Aankondigingen

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Aankondigingen

Bericht door TonyJello » do mar 15, 2012 18:02

Over enkele minuten (18:15 uur) bij 1 Vandaag (tv):
Over het scheiden van moederdieren en hun jongen.
Door Wakker Dier.

Ananas

Re: Aankondigingen

Bericht door Ananas » vr mar 16, 2012 7:33

En, was het wat?

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 16, 2012 8:35

Jazeker!
:D
Het is toch fantastisch wanneer er op tv (of waar dan ook) aandacht wordt besteed aan dierenwelzijn. En gelukkig gebeurd dat nu steeds vaker. Meerdere malen per week zelfs!

Een vrouw van Wakker Dier vertelde dat dieren die zo jong van de moeder gescheiden worden angstiger zijn en vaak diarree hebben.

Midas Dekkers vertelde op zijn eigen ontspannen manier dat het heel onnatuurlijk is om moeder en jongen te scheiden. En dat een moeder weet dat ze een jong gebaard heeft en er voor wil zorgen. Dat moederdieren en jongen als magneetjes naar elkaar toe getrokken worden. En dat jongen zich van nature veilig voelen bij de moeder.

Er was ook een veehouder die daar rekening mee hield, ondanks dat dat financieel niet gunstig voor hem was. Hij liet de kalfjes een maand of drie bij de moeder, zodat moeder en kalf lekker ontspannen waren en het kalf zelf bij zijn eigen moeder kon drinken zoveel als hij wilde.
:D
Het gaat natuurlijk altijd om geld. Maar door de aandacht die er op deze manier aan wordt besteed, krijgen mensen informatie en kunnen mensen (consumenten) hun eigen keuzes maken en bijstellen. Óf meer betalen voor verbeteringen aan het welzijn van dieren, óf gedeelttelijk of geheel afzien van deelname aan dierenleed.
:govegan:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr mar 16, 2012 9:13

Hier is het stukje nog online te bekijken:
http://www.eenvandaag.nl/swf/player.swf ... external=0

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 16, 2012 9:17

Super! Dank je. Had ik zelf moeten bedenken. ;)
Ik zou alleen niet weten hoe ik dat moet doen. Ben nog beginner met computer en internet... :grin:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr mar 16, 2012 9:30

TonyJello schreef:Super! Dank je. Had ik zelf moeten bedenken. ;)
Oh, haha, zo bedoelde ik het niet hoor! maar ik had zelf niet het hele stukje op tv gezien, dus had het nog even opgezocht.
Ik vond het inderdaad wel goed dat ze beschreven hoe dieren die vroeg van hun moeder gescheiden worden later vaak bang en onzeker zijn en dat ze wat stukjes van kalfje & moeder samen lieten zien, misschien dat dat mensen wel aan het denken zet (ook over de veeïndustrie in het algemeen).
TonyJello schreef:Ik zou alleen niet weten hoe ik dat moet doen. Ben nog beginner met computer en internet... :grin:
Op eenvandaag.nl zetten ze alle filmpjes online :)

Ananas

Bericht door Ananas » vr mar 16, 2012 9:35

Mooi dat zoiets op tv komt :)

Maar ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat er niet benoemd is dat je ook gewoon plantaardige melk kan drinken. Dat programma doet het lijken alsof de enige optie is om de kalfjes dan *pas* na 3 maanden van de moeder te scheiden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mar 16, 2012 10:14

Hoe werd biologisch daarin beschreven?

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 16, 2012 10:26

Hahaha! Vegantastic! Neem je Monique dan ook mee naar dit topic? Geintje he! :D

Het filmpje staat hierboven, dan kun je hem zelf zien.
Laatst gewijzigd door TonyJello op vr mar 16, 2012 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » vr mar 16, 2012 10:35

Ghehe, ik zal dat filmpje even gaan bekijken, heb het niet gezien op tv.

Edit:
Nou ik heb ook even gekeken, lijkt me duidelijk dat deze boer het beter doet.
Nog beter is natuurlijk helemaal niet, maar als je deze beelden vergelijkt met de bio-industrie hebben ze het toch echt wel beter (en ja, ik weet dat ze hierbij het mooiste voorbeeld pakken).
Het ging verder niet zo zeer over het onderwerp biologische veeteelt, maar over waarom het beter is de kalfjes niet meteen weg te halen.

Wat een vreselijk gezicht is dat toch al die labels in de oren...
Ik vroeg me ook af waarom sommige iets door hun neus hadden, weet iemand dat?

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 16, 2012 11:03

Ik zal het straks aan 'Simon' vragen, die rijdt nu ergens met zijn trekker op het land.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr mar 16, 2012 11:11

MoniqueS schreef: Ik vroeg me ook af waarom sommige iets door hun neus hadden, weet iemand dat?
De ringen bij stieren en varkens die door de neuzen heen gedaan worden, hebben als functie om het dier handelbaar te houden. Maar in het filmpje lijkt het meer om een label, al had niet ieder kalf dat. Het was me ook niet duidelijk of het soort klemmetje is of dat het label helemaal door de neus heenloopt.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 16, 2012 11:17

Ik weet wel dat het is om ze ergens van te weerhouden. Soms krijgen koeien het, omdat ze bij zichzelf drinken...

