B12 pillen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Pux
Leefwijze: veganist

B12 pillen

Bericht door Pux » ma nov 23, 2009 11:06

Dit is vast wel eens eerder gevraagd, maar ik ga het gewoon weer doen.

Ik ben op zoek naar B12 pillen, nu zag ik ze ook bij de AH staan. Weet iemand of die vega zijn??
Ik heb wel zo'n kaartje van RvD met E-nummers en dierlijke ingrediënten, en die zitten er allemaal niet in.
Als ze niet vega zijn: Welke zijn dan wel vega? En waar ik ze kan krijgen??

Marla

Re: B12 pillen

Bericht door Marla » ma nov 23, 2009 12:07

Ik ken die van de AH niet dus ik kan helaas nu niet zeggen of ze vegan zijn, ik zal eens kijken als ik ze zie staan.
Er zijn heel veel verschillende soorten te halen. Zo heb je bijvoorbeeld pillen die je kunt laten oplossen onder je tong, dat schijnt beter te zijn voor de opname van de b12. Verder heb je ook nog verschillende vormen van de b12 zelf. Over het algemeen zijn de pillen die je onder je tong moet leggen wel een stuk duurder. Bij de Etos en de Hema hebben ze in ieder geval b12 pillen die vegan zijn en niet al te duur. Solgar heeft pilletjes die je onder je tong kunt leggen met lekkere kersensmaak maar dus wel een stuk duurder.
Ik neem nu zelf deze, dat is een vorm die beter wordt opgenomen in het lichaam.

JesseL

Bericht door JesseL » ma nov 23, 2009 12:55

Wij hebben nu de Veg1. Deze zijn ontwikkeld door/voor de Vegan Society .
Het zijn kauwvitamines en niet erg vies. Bovendien zijn ze met de huidige pond-euro koers erg voordelig.
Er zit ook o.a. veganistische vitamine D(2) in.
http://www.vegansportshop.co.uk/index.p ... tamin.html" target="_blank" target="_blank

Wen

Bericht door Wen » ma nov 23, 2009 14:41

Ik neem ook de Veg1 en ik ben er heel tevreden over. Er zit ook vitD in wat ook heel belangrijk is voor veganisten en nog andere vitamines waar veganisten speciaal voor moeten opletten en ze zijn spotgoedkoop.
Ook bij http://www.vegetarisme.be" target="_blank kan je ze bestellen

Marla

Bericht door Marla » ma nov 23, 2009 16:02

Hoeveel b12 zit er in die pillen eigenlijk? Ze zeggen altijd dat je beter een b12 supplement kunt nemen omdat de hoeveelheid die in een multivitaminepil zit niet toereikend is.

JesseL

Bericht door JesseL » ma nov 23, 2009 16:26

In Veg1 zit:
B2 1,6mg (100% ADH)
B6 2mg (100% ADH)
B11 (foliumzuur) 200µg (100% ADH)
B12 10µg (1000% ADH)
D2 10µg (200%)
lodine (jodium) 150µg (100%)
Selenium 60µg (N/A)

Marla

Bericht door Marla » ma nov 23, 2009 17:15

JesseL schreef:In Veg1 zit:
B12 10µg (1000% ADH)
Ik heb begrepen dat de opnamen van B12 zo slecht is dat je een hele grote dosis nodig hebt om voldoende op te nemen maar ik weet niet meer precies hoeveel je nou precies moet innemen om te garanderen dat je geen tekorten krijgt. Weet iemand anders dat? Mijn pillen bevatten in ieder geval veel meer (100 keer zoveel) maar misschien is dat ook weer overdreven.

Edit: je zou overigens wel denken dat vitaminepillen die speciaal voor veganisten zijn ontwikkeld wel toereikend zijn.

JesseL

Bericht door JesseL » ma nov 23, 2009 17:45

Ja zo dacht ik ook. Wij nemen ze dagelijks. Je lees inderdaad soms dat mensen 1x per week of maand een super dosis nemen, maar dan is de relatieve opname veel lager. Het schrijnt het beste te zijn om zo veel mogelijk doses over de dag verspreid, het liefst bij het eten, binnen te krijgen. Wij gebruiken ook veel vleesvervangers en drinken veel sojamelk. Daarin zit ook overal B12 toegevoegd, dus ik heb wel vertrouwen dat het voldoende moet zijn.
In de wintermaanden slik ik er ook nog een "normale" multivitamine bij, daar zit ook weer een beetje B12 in.

Onze oudste dochter slikt speciale Solgar multi vitamines. Hierin zit 300% ADH, wat voor kinderen dus ook zeer ruim is. De jongste krijgt vitamine A en D in druppels en verder moet ze het via de borstvoeding binnen krijgen. :D

chinoiseries
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door chinoiseries » ma nov 23, 2009 20:34

Ik gebruik ook Veg1 en het bevalt prima. Kauwtabletten met smaakje he ;) Gebruikt hier ook iemand die van Solgar? Zo ja, daarnaast nog Veg1 en/of een multi?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma nov 23, 2009 20:43

Ik nam altijd die van Solgar, maar heb nu een pot Veg1 in gebruik. Op zich vind ik het wel handig dat er ook foliumzuur en D2 e.d. in zitten, maar ik vraag me ook af of de hoeveelheid B12 wel toereikend is. Heb nog steeds geen idee hoeveel je nou precies 'nodig' hebt.

Framboos

Bericht door Framboos » ma nov 23, 2009 21:38

chinoiseries schreef:Ik gebruik ook Veg1 en het bevalt prima. Kauwtabletten met smaakje he ;) Gebruikt hier ook iemand die van Solgar? Zo ja, daarnaast nog Veg1 en/of een multi?
Ik gebruik die van solgar, en neem ook af en toe een multi van Solgar.

