Biologische, GGO, palmolie producten?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Soufyan
Leefwijze: veganist

Biologische, GGO, palmolie producten?

Bericht door Soufyan » zo sep 25, 2016 18:55

Ik wist niet precies in welke categorie dit hoort :?

Maar hoe kijken de veganisten hier tegen biologisch voedsel en GGO's? Ik vermijd biologisch voedsel omdat er geen gebruik gemaakt kan worden van synthetisch kunstmest en in plaats daarvan natuurlijk kunstmest (dierlijk gebaseerd) wordt gebruikt. En ten tweede omdat het slechter is voor het milieu.
Ik zie soms wel eens hele negatieve reacties op GGO's, maar als ik naar het bewijs kijk, is het juist beter voor zowel het milieu als gezondheid in de meeste gevallen. Vaak is het argument simpelweg dat het 'niet natuurlijk is'.
Als laatste ook nog over palmolie. Consumeren hier veganisten palmolie of duurzame palmolie?

Wat is jullie kijk erop?

Martine
Moderator

Re: Biologische, GGO, palmolie producten?

Bericht door Martine » zo sep 25, 2016 19:26

Ja, ik ben ook pro ggo, en heel skeptisch over biologisch. Dit is een goeie website met informatie over ggo's en veganisme: http://www.vegangmo.com/

Palmolie is problematisch, maar het is wel een heel efficient gewas met een hele hoge opbrengst per m2. Als we bijvoorbeeld kokosolie zouden verbouwen in plaats van palmolie zou er nog veel meer bos gekapt moeten worden omdat kokospalmen een lagere opbrengst hebben per m2. Heel veel palmolievrije producten bevatten daarvoor in de plaats kokosolie. Het is niet duidelijk of je er veel goed mee doet om 'duurzame' palmolie of kokosolie te kopen in plaats van gewone palmolie. Ik ben zelf niet zo streng met het vermijden van palmolie, maar ik probeer wel meer in Europa verbouwde olie (en andere producten) te gebruiken en minder tropische producten zoals palmolie, kokosolie, bananen etc.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dolfijn

Bericht door Dolfijn » zo sep 25, 2016 19:31

Ik heb me hier eigenlijk allemaal niet zo in verdiept eigenlijk. Ik weet wel dat palmolie slecht is voor het millieu maar ik vermijd het niet actief ofzo. GGO vind ik altijd wel wat eng klinken maar ik let eigenlijk ook niet op of ik wel of geen GGO eten eet. Misschien moet ik me er wel wat meer over inlezen.
Groetjes Emmy

Soufyan

Bericht door Soufyan » zo sep 25, 2016 19:59

Martine schreef:Ja, ik ben ook pro ggo, en heel skeptisch over biologisch. Dit is een goeie website met informatie over ggo's en veganisme: http://www.vegangmo.com/

Palmolie is problematisch, maar het is wel een heel efficient gewas met een hele hoge opbrengst per m2. Als we bijvoorbeeld kokosolie zouden verbouwen in plaats van palmolie zou er nog veel meer bos gekapt moeten worden omdat kokospalmen een lagere opbrengst hebben per m2. Heel veel palmolievrije producten bevatten daarvoor in de plaats kokosolie. Het is niet duidelijk of je er veel goed mee doet om 'duurzame' palmolie of kokosolie te kopen in plaats van gewone palmolie. Ik ben zelf niet zo streng met het vermijden van palmolie, maar ik probeer wel meer in Europa verbouwde olie (en andere producten) te gebruiken en minder tropische producten zoals palmolie, kokosolie, bananen etc.
Die site kende ik nog niet. Bedankt :P

Ik heb me niet heel erg veel verdiept in palmolie, maar na een jaar economie te hebben gestudeerd, kan ik concluderen dat duurzame palmolie niet bestaat... Kokosolie is inderdaad nog slechter. :( Ik vraag me nu eigenlijk af wat de meest milieuvriendelijke olie is :o

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr sep 30, 2016 10:56

Martine schreef:Ja, ik ben ook pro ggo, en heel skeptisch over biologisch. Dit is een goeie website met informatie over ggo's en veganisme: http://www.vegangmo.com/
Dat meen je niet?! Landbouwgewassen zijn mijn vakgebied en ik ben overtuigd dat biologisch op dit moment het beste alternatief is. Voor de landbouwrevolutie werden alle gewassen biologisch geteeld en dat is duizenden jaren goed gegaan (op wat mislukte oogsten en hongersnoden na, maar tegenwoordig hebben we daar wereldwijde handel voor, daarbij mislukken reguliere oogsten ook). Nu heeft de vernieuwing halverwege de vorige eeuw gezorgd voor veel grotere opbrengsten, maar vandaag is met biologische teelt voor veel gewassen al 80-90% van de opbrengst te halen van die van "gangbaar" geteelde gewassen. Je kan natuurlijk zeggen dat je dus voor biologische teelt meer landbouwgrond nodig hebt, maar veruit de meeste landbouwgrond wordt gebruikt voor voedergewassen voor de veeteelt. Daarvoor is een simpele oplossing: stoppen met veeteelt en overgaan op bio is mijns inziens de weg om te gaan.

