pandas in dierenpark Ouwehands in Rhenen

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
jacob
Leefwijze: part-time veganist

pandas in dierenpark Ouwehands in Rhenen

Bericht door jacob » wo apr 12, 2017 11:34

Hoi,

ik las zojuist het volgende bericht over panda's die vanuit China naar Nedelrand gevlogen worden:

http://www.ad.nl/utrecht/nog-een-laatst ... ~a74255e2/

Ik vind het idioot dat deze dieren uit hun natuurlijke leefomgeving verwijderd worden en per vliegtuig naar een park gaan om daar puur voor het vermaak van de mens commercieel te worden ingezet. En ik moet ook nog zien of ze wel zo netjes behandeld worden, want goede intenties van dierentuin personeel is niet overal vanzelfsprekend:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170404_02816684

Wat vinden jullie van de komst van de panda's?

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: pandas in dierenpark Ouwehands in Rhenen

Bericht door Rorrim » wo apr 12, 2017 20:40

Gemengde gevoelens. Enerzijds ben ik het helemaal met je eens dat dieren niet gebruikt dienen te worden voor het vermaak van de mens. Anderzijds denk ik dat het belangrijk is dat kinderen vroeg in aanraking komen met dieren en ze leren respecteren. Hoe groter de afstand tussen mens en dier hoe meer naar mijn mening de bio-industrie een ver-van-mijn-bed-show wordt. Uiteraard zijn omstandigheden in dierenparken en de behandeling door betreffend personeel ook sterk bepalende factoren. Zo vind ik Ouwehands te klein om grote dieren als panda's en apen een passend onderkomen te geven.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Pim

Bericht door Pim » wo apr 12, 2017 21:22

Heb me er nog niet ver genoeg in verdiept.

Een aantal dingen die ik in de media voorbij het horen komen.
- Ouwehands betaald 1 miljoen euro per jaar. Verwachting is 200 000 bezoekers per jaar meer.
- China is zuinig op deze dieren. Dus geloof maar dat ze het niet slecht hebben.

jacob
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door jacob » do apr 13, 2017 13:30

Ik ben nog niet zo overtuigd dat deze dieren het goed hebben. Alleen al het transport per vliegtuig vind ik twijfelachtig.
Welke verwondingen of breuken zullen er optreden bij hevige turbulenties?

Het lijkt mij vooral een boel stress als je over deze afstanden vervoerd gaat worden. Voor mensen kan dat al stress-vol zijn.

Hoe zou je het zelf vinden om de rest van je leven in een ruimte zo groot als een dierenverblijf te moeten verblijven? Het lijkt mij toch onnatuurlijk voor dieren die in het wild grote afstanden kunnen afleggen.

@rno

Bericht door @rno » za jul 15, 2017 15:38

Ik heb vernomen dat die twee panda's in Ouwehand gescheiden van elkaar moeten leven (anders gaan ze vechten). Pas als het vrouwtje vruchtbaar is en het dierenpark wil gezinsuitbreiding, dan mogen ze even bij elkaar voor een wip.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Plaats reactie