Zaden/granen kiemen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Zaden/granen kiemen

Bericht door Renee1137 » wo feb 29, 2012 13:23

Ik wil eens gaan experimenteren met verschillende zaden en granen laten kiemen, vooral omdat het zo'n gezond voedsel is. Ik heb me al ingelezen in de basics, maar hulp is van harte welkom. Wie heeft hier ervaring mee?

1) Ik begrijp dat gaasjes voor over conservenpotten redelijk onontbeerlijk zijn. Maar waar koop je zulke gaasjes, vroeg ik me af?

2) Ik las ergens dat 20 C een goede temperatuur is voor het kiemen. In mijn huisje is het echter max. 18 graden en 's nachts 15 à 16 graden. Is dat erg, of lukt het dan alsnog wel?

3) Zijn er nog specifieke valkuilen/tips/trucs die jullie me kunnen geven?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ananas

Re: Zaden/granen kiemen

Bericht door Ananas » wo feb 29, 2012 13:31

Ik heb er laatst over geblogd (op de plantaardige keuken) :) zelf deed ik het in een lege notenpasta pot met deksel erop, maar niet aangedraaid. Zo kon er wel zuurstof bij komen.
Ik heb ze overigens in de keuken laten kiemen, waar het een graad of 10 is en ik had geen problemen. Maar ik had linzen en die schijnen zeer vergeeflijk te zijn ;)

Granen & zaden wil ik ook nog proberen, ben benieuwd hoe het gaat bij jou!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 29, 2012 16:15

Ananas schreef:Ik heb er laatst over geblogd (op de plantaardige keuken) :) zelf deed ik het in een lege notenpasta pot met deksel erop, maar niet aangedraaid. Zo kon er wel zuurstof bij komen.
Ik heb ze overigens in de keuken laten kiemen, waar het een graad of 10 is en ik had geen problemen. Maar ik had linzen en die schijnen zeer vergeeflijk te zijn ;)

Granen & zaden wil ik ook nog proberen, ben benieuwd hoe het gaat bij jou!
Aah, de Plantaardige Keuken, ik volg je blijkbaar al langer :P Maar deze post had ik even gemist. Ik ga het zo alvast proberen, nu ik toch nog geen gaas heb!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo feb 29, 2012 17:39

Ik heb van die plastic kiembakjes, met van die gaatjes en gleufjes erin, die je boven op elkaar legt.
Maar ik heb het al heel lang niet gedaan. Sommige dingen als ik geloof alfalfa gingen wel oké, maar (pseudo)granen en zaden wilden niet lukken bij mij. Ze stonken na 1 of 2 dagen naar vis, en dat lijkt me geen goed teken. Geen idee wat ik dan verkeerd deed, verkeerde temperatuur of vochtigheidsgraad ofzo?
Ik moet het binnenkort maar weer eens opnieuw proberen denk ik.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo feb 29, 2012 21:19

Ik kiem regelmatig mungbonen (voor taugé), linzen en zonnebloempitten. Ik week ze eerst een nachtje. De volgende ochtend spoel ik ze af en doe ze in een plastic vergiet. Een bord eronder en eentje erboven op. Ik zet ze gewoon in de kamer, maar niet in vol licht. Twee maal daags even spoelen. We eten ze als ik vind dat ze goed genoeg gekiemd zijn.
Gaat heel goed op deze manier.

Fenegriekzaden vind ik ook erg lekker en die laat ik kiemen op een kleine zeef boven een kom, met een schotel erbovenop.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mar 01, 2012 9:48

Ik wil ook weer eens kiemen gaan kweken! Ik zet mijn kiemen vaak in de kast waar de cv ketel staat, donker en warm, maar gewoon op de aanrecht doen ze het meestal ook prima.

Makkelijk te kiemen zaden vind ik groene erwten, kikkererwten, linzen en mungbonen. Die kun je gewoon in een pot of schaal met een los deksel, of een deksel met wat gaatjes erin geprikt laten kiemen. 's ochtends en 's avonds afspoelen.

Kleine zaden, zoals fenegriek zijn wat moeilijker af te gieten na het spoelen, dus die kiem ik graag in een zeef, of in zo'n speciaal kiembakje met gaatjes in de bodem (ik vind die dingen nogal duur, maar had er eentje gevonden bij de kringloop). Mosterdkiemen vind ik ook erg lekker, maar de zaden vormen een soort slijm als je ze weekt, waardoor ze extra moeilijk zijn om af te gieten. De eerste keer had ik die in een pot gedaan, en toen kon ik ze niet goed afgieten, zodat ze begonnen te rotten. In een zeef gaat dat beter.
Ik heb ook een keer geprobeerd om quinoa te kiemen, wat ook een beetje slijmerig is als je het weekt, maar ondanks extra vaak spoelen in een zeef begon dat snel goor te worden (misschien zaten er veel onvruchtbare zaadjes tussen ofzo).
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Emiel

Bericht door Emiel » do mar 22, 2012 13:51

Mosterdzaad kiemen ging mij ook niet best af, er gebeurde helemaal niets.

Alfalfa, linzen, kikkererwten, quinoa is allemaal vrij eenvoudig te kiemen. Noten zouden ook goed te kiemen zijn, maar heb ik nog niet geprobeerd.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do mar 22, 2012 14:48

Ik heb het met amandelen geprobeerd, maar dat werd niets. De amandelen worden wel heel lekker van een nachtje in water weken.
Maar volgens mij is het in Nederland best heel lastig om aan rauwe noten te komen. Dat de nootjes toch meestal zijn bewerkt.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do mar 22, 2012 18:11

Ik heb vandaag een zakje met gemengde kiemzaadjes gehaald. Hopelijk gaat het deze keer beter. Ik ben benieuwd.
Annikka-Ayla schreef:Maar volgens mij is het in Nederland best heel lastig om aan rauwe noten te komen. Dat de nootjes toch meestal zijn bewerkt.
Op de markt heb je meestal notenkramen, en die hebben meestal wel allerlei rauwe noten. Tenminste, ze noemen ze rauw, en ze smaken ook veel rauwer dan de gebrande noten. Ik ga er altijd vanuit dat die ook echt rauw zijn, denk jij dat ze in feite wel een klein beetje verwarmd zijn ofzoiets?

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr mar 23, 2012 7:44

Ik heb me een jaar of wat geleden verdiept in raw food en heb daar toen over gelezen. Maar het hoe en wat precies dat weet ik niet meer.
Maar op de markt zou het wellicht mogelijk zijn.

Truus

Bericht door Truus » vr mar 23, 2012 16:53

Annikka-Ayla schreef:Ik week ze eerst een nachtje. De volgende ochtend spoel ik ze af en doe ze in een plastic vergiet. Een bord eronder en eentje erboven op. Ik zet ze gewoon in de kamer, maar niet in vol licht. Twee maal daags even spoelen.
Zo doe ik het ook. Werkt voor bonen en granen. Nog een tip: niet te lang laten staan, na drie dagen is het maximum wel gehaald, daarna worden de kiemen taai.

Emiel

Bericht door Emiel » vr mar 23, 2012 21:43

Annikka-Ayla schreef:Maar volgens mij is het in Nederland best heel lastig om aan rauwe noten te komen. Dat de nootjes toch meestal zijn bewerkt.
Volgens mij heeft Ekoplaza wel rauwe noten hoor en ik haal rauwe cashews (geloof ik) bij Amazing Oriental in DH.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr mar 23, 2012 22:52

Emiel schreef:
Volgens mij heeft Ekoplaza wel rauwe noten hoor en ik haal rauwe cashews (geloof ik) bij Amazing Oriental in DH.
Misschien is het wel vooral lastig als je zoals ik op het platteland woont :wink:

Emiel

Bericht door Emiel » vr mar 23, 2012 22:55

Annikka-Ayla schreef:
Emiel schreef:
Misschien is het wel vooral lastig als je zoals ik op het platteland woont :wink:
Ja dan wordt het idd lastig, maar je kunt ook online bestellen (biologisch dus wel prijziger):

http://www.biovoordeel.nl/biologische-b ... ten-zaden/

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » zo mar 25, 2012 12:14

Renee1137 schreef:
1) Ik begrijp dat gaasjes voor over conservenpotten redelijk onontbeerlijk zijn. Maar waar koop je zulke gaasjes, vroeg ik me af?