Edit:

Simon heeft het volgende aan mij uitgelegd:

Sommige kalveren zuigen aan de spenen van andere kalveren en dat mag niet, want dan worden de melkklieren gestimuleerd. Met dat stuk plastic aan de neus kunnen ze wel bij de moeder zuigen, omdat de spenen van de moeder langer zijn.
:)

Ananas

Bericht door Ananas » za mar 17, 2012 6:24

Rick schreef:
MoniqueS schreef: Ik vroeg me ook af waarom sommige iets door hun neus hadden, weet iemand dat?
De ringen bij stieren en varkens die door de neuzen heen gedaan worden, hebben als functie om het dier handelbaar te houden. Maar in het filmpje lijkt het meer om een label, al had niet ieder kalf dat. Het was me ook niet duidelijk of het soort klemmetje is of dat het label helemaal door de neus heenloopt.

Het zag er in elk geval heel akelig uit.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za mar 17, 2012 9:36

Voor plastic ID-tags in de oren bestaat volgens mij gewoon een heel makkelijk alternatief; dezelfde ID-tag aan een halsband. Maar ik weet niet wat nu prettiger is voor de koe. Ik stel me voor dat een tag in je oor de eerste tijd irriteert, als ik het vergelijk met het laten zetten van een oorpiercing, maar daarna nogal gevoelloos wordt. Met een halsband kun je weer huidirritaties aan de nek krijgen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 22, 2012 9:13

Red een Legkip in Koffietijd.

Donderdagochtend 22 maart tussen 10.00 en 11.00 uur besteedt het tv-programma Koffietijd op RTL4 aandacht aan Red een Legkip en de paasactie van PiepVandaag. Ook zal Koffietijd in de bres springen voor Red een Legkip en de kijkers oproepen de 150 geredde legbatterijkippen aan een goed huis te helpen.

(Kopie van een E-mail):
PiepVandaag op de bres voor Red een Legkip
Karen Soesters van PiepVandaag was mee toen we afgelopen vrijdag 150 kippen vrijkochten uit een legbatterij en naar de verschillende opvangen brachten. PiepVandaag is gisteren gestart met een drie weken durende paasactie om ons initiatief te steunen en de 150 geredde kippen aan een goed huis te helpen. Zodra dat gelukt is gaan we weer een nieuwe groep kippen redden van de slacht. In de volgende link een filmpje waarin te zien is hoe de 150 kippen in de opvang werden gebracht:
http://www.piepvandaag.nl/piepvandaag-o ... en-legkip/

Meer dan 500 kippen al gered van de slacht!
Red een Legkip is ontzettend blij! Want inmiddels zijn er in de korte tijd nadat haar initiatief van start is gegaan al 507 kippen gered van de slacht. Op 9 september 2011 werden de eerste 66 legbatterijkippen gered van de slacht en naar de opvangplekken gebracht. Dierenliefhebbers wisten ons al spoedig te vinden en de aanmeldingen stroomden binnen om deze kippen alsnog een mooi en lang leven te geven. Zonder deze opvangplekken hadden we dit niet voor elkaar gekregen: die werken enthousiast en geheel belangeloos mee om deze kippen te laten aansterken zodat ze na een aantal weken herplaatst kunnen worden. Inmiddels hebben we op zes plekken een opvang en wij hopen dat er nog meer particulieren zich aanmelden om dit mooie en nuttige werk te gaan doen. Want hoe meer opvangplekken we hebben, hoe meer kippen we kunnen redden en een goed leven kunnen geven. Afgelopen vrijdag heeft Red een Legkip samen met PiepVandaag opnieuw150 kippen uit een legbatterij vrijgekocht en gered van de slacht. Voor deze kippen zoeken we nog adoptanten. Mocht je interesse hebben, meld je dan aan via het aanmeldingsformulier op http://www.redeenlegkip.nl.
Laatst gewijzigd door TonyJello op do mar 22, 2012 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 22, 2012 10:26

Op 'mijn' boerderij lopen al 25 kippen, maar ik ga 2 ex-legbatterij kippen adopteren! Ik heb al een E-mail gestuurd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr apr 13, 2012 18:06

Vrijdag 13 april om 19:25 uur Nederland 2 bij Melk en Honing:

DUMPSTERDIVING

TonyJello

Bericht door TonyJello » za apr 14, 2012 16:55

14 april om 18:55 uur op Nederland 1 Kassa over de handel in dieren (papagaaien) via internet.

:shock: Een dier is een roerende zaak, een produkt en een koper is een consument! Niet goed, geld terug. :cray:

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 06, 2012 21:33

Maandag 7 mei:

NDR 22.00 u: 45 Min – Die Milch-Lüge

Plaats reactie