Marla

Bericht door Marla » ma nov 23, 2009 22:58

Ik probeer regelmatig de vegetarische multi van de tuinen te nemen en daarnaast neem ik een aantal keer per week een b12 pil van Jarrow. Ik heb die van Solgar hiervoor heel lang gebruikt. Ze hebben verschillende soorten, ik had de lozenges (voor onder de tong).

chinoiseries
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door chinoiseries » di nov 24, 2009 10:02

Dank voor jullie reacties :) Ik probeer een beetje door alle B12-discussies heen te komen en het lijkt er op dat sommigen vinden dat er te weinig in die van Veg1 zit... nou ja, als ik de volgende pot op heb zal ik die van Solgar eens proberen. Een extra multi erbij (zeker in de wintermaanden, snif snif) is een goeie.

Marla, waarom ben je overgestapt op Jarrow?

JesseL

Bericht door JesseL » di nov 24, 2009 10:30

Ik begrijp niet helemaal waarom mensen denken dat er in Veg1 te weinig B12 zit.
Er zit 10x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in. Dus als maar 10% van de B12 daadwerkelijk opgenomen wordt, heb je toch al voldoende binnen...
Of is er een reden om te twijfelen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? Dat dit niet voldoende is?

En gebruiken de meesten hier geen andere B12 verrijkte producten ernaast, zoals Sojamelk?

Marla

Bericht door Marla » di nov 24, 2009 11:04

chinoiseries schreef: Marla, waarom ben je overgestapt op Jarrow?
Jarrow bevat methyl b12, dat is een vorm die beter wordt opgenomen in het lichaam. Het enige lastige is dat het in Nederland niet in de winkel verkrijgbaar is. Ik had dit potje in de VS gekocht maar zodra hij op is zal ik het moeten bestellen.

lena

Bericht door lena » di nov 24, 2009 11:47

JesseL schreef: Of is er een reden om te twijfelen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? Dat dit niet voldoende is?
Ja, die ADH van 1mcg klopt niet. Het advies van de gezondheidsraad is 2,8 mcg.

10 mcg per dag is volgens de Vegan Society voldoende, als je het dus ook echt iedere dag inneemt.
En gebruiken de meesten hier geen andere B12 verrijkte producten ernaast, zoals Sojamelk?
Geen idee wat de meesten doen, maar ik gebruik die producten niet genoeg om voldoende B12 uit te halen.

Marla

Bericht door Marla » di nov 24, 2009 11:55

lena schreef:
JesseL schreef: En gebruiken de meesten hier geen andere B12 verrijkte producten ernaast, zoals Sojamelk?
Geen idee wat de meesten doen, maar ik gebruik die producten niet genoeg om voldoende B12 uit te halen.
Ik ook niet, bij lange na niet.

JesseL

Bericht door JesseL » di nov 24, 2009 12:22

Ik bedoelde ook als aanvulling. Het is inderdaad moeilijk om voldoende B12 alleen met sojamelk en andere verrijkte producten te halen.

Maar aangezien het het beste schijnt te zijn om meerdere malen per dag B12 tot je te krijgen , lijkt me die verrijkte producten wel nuttig als aanvulling.

Van de http://www.vitamineb12.nl" target="_blank" target="_blank" website:
Het is van belang de laaggedosseerde pillen op het einde of vlak na de maaltijd in te nemen en ze vooral goed te kauwen. Op die manier raakt de B12 maximaal vermengd met speeksel (en intrinsieke factor) en zal de maximale hoeveelheid B12 kunnen worden opgenomen. Wanneer de pillen zonder te kauwen worden doorgeslikt, kan de opname zeer slecht zijn. Ook het verdelen van de (lage) dagelijkse dosis over meerdere porties leidt tot een groter opname. De opname van hooggedoseerde pillen door diffusie is eveneens iets te vergroten door de pillen goed te kauwen en wat langer in de mond te houden, de diffusie kan namelijk gemakkelijk plaatsvinden naar de bloedvaten onder de tong.

lena

Bericht door lena » di nov 24, 2009 13:53

JesseL schreef:Maar aangezien het het beste schijnt te zijn om meerdere malen per dag B12 tot je te krijgen ,
Volgens mij is dat niet zo. Het is alleen zo dat hoe langer er tussen de inname van B12 zit, hoe meer je relatief nodig hebt. Als je iedere dag een pilletje neemt is 10 mcg genoeg, bij iedere week heb je al 2000 mcg nodig. Dat stijgt dus exponentieel.

JesseL

Bericht door JesseL » di nov 24, 2009 14:27

lena schreef:
JesseL schreef:Maar aangezien het het beste schijnt te zijn om meerdere malen per dag B12 tot je te krijgen ,
Volgens mij is dat niet zo.
Ik heb het van die website over vitamineb12. Ik heb het zelfs onderstreept in die quote. Wellicht is die website onbetrouwbaar of gedateerd, maar ik dacht dat die website wel goed aangeschreven stond hier.
lena schreef:Het is alleen zo dat hoe langer er tussen de inname van B12 zit, hoe meer je relatief nodig hebt. Als je iedere dag een pilletje neemt is 10 mcg genoeg, bij iedere week heb je al 2000 mcg nodig. Dat stijgt dus exponentieel.
Dat staat inderdaad ook op die website. Wij nemen gewoon iedere dag veg1, dus dan zou je denken dat voldoende moet zijn.

Plaats reactie