oliebollen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
anne86
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: oliebollen

Bericht door anne86 » vr dec 16, 2011 19:21

Gnoe schreef: Goh, zijn we vorige week dus ongeweten langs elkaar gelopen op de kerst-streekmarkt... :)
Haha, dat is toevallig. Heb je daar ook de pompoensoep gegeten? Enige vegan-eten wat er was volgens mij...

Ananas

Bericht door Ananas » do dec 22, 2011 7:54

misschien was het geheime oliebollen ingredient *klinkt als een suske en wiske verhaal :p* dat ene enummer, e472, varkenvet? kan me voorstellen dat het de oliebollen lekkerder zou doen smaken want dat schijnt het met brood ook te doen.

Ineke

Bericht door Ineke » do dec 22, 2011 18:32

E472 is bijna altijd van plantaardige oorspong

"Dieetbeperkingen :
Hoewel vrijwel altijd afkomstig van plantaardige olie, is het gebruik van dierlijk vet, inclusief varkensvet, niet uit te sluiten. Hierdoor zullen bepaalde groepen, zoals veganisten, moslims en joden, deze producten over het algemeen vermijden. Alleen via de producent is te achterhalen wat de oorsprong van de vetzuren is. Chemisch is er geen onderscheid te maken tussen dierlijke of plantaardige ".
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Ineke

Bericht door Ineke » do dec 22, 2011 18:35

Gewoon zelf bakken in plaats van gist een flinke scheut bier dan hoeft het niet te rijzen, klaar!.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Gnoe
Contacteer:

Re: oliebollen Utrecht

Bericht door Gnoe » za dec 24, 2011 16:09

Gnoe schreef:Tja, ik hoor dit nu voor het eerst en heb dus nog nergens navraag gedaan, maar er staan in ieder geval kramen op Vredenburg, Neude en kruispunt Maliebaan/Nachtegaalstraat.
Het Utrechtse Oliebollen Vervolgverhaal. :wink:

Ik heb navraag gedaan bij een aantal tenten en het resultaat is best wel positief!

Plantaardige oliebollen bij:
- Sector 13 (Twijnstraat)
- kraam Vredenburg
- kraam Neude

NIET halen bij de kraam op de kruising Maliebaan/Nachtegaalstraat. Hier hoorden ze het in Keulen donderen en dachten uiteindelijk wel dat er boter zou zitten in 'de mix' die ze geleverd kregen... Lijkt me dus sowieso geen plek om te halen. :?

Zelf ga ik ze denk ik halen bij Sector 13, ook al hebben ze daar alleen met rozijnen. Maar ze zagen er daar het lekkerst uit (stom, vergeten één te testen :wink:) en ik sprak de bakker himself. Ze bakken de bollen in plantaardige olie en er zit alleen een beetje boter in het beslag maar die is ook plantaardig. Als je ze de 31e wilt halen dan moet je wel reserveren; andere dagen is dat niet gebruikelijk.

Die op het Vredenburg kun je alleen reserveren als je hele grote bestellingen doet (en 12 is bijv. nog niet 'veel' :roll:). Mr Gnoe en ik kochten er eentje om te proeven, zonder rozijnen, en hij was wel okee maar niet geweldig en als je ze nog een halve dag laat liggen wordt het er vast niet beter op. Toch heeft deze kraam in het verleden de oliebollentest in 't AD gewonnen.
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo dec 25, 2011 2:46

Gnoe schreef:Zelf ga ik ze denk ik halen bij Sector 13, ook al hebben ze daar alleen met rozijnen. Maar ze zagen er daar het lekkerst uit (stom, vergeten één te testen :wink:) en ik sprak de bakker himself. Ze bakken de bollen in plantaardige olie en er zit alleen een beetje boter in het beslag maar die is ook plantaardig. Als je ze de 31e wilt halen dan moet je wel reserveren; andere dagen is dat niet gebruikelijk.
Boter is nooit plantaardig. Of je bedoelt margarine, maar ik neem aan dat het dan met D3 is.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo dec 25, 2011 11:47

Vegantastic schreef:Boter is nooit plantaardig. Of je bedoelt margarine, maar ik neem aan dat het dan met D3 is.
Tja, verwarrend hoor: de Provamel bio soya die ik thuis heb noem ik ook "boter"... Maar je hebt gelijk, dat zal die bakker niet bedoelen. Dank voor de correctie.
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

anne86
Contacteer:

Bericht door anne86 » zo dec 25, 2011 16:46

Gnoe schreef:
Vegantastic schreef:Boter is nooit plantaardig. Of je bedoelt margarine, maar ik neem aan dat het dan met D3 is.
Tja, verwarrend hoor: de Provamel bio soya die ik thuis heb noem ik ook "boter"... Maar je hebt gelijk, dat zal die bakker niet bedoelen. Dank voor de correctie.
Zijn de oliebollen van sector 13 dan toch niet vegan?
Bedankt voor de info trouwens! Krijg gelijk zin in oliebollen :wink:

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana » di dec 27, 2011 16:50

Na het lezen dat veel oliebollenbakkers hun recept hadden aangepast ben ik toch maar weer even bij m'n oliebollenman gaan informeren hoe het met hun bollen stond dit jaar. Ik vind het een lief mannetje. Hij vertelde dat ze nog steeds het recept niet hadden gewijzigd en dat er nog steeds hetzelfde in zit, dus geen melk/ei of andere rare dingen. Z'n appelflappen zijn ook melk en ei vrij. De andere appeldingen kreeg hij aangeleverd dus daar kon hij niks over zeggen. Hij vertelde dat ze zelfs dit jaar zijn overgestapt op andere olie. Deze olie is helemaal vrij van allergenen, zodat ook de mensen met bijvoorbeeld een soja of pinda allergie zijn bollen kunnen eten. Hij zei heel lief: ik wil toch niet dat mensen ziek worden van mijn bolletjes! haha

Ondanks mijn voornemen om alleen op 31 december oliebollen te eten heb ik er toch maar vast 1tje meegenomen :mrgreen:

AngéliqueM

Bericht door AngéliqueM » di dec 12, 2017 19:51

ALLE oliebollen kramen die ik heb gevraagd, gebruiken ALLEMAAL melk in de bollen! :(

Ik was zo blij met de info in dit topic, maar ik heb geen geluk..
Iemand nog tips?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 13, 2017 7:44

Hier is een lijst met vegan oliebollenkramen https://wiki.veganisme.org/index.php/Li ... oliebollen
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie