeste worden kort daarna verworpen. Er is vast niets aan de hand, gewoon weer heerlijke sensatie. Laat je niet op de kast jagen.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za aug 13, 2016 9:23

Ja, maar het is ook Italië hoor :mrgreen:
-Frits

Pim

Bericht door Pim » za aug 13, 2016 11:37

Zo woog een kindje van 1 in Milaan evenveel als een baby van drie maanden en stopte een 12-jarig kind uit Bergamo met groeien, volgens zijn vader vanwege het eten dat hij van zijn moeder kreeg.

In dat laatste geval oordeelde de rechter dat de moeder de jongen minstens één keer per week vlees te eten moet geven.
Dit vind ik indien waar het schokkendste deel van het artikel. Buiten dat ik zo goed als zeker weet dat het niets uit maakt kwa ondervoeding. Vind ik niet dat een rechter kan bepalen dat iemand (of het kind van iemand) vlees moet krijgen. In z'n geval zou iemand met voldoende kennis van voeding moeten helpen om de juiste onderdelen in de voeding te krijgen. Dan los je wat op.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma aug 15, 2016 14:05

Geschokt raak ik er niet van, pijnlijk blijft het wel. Rechters, wetmakers, ze hebben wel ballen om anderen te vertellen hoe ze het moeten doen. Als je gerechtigheid wil kan je maar beter in god gaan geloven. Veganistische ouders mogen trouwens hun huiswerk wel beter doen. Ondervoede/ongezonde veganistische kinderen zijn slechte reclame.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma aug 15, 2016 14:15

Rorrim schreef:Veganistische ouders mogen trouwens hun huiswerk wel beter doen. Ondervoede/ongezonde veganistische kinderen zijn slechte reclame.
Ben ik het mee eens.
Dat komt natuurlijk ook doordat veganisme nog steeds vrij onbekend is. Het assortiment in de meeste winkels is er ook niet standaard op uitgerust.

Maar hier in Amsterdam heb je eigenlijk weinig te klagen. Hier is het vooral een kwestie van weten hoe je het moet doen. ---------> internetski
-Frits

Pim

Bericht door Pim » ma aug 15, 2016 20:59

Rorrim schreef:Als je gerechtigheid wil kan je maar beter in god gaan geloven. Veganistische ouders mogen trouwens hun huiswerk wel beter doen. Ondervoede/ongezonde veganistische kinderen zijn slechte reclame.
Het is geen reclame. En helaas is voor goede veganistische voeding bijna een studie nodig. Maar als ik dan zie wat sommige niet vegans wegwerken dan verwonder ik mij soms wat het lichaam niet allemaal kan verdragen. Alleen komen deze mensen niet voor de rechter. Maar goed dan zou je bijna alle fast food concerns moeten sluiten en daar zit veel geld achter dus dat zal niet gauw gebeuren.
:offtopic:
Maw. Er zijn altijd gevallen apart. Als iemand mij de keus zou geven of niet vegan eten of niet eten dan zou ik niets meer eten. Dat een rechter zegt er moet naar gekeken worden en er moet wat aan gedaan worden begrijp ik. Maar vlees verplichten .... We zouden van veganisme een geloof moeten maken dan kunnen ze het in ieder geval niet meer verplichten :-D.

Brent

Bericht door Brent » ma aug 15, 2016 21:20

Ik denk dat een deel van de veganisten het ook beleeft als een levensovertuiging en dat zou misschien in een rechtszaak tot recht op speciale bescherming kunnen leiden als je een heel goede advocaat hebt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di aug 16, 2016 1:35

In de boeken van Jozef Rulof zijn wel een paar citaten te vinden die aanknopingspunten geven om er een geloof van te maken.

In de geestelijke wereld zijn de meesters van het licht allemaal vegetariër/veganist.

Citaat uit Een Blik in het Hiernamaals van Jozef Rulof, pdf versie blz. 373:
André bezocht het huis van zijn leider Alcar in de vijfde sfeer van licht.
Thans zag hij hoe schoon de fontein was. Zij stond op een prachtig voetstuk in een bassin, waarin vissen van verschillende kleuren zwommen. Hier, in het leven na de dood, leefde alles wat men ook op aarde in de natuur kende. De mens was één met het planten- en dierenleven. Eén in alles. Prachtige bloemen groeiden rondom de fontein. Machtig was dit symbool van liefde. De ene kreet van verwondering slaakte hij na de andere. Weer toonde Alcar hem een geestelijk wonder.
‘Kijk eens, mijn jongen, neem van deze vruchten, het zal je versterken.’
André zag dat in Alcars huis alles verenigd was. Hier was hij in de natuur. Overal groeiden vruchten en bloeiden bloemen in onnoembare kleuren.
‘Neem gerust, André, zij zijn om de mens te versterken.’
André plukte een vrucht. Het was ongelooflijk, zacht sap vloeide zijn mond binnen. Zij leek op een aardse perzik, doch deze vrucht was niets dan sap. Krachtig voelde hij zich, geen woorden kon hij ervoor vinden.
‘Aan deze zijde hebben wij alles. Waarom zouden wij geen vruchten bezitten? Ik zal je nog meer wonderen tonen.’

Citaat uit Het Ontstaan van het Heelal van Jozef Rulof, pdf versie, blz. 134:
‘Waar leefden deze mensen van, Alcar?’
‘Van vlees, dat zij in overvloed hadden. De organen zijn op niets anders berekend en je voelt wel dat deze wezens nog tot de dierlijke wezens behoren. Maar dit verschijnsel vindt men ook nog op aarde. Daarin is de mens nog niets veranderd; dat zal hij eerst op de vierde kosmische graad beleven en zich eigen maken. De enkelen die reeds tot het vegetarisme zijn overgegaan, zijn de voorlopers, zoals het aan deze zijde is en de vierde kosmische graad in het geheel is.’
Met deze zijde worden de sferen van licht bedoeld. De vierde kosmische graad is een planeet waar wij onze evolutie zullen voortzetten wanneer wij onze evolutie hier op Aarde, de derde kosmische graad, hebben voltooid.
De eerste en tweede kosmische graad hebben wij dus al voltooid.

Citaat uit Het Ontstaan van het Heelal van Jozef Rulof, pdf versie, blz. 516:
Men leeft hier ook vegetarisch, want geen enkel dier wordt afgemaakt. Dierlijk voedsel wordt dus niet meer gebruikt, omdat het verfijnde organisme dat niet eens meer kan verteren. Zij leven van natuurlijk voedsel, van producten die in hun midden groeien.
Dit heeft betrekking op de vierde kosmische graad.

Dit vind ik vrij sterk:
Hier, in het leven na de dood, leefde alles wat men ook op aarde in de natuur kende. De mens was één met het planten- en dierenleven. Eén in alles.
Dat is uit het eerste citaat uit Een Blik in het Hiernamaals.

En dan is er op mijn webstie ook nog een artikel over de oorsprong van het kwaad: The Origin of Evil.
Bottom line van dat artikel:
In the search for food man killed other life and so evil was created, though he was unaware of it.

En dat de wereld kapot gaat als iedereen veganist wordt is dus complete flauwekul. Maar hier mag je dus je mening ventileren, ook als je niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken. Hoe vervelend het soms ook is, ik zou toch niet ergens anders willen wonen.
-Frits

Plaats reactie