Kan ..... bevatten.

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Wegan
Leefwijze: vegetarier

Kan ..... bevatten.

Bericht door Wegan » wo aug 10, 2016 17:45

Hoi allemaal, ik ben Thirza een vegetariër die graag veganist wil worden. Nu had ik crackers gekocht en bij de ingrediënten stond geen melk of ei. Nu zie ik in de kleine lettertjes dikgedrukt staan dat het noten en ei kan bevatten, vaak is dit informatie voor mensen met een allergie. Zijn mijn crackers nu wel of niet veganistisch? :oops:

Martine
Moderator

Re: Kan ..... bevatten.

Bericht door Martine » wo aug 10, 2016 18:37

Ja, die zijn gewoon veganistisch. Fabrikanten zetten vaak 'kan sporen van xyz bevatten' op een product. Dit gaat over mogelijke kruisbesmetting met andere producten in de fabriek en is bedoeld voor mensen die extreem allergisch zijn. Voor veganisten maakt dit niet uit, omdat het om extreem kleine hoeveelheden gaat die niet expres als ingrediënt aan het product zijn toegevoegd.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dolfijn
Leefwijze: veganist

Bericht door Dolfijn » do aug 11, 2016 17:35

Hoi Thirza. Leuk dat je vegan wilt gaan!
Ik heb welleeens gelezen dat sommige veganisten ook geen sporen eten, maar veel doen daar niet moeilijk over. Zelf neem ik ook producten die sporen van... Kunnen bevatten. Zelf vind ik het bijvoorbeeld wel vervelend als er twee pannen soep staan te koken, één met room en één zonder dat het dan met dezelfde lepel word geroert. Maar ik vind dat iedere veganist dat zelf moet bepalen,
Groetjes Emmy

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do aug 11, 2016 20:31

Ja, als er met een roomlepel in een vegapan is geroerd is niet zo lekker. Maar die 'sporen van' is eerder dat de lepel netjes afgewassen wordt tussen het roeren in de ene en de andere pan. Ze werken in principe schoon, maar het is niet helemaal uitgesloten dat er toch wat melk aan de lepel blijft hangen waar iemand dan allergisch voor kan zijn.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie