Rauw

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Rauw

Bericht door Annikka-Ayla » wo mar 26, 2008 15:12

Vanmiddag komt er bij Z@pp om 16.40 uur een programma over een jongen die vegan en rauw eet.
Gisteravond waren moeder en zoon in 'De Wereld draait door' te gast.
Op deze link http://www.telegraaf.nl/binnenland/3637 ... tml?p=14,1" target="_blank kun je dit zien.
Ik vind de toonzetting van het interview nogal suggestief, maar ben wel heel benieuwd naar de docu.

*Eva*
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Rauw

Bericht door *Eva* » wo mar 26, 2008 17:07

Veganistisch oké, maar dit vind ik zielig voor dat kind hoor... Mag helemaal niks. Als die moeder het zelf nou doet, maar dat jochie, geef die dan gewoon af en toe gekookt of gebakken eten of wat lekkers ofzo.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 26, 2008 17:08

Ik heb volgens mij niet gehoord dat ze veganistisch zijn. Rauw hoeft niet veganistisch te zijn.

Heb al gisterenavond een mail gestuurd naar redactie wereld draait door omdat hugo borst zich niet echt goed ingelezen had.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 26, 2008 17:13

Als ik zo op de VPRO site kijk dan zou die jongen weleens een taart willen geven bij zijn verjaardag.

Er zijn toch genoeg raw taarten. Ben benieuwd of die moeder weet dat er wel wat mogelijk is...

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo mar 26, 2008 17:16

Ik vond het allemaal wel erg karig voor zo'n jongen, wat ik gezien heb van raw was het veel kleurrijker en ook met taarten en 'pasta' enzo, en ook de manier waarop ze tegen hem sprak gingen mijn nekharen van overeind staan hoor. Maar dat laatste staat eigenlijk los van het dieet.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo mar 26, 2008 17:16

Vegantastic schreef:Ik heb volgens mij niet gehoord dat ze veganistisch zijn. Rauw hoeft niet veganistisch te zijn.

Heb al gisterenavond een mail gestuurd naar redactie wereld draait door omdat hugo borst zich niet echt goed ingelezen had.
Dat zei ze gister in DWDD wel trouwens, dat ze rauwe veganisten waren.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 26, 2008 17:20

Kirsty xvx schreef:Dat zei ze gister in DWDD wel trouwens, dat ze rauwe veganisten waren.
Ok.. dat heb ik gemist dan.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 26, 2008 17:22

Kirsty xvx schreef:Ik vond het allemaal wel erg karig voor zo'n jongen, wat ik gezien heb van raw was het veel kleurrijker en ook met taarten en 'pasta' enzo, en ook de manier waarop ze tegen hem sprak gingen mijn nekharen van overeind staan hoor. Maar dat laatste staat eigenlijk los van het dieet.
Ja idd.. Als je op internet die raw sites bekijkt ziet dat er echt lekker uit :)

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » wo mar 26, 2008 19:38

hmm ik heb het ook niet gezien. Ik keek eerst ook n beetje vreemd tegen rauw vegan eten aan. Totdat ik in Austin rauwe vegan taarten at en vaker rauw ging eten. Het hoeft niet veel verschil te maken qua taarten enzo.. tuurlijk is t een groot verschil wanneer je eten altijd koud of warm is... maar ik zelf zou nooit een kind zo opvoeden zonder daar zelf een keus in te laten hebben.. Kinderen mogen ook wel genieten vind ik en als dat dan n keer iets ongezonder is nouja daar zijn ze dan kind voor toch?

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo mar 26, 2008 20:12

Toevallig ga ik a.s. zaterdag naar een raw food prepare course :D
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » wo mar 26, 2008 20:23

jesus. beter dat ze andere vegans uitnodigen voor zo'n programma.

Marla

Bericht door Marla » wo mar 26, 2008 21:26

Ik heb het net op internet gekeken. Ik vond het niet leuk voor zo'n kind maar Hugo Borst ging veel te ver, wat een eikel zeg.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo mar 26, 2008 23:11

heb je een linkje naar dat wat je gezien hebt? Ben wel benieuwd....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do mar 27, 2008 7:42

Ik heb de docu gezien en vond het heel sneu voor die jongen. Ik denk dat de moeder wel met de beste bedoelingen haar kind voedt, maar dat het voor hem erg zwaar is. Ook kreeg ik de indruk dat hij niet genoeg voedingsstoffen eet. Hij vertelde dat hij 100 appels per maand at. Daar zit bijzonder weinig eiwit in.
Er zijn toch apparaten, waarmee je voeding wel iets warmer kunt maken zonder dat de enzymen dood gaan? Lijkt me voor die jongen een stuk gezonder en leuker. En het lijkt me ook een goed idee dat ze eens naar een natuurarts gaan.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » do mar 27, 2008 10:47

Gelukkig, ik had even gedacht dat mensen hier het goed vonden maar dat is niet zo, ik vond het echt veel te ver gaan, zo werkt ze alleen maar in de hand dat dat kind zich later heel erg af gaat zetten.
En dat mens dat je mond dat gereinigd is van alle onreinheid, en als je dan weer een rijpe mango at dat dat zo geweldig was... Vind je t gek, als je de hele dag op rauwe stronken broccoli zit te kauwen :roll:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do mar 27, 2008 11:18

Nou, ik vind het niet per defintie fout. Als ouder bepaal je toch hoe je kind zich voed. Het is niet veel anders als een veganist die zijn/haar kind vegan opvoed.

Ik heb alleen vraagtekens bij of het kind alle voedingsstoffen binnenkrijgt (vooral b12).

En dat het kind saai eten krijgt, oftewel fantasieloos. Terwijl er dus met rauw eten wel meer mogelijk is dan een appel, stukje broccoli e.d.

Valkyrjur
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Valkyrjur » do mar 27, 2008 14:24

Edit:
Is de docu ook ergens online te zien? Ik kan hem niet vinden.
Heilir æsir, heilar ásynjur, heil sjá in fjölnýta fold!

Marla

Bericht door Marla » vr mar 28, 2008 10:28

Vegantastic schreef:Nou, ik vind het niet per defintie fout. Als ouder bepaal je toch hoe je kind zich voed. Het is niet veel anders als een veganist die zijn/haar kind vegan opvoed.

Ik heb alleen vraagtekens bij of het kind alle voedingsstoffen binnenkrijgt (vooral b12).

En dat het kind saai eten krijgt, oftewel fantasieloos. Terwijl er dus met rauw eten wel meer mogelijk is dan een appel, stukje broccoli e.d.
Ik vind het niet echt te vergelijken met het vegan opvoeden van een kind. Een vegan kind kan natuurlijk ook lang niet alles eten maar wel een heel stuk meer. Het is voor andere mensen ook een stuk makkelijker om daar rekening mee te houden, bij traktaties bijvoorbeeld, je kunt altijd wel iets lekkers vinden in de supermarkt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mar 28, 2008 12:26

Marla schreef:
Vegantastic schreef:Nou, ik vind het niet per defintie fout. Als ouder bepaal je toch hoe je kind zich voed. Het is niet veel anders als een veganist die zijn/haar kind vegan opvoed.

Ik vind het niet echt te vergelijken met het vegan opvoeden van een kind. Een vegan kind kan natuurlijk ook lang niet alles eten maar wel een heel stuk meer. Het is voor andere mensen ook een stuk makkelijker om daar rekening mee te houden, bij traktaties bijvoorbeeld, je kunt altijd wel iets lekkers vinden in de supermarkt.
Ja, maar je reactie kan net zo goed vanuit een vegetarier geredeneerd worden.

"een vegetarisch kind kan natuurlijk lang niet alles eten maar wel een heel stuk meer"

Dat hoor ik nl. ook vaak genoeg in discussies.

Ik begrijp het punt, maar of het kind nou meer of minder kan eten betekent niet dat we het daarom maar moeten veroordelen toch? Net als dat vegetariers niet ouders met vegan kinderne moeten veroordelen etc.

Er zijn ook ouders die hun kind verbieden tv te kijken of te computeren, die niet willen dat ze kleurstoffen nemen of helemaal gewoon geen snoepgoed, niet willen dat ze op zondag buiten mogen spelen, etc.

Het enige waar ik hier bang voor ben is dat die moeder wel is doorgeslagen in iets van zichzelf en daardoor het kind erin meeneemt en erg dwingt. M.i. moet ze nu ook er achter staan als het kind ook wat anders zou willen. Dus andere keuzes gaat maken. Daarnaast ben ik bang dat dit kind geen b12 binnen krijgt en de moeder ook wat fantasieloos eten maakt.

Apraxia

Bericht door Apraxia » vr mar 28, 2008 20:40

Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Plaats reactie