Ingrediënten op schoonmaakmiddelen?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Soufyan
Leefwijze: veganist

Ingrediënten op schoonmaakmiddelen?

Bericht door Soufyan » za jan 14, 2017 12:25

Hi,

Mijn oude voorraad schoonmaakmiddelen zijn bijna op en vroeg me dan ook af naar welke ingrediënten je moet kijken bij schoonmaakmiddelen zoals wasmiddel, zeep, shampoo, douchegel etc. Aangezien er echt alleen maar elementen op de ingrediënten staan.

Voorbeelden zijn
Butylphenyl Methylpropional
Laureth-20
Benzyl Salicylate
Hexyl Cinnamal
Caprylic/Capric
Mica
Titanium dioxide
Imidazolidinone
Polyoxymethylene Melamine
Alpha-Isomethyl Ionone
Limonene

Weet iemand het? :)

Rorrim
Moderator

Re: Ingrediënten op schoonmaakmiddelen?

Bericht door Rorrim » za jan 14, 2017 14:06

Ik zou eerder letten op merk. De meeste ecologische merken bevatten relatief minder gekke chemicaliën. Het beste af ben je bij een reform- of natuurvoedingswinkel.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Soufyan

Bericht door Soufyan » za jan 14, 2017 14:42

Rorrim schreef:Ik zou eerder letten op merk. De meeste ecologische merken bevatten relatief minder gekke chemicaliën. Het beste af ben je bij een reform- of natuurvoedingswinkel.
Ik heb een paar schoonmaakmiddelen geprobeerd dienatuurlijke ingrediënten hebben, maar die zijn niet zo effectief in mijn ervaring :? (Ecover, dr. Organic en Herbelle)

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo jan 15, 2017 14:57

Dat zou best weleens kunnen. Ecover vond ik eigenlijk best goed, maar nu gebruik ik sonett die ik net wat beter vind. Klok is een gangbaar middel dat enigszins ecologisch verantwoord zou zijn als dat je criterium is. Ik heb een gevoelige huid, dus moet "normale" afwasmiddelen mijden. Waarschijnlijk zijn het juist de chemicaliën die je wil vermijden die ervoor zorgen dat middelen effectiever zijn. Als je de vaat even laat weken wordt afwassen ook al veel gemakkelijker.

Wat betreft shampoo en andere persoonlijke verzorging is er geen enkele reden om je huid te mishandelen en zou ik altijd voor de natuurlijkste optie gaan.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Soufyan

Bericht door Soufyan » zo jan 15, 2017 20:26

Rorrim schreef:Dat zou best weleens kunnen. Ecover vond ik eigenlijk best goed, maar nu gebruik ik sonett die ik net wat beter vind. Klok is een gangbaar middel dat enigszins ecologisch verantwoord zou zijn als dat je criterium is. Ik heb een gevoelige huid, dus moet "normale" afwasmiddelen mijden. Waarschijnlijk zijn het juist de chemicaliën die je wil vermijden die ervoor zorgen dat middelen effectiever zijn. Als je de vaat even laat weken wordt afwassen ook al veel gemakkelijker.

Wat betreft shampoo en andere persoonlijke verzorging is er geen enkele reden om je huid te mishandelen en zou ik altijd voor de natuurlijkste optie gaan.
Sonett ga ik eens proberen. :-D Heb hem nog niet gezien in ieder geval.
Betreft shampoo gebruik ik nu het huismerk van de AH omdat die niet op dieren test en het meest op normale shampoo lijkt. De natuurlijke shampoos doen het echt niet voor mij :P

Truus

Bericht door Truus » za jan 21, 2017 21:39

Ik was m'n haar met natrium bicarbonaat en sterk verdunde azijn. Handen en huid was ik met zout en keukenolie of kokosvet.

Voor de meeste schoonmaakkwarweitjes in huis gebruik ik ook azijn. Alleen op marmer en natuursteen moet je geen azijn gebruiken. Een vochtig doekje voldoet. Wanneer ik kruipende kleinkinderen over de vloer verwacht dweil ik met spiritus.

Plaats reactie