2) Ik las ergens dat 20 C een goede temperatuur is voor het kiemen. In mijn huisje is het echter max. 18 graden en 's nachts 15 à 16 graden. Is dat erg, of lukt het dan alsnog wel?

3) Zijn er nog specifieke valkuilen/tips/trucs die jullie me kunnen geven?
Hoi, De clue is dat de kiemen niet in het water staan. Dan kan het gaan rotten. Omdat ze vrij klein en kwetsbaar zijn, is zo'n gaasje handig, wat de kiemen zijn in het begin te klein om door een vergiet oid af te spoelen.
Voor de rest maakt de temperatuur niet zo gek veel uit, ook niet hoe lang je ze de eerste keer in het water zet (zou rond de acht uur moeten zijn geloof ik), of hoe vaak je ze afspoelt. Ze moeten gewoon vochtig blijven, dat is wat je moet onthouden. En twee dagen in het donker (bij mij de keukenkast), en één dag in het licht.

Ik had trouwens eens een huisgenoot die mungbonen ontkiemde door ze eerst te weken en daarna in een vochtige theedoek in een vergiet te laten staan. Heb ik nooit geprobeerd, maar bij hem werkte het prima.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo mar 25, 2012 16:11

Wij deden vroeger op de kleuterschool watten in een glazen potje met aan de buitenkant een kladblaadje (je kon toen 'kladblokken' kopen) en tussen het glas en het blaadje in strooiden we dan zaden van het 1 of ander (meestal waren het bonen met de motoriek van kleuters :mrgreen:
Dat ging prima...... (y)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Fruitig

Bericht door Fruitig » wo apr 04, 2012 15:45

Ik heb ook redelijk wat afgekiemd. Hiervoor gebruikte ik van de Xenos muggen/vliegen gaas op een lege pot. Even laten staan in water, en af en toe wat om spoelen. Wel ervoor zorgen dat je de potten weer goed omdraait zodat het water eruit kan. Wanneer de kiemen bijna goed zijn zette ik ze altijd een dagje in het daglicht zodat de chlorofyl (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bladgroen) toeneemt. Succes!
vegan with an edge!

Ben

Bericht door Ben » do apr 05, 2012 20:39

Ik had me vorig jaar voorgenomen om het hele jaar rond iets te laten kiemen in mijn keuken. Goed gelukt.
Dit jaar wil ik de fenegriekkiemen eens uitplanten in de tuin en er zelf zaad van winnen.

http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredie ... griek.html :
"Wanneer je een tuin hebt, kun je fenegriek zelf kweken. Fenegriek houdt van een zonnige plaats. Wanneer je de zaden in de lente plant, kun je de verse blaadjes oogsten in de late zomer. Het is een eenjarige plant. "

Ananas

Bericht door Ananas » vr apr 06, 2012 7:13

Leuk! Ik ben gek op fenegriek :)

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » vr apr 06, 2012 16:19

Ik heb bij de toko eens 400 gram korianderzaadjes gekocht. Dat wordt uiteraard verkocht om door je eten te gooien, maar bijna 75% daarvan ontkiemt gewoon. Ik ga ze trouwens op laten groeien tot plantjes (en dus niet als kiemen eten). Die 'eetzaadjes' zijn veel goedkoper dan de zaadjes die je bij een tuincentrum kunt kopen.

Voor de wijsneuzen die nu denken 'jaaaa, duh dat zaadjes ontkiemen'; ligt aan de voorgeschiedenis van de zaadjes (de integriteit van het celmembraan na hydratatie om specifieker te zijn), dus het had ook niet hoeven lukken.

Plaats reactie