Vanavond over veganisme bij Kassa-Groen

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Brent

Vanavond over veganisme bij Kassa-Groen

Bericht door Brent » ma dec 01, 2014 14:44

Het werd gisteren aangekondigd als een van de onderwerpen (veganisme zou 'hot' zijn in bepaalde kringen).

Op NPO2 om 20 minuten over 7

http://www.npo.nl/kassa-groen/01-12-2014/VARA_101370502
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Benno
Leefwijze: veganist

Re: Vanavond over veganisme bij Kassa-Groen

Bericht door Benno » ma dec 01, 2014 15:58

Ik hoop dat de informatie beter wordt onderbouwd dan bij het programma Focus "The Truth About Meat",waarvan gisterenavond de tweede aflevering werd uitgezonden op NPO 2.
In aflevering 1, verleden week, vertelde presentator Micheal Mosley dat de "gemiddelde " Brit 65 á 70 gram vlees per dag eet, gisterenavond was het 219 gram (80 kg per jaar).
Hij gooit zijn cijfers door elkaar en heeft werkelijk geen idee waar ie over praat.
Totaal ongeloofwaardig persoon waar ik mij behoorlijk aan erger :x.

Verder gaat hij volledig voorbij aan allerlei wetenschappelijke rapporten die aantonen dat vlees totaal overbodig is en is hij constant op zoek naar excuses om vlees te kunnen blijven eten.
Het is een programma dat zich richt op de vleeseter die na het zien van het programma waarschijnlijk denkt dat het allemaal wel mee valt in de dierenindustrie.

Dit soort populistische programma's doen meer kwaad dan goed.
Ik hoop dat Kassa Groen zich wel heeft verdiept in de materie en niet alleen maar aan de kijkcijfers denkt.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Lisa

Bericht door Lisa » ma dec 01, 2014 16:31

Nou ik hoor het wel van jullie, kijk al aantal jaren geen tv meer en wil niet meer beginnen ook.
En indd als het zo'n populistisch kijkcijfer programma is dan zit ik me toch ook alleen maar te ergeren.
Als het de moeite waard is dan roepen jullie maar, dan zoek ik de herhaling wel op! :-D

Brent

Bericht door Brent » di dec 02, 2014 9:57

Het item werd neutraal gebracht, meer aan de hand van de life-style een veganistische vrouw, die wel zelf uitlegde waarom ze zo leefde en bijvoorbeeld haar vegan kleding en schoenen toonde.

Beetje warrig vond ik het onderscheid dat leek te worden gemaakt tussen mensen in vooral de grote steden die vegan zijn meer zien als een yuppie-achtige (dure) life-style die gezonder en trendy is en een andere groep die het meer activistisch (voor dieren opkomen) zou benaderen.
Ik denk dat dat onderscheid in de praktijk helemaal niet zo duidelijk zal zijn.

Je kunt hem herkijken onder de link die ik hierboven gaf.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di dec 02, 2014 13:04

Goed dat veganisme weer op een groot mediakanaal redelijk positief is belicht, maar wel heel éénzijdig belicht inderdaad. Die vrouw was Lisa Steltenpool, de voorzitter van de NVV en schrijver van het boek De Vegarevolutie. Nogal vreemd om haar als een soort consumentenmeisje te laten zien. Gelukkig kwam het boek nog wel even in beeld.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Luna

Bericht door Luna » vr dec 05, 2014 17:00

Ik vond het inderdaad ook een beetje warrig, het leek wel of het meer gebracht werd in de zin van een modetrend. Fijn dat "we" in beeld zijn, maar het mag nog wat duidelijker en beter onderbouwd worden. Dit was best wazig.

Lisa

Bericht door Lisa » vr dec 05, 2014 20:16

Vandaag zijn een client (ik werk in de thuiszorg) hé, ik zag je geloof ik op tv, er was iets over vegetariërs bij kassa, was jij dat?
Haha alsof ik de enige vegan ben, meneer is dement, dus vond het al heel leuk dat hij het nog wist.

ViviVie
Leefwijze: vegetarier

Bericht door ViviVie » wo dec 10, 2014 17:32

Ik heb deze uitzending zelf nog niet gezien, maar ben wel benieuwd en zal hem vanavond eens even op internet gaan bekijken. Over het onderscheid tussen de mensen die veganistisch zijn omdat het ´hip` en/of gezond is en mensen die het zijn uit dierenactivisme; ook ik denk dat dat onderscheid niet te maken is. Volgens mij is het ook vaak zo dat mensen zich door middel van een ´trend` bewust worden van iets. Veel mensen beseffen bijvoorbeeld niet welk dierenleed er achter bepaalde producten schuilt (en daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat ik dat wél altijd weet) en dan kan juist het feit dat iets een hype is en meer mensen erover horen, ervoor zorgen dat zij andere keuzes maken. Die keuzes kunnen net zo goed voortkomen uit het opkomen voor dieren als uit de wens gezonder te willen leven, of misschien wel iets heel anders.

Plaats reactie