vegan kerststol

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
snoopy
Leefwijze: vegetarier

vegan kerststol

Bericht door snoopy » zo nov 09, 2008 17:37

heeft iemand wel eens een veganistische stol gemaakt?of is het ook ergens te koop?

Framboos

Re: vegan kerststol

Bericht door Framboos » zo nov 09, 2008 17:54

Nee, nog nooit geprobeerd, maar ik hou er ook niet van. Is het niet rozijnenbrood met spijs erin?

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » zo nov 09, 2008 18:04

snoopy schreef:heeft iemand wel eens een veganistische stol gemaakt?of is het ook ergens te koop?
Nooit zelf gemaakt.

Ze zijn te koop bij natuurvoedingswinkels zo tegen kerst tijd, en met pasen.
Je moet dan de kertstol hebben met tapioca spijs, en die is minder zoet dan de non-vegan versie die je in de supermarkt koopt.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma nov 10, 2008 8:40

Ik maak geen kerststol, maar witte broden met rozijnen en kaneel. De spijs houd ik apart en kan iedereen dan naar believen er op smeren. Zo'n rol spijs is best wel lastig om mooi in het brood mee te bakken.
De spijs maak ik wat smeerbaarder door er wat water doorheen te prakken.
Ik koop dan zo'n pakje spijs van Baukje. Weet niet of dat helemaal vegan is. Je kunt ook zelf spijs maken, maar helaas ben ik allergisch voor amandelen met het vliesje er nog om heen. Heeft vermoed ik te maken met een of andere chemische bewerking voor het houdbaar maken van de amandelen.
Misschien lukt het beter met biologische amandelen, dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

xmarloesx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » ma nov 10, 2008 16:09

Ik geloof dat er verschillende kerst-stollen bestaan maar afgelopen pasen heb ik een stol gemaakt door gewoon brooddeeg klaar te maken. Wanneer je het water toevoegt, dan moet je ook de krenten/ gedroogde vruchten erbij doen. Dan maak ik de spijs (zelf of uit pakje ;) ) uit pakje dan doe ik er 1 lepel vanille sojavla bij en 1 lepel water en meng dit goed. Dan rol je de spijs in een soort worst vorm.
De deeg rol je ook uit in een lap en dan leg je de spijs over de helft heen dus niet in het midden (gewoon weg omdat in stollen het spijs nooit in het midden zit ;) ) en dan vouw je je brood dicht en leg je je brood met de opening naar beneden op een bakplaat en bak je je brood zoals je normaal elk brood zou bakken.

Dit is de stol die ik met pasen had gemaakt, ik dacht toen dat ik al erg veel krenten had gebruikt maar het leek minder naar het bakken. Hij was wel erg lekker :)
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... ures/5.jpg

Truus

Bericht door Truus » ma nov 10, 2008 18:49

Annikka-Ayla schreef:helaas ben ik allergisch voor amandelen met het vliesje er nog om heen.
In de vliesjes zit een soort gif stof. Men zegt dat het niet gezond is er teveel van te eten. Zelf heb ik er nooit iets van gemerkt, al eet ik soms juist wel grote hoeveelheden!

Je kunt de vliesje's los maken met koken of roosteren, maar ik geeft toe dat dat een hoop gedoe is. In winkels kun je ook amandelen zonder vliesje's kopen. Ik vraag me wel af hoe ze die vliesje's eraf halen. Zou dat met een of ander chemisch bad gaan?

Zou spijs niet net zo lekker zijn als het gemaakt is van andere noten, bijvoorbeeld cashews?

Tip: bij Islamitische winkels kun je zakken noten veel goedkoper kopen.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di nov 11, 2008 8:15

Wat voor soort gif zit er dan in die vliesjes? Zou ik graag meer over willen weten.
Ik weet wel dat er in rauwe amandelen gif zit; cyaankali.
Ik hoef die vliesjes van de amandelen alleen maar aan te raken met mijn handen en mijn gezicht zit al vol met jeukende bultjes. Op de één of andere manier merk ik daar vaak aan of ik iets niet verdraag :?

reggie

Bericht door reggie » wo nov 12, 2008 18:41

Truus schreef:
Annikka-Ayla schreef:helaas ben ik allergisch voor amandelen met het vliesje er nog om heen.
In de vliesjes zit een soort gif stof. Men zegt dat het niet gezond is er teveel van te eten. Zelf heb ik er nooit iets van gemerkt, al eet ik soms juist wel grote hoeveelheden!

Je kunt de vliesje's los maken met koken of roosteren, maar ik geeft toe dat dat een hoop gedoe is. In winkels kun je ook amandelen zonder vliesje's kopen. Ik vraag me wel af hoe ze die vliesje's eraf halen. Zou dat met een of ander chemisch bad gaan?

Zou spijs niet net zo lekker zijn als het gemaakt is van andere noten, bijvoorbeeld cashews?

Tip: bij Islamitische winkels kun je zakken noten veel goedkoper kopen.
ik denk dat het vliesje eraf geborsteld wordt na het weken in heet water.ik stel me een lopende band met er boven drukkende draaiende borstels voor.thuis doe ik het zo tussen 2 theedoeken.
immers de natte vliesjes gaan er makkelijker af zodra ze gescheurd zijn.vervolgens zullen ze door een door hetelucht verwarmde kamer gaan waarin ze gedroogd worden en direct de vliezen weggeblazen.

ik maak ook wel eens spijs van hazelnoten of,pistache
cashewspijs vond ik iets minder lekker.

cavia

Bericht door cavia » ma feb 14, 2011 16:30

Paasstollen/Stollen/Holiday Bread
Even de naam veranderd, haha

Ik wil met pasen zélf een stol maken. Heeft iemand daar een goed recept voor? In Ecofabulous staat wel een recept voor Paasbrood (lijkt een beetje op stol), maar ben ook wel benieuwd naar andere recepten.

Met Kerst heb ik trouwens een (halve) stol gekocht in de natuurwinkel. Was een spelt-desem stol (en zonder suiker). Nadeel was wel dat ze ruim zeven euro per stuk waren...

Zen

Bericht door Zen » ma feb 14, 2011 17:01

Er staan wel veel (Engelstalige) recepten daarvoor op Internet.

Zoals hier, hier en hier
Cut cold stone with a warm heart

indra

Bericht door indra » do dec 06, 2012 23:21

Ik zag in de Kerstrecepten Allerhande de bio AH kerststol. Weet iemand of die vegan is?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr dec 07, 2012 0:58

indra schreef:Ik zag in de Kerstrecepten Allerhande de bio AH kerststol. Weet iemand of die vegan is?
Ik heb er al tranen voor gelaten, maar helaas dus.. dit jaar niet vegan :(

Er zit roomboter en melkbestandsdelen nu in. Ziet er ook anders uit dan vorig jaar.

Tenzij er nog een andere versie komt ben ik bang dat we dit jaar zonder vega kerststol moeten doen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr dec 07, 2012 7:47

Jammer inderdaad. :(

Ik ga er zelf weer eentje bakken. Die van AH puur&eerlijk was sowieso een beetje een droge hap vorig jaar.

recept: http://vegetus.nl/feeststol/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

lena

Bericht door lena » wo dec 26, 2012 12:28

Martine schreef: Ik ga er zelf weer eentje bakken. Die van AH puur&eerlijk was sowieso een beetje een droge hap vorig jaar.

recept: http://vegetus.nl/feeststol/
Dankjewel voor dit recept! Ik heb het dit jaar gemaakt, en het was heerlijk. Ik schrok me een hoedje toen ik de prijzen bij de Ekoplaza zag dus was erg blij met jouw recept.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 26, 2012 12:34

:thanks: Fijn dat het lekker was. Ik heb er hier bij mijn ouders eentje gebakken en die viel bij hen ook goed in de smaak.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » wo dec 26, 2012 12:37

Ik heb gisteren de stol van Martine gemaakt, en vond het echt superlekker! En het was ook niet moeilijk. En veel beter dan die biologische stol van de Albert Heijn (van vorig jaar, toen ie nog vegan was) en de desemstol met agavespijs oid van de natuurvoedingswinkel.

Windigo
Contacteer:

Bericht door Windigo » do dec 15, 2016 18:31

Weet iemand waar je dit jaar een vegan stol kan kopen?
Nothing tastes as good as compassion feels

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr dec 16, 2016 12:37

Ekoplaza heeft meestal wel één soort vegan kerststol.

Verder kun je ze online bestellen bij Veggie4U en Vegan bakery.

Windigo
Contacteer:

Bericht door Windigo » za dec 17, 2016 7:31

Martine schreef:Ekoplaza heeft meestal wel één soort vegan kerststol.

Verder kun je ze online bestellen bij Veggie4U en Vegan bakery.
Bedankt!

Gisteren inderdaad bericht gezien dat Ekoplaza ze heeft, fijn!
Nothing tastes as good as compassion feels

Plaats reactie