Nu ben ik niet absoluut tegen genetische modificatie, maar er zijn al genoeg blunders mee gemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar de impact van "roundup-ready" gewassen, ontwikkeld door Monsanto. Deze worden gecombineerd met de toediening van het herbicide glyphosaat, waardoor glyphosaat-resistente onkruiden ontstaan, die zich dan weer verspreiden over landbouw- en natuurgebieden en een nieuwe methode van bestrijding zullen vergen. Het is moeilijk om de consequenties van genetische modificatie te overzien en zolang enkele grote bedrijven de enigen zijn die deze technologie kunnen toepassen zullen zij ook niet zo hun best doen om die consequenties in kaart te brengen. Snel cashen is waar het nu om draait. De meerwaarde van de betreffende gewassen is daarbij beperkt, al zijn er natuurlijk enkele goede toepasingen zoals Golden Rice (rijst met vitamine C, oplossing voor scheurbuik in arme Aziatische landen).
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Dino

Bericht door Dino » za okt 01, 2016 9:24

Ik vind het ook een lastige. Ik weet dat palmolie slecht is, en ik eet het eigenlijk alsnog wel heel veel (noedels, oreo's etc). Het is namelijk vaak zo dat als je blij bent dat een bepaald koekje oid vegan is, er vaak palmolie in zit ipv boter. Dan is het een beetje afwegen wat je nou het zwaarst vindt wegen (je kan natuurlijk ook gewoon geen koekjes eten of ze alleen maar zelf bakken maar op dit punt in de tijd heb ik daar echt niet zo'n zin in eigenlijk). Ik zou ook graag meer producten zien zonder, dat wel.

Over biologisch, dat koop ik eigenlijk niet (behalve wat dingen af en toe als ik bij de Ekoplaza ben, zoals vegan chocolade), want ik kan het in het algemeen niet betalen. Ik had wel altijd het idee dat het gezonder was doordat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Is dat niet zo dan? Ik weet ook niet precies waarom het slecht voor het milieu is, dat heb je niet echt onderbouwd Soufyan.

Verder heb ik ook geen problemen met GGO op zich, maar wel met Monsanto die allerlei boeren afzet. En nu moet je dat wat mij betreft vooral doen met de veetelers :mrgreen: maar van de akkerbouwers blijf je af. Maar dat gebeurt voornamelijk in de USA denk ik, en ik weet niet zo goed welke van mijn producten daar nou worden verbouwd. Ik koop in ieder geval altijd mijn mais in blik biologisch omdat dat vaak uit de USA komt en vaak genetisch is gemanipuleerd, en biologische mais is niet zo heel duur.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » za okt 22, 2016 18:02

Ben ook wel nieuwsgierig waarom jullie tegen biologische landbouw zijn. Wij eten veel biologische producten en ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom ik biologisch zou moeten vermijden. Ik zie alleen maar voordelen.

Soufyan

Bericht door Soufyan » zo okt 23, 2016 8:52

Billy20 schreef:Ben ook wel nieuwsgierig waarom jullie tegen biologische landbouw zijn. Wij eten veel biologische producten en ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom ik biologisch zou moeten vermijden. Ik zie alleen maar voordelen.
Biologisch is ten eerste niet gezonder volgens het bewijs dat er is. Biologische landbouw is niet efficiënt. Je hebt meer land en tijd nodig voor dezelfde aantal gewassen als niet biologische varianten. Bij biologische landbouw mag er ook geen gebruik gemaakt worden synthetisch kunstmest. Dus wordt er vaak gebruik gemaakt van dierlijke resten die gekocht worden van slachthuizen.
In principe geen hele grote impact, het meeste hiervan wordt gebruikt voor biologisch vlees, maar ik probeer het wel te vermijden.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » zo okt 23, 2016 18:26

Ik eet zelf biologisch omdat het beter is voor het milieu. Ik denk zelf dat het gezonder is omdat er geen/minder bestrijdingsmiddelen op zitten.
Ik vraag me toch af hoe je erbij komt dat er dierlijke resten van slachthuizen worden gebruikt. In de biologische landbouw mag geen kunstmest worden gebruikt. De productie van kunstmest is behoorlijk slecht voor het milieu dus dat is alleen maar een pré. Daarnaast gebruikt de reguliere landbouw ook vooral drijfmest op de akkers. Drijfmest is namelijk gratis en kunstmest is best prijzig. Wij krijgen zelf geld toe als we ons land laten injecteren met drijfmest. Komt omdat er een overschot is aan mest.
Klopt dat biologisch landbouw minder oplevert per ha maar ik zie dat niet als een probleem.
Bovendien is de biologische landbouw beter voor de dieren als was het maar omdat ze maar beperkt mogen spuiten. Als je weet hoeveel gif (gewasbescherming noemen ze dat hier) over het perceel aardappels naast ons gaat dan ga je wel over op biologisch.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do okt 27, 2016 11:50

Soufyan schreef:Biologisch is ten eerste niet gezonder volgens het bewijs dat er is. Biologische landbouw is niet efficiënt. Je hebt meer land en tijd nodig voor dezelfde aantal gewassen als niet biologische varianten. Bij biologische landbouw mag er ook geen gebruik gemaakt worden synthetisch kunstmest. Dus wordt er vaak gebruik gemaakt van dierlijke resten die gekocht worden van slachthuizen.
In principe geen hele grote impact, het meeste hiervan wordt gebruikt voor biologisch vlees, maar ik probeer het wel te vermijden.
Met dat onderzoek ben ik ook bekend. De conclusie die je erbij vermeldt klopt echter niet. (Is een veelvoorkomende misvatting van voorstanders van reguliere landbouw en leken.) Het onderzoek richt zich namelijk op de voedingswaarde (vitaminen en andere voedingsstoffen) en niet op residue van bestrijdingsmiddelen. De conclusie dat biologisch niet gezonder is is dus onjuist en moet zijn dat biologische landbouw niet zorgt voor een toename in voedingswaarde. Dat zegt dus nog niets over restanten van de gebruikte landbouwgiffen in gangbare teelt.

Dat voor biologische teelt meer land nodig is klopt, maar het verschil is in de afgelopen decennia veel kleiner geworden (denk aan 10-15% voor gangbare gewassen.) Ondanks het grotere landbouwoppervlak is de voetafdruk vele malen kleiner. Immers streeft men bij biologische teelt naar een gebalanceerd ecosysteem waarbij uitspoeling van mest en andere hulpstoffen minimaal is. In reguliere teelt wordt het als acceptabel beschouwd dat mest en bestrijdingsmiddelen in het grond- en oppervlaktewater terecht komen, met ernstige gevolgen voor het omliggende ecosysteem.

Wat betreft de bemesting, bij zowel reguliere als biologische teelt wordt dierlijke mest gebruikt. Bij reguliere teelt wordt extra kunstmest toegevoegd, vooral om mineralen die niet voldoende in de dierlijke mest aanwezig zijn aan te vullen. Bij biologische teelt wordt de dierlijke mest zorgvuldig samengesteld uit mestsoorten van verschillende dieren. Zo wordt bijvoorbeeld kippenmest aan de mix toegevoegd om de fosfaatconcentratie op een goed niveau te krijgen. Dierlijke mest in biologische teelt is afkomstig van biologische veeboeren, dat resten van slachthuizen gebruikt worden is een fabeltje. Het is namelijk wettelijk vereist om alleen mest van biologische herkomst te gebruiken. Wel gebruiken sommige boeren preparaten van dierlijke oorsprong, zoals koehoorn.

Dat biologische landbouw geen of weinig positieve impact heeft is absoluut niet waar, al willen de grote reguliere bedrijven je dat al te graag laten geloven.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do okt 27, 2016 12:04

Billy20 schreef:Daarnaast gebruikt de reguliere landbouw ook vooral drijfmest op de akkers. Drijfmest is namelijk gratis en kunstmest is best prijzig. Wij krijgen zelf geld toe als we ons land laten injecteren met drijfmest. Komt omdat er een overschot is aan mest.
Dat laatste is vooral de reden. Boeren moeten van hun mestoverschot af en injecteren vaak de wettelijk maximaal toegestane hoeveelheid (of meer) op hun akkers, ongeacht wat het gewas nodig heeft. Dit is nog een ecologische ramp onlosmakelijk verbonden met veeteelt en reguliere landbouw. De meeste mensen staan er helemaal niet bij stil dat het slecht is om ammoniak, mineralen, andere (veel kool- en stikstof)verbindingen in grote overmaat in het grondwater te laten lekken.

Plaats reactie