Welke mayo zal ik aanschaffen?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Welke mayo zal ik aanschaffen?

Bericht door Mystique » vr jul 19, 2013 22:51

Heb je de mayo inmiddels al gekocht/uitgeprobeerd? Ben benieuwd wat je ervan vindt namelijk... :roll:

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jul 19, 2013 23:34

Nee, zat maandag in het Amstel. Dus komende maandag! :D

Ramona

Bericht door Ramona » ma sep 30, 2013 16:54

Ik heb net yakso mayonese gehaald, had eerst die van Smaakt en zag deze ook in de Jumbo staan.

Dit is without a doubt het goorste wat ik OOIT gegeten heb.
Echt, hoe houden mensen dit binnen, gatverdamme. :?

Mystique

Bericht door Mystique » ma sep 30, 2013 19:49

Yep, de Yakso is smerig.

Ik blijf zweren bij Machandel...

Overstand

Bericht door Overstand » ma sep 30, 2013 19:54

Machandel vond ik toen ik net vegan ging, en Eef ons dat vertelde , dat dat er was, best lekker, omdat ik blij was dat dat er was.

Nu vind ik het echt zo een weird smaak hebben, ain't nothing like mayo.

Maar dat was weer tijdje terug. Ik gebruik het vooral niet meer wegens de zoetmiddel wat erin zit.

Maar Ramona, probeer em zeker uit!

Ramona

Bericht door Ramona » ma sep 30, 2013 20:57

Ja maar nu ben ik bang voor vegan mayo. En die van Smaakt vond ik lijken op mayo (alhoewel ik overigens nooit mayo lustte, maar die van Smaakt vind ik wel lekker).

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 01, 2013 7:13

Ramona schreef:Ja maar nu ben ik bang voor vegan mayo.
Nee nee nee! Je moet echt NIET je mening op die yakso baseren!!

Marla

Bericht door Marla » di okt 01, 2013 7:20

Ik snap echt niet dat die Yakso nog steeds verkocht wordt, ik ben nog niemand tegengekomen die hem lekker vindt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di okt 01, 2013 8:30

Ik maakte mijn mayo altijd zelf volgens dit recept (http://vimeo.com/2912027) maar vorige week was ik buitenshuis en besloot ik voor de gemakkelijkheid een potje bio ei-vrije mayo te kopen van Machandel. Ik vond de smaak wel okee; het uiterlijk niet heel appetijtelijk. Het was iets transparanter als normale mayo (of mijn zelfgemaakte veganaise) en had een beetje een drilpudding-consistentie. En niet zo tof dat er agavestroop in zat (dat spul drijft alleen maar de prijs van het potje omhoog omdat het zo gehypet is, terwijl het, if anything, ongezonder is dan gewone biet/rietsuiker).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ramona

Bericht door Ramona » di okt 01, 2013 9:54

Framboos schreef:
Ramona schreef:Ja maar nu ben ik bang voor vegan mayo.
Nee nee nee! Je moet echt NIET je mening op die yakso baseren!!
Zal ik niet doen hoor!! Zoals ik al zei de eerste die ik ooit kocht was van Smaakt bij de Jumbo en dat vond ik gewoon naar mayo smaken.Heb het mijn omni mutti gegeven en zij vond het ook gewoon naar mayo smaken en ik snapte eigenlijk de fuzz niet helemaal over vegan mayo en dat men zei dat het vies was of anders blabla. Totdat ik deze Yaksotroep in handen kreeg. Ik weet ook niet wat ik met de rest van deze 240 gram ranzigheid aanmoet. Ergens in verwerken maar waarin!? :scratch:

jojo

Bericht door jojo » di okt 01, 2013 10:13

Verwerken in de biobak :mrgreen:

Brchj

Bericht door Brchj » di okt 01, 2013 10:52

Ik maak mijn mayo ook altijd zelf, echt super simpel, je bent binnen 5 minuten klaar.
Makkelijkste manier is op sojamelk basis (werkt helaas niet met amandel- en rijstmelk)
1/3 melk en 2/3 olie, en dan beetje mosterd, appelazijn, peper en zout erdoor.
Doe je er knoflook door krijgt ie meer een aïoli smaak.
Andere manier is om silken tofu te pureren en op smaak te brengen.

Maar echt, bij elkaar gooien, staafmixer erin, en na 3 seconden mixen is ie ongeveer klaar!

Edit: dat is trouwens gewoon hetzelfde als wat al eerder genoemd werd met de vimeo link. Ik had mijn receptje van een AH site die verwees naar t belgische EVA :)
Lieve Nugget! <3
Clover

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di okt 01, 2013 16:39

Ja Brchj dat was ik :D dat is echt een super-recept inderdaad! Ik doe 'm meestal met knoflook en wat groene kruiden tot knoflooksaus maken aangezien ik daar zo van hou. Dan is het helemaal bijna niet meer van 'echt' te onderscheiden :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ramona

Bericht door Ramona » di okt 01, 2013 16:53

Ik ga het eens proberen, maar eerlijk gezegd vind i die van Smaakt prima. En ik eet dus 2x per jaar mayo ofzo, maar zal het volgende keer eens proberen zelf te maken.

En die Yakso....binnenkort ga ik gourmetten met wat andere vegans :grin: die zijn er vast superblij mee :cool:

Ramona

Bericht door Ramona » di okt 01, 2013 16:55

oh en knoflooksaus doe ik dan met sojayoghurt erbij.

k heb trouwens aioli van de Hema, die is vegan (of telt dat niet als knoflooksaus)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 01, 2013 20:34

Nu die van plamil niet meer te koop is (rijst variant) moest ik op zoek naar een nieuwe favoriet. En dat is die van Bruno Fischer geworden, die is echt lekker!
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do okt 03, 2013 11:19

Ramona schreef:oh en knoflooksaus doe ik dan met sojayoghurt erbij.

k heb trouwens aioli van de Hema, die is vegan (of telt dat niet als knoflooksaus)
WTF?! #naarHEMAren

Ananas

Bericht door Ananas » zo okt 06, 2013 10:43

Renee1137 schreef:Ik maakte mijn mayo altijd zelf volgens dit recept (http://vimeo.com/2912027) maar vorige week was ik buitenshuis en besloot ik voor de gemakkelijkheid een potje bio ei-vrije mayo te kopen van Machandel. Ik vond de smaak wel okee; het uiterlijk niet heel appetijtelijk. Het was iets transparanter als normale mayo (of mijn zelfgemaakte veganaise) en had een beetje een drilpudding-consistentie. En niet zo tof dat er agavestroop in zat (dat spul drijft alleen maar de prijs van het potje omhoog omdat het zo gehypet is, terwijl het, if anything, ongezonder is dan gewone biet/rietsuiker).

Dat machandel spul vind ik er echt uitzien als spermayonaise en eet ik daarom liever niet... Durf het ook niet aan te bevelen aan mensen.

Ramona, de beste tip is to make your own, het is heel erg budget friendly en makkelijk! http://www.veganchallenge.nl/veganaise/

Mijn favoriet uit een potje is die van Bruno Fischer (niet meer bij EP) en die van Infinity Foods (bij BioMarkt) maar sinds ik het zelf maak koop ik het nooit meer... je betaalt dan echt way too much.

Rosie

Bericht door Rosie » zo okt 06, 2013 20:59

Ik ben nog steeds geen keukenprinses, maar veganaise maak ik dankzij dit recept inderdaad vrijwel altijd zelf :thanks:
Heeft iemand een idee hoe je smaak en consistentie ok kan houden, maar het geheel toch iets minder vet? Sojayoghurt erdoor vond ik niet echt lekker :? Ketchup erbij voor cocktailsaus daarentegen weer wel :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo okt 06, 2013 21:12

Rosie schreef:Ik ben nog steeds geen keukenprinses, maar veganaise maak ik dankzij dit recept inderdaad vrijwel altijd zelf :thanks:
Heeft iemand een idee hoe je smaak en consistentie ok kan houden, maar het geheel toch iets minder vet? Sojayoghurt erdoor vond ik niet echt lekker :? Ketchup erbij voor cocktailsaus daarentegen weer wel :)
Bij natuurwinkels kun je bij de bak-ingrediënten kleine potjes Tartex Vegabin of johannesbroodpitmeel kopen. Dat is een geconcentreerd verdikkingsmiddel dat ook bij koude temperaturen werkt. Als je daarvan 1/4 tot 1/2 theelepel door de mayonaise blend kun je minder olie gebruiken (minstens 1:1 sojamelk en olie) terwijl het toch goed dik wordt. Direct na het blenden zal het nog vrij vloeibaar zijn, zoals een dikke dressing, maar na een uurtje in de koelkast is het ingedikt. Beetje experimenteren tot je de verhoudingen hebt die je fijn vindt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie