Is 'veganisme' een Nederlands woord?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Lilu
Leefwijze: veganist

Is 'veganisme' een Nederlands woord?

Bericht door Lilu » zo jun 05, 2016 15:33

Hey
Kijk wat de AH heeft gedaan met de pakken Soja drink:
rsz_dsc_0480.jpg
(links de oude en rechts de nieuwe verpakking)

Ik dacht ik maak even een topicje omdat dit toch wel interessant is.
'Veganistisch' lijkt een steeds meer geaccepteerd woord te worden. Ik moet nog wel eens uitleggen wat het is en hoe het verschilt van 'vegetarisch'. Sommige mensen houden het bij 'vega' (onder andere door vega vlees, waardoor ik altijd bedacht kijk of er bijvoorbeeld ook ei in zit).

Hoe denken jullie hier over?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Martine
Moderator

Re: Is 'veganisme' een Nederlands woord?

Bericht door Martine » zo jun 05, 2016 16:00

Ja, veganistisch/vegan (op z'n Engels) raakt steeds meer ingeburgerd. Zeker ook bij AH. In de Allerhande labelen ze regelmatig veganistische recepten sinds een jaar of twee: http://www.ah.nl/allerhande/recepten-zoeken/__/N-26y0
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo jun 05, 2016 18:17

Hahaha, moest lachen om je voorbeeld. Ik ben zelf wat voorzichtig met de velerlei -ismen en vind 100% plantaardig wat aantrekkelijker klinken. Misschien is het een experiment van AH om uit te vinden of dit verschil maakt voor de verkoopcijfers.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Lilu

Bericht door Lilu » zo jun 05, 2016 19:45

Rorrim schreef:Hahaha, moest lachen om je voorbeeld. Ik ben zelf wat voorzichtig met de velerlei -ismen en vind 100% plantaardig wat aantrekkelijker klinken. Misschien is het een experiment van AH om uit te vinden of dit verschil maakt voor de verkoopcijfers.
M-maar het is helemaal niet plantaardig! Planten voelen ook pijn! :shock:

Fortunate

Bericht door Fortunate » di jun 07, 2016 16:00

Ik vond het eigenlijk een beetje een rare vraag (of veganisme een Nederlands woord is). Ja toch?
Toch ging ik voor de gein even kijken en van Dale kent het woord 'veganisme' niet. Maar 'veganist' dan weer wel.

Wat mij betreft een goede ontwikkeling dat het woord steeds vaker gebruikt wordt! Dat betekent dat het concept 'veganisme' bekender wordt en producenten de vraag op de markt herkennen en beantwoorden!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di jun 07, 2016 22:37

Ach, het woord zou totaal overbodig zijn als alle vegetariërs principes hadden.

Wat betreft pijnbeleving van planten, dat vind ik wat moeilijk te geloven. Ze hebben geen zenuwcellen en kennen dus geen pijnprikkels. Wel hebben ze overlevingsdrang en die kan natuurlijk tegengewerkt worden door bijvoorbeeld brandschade of vervuiling. Verder is het goed om te weten dat plantencellen totipotent zijn. Elke enkele levende cel kan uitgroeien tot een volledige plant. Als je een plant dus in kleine stukjes hakt groeien die onder de juiste omstandigheden uit tot nieuwe planten.

Dit is in de natuur ook een manier waarop planten zich voortplanten. Dieren breken stukjes plant af en nemen die mee naar een andere plek. (Mensen inclusief, die noemen het 'stekken' :lol: ) Dit wordt wel vegetatieve voortplanting genoemd, waarbij dus geen bloemen gevormd worden en de nakomelingen genetisch identiek zijn aan de ouders. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit voor planten vervelend is. Zelfs als ze zouden voelen zou het gratis voortplanting zijn. Nu hebben we het nog niet eens over de vruchten van de plant. Als die niet door dieren worden opgegeten worden de zaden niet verspreid en sterft de soort langzaam uit.

Maar misschien maakte je gewoon een flauw grapje en ben ik er te serieus op in gegaan.

Brent

Bericht door Brent » wo jun 08, 2016 3:41

Fruitariers eten anders alleen die delen van planten, die de plant in zijn geheel niet doen sterven.
In zekere zin vind ik die pas de ware veganisten, totale compassie.
Persoonlijk denk ik wel dat planten een 'ziel' hebben net zoals dieren en alle levende wezens inclusief bacterien.
Maar ik denk ook dat het minder erg is lager ontwikkelde organismen te doden dan hoger ontwikkelde.
Daarom ben ik ook geen tegenstander van "soortisme" of 'speciïsme', hogere bewustzijnsvormen vind ik beschermingswaardiger, ik koester ze nog liever dan lagere bewustzijnsvormen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Fortunate

Bericht door Fortunate » wo jun 08, 2016 13:20

Pijn is subjectief, het is bij een dier soms al lastig te zeggen dat hij pijn heeft, laat staan bij een plant.

Wat ik wel intrigerend vind is dat uit onderzoek is gebleken dat de reactie van een plant op een aansteker onder zijn blad elektronisch meetbaar is. En nog interessanter is dat een andere plant in een andere ruimte, niet met elkaar verbonden door aarde, dezelfde reactie kan geven op hetzelfde moment. Volgens de materialistische wetenschap niet mogelijk, maar wel compleet aansluitend op de wetenschap die zich richt op bewustzijn als basis van alles (in plaats van materialisme).

Maar of een elektronisch meetbare reactie ook betekent dat het pijn doet, ik weet het niet.

Brent

Bericht door Brent » wo jun 08, 2016 14:26

Maar is pijn dat het enige criterium, als zijnde een onaangename gewaarwording die stress in het zelfbewustzijn geeft?
Ik vind het onnodig kortsluiten van een leven dat nog zich nog verder had kunnen ontplooiien feitelijk erger dan de pijn.
Anders ook zou pijnloos doden "wel ok" zijn.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Fortunate

Bericht door Fortunate » wo jun 08, 2016 18:36

Ik zal niemand voorschrijven wat hij wel en niet moet. Iedereen stelt zijn eigen grens. Wanneer daar bewust over is nagedacht en onderzocht is of de mening overeenkomt met de werkelijkheid, dan is dat een grote plus.

Ik eet voornamelijk veganistisch omdat dat veel beter is voor het milieu, niet per sé omdat ik tegen het doden van dieren ben. Maar ik voel wel iets voor de notie dat je niets mag doden dat bewustzijn heeft, tenzij het zo ziek of gewond is dat het alleen nog maar kan lijden.

Truus

Bericht door Truus » di jun 21, 2016 18:13

Of planten pijn kunnen voelen of niet weet ik niet. Dat ze geen zenuwcellen hebben sluit niet uit dat ze op een andere manier pijn kunnen voelen. Het is net zoiets als de discussie over leven op andere planeten. Men gaat ervan uit dat er dan zuurstof en water moeten zijn, maar wie zegt dat levensvormen op een andere planeet dat nodig hebben?

Het pijncriterium vind ik sowieso lastig omdat het subjectief is en daardoor ruimte laat voor (mis)interpretatie. Zelfs Marianne Thieme doet hieraan mee door tegen "onverdoofde" slacht te zijn, alsof er ook verdoofde slacht bestaat. Vleeseters krijgen daardoor het idee dat dieren voor de slacht een prikje of roesje krijgen. Niets is minder waar. De "verdoving" waar Thieme het over heeft is bedwelming met gas of elektriciteit. Dit dooft niet de pijn van het dier, alleen het vermogen om zich te verzetten hetgeen handig is voor de slager. Met deze misleiding moedigt zij de consumptie van vlees alleen maar aan.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo jun 22, 2016 10:30

Over Thieme ben ik met je eens, maar als ze zou pleiten voor een algeheel verbod op slachten en eten van dieren dan kan de Partij voor de Dieren wel inpakken. Zulke "extreme" en radicale ideëen worden bestreden alsof het ziekten zijn.

Truus

Bericht door Truus » wo jun 22, 2016 11:18

Rorrim schreef:als ze zou pleiten voor een algeheel verbod op slachten en eten van dieren dan kan de Partij voor de Dieren wel inpakken.
Uiteraard, dat zou onverstandig zijn. Ik wilde alleen een voorbeeld geven van hoe heilloos de discussie is over leed.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo jun 22, 2016 17:22

Helaas is dat zo. Taboes zijn er nog genoeg anno 2016. Hopelijk is dit een van de volgende die erkend wordt. Het zou geen minuut te vroeg zijn.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do jun 23, 2016 7:52

Rorrim schreef:Helaas is dat zo. Taboes zijn er nog genoeg anno 2016. Hopelijk is dit een van de volgende die erkend wordt. Het zou geen minuut te vroeg zijn.
Recordaantal milieuactivisten vermoord in 2015:
http://www.volkskrant.nl/buitenland/rec ... ~a4324482/
http://nos.nl/artikel/2112444-in-brazil ... isten.html
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr jun 24, 2016 15:03

Schrijnend nieuws. Wel ben ik blij dat het eindelijk in reguliere media benoemd wordt. Als het brede publiek vaak genoeg geconfronteerd wordt met het bloed dat kleeft aan voedselproducten van de grote producenten zullen mensen misschien overgaan naar ethischere producten.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr jun 24, 2016 16:35

Mensen zitten zoooooo vastgeroest in hun patronen. Rollator cowboys noem ik ze maar.

De Harvard Public School of Health heeft een interessant artikel over ziekte preventie:

Chronic diseases —including heart disease, stroke, diabetes, and cancer— account for some of the most common health problems in the United States, according to statistics from the Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Yet many of these chronic diseases are preventable, as they’re linked to poor diet and lifestyle choices including tobacco use, excessive alcohol consumption, and inadequate physical activity.

The CDC reports some sobering statistics about Americans:
  • Chronic diseases are the leading causes of death and disability.
  • 70% of annual deaths are due to chronic diseases.
  • These preventable conditions not only compromise quality of life, they add to rising health care costs—75% of our health care dollars are devoted to treat these diseases.
  • Among adults ages 20 to 74, diabetes remains the leading cause of kidney failure, blindness, and non-traumatic lower-extremity amputations.
En ze gaan gewoon verder alsof er niets aan de hand is. Ik vraag me werkelijk af wat er moet gebeuren voordat ze echt gaan veranderen.
Voor Nederland zal de situatie niet veel anders zijn, vermoed ik. Zelfde welvaartsnivo.
Ze vertikken het gewoon om het in te zien.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » vr jun 24, 2016 17:09

Mogenblue schreef:Chronic diseases —including heart disease, stroke, diabetes, and cancer— account for some of the most common health problems in the United States
Maakt toch niet uit? Zolang ze het alleen zichzelf aandoen moeten ze het zelf weten. Ik maak me meer druk over wat ons allemaal aangedaan wordt door anderen via misleiding en fraude.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr jun 24, 2016 18:25

Maakt best wel uit. Daardoor wordt de ziektekostenpremie van jou en mij hoger dan nodig is. Dat raakt je direct in je portemonnee.

Wat is het toch erg op deze wereld he?! :hippy:
-Frits

Brent

Bericht door Brent » vr jun 24, 2016 18:30

Het is ook een cultuur van fout eten en andere verkeerde prioriteiten stellen die ons wordt opgedrongen.
Hoe vaak hoor je mensen waardering uitspreken voor frisse schone lucht en vers bereid eten?
Bij de aankondiging van een feestelijke gelegenheid valt al snel het woord BBQ als ultiem gezellig collectief eten.
De inrichting van supermarkten is ook zoiets, volledig ingericht op ingesleten maar ook opgedrongen foute (ongezonde) manieren van eten.

Ze roemen Amsterdam om zijn fietscultuur, maar fietspaden zijn toch niet veel meer dan smalle stroken langs stoepen, de autoweg is nog altijd de norm "waarlangs" men fietst.
Dit alles werkt in op mensen hun manier van denken, wat vanzelfsprekend "moet" zijn wordt een mens opgedrongen en al als kind met de paplepel ingevoerd.

Veganisme zou de vanzelfsprekende norm moeten zijn en zuivel, vlees en vis zouden zoals sterke drank en tabak naar speciale winkels moeten gaan, niet als verboden waar of iets dergelijks maar als niet normatief.
Laatst gewijzigd door Brent op vr jun 24, 2016 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie