Zaden/granen kiemen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Zaden/granen kiemen

Bericht door Ananas » vr apr 06, 2012 20:32

Shantisabine schreef:(de integriteit van het celmembraan na hydratatie om specifieker te zijn)

<3

Emiel

Bericht door Emiel » za okt 27, 2012 14:18

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do jan 10, 2013 11:21

Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

marjan

Bericht door marjan » do jan 31, 2013 18:26

O wat leuk! Als het weer wat warmer is en het qua temperatuur in mijn huis ook weer wat constanter warmer is dan wil ik ook weer gaan kiemen. Ik heb op de Nationale Gezondheidsbeurs in Utrecht afgelopen vrijdag daarvoor Organic Whole Hemp Seeds gekocht van sunandseed.com.

Was wel een leuke beurs. Best wat mensen die wat zinnigs wisten te zeggen over allerlei zaden en grassen en drankjes. Sommigen kraamden ook echt onzin uit...

lena

Bericht door lena » do jan 31, 2013 19:10

marjan schreef:O wat leuk! Als het weer wat warmer is en het qua temperatuur in mijn huis ook weer wat constanter warmer is dan wil ik ook weer gaan kiemen. Ik heb op de Nationale Gezondheidsbeurs in Utrecht afgelopen vrijdag daarvoor Organic Whole Hemp Seeds gekocht van sunandseed.com.

Was wel een leuke beurs. Best wat mensen die wat zinnigs wisten te zeggen over allerlei zaden en grassen en drankjes. Sommigen kraamden ook echt onzin uit...
Oh hee, ik was daar ook vrijdag! Ik vond het voornamelijk heel erg veel onzin :( Ik ben te kritisch voor dit soort dingen denk ik.

Ben benieuwd naar je hennepkiemen! Laat je weten hoe dat gaat?

Ananas

Bericht door Ananas » wo feb 27, 2013 21:17

Ik probeer nu basilicum-something-zaadjes te kiemen in een heus kiemschaaltje (was een cadeau), maar het werkt niet want het is te koud in huis. Helpt ook niet dat ze katvrij moeten staan (poes eet alles wat groen is op), want dan moeten ze of in de achterkamer of in de keuken en in beide ruimtes is het nog veel kouder dan in de woonkamer.

Vorig jaar had ik wel succes met linzen kiemen in een pot in de keukenkast. En dat was toch ook in de winter geloof ik. Misschien ligt het toch meer aan het kiemschaaltje dan aan de kou...

Truus

Bericht door Truus » wo feb 27, 2013 21:35

Ananas schreef:Vorig jaar had ik wel succes met linzen kiemen
Met linzen is het juist een kunst om ze niet te laten kiemen. Wanneer ik ze kook gooi ik ze meteen na het wassen in kokend water om kiemen te voorkomen, want voor visite zijn ze zonder kiemen meer aantrekkelijk. Ze liggen ook wel eens te kiemen in het zeefje van de afvoerput van de gootsteen.;)

Eef

Bericht door Eef » do feb 28, 2013 14:45

Emiel schreef:Soaking your nuts :wink:
:lol: :lol: :lol:

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » do dec 12, 2013 17:56

Hai,

Nou na zien van kiem machine in ander topic kon ik het niet laten.
Broccoli zaad besteld net en bij de Action 5 plastic bakjes met deksel waar ik een metaal mesh gaas in ga klemmen. Bij elkaar 4,- en nieuwe experimentjes jippie :). Dus dat word ff 2 uurtjes met een mesje en schaar pielen dit weekend.

Mensen hadden het al over temperatuur, wat is het minimum, iemand ervaring mee?
Laat het meestal niet kouder worden dan 17,5C anders word mijn siamees echt helemaal gek en wil nog meer kleding lagen dan alleen mijn trui ^^. 20C heb ik nog wel de optie om 2 bakjes het tijdens slapen in mijn PC kast te doen.

Greetz, Arjan.

