Vegan zonnebrand?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Apraxia
Leefwijze: veganist

Re: Vegan zonnebrand?

Bericht door Apraxia » wo feb 10, 2010 17:43

Heeft iemand nog een tip voor een organische/bio en vegan zonnemelk? Kennen jullie die ze bij de Tuinen verkopen? Ben even het merk vergeten.....
Liefst gewoon in een winkel zodat ik naar binnenloop, koop en met één fles rijker weer buiten sta ;)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo feb 10, 2010 18:18

Weleda Edelweiss

lena

Bericht door lena » ma jun 28, 2010 17:19

Weet iemand of Biodermal zonnebrandcreme (factor 30 en 50) dierlijke ingredienten bevat? Volgens hun site wordt het niet op dieren getest.

Marla

Bericht door Marla » ma jun 28, 2010 19:44

Ik heb er nog nooit iets over gehoord eerlijk gezegd, maar ik wist ook niet dat ze dierproefvrij zijn.
Het stomme is dat er altijd zulke vage ingrediënten op staan, daar kan je echt niks mee. Ik zou ze toch maar mailen als je het zeker wilt weten.
Is er een bepaalde reden dat je specifiek die zonnebrand wilt gebruiken trouwens?

lena

Bericht door lena » ma jun 28, 2010 20:02

Ik heb nieuwe goede zonnebrandcreme nodig en deze was ergens in de aanbieding. Verder geen specifieke reden, ik dacht dat het wel een goed merk was. Als er nog niets over bekend is zal ik ze eens mailen inderdaad.
Bevalt Nivea jou nog steeds het best?

Marla

Bericht door Marla » di jun 29, 2010 8:54

Ja, eigenlijk wel. Ik heb erg snel last van zonne-allergie en tot nu toe heb ik dat met Nivea (die voor kinderen, hoge factor) niet meer gehad. Ik vind het alleen wel jammer, ik zou liever een wat verantwoorder merk gebruiken. Ik vind alleen dat veel van die natuurwinkel merken (om het zo maar even te noemen) cremes hebben die niet echt fijn in gebruik zijn. Dat je een half uur moet smeren omdat het totaal niet intrekt bijvoorbeeld, of dat je na een duik in het water er als een soort spook uitkomt :roll:
Nou had ik het daar laatst met een vriendin over, zij heeft net een kindje gekregen en was gaan uitzoeken welke zonnebrand het beste is. Nou zei ze dat heel veel merken gebruik maken van nanodeeltjes omdat die sneller intrekken, en volgens haar zou dat schadelijk kunnen zijn. Die natuurwinkel merken doen dat niet, en daardoor trekt het ook niet goed in. Heb jij daar wel eens van gehoord?

Marla

Bericht door Marla » di jun 29, 2010 9:15

Ik heb even op google gezocht en vond er wel wat dingen over: http://www.greenjump.nl/Blog/post/2010/ ... rlijk.aspx" target="_blank

Als ik het goed begrijp gaat het daarbij juist om de meer natuurlijke merken.

lena

Bericht door lena » di jun 29, 2010 12:14

Huh, handig, conflicterende info. Nu weet ik het helemaal niet meer :) Voorlopig ga ik er in ieder geval vanuit dat verbranden het allergevaarlijkst is, en dat ik dus een creme met een hoge factor nodig heb (minimaal 30). Dan vallen volgens mij de natuurmerken al af, of niet?

Een ander probleem met nanodeeltjes zijn wel de dierproeven die ervoor gedaan worden. (Zie het absurde onderzoek hier, dat je zelf vast ook al gegoogeld had. Dat is toch idioot, zoals het artikel ook al zegt: En ja, hele theelepels giftig metaal drinken is vanzelfsprekend niet goed voor je.)

(Die Greenjump blog vind ik niet geweldig. Zij verkoopt de spullen en heeft dus een direct belang bij wat ze aanprijst, en een direct belang bij paniekerigheid over veiligheid, waar ik een hekel aan heb. Bovendien heb ik veel moeite met het serieus nemen van het gezondheidsadvies van iemand die fluoridetandpasta verkettert terwijl haar kind caries heeft)

Marla

Bericht door Marla » di jun 29, 2010 13:47

Het lastige is vooral dat chemische zonnebrandcrèmes ook niet goed zijn, dus mijn voorkeur gaat dan toch uit naar minerale crèmes. Dan maar wat nanodeeltjes hoor :)
Volgens dit stuk is de in dit topic genoemde zonnebrandcreme van trekpleister trouwens heel slecht, maar het is al van een paar jaar geleden, misschien is de samenstelling al gewijzigd.

Volgens mij kan je trouwens wel een minerale crème met hoge factor krijgen, maar dan zit je wel met een witte waas. Ik houd er zelf niet van, maar in het geval van gebruik bij kinderen zou ik daar denk ik wel voor gaan.

