Rauw

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Rauw

Bericht door Renee1137 » za dec 22, 2012 16:13

Wat de hele discussie over Francis en Tom en rauw eten ook vertroebelt, is denk ik dat mensen niet goed doorgronden hoe Francis en Tom nou eten. In feite volgen ze een opeenstapeling van verschillende dietaire restricties op elkaar:
- Rauw
- Veganistisch
- Alkalien (gebaseerd op het idee dat wat je eet de zuurgraad van je bloed bepaalt en dat dat belangrijk is).
- Verschillende andere keuzes, zoals geen pinda's (vanwege schimmel)

Ik denk dat een groot deel van het publiek zich niet realiseert dat het dieet van Francis en Tom een combinatie is van deze dingen, en niet snapt wat het verschil is, en dus al snel overgeneraliseert. "Francis en Tom eten zeer restrictief en afwijkend, DUS het is ongezond, DUS rauw eten is ongezond EN veganistisch eten is ongezond" etc. Die redenatie klopt natuurlijk van geen kanten. Er bestaan hier verschillende vragen:
- Kun je rauw eten (dus evt. ook met gefermenteerd vlees en rauwe eieren etc.) op een gezonde wijze?
- Kun je gezond veganistisch eten?
- Kun je gezond rauw EN veganistisch eten?
- Kun je gezond rauw veganistisch eten én jezelf restricties opleggen ivm het alkalien dieet, pinda's, en wat nog meer?
- Voeren Francis en Tom hun rauw veganistisch dieet op de meest gezonde wijze uit?

Voorbeeld: Een veganistische moeder voerde haar baby alleen sojamelk en appelsap. Het kind stierf aan ondervoeding. De media concludeert dat baby's veganistisch voeden gevaarlijke kindermishandeling is. De redenatie gaat voorbij aan het feit dat je je baby binnen het veganisme nog veel meer dingen kunt laten eten en dat het dus evt. ook gezond uitgevoerd kan worden. Zo kan ik ook mijn baby alleen gelatinepudding geven en 'bewijzen' dat carnivorie slecht voor je is.

Dus zelfs als Tom door zijn moeders gekozen dieet ongezond is, wil dat nog niet zeggen dat het rauw veganistisch dieet überhaupt ongezond is. En dan vervolgens, of rauw op zich ongezond is. Of veganisme op zich. Er worden dus heel veel aannames gemaakt, en alles wordt gegeneraliseerd, over één kam gescheerd. Ook door de schrijver van het positieve stukje in Trouw, die zegt, veganisme is gezond, dus Tom is vast ook gezond. Het slaat de plank volledig mis, net als 99% van de kritiek.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » za dec 22, 2012 17:55

jannekevt

Bericht door jannekevt » za dec 22, 2012 18:04

Renee1137 schreef:Wat de hele discussie over Francis en Tom en rauw eten ook vertroebelt, is denk ik dat mensen niet goed doorgronden hoe Francis en Tom nou eten. In feite volgen ze een opeenstapeling van verschillende dietaire restricties op elkaar:
- Rauw
- Veganistisch
- Alkalien (gebaseerd op het idee dat wat je eet de zuurgraad van je bloed bepaalt en dat dat belangrijk is).
- Verschillende andere keuzes, zoals geen pinda's (vanwege schimmel)

Ik denk dat een groot deel van het publiek zich niet realiseert dat het dieet van Francis en Tom een combinatie is van deze dingen, en niet snapt wat het verschil is, en dus al snel overgeneraliseert. "Francis en Tom eten zeer restrictief en afwijkend, DUS het is ongezond, DUS rauw eten is ongezond EN veganistisch eten is ongezond" etc. Die redenatie klopt natuurlijk van geen kanten. Er bestaan hier verschillende vragen:
- Kun je rauw eten (dus evt. ook met gefermenteerd vlees en rauwe eieren etc.) op een gezonde wijze?
- Kun je gezond veganistisch eten?
- Kun je gezond rauw EN veganistisch eten?
- Kun je gezond rauw veganistisch eten én jezelf restricties opleggen ivm het alkalien dieet, pinda's, en wat nog meer?
- Voeren Francis en Tom hun rauw veganistisch dieet op de meest gezonde wijze uit?

Voorbeeld: Een veganistische moeder voerde haar baby alleen sojamelk en appelsap. Het kind stierf aan ondervoeding. De media concludeert dat baby's veganistisch voeden gevaarlijke kindermishandeling is. De redenatie gaat voorbij aan het feit dat je je baby binnen het veganisme nog veel meer dingen kunt laten eten en dat het dus evt. ook gezond uitgevoerd kan worden. Zo kan ik ook mijn baby alleen gelatinepudding geven en 'bewijzen' dat carnivorie slecht voor je is.

