Joop.nl : Weg met de VeggieJihadisten!

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Joop.nl : Weg met de VeggieJihadisten!

Bericht door Dani » di nov 04, 2014 15:07

Een paar dagen geleden is dit stuk geplaatst op joop.nl

http://www.joop.nl/opinies/detail/artik ... ihadisten/
Ik onderscheid vier soorten vegans en vegetariërs. De eerste groep kiest voor het dier en probeert anderen te overtuigen door te wijzen op misstanden en laat alternatieven zien (de VeganVerleider of VeggieVerleider).

De tweede groep maakt een keuze en draagt deze niet in het bijzonder uit. Is geen activist of apostel, heeft liever geen discussies en doet het goede (de ZenVegan of ZenVegetariër).

De derde groep bestaat uit de hervormers die actief proberen via allerlei legale methoden het welzijn van dieren te verbeteren en hun rechten te laten erkennen (de VeganActivist of VegaActivist).

De vierde groep bestaat uit de mensen die ‘te’ kwaad zijn door het grote onrecht dat dieren wordt aangedaan en de compromisloze aanval opzoeken en daarbij een ieder die vlees, vis of zuivel eet veroordeelt. De vegetariër is net zo erg als de plofkipeter of alle vleeseters zijn moordenaars (de VeganJihadist of VeggieJihadist).
Met name tegen deze laatste categorie heeft de schrijver van het artikel een allergie. Ik vind echter de toon in het algemeen ook een beetje laagdunkend helaas.

De afsluiting daarentegen vind ik wel mooi:
De plantaardige wereld komt er door overtuiging, innovaties, moed, argumenten, alternatieven, strijd, stigmatiseren en verleiden. Door slimme acties met een breed palet aan strategieën, in samenwerking met anderen, waarbij de samenleving uiteindelijk een nieuw sociaal contract gaat sluiten waarbij dieren deel uitmaken van de morele gemeenschap.
Tot welke categorie voel jij je aangetrokken? En denk je dat het zinvol is dat alle vier de types bestaan, of denk je dat de VeganJihadist meer kwaad dan goed doet?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Re: Joop.nl : Weg met de VeggieJihadisten!

Bericht door Sandra » di nov 04, 2014 17:25

Ik behoor tot de tweede groep, ik draag het niet uit dat ik veganistisch eet/leef en probeer anderen niet te overtuigen dat dit beter is voor hun gezondheid, de natuur en de dieren.

Om de een of andere reden willen mensen het liefst denken in hokjes/groepen/types, dus ik snap het wel maar ik vind het zelf niet nodig. Doe waar jij je goed bij voelt en probeer daar het verschil mee te maken, wie weet inspireer jij iemand daarmee?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di nov 04, 2014 18:32

Dani schreef:Tot welke categorie voel jij je aangetrokken? En denk je dat het zinvol is dat alle vier de types bestaan, of denk je dat de VeganJihadist meer kwaad dan goed doet?
Ik denk dat je de voorgeschiedenis moet kennen. Het artikel is een sneer naar aantal andere waarmee er ruzie is en expres geplaatst op 1 november met referentie naar vegfest alwaar deze mensen o.a. sprekers waren. Hij is momenteel een hetze begonnen tegen bepaalde groepen vegans. Erg zonde, er is wel wat dringendere zaken gaande... vond het nogal kinderachtig iig.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » di nov 04, 2014 20:47

Vegantastic schreef:
Ik denk dat je de voorgeschiedenis moet kennen. Het artikel is een sneer naar aantal andere waarmee er ruzie is en expres geplaatst op 1 november met referentie naar vegfest alwaar deze mensen o.a. sprekers waren. Hij is momenteel een hetze begonnen tegen bepaalde groepen vegans. Erg zonde, er is wel wat dringendere zaken gaande... vond het nogal kinderachtig iig.
Jeetje dat klinkt inderdaad behoorlijk kinderachtig, helemaal als het expres geplaatst wordt op 1 november, wat een kleuter, bah!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di nov 04, 2014 21:18

