De Hokjesman: De dierenvrienden

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 21, 2014 10:46

Vele hebben de aflevering ongetwijfeld gezien afgelopen vrijdag:

http://www.vpro.nl/kijk/de-hokjesman/di ... enden.html
In de vierde aflevering verdiept de Hokjesman zich in de snel groeiende gemeenschap van dierenvrienden. Er zijn dierenvrienden die zielsveel houden van hun huisdier en tegelijkertijd geen enkel bezwaar zien in een burger of een speklapje bij de barbecue. Maar er is ook een kern van dierenvrienden die huivert bij de gedachte aan het eten van dieren en geen onderscheid wenst te maken tussen mens en dier.

Hoe ingewikkeld is het leven binnen de gemeenschap van de rechtgeaarde en principiële dierenvriend? Wanneer wordt een dierenvriend een dierenactivist? Hoe kan hij nog goedgemutst door het leven gaan als er in zijn beleving een permanente massamoord plaatsvindt? En kan hij eigenlijk nog wel vrienden zijn met een vleeseter?
Ontzettend mooi in beeld gebracht. En hier en daar komen bekende gezichten voorbij.
Hopelijk heeft dit weer voor een beetje meer bewustzijn gezorgd in "dierenliefhebbend" maar vleesetend Nederland.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Re: De Hokjesman: De dierenvrienden

Bericht door Martine » di okt 21, 2014 12:25

Ja, ik vond het ook een heel fijn programma. Alleen een beetje jammer van die 'expert' die aan het einde nog even aan het woord komt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marianne

Bericht door Marianne » di okt 21, 2014 13:54

Zo heb ik het juist niet opgevat. Die expert zei met droge ogen dat dieren in de megastallen het in Nederland toch een stuk beter hadden dan in andere landen, en bagatelliseerde daarmee de beelden die we net daarvoor gezien hadden van ernstig gewonde kippen en konijnen, dood, of op sterven na dood. Hij was het toonbeeld van de ontkenning dat er iets aan de hand is met de manier waarop we met dieren omgaan.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 21, 2014 14:37

Ja precies! Door de beelden die we daarvoor hadden gezien is het gewoon feitelijk bewezen dat de "goedpraters" leugens vertellen met "dat gebeurt niet in Nederland". Die blik ook van de hokjesman toen, geweldig. Precies het gedrag wat zoveel mensen doen, zichzelf aanpraten dat het wel meevalt aan wat voor een leed ze meewerken.

Ik krijg alleen dat beeld van die konijnen niet meer uit mijn hoofd. Ik heb een wit konijntje (duidelijk gefokt om dik te worden :( ik krijg haar niet slank) en ben maar even naar haar gegaan om mijzelf te troosten. Wat sneu zeg.

Lisa

Bericht door Lisa » di okt 21, 2014 15:36

Dat soort dingen mis je dus als je geen televisie kijkt, maar bedankt voor de link! Wil het ook wel graag zien, en sla mijn handen dan wel voor mijn ogen bij de zielige stukjes.

Marianne

Bericht door Marianne » di okt 21, 2014 16:13

Ik kan die konijnen ook niet meer vergeten...

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » di okt 21, 2014 16:20

Niet gezien, ik ga even kijken of ik het via uitzending gemist kan zien, anders kijk ik het via de link online. Dank voor de tip!

Al zie ik er een beetje tegenop na de opmerkingen hier over de konijntjes, ik heb de geplukte angora konijntjes nog steeds op mijn netvlies staan :( :cry:

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » di okt 21, 2014 17:51

Zojuist gekeken...... :cry: :cry: zitten snuffen om de konijnen en de kippen, wat intens droevig :(

Ik vond het een goed programma, vooral het feit dat die "expert" zei dat het allemaal wel mee viel, een kip had het in NL stukken beter dan in Brazilië.... yeah right, en dan de beelden die we daarvoor zagen bewijzen het tegendeel, flapdrol!

Lisa

Bericht door Lisa » di okt 21, 2014 19:42

Mooi, vooral dat laatste stuk, dat ze het konijn begraven en die tekst op het kruis. Het is gezien het is niet onopgemerkt gebleven.
En dan inderdaad die stommerd op het eind, dat dieren het hier zo geweldig goed hebben en vertroeteld worden in megastallen.... Ehmmmm, dude serieus?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 21, 2014 20:33

Ja, rillingen en tranen op het einde..

http://i269.photobucket.com/albums/jj56 ... jesman.jpg

Raynak

Bericht door Raynak » wo okt 22, 2014 11:13

Bedankt voor het posten, ik had zelfs nog nooit van 'De Hokjesman' gehoord, laat staan van deze aflevering. Ik ga de aflevering vanavond online bekijken, ben benieuwd!

Moniek

Bericht door Moniek » wo okt 22, 2014 12:08

Ik vond het ook een mooi aflevering. Ik had het al aangekondigd op FB, en na afloop de link nog gedeeld, in de hoop dat niet-veganisten ook zouden kijken (y)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 23, 2014 20:52

Eerst even het goede nieuws, de uitzending heeft al degelijk tot acties geleidt!
http://vroegevogels.vara.nl/Nieuws-deta ... 8cfd713e09
Dierenbelangenorganisaties eisen van staatssecretaris Dijksma van EZ dat er direct en adequaat ingegrepen gaat worden in de konijnenindustrie in Nederland – te beginnen bij de ‘vleeskonijnen’houder die afgelopen vrijdag te zien was bij het TV programma ‘De Hokjesman’ van de VPRO. Te zien was hoe konijnen in erbarmelijke huisvesting zaten in een groot bio-industrie bedrijf.
Hulde aan de jongens die dat leed konden aanzien bij die konijntjes en het niet onopgemerkt voorbij hebben laten gaan.

Mindere nieuws: de commerciële groene meisjes vonden dit allemaal iets té , en hun aanhang ook :roll:
Ik word er een beetje moedeloos van. Het is allemaal zo mooi en integer in beeld gebracht. Die jongens doen zo veel voor de dieren. En dan nog wordt het door zoveel mensen niet gewaardeerd en gezien wat de boodschap is. Jammer.
http://www.degroenemeisjes.nl/de-hokjes ... envrienden

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 23, 2014 21:23

Dankje voor het posten, Dani. Ik had dit programma nog nooit gezien maar in vond dat ze het onderwerp goed in beeld brachten. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daarna je konijn nog eens extra geknuffeld hebt, wat een nare beelden inderdaad. ._. Ik kan alleen maar hopen dat veel mensen het zien!

Wat betreft die review van de Groene Meisjes... Ik begrijp het misschien wel een beetje, omdat je sommige mensen blijkbaar veel meer aanspreekt als je je afzet tegen het stereotype van "dat soort veganisten" - wat dat ook mag betekenen. Wel jammer dat (als?) dat überhaupt nodig is. Ik hoop dat de kijker juist ziet dat er zoveel verschillende mensen zijn die allemaal op hun eigen manier met dierenleed omgaan en dat mensen soms ook verschillende fases doormaken (bijv. degene die eerst nertsen bevrijdde en nu zelf zegt positiever in het leven te staan dan vroeger). Het programma liet ook zien hoe gruwelijk de bio-industrie is en ik weet niet of ik het mensen echt kwalijk kan nemen als ze daar niet altijd "positief" mee om kunnen gaan.

Marianne

Bericht door Marianne » do okt 23, 2014 21:34

Goed onder woorden gebracht Bonnie!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 23, 2014 21:45

Bonnie schreef:Het programma liet ook zien hoe gruwelijk de bio-industrie is en ik weet niet of ik het mensen echt kwalijk kan nemen als ze daar niet altijd "positief" mee om kunnen gaan.
Dan vallen ze voor mij onder de categorie goedpraters.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 23, 2014 22:18

Dani schreef:
Bonnie schreef:Het programma liet ook zien hoe gruwelijk de bio-industrie is en ik weet niet of ik het mensen echt kwalijk kan nemen als ze daar niet altijd "positief" mee om kunnen gaan.
Dan vallen ze voor mij onder de categorie goedpraters.
Welke "ze" bedoel je hiermee? Ik doelde op vegetariërs/veganisten die zich op een misschien niet zo constructieve manier uitdrukken in het programma (bijv. veroordelend zijn tegenover flexitariërs, een pessimistisch wereldbeeld hebben). Ik denk ook dat je met een positieve houding andere mensen eerder kan bereiken en inspireren (en zo maak je je eigen leven ook een stuk prettiger), maar af en toe krijg ik het idee (op sommige blogs en in sommige situaties) dat je alleen maar positief mag zijn en negatieve dingen niet eens mag noemen en daar voel ik me een beetje ongemakkelijk bij.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 23, 2014 22:25

Met "ze" bedoelde ik de mensen die niet positief om kunnen gaan (in de zin van emotie omzetten in daden en er naar handelen) met nare beelden uit de bio industrie, en daarom maar gaan afgeven op veganisten en mensen die wel actie voeren. Maar jij bedoelde een andere "ze" :wink: Ben het met je eens, had je zin verkeerd geinterpreteerd :)

Ik heb zelf ook een blog waar ik geen nare beelden toon, ik probeer met mijn recepten, restaurantbezoekjes en workshopbezoekjes te laten zien dat vegan zijn leuk, makkelijk en lekker is. Daar bereik ik misschien een bepaalde doelgroep mee. Daarnaast ben ik heel erg blij dat er mensen zijn die het lef en het hart hebben om actie te voeren en vastleggen wat er gebeurt in die verschrikkelijke bio industrie. Zij bereiken weer een andere doelgroep. Ik zie echt het nut er niet van in om als vegan zijnde de vegans die het ware leed direct tonen zo negatief te bestempelen, en in mijn ogen doen ze (groene meisjes) dat wel.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 23, 2014 22:41

Oh, op die manier -- ik baseerde mijn definities van "positief" en "negatief" op mijn interpretatie van dat blogartikel (dus een vrolijk beeld van een vegan lifestyle presenteren en begrip tonen voor mensen die nog niet zo ver zijn vs. focussen op dierenleed en anderen veroordelen).

Ik ben het met je eens dat beide aspecten belangrijk zijn (behalve dat oordelen dan, met "echte vegetariërs eten geen vleesvervangers" etc kan ik niet zoveel). En jij hebt zelf ook informerende artikelen over bijvoorbeeld eieren op je blog, toch? Ik vind in ieder geval dat je het op een fijne manier benadert! En met zoveel verschillende blogs kan hopelijk iedereen iets vinden dat hem/haar aanspreekt.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do okt 23, 2014 23:20

Precies. Laat iedereen die iets doet voor de dieren in hun waarde.

Dankjewel!

En ja, die opmerking echte vegetariers eten geen vleesvervangers was het enige waar ik het niet mee eens was.

Plaats reactie