Beauty topic

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Beauty topic

Bericht door jet » za mei 02, 2009 11:02

is lanoline ook niet 'fout' (ik meen me iets van een lijstje te herinneren)?
Dat zie ik wel regelmatig op dingen staan.
Evenals royal jelly en dat soort dingen... eens zoeken

edit: lijstje uit portemonnee gehaald:
bijenwas, gelatine, glycerol, glyceryltriacetaat, lacto-albumine (vrijwel alles met lacto- ervoor, lanoline, lecithine, melkzuur, propolis, royal jelly, triacetine,
....en vast nog wel meer, maar dit was wat ik wel eens tegen dacht te komen op shampoo's en dergelijke
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Veganpix

Bericht door Veganpix » za mei 02, 2009 11:17

Klopt, lanoline is wolvet, dus niet veganistisch.

Marla

Bericht door Marla » za mei 02, 2009 12:21

Oh ja, lanoline komt inderdaad wel vaak voor.

lena

Bericht door lena » za mei 02, 2009 18:45

Bedankt! Deze namen ken ik inderdaad ook wel. Het blijft ingewikkeld als er zo'n waslijst aan ingredienten op staat. Heb het liefst gewoon een Vegan logo, wou dat meer fabrikanten dat er op zouden zetten.

Melkzuur is trouwens gewoon vegan toch?

Ik las overigens op een beautyforum (waar ik terechtkwam toen ik zocht op creme ingredienten) dat lanoline wordt gezien als goedkoop ingredient wat slecht is voor je huid, en wat dus in kwaliteitsgezichtscremes niet voorkomt. Dat vond ik wel weer positief.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr mei 08, 2009 23:37

lena schreef:Melkzuur is trouwens gewoon vegan toch?
Kan vegan zijn, kan ook dierlijk zijn (meestal niet, geloof ik). Voor zover ik heb begrepen.

lena

Bericht door lena » za mei 09, 2009 12:27

Melkzuur en lactaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten. Hoewel de naam een relatie met melk suggereert wordt het gemaakt uit suiker en kan het dus gebruikt worden door mensen met een melkallergie of lactose intolerantie.
http://www.food-info.net/nl/e/e270.htm

jet
Moderator

Bericht door jet » za mei 09, 2009 19:21

op het groene pampiertje in mijn portemonnee wordt het wel genoemd als zijnde 'pas op' of 'kan wel eens niet vegan zijn'....

Wiki beweert dit o.a.:
Bacteriële vergisting

Melkzuurbacteriën vormen melkzuur bij vergisting, wat voor de zure smaak zorgt van verzuurde melk. Ook worden ze gebruikt bij de bereiding van melkproducten zoals yoghurt, kaas en kefir. Dit proces wordt op ook industriële schaal uitgevoerd. 's-Werelds grootste producent van melkzuur is Purac. Dit bedrijf is onderdeel van CSM en heeft zijn hoofdkantoor in Gorinchem. Hun melkzuur is de zogenaamde L+ variant dat lichaamseigen is.

Het proces dat daar bedreven wordt gebruikt kristalsuiker als grondstof. Een eigen stam melkzuur-bacteriën verwerken dit tot melkzuur dat vervolgens wordt gezuiverd. Dit product wordt vervolgens verkocht of verder verwerkt tot afgeleiden producten. Hieronder worden de zogenaamde lactaten verstaan die gebruikt worden in levensmiddelen, farmacy, veevoer en technische toepassingen.

Ook zijn deze bacteriën actief bij de productie van zuurkool en andere vergiste zetmeelproducten zoals poi.

Melkzuurbacteriën in de mond veroorzaken door de vorming van melkzuur tandbederf.

Melkzuur ontstaat ook bij de Malolactische gisting van wijn, waarbij het scherp smakende appelzuur wordt omgezet in het milder smakende melkzuur.

Melkzuur heeft het E-nummer E 270. Het CAS nummer van melkzuur is 50-21-5. Het L-melkzuur heeft het nummer CAS 79-33-4 en CAS 10326-41-7 voor D-melkzuur en CAS 598-82-3 voor het inactieve mengsel van de twee isomeren.

Biologische groentesappen bevatten vaak melkzuur. Dit is bevorderend voor het maag- en darmkanaal.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » zo mei 10, 2009 8:13

Wiki heeft dat heel goed begrepen :wink: .

lena

Bericht door lena » zo mei 10, 2009 11:00

jet schreef:op het groene pampiertje in mijn portemonnee wordt het wel genoemd als zijnde 'pas op' of 'kan wel eens niet vegan zijn'....
Ik denk dat de kans dat gewone suiker en azijn niet vegan zijn veel groter is dan de kans dat melkzuur niet vegan is.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr sep 04, 2009 15:28

Op vrijdag 30 oktober is er een Dr Hauschka demonstratie in de Natuurwinkel in Enschede.
Je kunt je daar ook voor persoonlijk huidverzorgingsadvies opgeven (het is van 12-16u)

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr sep 04, 2009 16:29

Waarom staat deze topic eigenlijk in het cafe, en niet bij de andere topics over vegan producten? Het ziet er niet uit als iets dat heel prive is of zo controversieel dat niet zomaar iedereen het mag zien. En het is voor veel andere vegans die nog niet zoveel getypt hebben ook interessant denk ik.

marjan

Bericht door marjan » vr sep 04, 2009 17:17

Fynnya schreef:Waarom staat deze topic eigenlijk in het cafe, en niet bij de andere topics over vegan producten? Het ziet er niet uit als iets dat heel prive is of zo controversieel dat niet zomaar iedereen het mag zien. En het is voor veel andere vegans die nog niet zoveel getypt hebben ook interessant denk ik.
Dank voor het meedenken... soms wordt ik wat forumblind of zo en vind ik alles maar normaal... :) Maar ik heb het verplaatst zoals je kunt zien.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za sep 05, 2009 9:38

Ik heb een briefje waar alle ingrediënten van Nivea die níet vegan zijn opstaan. Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb maar het was online ergens. Met een beetje moeite kan je die wel vinden en anders wil ik het wel overtikken.
PM me desnoods voor het geval ik vergeet in deze draad te kijken ;)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Wen

Bericht door Wen » wo sep 09, 2009 16:33

http://pureology.be/NL/discover.htm" target="_blank

Is vegan shampoo. Ik las dit in een magazine, maar ik probeerde hem niet zelf. Lijkt me wel duur.
Ikzelf gebruik enkel zeepkruid, als shampoo

Framboos

Bericht door Framboos » wo sep 09, 2009 19:14

Wen schreef:http://pureology.be/NL/discover.htm" target="_blank

Is vegan shampoo. Ik las dit in een magazine, maar ik probeerde hem niet zelf. Lijkt me wel duur.
Ikzelf gebruik enkel zeepkruid, als shampoo
Hm, ziet er veelbelovend uit, jammer dat het alleen voor geverfd haar is.

Framboos

Bericht door Framboos » do sep 10, 2009 20:26

Kent iemand dit?

http://www.shizo.nl/shop/" target="_blank

Maaarisje
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Maaarisje » do sep 24, 2009 8:38

Ik gebruik heel veel http://www.lush.nl, proefdiervrij en er zijn pruducten vegan! Dan staat er een groen/witte V op het plaatje..
make-up van http://www.everydayminerals.com ik weet eigenlijk niet zeker of dat proefdiervrij is, maar het is iniedergeval wel heel natuurlijk.
ook heb ik weleens make-up/creme van http://www.bioplus.nl/ gebruikt. Proefdiervrij/natuurlijke producten ook heel fijn..

jet
Moderator

Bericht door jet » za okt 03, 2009 16:33

ik gebruikte altijd 'original source' doucheschuim van Etos of Kruidvat, maar ik kan ze nergens meer vinden.
Kan iemand dat daar nog krijgen? Ik ben namelijk wel enorm fan van de limoenvariant!

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » ma okt 05, 2009 21:46

Ik heb een tijd geleden Dr. Bronner's magic soap ontdekt: ik vind de pepermunt geweldig! Een douchegel die heerlijk naar pepermunt ruikt. Volledig plantaardig, niet op dieren getest en ook nog eens fair trade :D Er zijn ook nog andere geuren zoals roos, lavendel, tea tree,...

Plaats reactie