Vegantastic schreef: Ik denk dat je de voorgeschiedenis moet kennen. Het artikel is een sneer naar aantal andere waarmee er ruzie is en expres geplaatst op 1 november met referentie naar vegfest alwaar deze mensen o.a. sprekers waren. Hij is momenteel een hetze begonnen tegen bepaalde groepen vegans. Erg zonde, er is wel wat dringendere zaken gaande... vond het nogal kinderachtig iig.
Oh ok, ik wist niet dat er een voorgaande ruzie was. Wel de verwijzing naar de spreker van vegfest waar jij op doelt, maar niet dat er nog meer dialoog vooraf gegaan was. Jammer zeg, en nog kinderachtiger dan ik het al vond.

Mijn mening is overigens dat elke type "vegan" zijn waarde heeft, en een andere doelgroep bereikt. Ikzelf pas denk ik het beste in de vegan verleider vanwege mijn blog. Maar in mijn hart zou ik vegan activist willen zijn. Helaas zijn mijn omstandigheden en mijn moed daar niet naar, wie weet ooit in een volgende fase van mijn leven.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do nov 06, 2014 16:03

Het is treurig. Had wat opbouwende kritiek geuit tegen de auteur. Hoe het overkwam, wat m.i. niet klopte etc. Wat positief was er bij zelfs. Reactie: geen tijd om te reageren. Hij post later weer allerlei posts met sneers, dubbele lading e.d. daar was wel wat tijd voor blijkbaar. Nu ben ik inmiddels ontvriend. :?

Niet dat die overal ongelijk mee heeft, want soms heeft die ook goede artikelen of losse punten. Maar hoe het nu gaat, ... zonde...

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do nov 06, 2014 20:42

Dat is op facebook Alex? Want ik herken volgens mij geen reactie van je onder dat artikel?
Ik zal zijn andere artikelen eens lezen, ben benieuwd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do nov 06, 2014 21:12

Dani schreef:Dat is op facebook Alex? Want ik herken volgens mij geen reactie van je onder dat artikel?
Ik zal zijn andere artikelen eens lezen, ben benieuwd.
jep facebook.

Mochan

Bericht door Mochan » do mar 12, 2015 23:07

Volgens velen (vleeseters) ben ik een fanatieke 'jihadist'. Ik zie mezelf meer als een 'zen' veganist die soms wat uitspattingen heeft door soms artikels over veganisme en dierenleed te plaatsen op Facebook.

Lisa

Bericht door Lisa » vr mar 13, 2015 10:20

Volgens vleeseters zijn bijna alle veganisten jihadisten.
Niemand vind het leuk om te horen dat zijn stukje vlees in werkelijkheid ooit een echt levend/lopend/ademend/voelend dier was en als ze dan vervolgens gaan beseffen dat ze daar zelf de aanstichter van zijn dan heb je t helemaal gedaan, want als jij niks had gezegd dan hadden ze lekker in hun 'zie niks, hoor niks' bubbel kunnen blijven zitten.
Dus zie het als een compliment, je hebt ze aan het denken gezet :-D

Mochan

Bericht door Mochan » vr mar 13, 2015 15:27

Haha precies! Maar aan de andere kant blijven mensen hun acties maar goedpraten met argumenten zoals 'overschotten, werkloosheid etc.
Hetzelfde gebeurde laatst toen ik een foto plaatste van zelfgemaakte quinoaburgers, de eerste comment was gelijk 'ik mis het vlees'. Toen ik aan de desbetreffende persoon vroeg of hij zn hond die een dag geleden was overleden soms wilde eten (vlees is vlees toch?) kreeg ik gelijk als antwoord: Nee, wel kip, koe of varken :|

Lisa

Bericht door Lisa » vr mar 13, 2015 15:48

Ja want dat zijn geen echte dieren natuurlijk.
Ik kreeg net een foto doorgestuurd van lammetjes in de wei. Met het onderschrift schattig he
En ik maar denken ondertussen: ja en vanavond lekker lamskoteletjes eten zeker, stelletje hypocrieten

Plaats reactie