"Veganistisch dieet laat je het meest afvallen"

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
@rno
Leefwijze: veganist

"Veganistisch dieet laat je het meest afvallen"

Bericht door @rno » di jul 07, 2015 20:25

Aardig wat vooroordelen bij de reacties. Maar dat ben ik bij Foodlog gewend.

http://www.foodlog.nl/artikel/veganisti ... -afvallen/

Oorspronkelijk bericht
http://www.theguardian.com/lifeandstyle ... vegetarian
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Lisa

Re: "Veganistisch dieet laat je het meest afvallen"

Bericht door Lisa » wo jul 08, 2015 8:09

En ik ben nog nooit zo dik geweest sinds ik ben begonnen met vegan eten :lol:
Nou goed, niet dik, maar wel op mijn zwaarst. Ik overdreef nogal. :-D
Toen ik nog als carnivoor at, en btw ook ongezond at, want er ging iedere avond wel een zak chips naar binnen en zo toen woog ik zo'n 41-42 kg max en sinds ik vegan ben en gezond eet (80% groente en fruit) weeg ik 45kg. Goed goed, geen wereldverschil en voor de meeste mensen nog heel weinig. Maar moet er bij zeggen dat ik uit een familie kom van ieniemienie mensjes, ben zelf nog geen 1.60 m en heel smal gebouwd. 45 kg voor mijn kleine lijfje is best wel wat, krijg zelfs een buikje en van die zadeltassen (heet dat zo?)

Ik snap er niks van in ieder geval: heel ongezond carnivoor eten is 42 kg, heel gezond vegan eten is 45 kg.
Maar ach, geen reden om weer terug te gaan op dierlijk dieet en weer zakken chips open te trekken.
Want mijn hoofdpijn is weg en ik voel me energieker en ben minder vaak ziek, haast nooit eigenlijk. Dat is me veel meer waard dan een klein laagje vet rond mijn middel. Is hier in nederland toch vaak truienweer, beetje vet is lekker warm :lol:

Brent

Bericht door Brent » wo jul 08, 2015 9:58

Ach ja, ik eet geen granen, aardappelen of fabriekssuiker en kom momenteel ook weer flink aan op mijn plantaardige dieet.
Dat vega's bij overschakeling afvallen zal wel te maken hebben met het achterlaten van dikmakende eetgewoontes (taartjes, koek, snoep, pannekoeken), die ze vervolgens niet copieren naar soortgelijke vega-eetgewoontes.
Zouden ze dat wel doen, dan vallen ze nix af.

Het is in vegaland ook lastiger om veel makkelijke snaai te bemachtigen en het is flink duurder.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jul 10, 2015 8:25

Mja, ik ben niet de dunste (lees: ik ben best gezet). 1.82m en 'normaal' gebouwd, behalve een flinke voorgevel (kan daar weinig aan doen). Tel daar bij op dat ik van mijn vader een pouch geërfd heb (niet op de buik, maar net onder de ribben boven de buik, daar zit niet of nauwelijks spier en dat staat bij mijn vaders familie naar voren en bij mij ook).
Toen ik ging studeren woog ik 73 kg (toen was ik echt dun, breinaal met 2 meloenen zeg maar), en in mijn eerst jaar kwam ik meteen aan tot 80 kg (ik at toen niet veganistisch). Achillespees gescheurd => + 15kg, en op dat gewicht blijf ik zo'n beetje hangen.
Ik val geen grammetje af, behalve in de Kerstvakantie :mrgreen:
Nou moet ik eerlijk vermelden dat ik geen ontbijter ben (het duurt een uur om 1 boterham naar binnen te 'duwen' en dan doe ik heel hard mn best) en dat ik heel erg van avondeten hou (daar schep ik wèl een flinke portie van op).
Ik kook niet overdreven vet of ongezond (veel groenten, duh), heb geen snoepneigingen (dus ik eet geen snoepjes, of koekjes overdag).
Wel afvallen met een vegan-dieet (wat een rotwoord) is denk ik ook een kwestie van hoe implementeer je het. Als je daarvoor nooit op je eetgewoonten lette, en vegan bent geworden 'voor je gezondheid', ja dan geloof ik wel dat je er van afvalt, maar dan zou een ander 'dieet' dat leidt tot letten op wat je eet en hoe je het eet daar ook toe leiden. Tel daar bij op dat in een vegan-dieet veel groenten zitten en je er best veel van moet eten om dezelfde hoeveelheid proteine binnen te krijgen als in een lapje vlees, dan zit je al vol voor je kunt gaan snoepen.... :roll:

En om Lisa te quoten 'ik ben nog nooit zo zwaar geweest' :mrgreen: (en als ik dan lees dat ik 2x zoveel woog als Lisa :oops: :shock: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr jul 10, 2015 9:05

Mijn vader is al 40 jaar vegetariër en niet dun. Mijn broer is ook niet dun. Ik ben gemiddeld.
Ook vega(n) kun je dik worden :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jul 10, 2015 9:07

Ach al die nadruk op hoeveel mensen wegen en hoe groot of klein hun omvang is... Ik wordt er best verdrietig van. Zoveel mensen die ontevreden of ongelukkig zijn over hun lichaam, ondanks dat het een prachtig gezond goed werkend lichaam is. Alleen maar omdat we ons door de media en elkaar een schoonheidsideaal laten opleggen waar niemand 100% aan kan voldoen. Gewicht is maar beperkt gecorreleerd met gezondheid. Beweging en gezond eten zijn veel belangrijker.

We zijn vegan voor de dieren, en gelukkig kunnen we gezond zijn en genieten van ons eten zonder dierlijke producten. Hoe je er dan uit ziet en of dat conformeert aan een bepaald onrealistisch ideaalbeeld, dat zou er eigenlijk niet te moeten doen vind ik. :heart:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa » vr jul 10, 2015 18:51

@ martine, ik ben het helemaal voor de volle honderd procent met je eens.
Het is ook triest dat we ons meten aan supermodellen als doutzen kroes, maar ff serieus, ze heeft dan ook een killer body.
En ik spreek uit ervaring, ik voel me gewoon veel prettiger in een slank en strak lichaam dan een lichaam met een vetje.
In een strak en slank lichaam ben ik totaal niet met dat lichaam bezig, dan ben ik inderdaad gewoon blij dat het er is, dat alles werkt zoals ik wil dat het werkt en dat het helemaal gezond is. Maar nu ik iets (ahum) zwaarder ben, ben ik me wel iedere seconde van iedere dag bewust van mijn lichaam, als ik ga zitten sla ik me arm om mijn buik,en als ik weer ga staan check ik wel of mijn broek over mijn vetje zit en niet mijn vetje over mijn broek hangt en met een strak shirtje durf ik helemaal geen adem te halen.
Dus ik voel me gewoon lekkerder in een slank en strak lichaam, en ja, het is mooier vind ik

Marianne

Bericht door Marianne » vr jul 10, 2015 19:02

Tja, smoothies of heel veel fruit op andere manieren, nootjes, koekjes, taart, chocola, biertje, dat lusten wij toch ook?
Ik moet soms wat bij- eten, dan pak ik nootjes :P

Plaats reactie