Een klein artikel tegen dierenleed

TV, radio, kranten, enz.

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Marianne
Leefwijze: veganist

Een klein artikel tegen dierenleed

Bericht door Marianne » za sep 19, 2015 21:04

ik vond toevallig in een oud regionaal krantje een artikel op de laatste pagina. Ik vond het een sterk stukje omdat het niet drammerig is en de vertelster het bij zichzelf houdt:

http://www.irisbuurt.nl/j15/images/stor ... -12-01.pdf

Maarten

Re: Een klein artikel tegen dierenleed

Bericht door Maarten » zo sep 20, 2015 23:57

Erg mooi artikel. Toch moet ik even mierenneuken. Ook voor de industriële revolutie was vlees eten wat mij betreft fout. Er zijn veel voorbeelden van mensen die voor die periode al inzicht hadden in de kwaadaardigheid van het gebruiken van dieren voor persoonlijk gewin. Ik weet ook niet of men vroeger meer ontzag had voor dieren dan nu. Volgens mij heeft men in de stad meer ontzag en respect voor de natuur dan men op het plattelamd. Het huidige veganisme is m.i. meer een modern stadsfenomeen dan een plattelandsfenomeen.

Poffel

Bericht door Poffel » ma sep 21, 2015 9:22

Maarten schreef:Erg mooi artikel. Toch moet ik even mierenneuken. Ook voor de industriële revolutie was vlees eten wat mij betreft fout. Er zijn veel voorbeelden van mensen die voor die periode al inzicht hadden in de kwaadaardigheid van het gebruiken van dieren voor persoonlijk gewin. Ik weet ook niet of men vroeger meer ontzag had voor dieren dan nu. Volgens mij heeft men in de stad meer ontzag en respect voor de natuur dan men op het plattelamd. Het huidige veganisme is m.i. meer een modern stadsfenomeen dan een plattelandsfenomeen.
Het is ook een bekend stereotype waar mensen die vlees eten vaak laatdunkend over doen; het beeld van de vegetariër/veganist als overgevoelig stadsmens dat dieren enkel als knuffelbare huisdieren kent. Doorgaans, of steevast gevolgd door het rare argument maar tijgers eten toch ook vlees!

Maarten

Bericht door Maarten » ma sep 21, 2015 9:40

Het is ook een bekend stereotype waar mensen die vlees eten vaak laatdunkend over doen; het beeld van de vegetariër/veganist als overgevoelig stadsmens dat dieren enkel als knuffelbare huisdieren kent. Doorgaans, of steevast gevolgd door het rare argument maar tijgers eten toch ook vlees!
Klopt. Er zijn natuurlijk ook veganisten op het platteland te vinden. Ik heb op internet ook voorbeelden gezien van veehouders die veganist werden en hun boerderij naargelang aanpasten.

Plaats reactie