oliebollen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
marielle
Leefwijze: veganist

oliebollen

Bericht door marielle » zo dec 26, 2010 0:03

Wie weet of oliebollen aan de kraam veganistisch (kunnen) zijn.

lena

Re: oliebollen

Bericht door lena » zo dec 26, 2010 10:53

Die zijn bijna altijd vegan in mijn ervaring, maar het kan zijn dat het per regio verschilt. Ik vind ze vegan als er geen melk of ei in de ingredienten zit (meestal is het bloem, suiker, zout, gist en water) en ze gebakken worden in plantaardige olie (meestal pindaolie of zonnebloemolie). Zeker de moeite waard om na te vragen in ieder geval!

Ik heb andere dingen nooit nagevraagd, dus ik weet niet hoe het zit met appelbollen, ananasflappen en dergelijke.

Oliebollen in winkels (en dus ook in kraampjes voor winkels) zoals de Hema zijn dan weer bijna nooit vegan, je moet echt bij zo'n echte oliebollenkraam zijn.

Ananas

Bericht door Ananas » zo dec 26, 2010 10:59

lena schreef:Die zijn bijna altijd vegan in mijn ervaring, maar het kan zijn dat het per regio verschilt. Ik vind ze vegan als er geen melk of ei in de ingredienten zit (meestal is het bloem, suiker, zout, gist en water) en ze gebakken worden in plantaardige olie (meestal pindaolie of zonnebloemolie). Zeker de moeite waard om na te vragen in ieder geval!

OMG, serieus??? Ik mijd dus al die jaren oliebollenkramen voor niets..... :shock: :shock: :shock: Woww!! Wat cool!! *gaat oliebollen kopen*

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana » zo dec 26, 2010 11:48

Ik koop ze al een paar jaar bij 1 bepaalde kraam en ieder jaar vraag ik het voor de zekerheid weer, maar ze lachen me bijna uit, want "natuurlijk zijn hun bollen ei, melk en andere enge dingen vrij!" Ze bakken idd ook in plantaardige olie :)
Ik heb altijd de krentenbollen en vind ze heerlijk!

Overigens moet ik wel zeggen dat ik het bij andere kramen (waar ik het dus nog niet gevraagd heb) niet 'aandurf', maar misschien is dat ook wel zelfbescherming omdat ik anders iedere keer als ik zo'n kraam voorbij loop een bol moet kopen :mrgreen:

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana » zo dec 26, 2010 11:49

Oh en Ananas: eet smakelijk! :mrgreen:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo dec 26, 2010 12:10

Ik ga gewoon weer lekker eigen oliebollen bakken :)

Ananas

Bericht door Ananas » zo dec 26, 2010 12:38

Helaas, de kraam is dicht, morgen beter :)

Ik heb vorig jaar ook zelf oliebollen gebakken. Ze waren errug lekker, maar ik vond het wel zonde van al die olie die ik daarna kon wegkieperen (2 liter na eenmalig gebruik...) Ik heb dan ook geen frituurpan. Heeft iemand hier een betere oplossing voor?

Ik ga dit jaar trouwens de Apple pie crumb cake muffins bakken voor oudjaar. Vind ze erg feestelijk, en lekker natuurlijk. En wie weet haal ik nog oliebollen voor erbij :P

vegalan

Bericht door vegalan » zo dec 26, 2010 13:13

Brrrrrrrr. Bij oliebollen denk ik altijd aan een vette walm, vette vingers, vette lippen, mond en een vet opgeblazen gevoel. Waren ze maar niet zo vet en hadden ze maar weinig kcal.

.

lena

Bericht door lena » zo dec 26, 2010 13:27

Oliebollen horen niet zo enorm vet te zijn. Het beslag is vetvrij, en als ze op de goede temperatuur gebakken zijn dan hoort er ook niet veel vet te blijven hangen in de bollen. Een gemiddelde oliebol is 140 calorieen, dat valt ook relatief wel mee, in vergelijking met ander snackvoedsel. Een gevulde koek is bijvoorbeeld 260 calorieen.

vegalan

Bericht door vegalan » zo dec 26, 2010 15:04

lena schreef:Oliebollen horen niet zo enorm vet te zijn. Het beslag is vetvrij, en als ze op de goede temperatuur gebakken zijn dan hoort er ook niet veel vet te blijven hangen in de bollen.

Hoort, dat is het goede woord, maar als ik zo om me heen kijk is dat vaak niet het geval. In elke oliebol zie ik een daarop gelijkende menselijke gedaante. :mrgreen:

lena schreef: Een gemiddelde oliebol is 140 calorieen, dat valt ook relatief wel mee, in vergelijking met ander snackvoedsel. Een gevulde koek is bijvoorbeeld 260 calorieen.

Daarom heet het ook ''gevulde'' koek! :P

.

maartje

Bericht door maartje » zo dec 26, 2010 15:24

Goed om te weten, want dit wordt mijn eerste veganistisch oudjaar en ik was al druk bezig een vervanging te bedenken voor oliebollen. Maar dan ga ik toch eerst even informeren bij de kraam!

MirjamK

Bericht door MirjamK » di jan 11, 2011 15:01

Ik moet even zeggen, de oliebollen van de bakker waar ik werk zijn dus NIET vegan! Goed opletten dus ;)

lena

Bericht door lena » di jan 11, 2011 16:12

Klopt, bij de bakker stoppen ze bijna overal melk in, daar vraag ik het niet eens meer. Je moet echt bij oliebollenkramen zijn, van die mooi verlichte wagens waar met sierlijke letters "Hollandse gebakkraam" of iets dergelijks op staat.

marjan

Bericht door marjan » wo jan 12, 2011 23:30

Wel geweldige informatie dit. Ik zou het anders nooit geweten hebben en zeker niet zijn gaan vragen. Bedankt dus!

Danbo

Bericht door Danbo » wo dec 14, 2011 19:22

Op basis van dit topic zojuist een lokale oliebollenkraam bezocht: de bollen (evenals krentenbollen en appelflappen) waren diervrij en in plantaardig vet gebakken, zo werd mij verteld, waarbij een lijstje ingrediënten werd opgesomd.

Overigens had de beste man er zelf niet bij stilgestaan dat de door hem gebruikte advocaat in andere producten ei kon bevatten (en heb ik enkele speciale 'puddingbollen' daarom laten liggen), dus stiekem hoop ik wel dat hij mij bij gebrek aan beter weten - en dus per ongeluk - niet onvolledig geïnformeerd heeft over z'n reguliere olie- en krentenbollen.

Ook een interessante: sprak onlangs een oliebolkraamhouder die zei dat zijn 'geheime ingrediënt' voor een goede smaak een dierlijk product was, waarvan ik helaas vergeten ben wat het exact was, en zijn bollen daarmee ook ongeschikt maakte voor vegetariërs. Baal toch wel dat ik vergeten ben om welk ingrediënt het nu gaat. In ieder geval: betrof een toevoegingsmiddel wat niet noodzakelijkerwijs gebruikt moet worden om oliebollen te bakken, maar hij dus wel uit eigen initiatief toevoegde voor een (in zijn ogen) betere smaak. Vraag dus goed de volledige ingrediëntenlijst na bij zo'n kraam!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo dec 14, 2011 20:02

Danbo schreef:Ook een interessante: sprak onlangs een oliebolkraamhouder die zei dat zijn 'geheime ingrediënt' voor een goede smaak een dierlijk product was, waarvan ik helaas vergeten ben wat het exact was, en zijn bollen daarmee ook ongeschikt maakte voor vegetariërs. Baal toch wel dat ik vergeten ben om welk ingrediënt het nu gaat. In ieder geval: betrof een toevoegingsmiddel wat niet noodzakelijkerwijs gebruikt moet worden om oliebollen te bakken, maar hij dus wel uit eigen initiatief toevoegde voor een (in zijn ogen) betere smaak.
Reuzel misschien? :/ blijkbaar gebruiken ze dat soms in oliebollen... al kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat (ook niet-vegan) mensen dat heel lekker zouden vinden als ze dat wisten :p

Danbo

Bericht door Danbo » wo dec 14, 2011 20:11

Nee, dat niet. Was een product waarvan de naam simpelweg al zegt dat deze niet vegetarisch (en al helemaal niet veganistisch) is. Denk bijv. aan iets als 'runderextract' (al weet ik dus niet of dat het nu was of niet :P). Ben het gewoonweg vergeten.

Anyway, point being: het is iets waar je normaliter niet naar vraagt en over het algemeen ook niet van verwacht dat dit in oliebollen zouden kunnen zitten. Deze man zwoer er echter bij (en het ingrediënt kwam dan ook per toeval ter sprake toen hij passievol vertelde over zijn winterse hobby van het beheren van een oliebollenkraam).

Edit: na het opzoeken van wat reuzel is, kan het best zo zijn dat hij sprak over varkensvet. Al bestaat het gevaar natuurlijk dat ik me dit nu onbedoeld in ga beelden.

anne86
Contacteer:

Bericht door anne86 » do dec 15, 2011 14:53

Voordat ik een speurtocht langs alle oliebollen kramen in Utrecht ga ondernemen..., eerst maar even vragen: Weet iemand waar je in Utrecht vegan oliebollen kan kopen? Laatst stond er een kraam in de twijnstraat bij de kerstmarkt, maar die was niet vegan :( . Andere kraampjes ken ik eigenlijk niet, behalve van de hema en bakkers in winkelcentra enzo, dus als iemand er 1 weet hoor ik het graag!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr dec 16, 2011 17:10

maartje schreef:Goed om te weten, want dit wordt mijn eerste veganistisch oudjaar
Heeeeeee maartje, let's shake hands!!! Dit is ook mijn eerste veganistische Oud&Nieuw (en kerst) en had gedacht de bollen te moeten skippen. *happy*
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » vr dec 16, 2011 17:11

anne86 schreef:Voordat ik een speurtocht langs alle oliebollen kramen in Utrecht ga ondernemen..., eerst maar even vragen: Weet iemand waar je in Utrecht vegan oliebollen kan kopen? Laatst stond er een kraam in de twijnstraat bij de kerstmarkt, maar die was niet vegan :( . Andere kraampjes ken ik eigenlijk niet, behalve van de hema en bakkers in winkelcentra enzo, dus als iemand er 1 weet hoor ik het graag!
Tja, ik hoor dit nu voor het eerst en heb dus nog nergens navraag gedaan, maar er staan in ieder geval kramen op Vredenburg, Neude en kruispunt Maliebaan/Nachtegaalstraat.

Goh, zijn we vorige week dus ongeweten langs elkaar gelopen op de kerst-streekmarkt... :)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Plaats reactie