Dus zelfs als Tom door zijn moeders gekozen dieet ongezond is, wil dat nog niet zeggen dat het rauw veganistisch dieet überhaupt ongezond is. En dan vervolgens, of rauw op zich ongezond is. Of veganisme op zich. Er worden dus heel veel aannames gemaakt, en alles wordt gegeneraliseerd, over één kam gescheerd. Ook door de schrijver van het positieve stukje in Trouw, die zegt, veganisme is gezond, dus Tom is vast ook gezond. Het slaat de plank volledig mis, net als 99% van de kritiek.
Mooi gsproken! (y)

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za dec 22, 2012 19:12

Amen, Renee!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

lani

Bericht door lani » za dec 22, 2012 20:33

Heel erg goed geschreven inderdaad, Renee :) .. Ik ben het helemaal met je eens, zoals heel vaak zorgt de media ervoor dat mensen verkeerd over bepaalde dingen denken, ze lezen iets en daar baseren ze hun mening op, dat is in dit geval duidelijk heel erg verkeerd natuurlijk. Als ik nog een beetje te volgen ben haha ^^

Majah, het is niet leuk voor de mensen in kwestie natuurlijk =( .. En ik ben heel erg bang dat ze nog veel meer problemen krijgen, laten we maar hopen dat dat niet zo is!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 22, 2012 21:24

Renee1137 schreef: - Veganistisch
Wel grotendeels, maar volgens mij eten ze niet helemaal 100% veganistisch (sowieso zijn ze geen vegans).

Jaco

Bericht door Jaco » za dec 22, 2012 21:48

Butternutkin schreef:Ja, weer een slim trucje: vegans zijn extremisten en gek. Well played.
Precies wat ik dacht toen ik de uitzending zag :s
Daar komen weer aanvallen naar mij en mijn levenstijl van...
Verder oordeel ik niet over hoe zij haar zoon (op)voed, dat is aan haar, zolang het niet ongezond is zoals bijvoorbeeld dierproducten eten (want daar oordeel ik wel over,...en hard!).
Don't believe everything you think!

Jaco

Re: Rauwst

Bericht door Jaco » za dec 22, 2012 21:50

TonyJello schreef:Zo, ik heb net een grote schaal met rauwe spinazie op en daarin ook nog tomaat, komkommer, taugé, chiazaad, sezamzaad, lijnzaad, hennepzaad, komijnzaadpoeder en een avocado... hopelijk was dat een volwaardige maaltijd en raak ik niet ondervoed op zijn Afrikaans. Of had ik beter een boterham met hagelslag of kaas kunnen eten en een beker melk kunnen drinken? Misschien nog glas cola en een zakje chips toe?
Lekkerrrrrrrrr!

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » za dec 22, 2012 22:58

"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Jaco

Bericht door Jaco » zo dec 23, 2012 9:57

Marcello schreef:Het kerstverhaal / Tom Watkins:
http://www.destentor.nl/extra/bespiegel ... -1.3575737
Mooi stuk, eindigen met een confronterende vraag doet het altijd goed. Meteen gepost op fb :thanks:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo dec 23, 2012 18:37

Inderdaad een goed stuk, het zou leuk zijn als het kerstverhaal een goed einde kreeg.

Mooi gezegd, Renee.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma dec 24, 2012 11:28

Vegantastic schreef:
Renee1137 schreef: - Veganistisch
Wel grotendeels, maar volgens mij eten ze niet helemaal 100% veganistisch (sowieso zijn ze geen vegans).
Aha, dat zou kunnen. Die guru raadde Francis wel aan haar zoon wat rauwe zuivelproducten te geven voor de extra calorieën, maar ik weet niet of ze dat opgevolgd heeft...

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma dec 24, 2012 19:02

En was er niet iets met gemalen hertengewei?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma dec 24, 2012 20:12

Annikka-Ayla schreef:En was er niet iets met gemalen hertengewei?
Ik weet niet of ze dat daadwerkelijk gedaan hebben, maar dat zei die David Wolfe weer inderdaad :roll:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di dec 25, 2012 12:13

Butternutkin schreef:
Ik weet niet of ze dat daadwerkelijk gedaan hebben, maar dat zei die David Wolfe weer inderdaad :roll:
Hmmm een hertengewei is natuurlijk iets van een dier. Maar als we het gewoon hebben over dat ding dat wilde herten afwerpen, en dat je dat dan tegenkomt tijdens je boswandeling... dan zou ik een veganist er niet echt op afrekenen als ie dat in een smoothie verwerkt :lol:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di dec 25, 2012 12:16

Nog een vraagje over rauw. Iemand zei dat raw vegans ook peulvruchten eten, want die kiemen ze dan gewoon. Nou ben ik helemaal vóór kiemen maar ik lees overal dat je gekiemde bonen toch eerst nog moet verhitten (kort) voordat je ze eet, om de stoffen eruit te halen die ook schadelijk zijn als je bonen gewoon zo rauw en ongekiemd eet. In de winkel staat op pakjes taugé (das van mungbonen) ook '1 minuut verhitten' en op de pakjes gekiemde bonen zelfs 6 tot 8 minuten ofzo.

Hoe zit dat dan?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di dec 25, 2012 12:20

Renee1137 schreef:
Butternutkin schreef:
Hmmm een hertengewei is natuurlijk iets van een dier. Maar als we het gewoon hebben over dat ding dat wilde herten afwerpen, en dat je dat dan tegenkomt tijdens je boswandeling... dan zou ik een veganist er niet echt op afrekenen als ie dat in een smoothie verwerkt :lol:
Ja, ik weet dat dus niet! Ik heb ook gelezen dat herten hun gewei afwerpen, maar ik heb ook foto's gezien van mensen die zo'n gewei afzagen. Ik weet nou ook niet wat ik moet geloven :(
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di dec 25, 2012 12:35

Herten werpen inderdaad hun gewei af, maar voor de smoothies moet het van een levend hert worden afgesneden. Heeft iets te maken met dingen onderin het gewei.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di dec 25, 2012 15:50

Jakkes! Wat een nare gast dan :?
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » di dec 25, 2012 15:51

Absoluut... freak!

Plaats reactie