Edit: en dat onderzoek is inderdaad behoorlijk suf ja :(

jet
Moderator

Bericht door jet » di jun 29, 2010 15:08

ik ben na een paar minuten zon vaak een wandelende kreeft....
Daarom gebruik ik dus ook veel zonnebrand in de zomer. Veel verschillende geprobeerd, maar ik kom toch ook vaak weer terug bij Nivea.
Zag dat Albert Heijn ook een eigen merk variant heeft, maar die heb ik nog niet geprobeerd en ook nog over geinformeerd of ie vegan is....
Ik vind het maar lastig :? Idealen hebben en een melkwit huidje.....

Een vriendin van me met witte huid vertelde me dat zij minder last heeft van zonnebrand en -allergie sinds ze ruim voor de zonnige periodes begon met smeren van die zelfbruiners....
Of je daar nou blij van wordt weet ik ook niet, want volgens mij zit daar ook een lading troep in :(
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana » di jun 29, 2010 19:21

Bij de VitaminStore verkopen ze nu een bio zonnebrand, Lovea, in factor 15 en 30 en een 30 voor kids. Geen idee of het wat is, ik smeer troep :roll:

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di jun 29, 2010 19:37

Ik heb een erg wit velletje volgens de dermatoloog en ben voorzichtig met de zon. Vroeger vaak verbrand, ondanks smeren. Ik wilde te graag bruin worden. Nu maakt het me niet meer uit of ik bruin word.
Ik ga niet in de zon zitten tussen 12 en 4. Wel gewoon een boodschapje doen of zo.
Op de andere tijden zit ik af en toe in de zon en regelmatig in de schaduw. En ik krijg ook nog een beetje kleur. Vooral gezonde roze wangen. Helaas geen sproetjes meer zoals vroeger :grin:
Ik smeer al jaren geen zonnebrandcreme meer en ben al jaren niet meer verbrand.

Die cremes met nanotechnologie vertrouw ik niet. Het is nog onduidelijk wat nanotechnologie doet, maar het kan wel het DNA aantasten. Zou ik bij mijn kinderen niet op durven smeren.
Die andere cremes ook niet. Als ik zonnebrandcreme zou kopen zou ik kiezen voor zoiets als Weleda.

lena

Bericht door lena » di jun 29, 2010 20:58

Volgens mij heeft Weleda geen zonnebrandcreme meer. Ik vind het toch vervelend dat zogenaamd natuurlijke merken blijkbaar metalen nanodeeltjes moeten gebruiken, ben er nog helemaal niet van overtuigd dat dat beter is dan een chemisch filter. Niet alleen voor mijn eigen gezondheid, maar ook voor die van het milieu en waterdieren (zeker als je gaat zwemmen laat je weer een deel van die zonnebrandcreme achter in het water). Het verbaast me wat dat tegenwoordig alles uitgebreid getest moet worden maar dit soort nieuwe technologieen blijkbaar zomaar geintroduceerd worden zonder dat iemand weet wat het effect er precies van is.

Marla

Bericht door Marla » di jun 29, 2010 21:41

Ik vraag me af of het in het geval van zinkoxide etc. altijd om nanodeeltjes gaat? Zoiets staat natuurlijk niet op de verpakking. Ik had in Australië een natuurlijke zonnebrand gekocht, en daar staat op dat het geen titaandioxide bevat, maar het bevat wel zinkoxide.

rik23

Bericht door rik23 » di jun 29, 2010 22:03

titaan en zinkoxide is toch geroest metaal? en geen nanotech?

Marla

Bericht door Marla » wo jun 30, 2010 7:36

rik23 schreef:titaan en zinkoxide is toch geroest metaal? en geen nanotech?
Hoe bedoel je? Nanodeeltjes zijn 'gewoon' hele kleine deeltjes van een bepaalde stof, in dit geval van zinkoxide en titaandioxide.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo jun 30, 2010 7:40

Marla

Bericht door Marla » wo jun 30, 2010 7:43

Nivea is er in ieder geval wel duidelijk over:
NIVEA SUN Zonnemelk voor kinderen bevat nanodeeltjes van Titanium dioxide en Zinc Oxide die zeer effectief zijn als UV Filters en de werking van het product versterken. Alle nanotechnologie die in de NIVEA SUN producten wordt toegepast, wordt standaard onderworpen aan uitgebreide testen waarbij de veiligheid van de consument altijd voorop staat.

Marla

Bericht door Marla » wo jun 30, 2010 8:01

Heeft iemand ervaring met de spf 30 van Yaoh?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jun 30, 2010 8:04

lena schreef:Volgens mij heeft Weleda geen zonnebrandcreme meer.
Ja jawel, de Edelweiss zonnelotion van Weleda (kom ik weer, haha). :)
Smeert niet supergoed uit en is wittig, dus bevat nauwelijks of geen nanodeeltjes?

Plaats reactie