B12 pillen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
lena

Re: B12 pillen

Bericht door lena » di nov 24, 2009 15:54

JesseL schreef:
lena schreef:
JesseL schreef:Maar aangezien het het beste schijnt te zijn om meerdere malen per dag B12 tot je te krijgen ,
Volgens mij is dat niet zo.
Ik heb het van die website over vitamineb12. Ik heb het zelfs onderstreept in die quote. Wellicht is die website onbetrouwbaar of gedateerd, maar ik dacht dat die website wel goed aangeschreven stond hier.
Daar staat toch niet dat het het beste is om meerdere malen per dag B12 in te nemen? Alleen dat dat de opname bevordert. Dat is in feite hetzelfde als wat ik zeg: als je minder vaak B12 inneemt, heb je hogere doses nodig.

JesseL
Leefwijze: veganist

Bericht door JesseL » di nov 24, 2009 16:08

Ja je hebt gelijk.

Ik vertaalde het voor mezelf naar beste, aangezien de opname dan relatief het hoogste is. Maar je hebt gelijk dat dat niet automatisch hetzelfde is.

Ik vraag me af of merken zoals Alpro de hoeveelheid B12 zullen gaan aanpassen als de nieuwe ADH verplicht gesteld is. Want nu zit er in één beker melk 15% B12, maar naar de nieuwe richtlijn is het slechts ongeveer 5%. dat klinkt wel heel weinig, bijna niet noemenswaardig. Je gaat tenslotte niet 20 bekers melk op een dag drinken. In koemelk zit volgens mij wel iets meer dan 0,15µg. Volgens zuivelonline.nl is het 0,6 µg B12 per glas koemelk. Dus als Alpro een serieuze zuivelvervanger wilt zijn, zullen ze ook naar 0,6 µg moeten. Dat (ongeveer 20% van de nieuwe ADH) zou meer zoden aan de dijk zetten.

jet
Moderator

Bericht door jet » do apr 01, 2010 14:37

Ik slikte altijd de Orthica B12 pillen, maar.....
Opeens staat niet meer op de verpakking dat het geen dierlijke producten bevat (dat stond op mijn oude potje wel). Volgens de winkelbediende bevat het nog steeds geen dierlijke producten, maar ik vond dat toch wel een beetje gek.....
De andere merken die ze hier verkopen bevatten sowieso wel dierlijke producten, dus wat nu???

misschien maar even mailen met Orthica....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

rik23

Bericht door rik23 » do apr 01, 2010 15:14

Ik vind het ook vreemd dat er in b12 pillen zo vaak iets van melk zit :(

Mijn vader had een paar maanden geleden wat duurdere pillen gekocht waarin geen melk zat en ook veel minder chemicaliën maar wel schellak :? .

Ik ben toch al niet zo,n slikker want ik wil gezonder worden en geen afhankelijke pillenslikker! zijn! ;) .
Laatst gewijzigd door rik23 op do apr 01, 2010 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark

Bericht door Mark » do apr 01, 2010 15:23

Ben sindskort overgestapt van de B12 van de Hema (60 pilletjes voor 3,60, 2500% adh) op B12 tabeletten van de De Tuinen (90 pilletjes voor 4,95. 10000% adh). Beide zijn vega
Laatst gewijzigd door Mark op do apr 01, 2010 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do apr 01, 2010 15:46

Pux schreef: Ik heb wel zo'n kaartje van RvD met E-nummers en dierlijke ingrediënten, en die zitten er allemaal niet in.
Wat is RvD?
JesseL schreef:Wij hebben nu de Veg1. Deze zijn ontwikkeld door/voor de Vegan Society .
Het zijn kauwvitamines en niet erg vies.
Lekker zelfs. Vind ik tenminste, ik kauw niet maar laat m oplossen onder mijn tong of sabbel erop, lekker snoepje :) Wel jammer dat het bijna puur suiker is, dat is niet zo goed voor mijn lijf.
Marla schreef:
JesseL schreef:In Veg1 zit:
B12 10µg (1000% ADH)
Ik heb begrepen dat de opnamen van B12 zo slecht is dat je een hele grote dosis nodig hebt om voldoende op te nemen maar ik weet niet meer precies hoeveel je nou precies moet innemen om te garanderen dat je geen tekorten krijgt. Weet iemand anders dat? Mijn pillen bevatten in ieder geval veel meer (100 keer zoveel) maar misschien is dat ook weer overdreven.
JesseL schreef:Ik begrijp niet helemaal waarom mensen denken dat er in Veg1 te weinig B12 zit.
Er zit 10x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in. Dus als maar 10% van de B12 daadwerkelijk opgenomen wordt, heb je toch al voldoende binnen...
Of is er een reden om te twijfelen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? Dat dit niet voldoende is?
Het punt is dat er een verschil is in de hoeveelheid B12 die je moet innemen (dus hoeveel B12 je in je mond stopt) en de hoeveelheid B12 die je moet opnemen (dus hoeveel B12 daadwerkelijk in je bloed terecht komt).
Wat de gemiddelde persoon moet opnemen is 1 microgram (is overigens nog maar een beredeneerde schatting, ze weten bij B12 nog niet hoeveel je echt nodig hebt, vandaar ook dat in verschillende landen verschillende adviezen worden gegeven). Maar dat is de gemiddelde persoon, dus niet iedereen, het verschilt altijd per persoon, de een heeft meer nodig, de ander minder. Dus bij de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid verhogen ze het iets, zodat het genoeg is voor 97.5% van de bevolking. Dat doen ze volgens een bepaalde berekening, en dan kom je uit op 1.4 microgram.

En om aan die 1.4 microgram aan te laten komen op de juiste plek, moet je 2.8 microgram in je voedsel of supplementen hebben. De gezondheidsraar gaat er namelijk vanuit dat de opneembaarheid 50% is. Waar zij het echter niet over hebben is dat de opneembaarheid enorm verschilt, afhankelijk van de hoeveelheid (of ze dat weglaten voor het gemak, of omdat dat voor de gemiddelde Nederlander niet relevant is omdat B12 in voedsel meestal neerkomt op een opneembaarheid van 50%, of omdat dat achterhaald is weet ik niet). Volgens het boek van Michel Post: Hoe kleiner de hoeveelheid, hoe meer in verhouding wordt opgenomen. Je neemt bijvoorbeeld bij 0.1 microgram 0.08 microgram op (dus 80%), bij 1 microgram 0.56 microgram (56%) en bij 10 microgram 1.6 microgram (16%).

Maar 10 microgram betekent dus 1.6 microgram opnemen (tenminste volgens de onderzoeken die bekend waren toen Michel Post dat schreef, misschien is dat ondertussen achterhaald), dus dat zit boven die 1.4, dus is voor de meeste genoeg.
Maar er zit een verschil in opneembaarheid tussen verschillende soorten B12, maar daar was toendertijd nog weinig over bekend. Maar het kan dus zijn dat je met de ene supplement veel meer nodig hebt dan met de andere, omdat ze andere soorten B12 gebruiken. Dus misschien dat bij sommige soorten die 10 microgram wel te weinig is, maar daar kan ik dus niks over zeggen.
Overigens, als je een tablet hebt dat je in 2en kan breken: doen! 2 keer 5 microgram slikken, betekent namelijk al 2 keer 1.4 microgram opnemen, dus dan zit je al op 2.8!

En dus nog iets belangrijks: die 97.5% waarop de ADD gebaseerd is... 2.5 % van de mensen heeft dus niet genoeg aan deze voorgeschreven hoeveelheid. Dus heb je klachten die met B12 kunnen samenhangen, moet je er niet meteen vanuit gaan dat je de ADD haalt en dus wel veilig zal zijn, maar laten testen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do apr 01, 2010 17:59

Fynnya schreef:Wat is RvD?
Respect voor Dieren. Dierenrechtenclub.

jet
Moderator

Bericht door jet » do apr 01, 2010 19:21

mark, die vitamines van de Hema, zijn dat kauw/zuig tabletjes, of zijn dat gewoon slikdingen?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mark

Bericht door Mark » do apr 01, 2010 20:28

Dat zijn sliktabletten

maaikes

Bericht door maaikes » zo sep 27, 2015 11:08

Hoe kom je aan zo'n kaartje van de rvd? Dat lijkt mij ook wel fijn!

basc

Bericht door basc » ma apr 11, 2016 12:01

Let op supplementen

Goed om deze thread toch weer eens naar boven te halen. Vitamine tekorten, maar ook vitamine overschotten kunnen vrij ernstige gevolgen hebben. Naar wat ik heb begrepen heeft 5 tot 10 procent van de Nederlanders een vitamine B12 tekort. Ik heb ook begrepen dat een B6 vergiftiging neurologische schade veroorzaakt. Wat dus inhoud dat het enthousiast slikken van een B complex je in de problemen kan brengen.

Mijn advies is om ten alle tijden te blijven sparren met je huisarts, voordat je voedingssupplementen tot je gaat nemen. En natuurlijk word dat gesprek makkelijker wanneer je goed geinformeerd blijft. Ik ben erg tevreden over de informatie op http://stichtingb12tekort.nl/. Daar is nu op te lezen dat je het beste kunt kiezen voor mondspray.

Plaats reactie