Ananas

Bericht door Ananas » vr dec 13, 2013 13:06

In mijn vorige huis - enkel glas en slechts een gaskachel in de woonkamer - ging het kiemen prima in de keuken, waar het een graad of 10 was.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr dec 13, 2013 16:58

Ja ik ben er ook weer mee begonnen, juist omdat het kouder is nu. Ik vergeet soms te spoelen en in de zomer resulteert dat snel in rare geurtjes en schimmeltjes :P maar in deze kou (keuken is hier doorgaans niet erg warm) blijft alles lekker fris en vers :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Brchj

Bericht door Brchj » zo dec 15, 2013 19:59

Ik heb net mijn Biosnacky voor het eerst gebruikt! Eerst de gebruiksaanwijzing goed gelezen, maar heb nu in één plateau mungboontjes (taugé) en in de andere linzen, geen idee wat daar uit gaat komen, maar het waren voorbeelden uit het boekje. Ben heel benieuwd naar het resultaat en hoeveel werk het is en hoe efficient het is enzo. Als het makkelijk is en goed bevalt zie ik hier wel toekomst in. Maar waar haal je alle zaadjes van bijvoorbeeld broccoli, tuincentra?
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo dec 15, 2013 22:36

Biowinkels verkopen vaak zaden om kiemen van te kweken. Ik zou liever geen zaden uit het tuincentrum gebruiken, want die zijn soms behandeld met anti-schimmel middelen en dergelijke. Niet geschikt voor consumptie.

Ik heb zelf ook goede resultaten gehad met het kiemen va fenegriek zaadjes van de toko.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

sillygirl

Bericht door sillygirl » zo dec 15, 2013 22:44

ik heb weleens geprobeerd lijnzaadjes te kiemen maar dat schijnen juist één van de lastigste zaden te zijn daarvoor. tegen al dat slijm kun je niet op met spoelen :lol: Het werd er niet echt lekkerder van, dus die eet ik sindsdien maar gewoon zo (of alleen even geweekt).

Rauwe amandelen weken vond ik wel tof, normaal vond ik te droog en saai maar na het weken best wel heerlijk! En had het idee dat ik er minder snel maagpijn van kreeg.

Ik herinner me vaag iets over bonen dat die soms behandeld zijn ofzo waardoor ze niet kiemen? Weet niet zeker of ik nu dingen door de war haal, maar je hebt natuurlijk wel vaak het probleem dat zaden/noten niet rauw zijn, of al ontvliest, of gezouten etc. Misschien worden niet-bio bonen en peulvruchten ook wel verhit om ze te drogen?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo dec 15, 2013 22:48

sillygirl schreef:Ik herinner me vaag iets over bonen dat die soms behandeld zijn ofzo waardoor ze niet kiemen? Weet niet zeker of ik nu dingen door de war haal, maar je hebt natuurlijk wel vaak het probleem dat zaden/noten niet rauw zijn, of al ontvliest, of gezouten etc. Misschien worden niet-bio bonen en peulvruchten ook wel verhit om ze te drogen?
De meeste bonen kiemen perfect in mijn ervaring, maar niet alle gekiemde bonen zijn geschikt om rauw te eten. Linzen zijn okay, maar kidneybonen zijn bijvoorbeeld rauw behoorlijk giftig, dus die kun je beter niet kiemen.

sillygirl

Bericht door sillygirl » zo dec 15, 2013 22:52

Je kunt ze dan toch na het kiemen alsnog koken? Of is dat vies? Met granen heb ik wel gelezen dat mensen dit doen ivm betere verteerbaarheid. Zelf nooit geprobeerd...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo dec 15, 2013 22:58

Ja dat kan wel inderdaad. Zelf eet ik kiemen het liefst rauw of beetgaar, en dat is voor die kidneybonen niet genoeg. Die moeten dacht ik minstens tien minuten echt koken voordat ze veilig gegeten kunnen worden.

Truus

Bericht door Truus » zo dec 15, 2013 22:59

sillygirl schreef:Ik herinner me vaag iets over bonen dat die soms behandeld zijn ofzo waardoor ze niet kiemen?
Ik dacht aardappelen. De boontjes liggen bij mij vaak al in de gootsteen te kiemen.

Brchj

Bericht door Brchj » ma dec 16, 2013 12:21

Ja met aardappelen heb ik ook wel eens gehoord..

Oke ik zal als deze lukken bij de Ekoplaza ofzo eens kijken :) Maar fenegriek zaadjes, hoe was het resultaat??
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma dec 16, 2013 13:02

Brchj schreef:Maar fenegriek zaadjes, hoe was het resultaat??
Lekker pittig smakende kiemen :) Ze zijn ook betrekkelijk makkelijk te kiemen vond ik. Niet enorm slijmerig zoals mosterdzaadjes bijvoorbeeld. Mosterdkiemen vind ik ook erg lekker, maar die zijn door het slijm nogal lastig om goed af te spoelen, ze houden snel te veel water vast.

Plaats reactie