Mest, kunstmest, plantaardige mest?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
MoniqueS
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Mest, kunstmest, plantaardige mest?

Bericht door MoniqueS » di mar 13, 2012 13:06

Als veganist wil je niets gebruiken of eten waar dieren voor gebruikt zijn, dat is op zich heel goed te doen, maar nu zit ik toch nog met een vraag.
Groente, fruit, etc. kun je wel biologisch kopen, maar hoe zit dat met de bemesting hiervan?
Wordt hier geen dierlijke mest gebruikt? En zo ja, komt die uit de bio-industrie?
Hoe doen jullie dat?

Ted

Re: Mest, kunstmest, plantaardige mest?

Bericht door Ted » di mar 13, 2012 13:45

Inderdaad een belangrijk punt. Helaas wordt inderdaad veel dierlijke mest gebruikt.

Lees deze website eens, daar staat het een en ander over dit onderwerp.
http://www.bioakker.nl/

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mar 13, 2012 14:32

MoniqueS schreef:Als veganist wil je niets gebruiken of eten waar dieren voor gebruikt zijn, dat is op zich heel goed te doen, maar nu zit ik toch nog met een vraag.
Groente, fruit, etc. kun je wel biologisch kopen, maar hoe zit dat met de bemesting hiervan?
Wordt hier geen dierlijke mest gebruikt? En zo ja, komt die uit de bio-industrie?
Hoe doen jullie dat?
Er zijn dingen die gewoon lastig te vermijden zijn in deze maatschappij. Dit is denk 1 van de punten. Ik denk dat iedereen voorkeur heeft voor een andere optie, maar dat is niet altijd mogelijk.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » di mar 13, 2012 15:56

Het is dus wel mogelijk, maar er wordt praktisch nergens vega mest gebruikt, daar was ik al bang voor.
Je kunt er inderdaad niet altijd omheen. Ik zag laatst een lezing van iemand die een slachtvarken was gevolgd om te zien wat er allemaal mee gedaan werd.
Zo kan er varken zitten in stopcontacten en treinrails....

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di mar 13, 2012 16:32

Er zijn dingen die gewoon lastig te vermijden zijn in deze maatschappij. Dit is denk 1 van de punten. Ik denk dat iedereen voorkeur heeft voor een andere optie, maar dat is niet altijd mogelijk.
Het is in principe te vermijden, als je 'simpelweg' (ja het lijkt een klus maar vroeger deed iedereen het) je eigen groente teelt en daarvoor plantaardige bemesting gebruikt. Voornamelijk compost, en je kunt lupine-bemesting toepassen, dat schijnt een heel succesvolle plantaardige bemester te zijn en is ook in Nederland verkrijgbaar (al weet ik niet of het ook voor particulieren makkelijk te krijgen is). Hier vind je meer info: http://www.louisbolk.org/index.php?page=maaimeststoffen

Alternatief kun je proberen de leverancier(s) van deze maaimeststoffen te vragen, of ze (een relevant deel van) hun klantenlijst uit de doeken voor je willen doen. Wellicht zijn er tuinderijen bij jou in de buurt die het gebruiken, en die aan de boerderij verkopen.

Ik werk als vrijwilliger op een tuinderij en heb daar i.i.g. het bestaan van deze meststoffen onder de aandacht gebracht. De boer ziet er wel iets in om eens een proef te doen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » di mar 13, 2012 17:01

Het liefst zou ik inderdaad zelf groente verbouwen, maar helaas is mijn rug het niet eens met dat soort acties. :wink:
Ik ga in ieder geval eens vragen bij de diverse (bio-) groenteverkopers of ze weten welke mest gebruikt wordt, wie weet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mar 13, 2012 17:44

Ja het is te doen als je idd de mogelijkheid hebt. Maar ergens is er ook wat af te wegen. Tijd besteden aan verdere promotie van veganisme of constant tijd steken in tuinieren. Dan ga ik toch zelf voor de eerste categorie.

Ananas

Bericht door Ananas » di mar 13, 2012 18:27

Daarom koop ik het liefst tomaten en andere groenten van monsanto. Dan weet ik tenminste zeker dat ze op steenwol gegroeid zijn :mrgreen:

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 14, 2012 11:50

Stel je voor dat elk mens op aarde veganist zou zijn.
Dan is er geen ‘gebruiksvee’ en dus ook geen mest. :P

Het mooiste is toch een eigen (of gezamelijk) groententuintje waar je zelf in poept.
:mrgreen:

Ananas

Bericht door Ananas » wo mar 14, 2012 11:52

ja precies, haha. was natuurlijk cynisch bedoeld ;) om aan te geven dat het soms lastig is om te kiezen. op steenwol verbouwen is wel veganistisch.

veggie84

Bericht door veggie84 » wo mar 14, 2012 11:54

i am more of a dietary vegan,

maar ik begrijp de kwestie.

en zoals vegantastic zegt, ga ik ook voor de eerste categorie :)

plus de groenten die ik haal ekotwente of ah, is met koeienmest i believe, wel echte poep.

persoonlijk heb ik liever natuurlijk groenten en fruit schillen e.d als mest, maar goed, er wordt koeipeop gebruikt, en jaa opzich is dat natuurlijk minder erg (in mijn believe, correct me if im wrong). als het peop bio gebruikt wordt zoals ik toen ik klein was heb gezien ooit bij mijn relatives in dorp, is dat animals hier geen last van ondervinden, en het was ook goed voor de grond die koeipoep.

en voor de gewassen.

maar goed, ik ben voor vegantastics first category,

promotin veganism! 4life, misschien hebben onze kinderen het dan beter:):p

Brent

Bericht door Brent » wo mar 14, 2012 12:11

Ik begrijp dat je de vraag stelt, maar ze heeft ook iets bijna absurds in zich.
Poep van runderen, paarden e.d. is gewoon plantaardig materiaal dat door een darm heen ging en daardoor makkelijker die plantaardige stoffen weer vrijgeeft voor opname door planten.

Als je dit soort discussies tot in het werkelijk absurde zou doortrekken, dan krijg je veganisten die het liefste de hele aarde diervrij zouden maken zodat ze voor altijd zeker zijn dat alles wat ze eten nooit zijn voedingstoffen kreeg mede dankzij dierenpoep.

Moet je in eigen moestuin zeker weten dat je mest niets te maken heeft met enige vorm van bio-industrie?
Ik zou daar zelf wel voor zorgen ja, als ik een tuintje had.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » wo mar 14, 2012 12:39

Ik heb geen problemen met dierenpoep, maar wel met het idee dat het uit de bio-industrie zou kunnen komen.
De bio-industrie is iets wat mij vreselijk tegen de borst stuit, dus de mest van die arme dieren ook.
Helaas is dat, zoals al eerder gezegd, waarschijnlijk iets waar je niet onderuit komt, net als het feit dat met name delen van varkens in de meest onwaarschijnlijke artikelen verwerkt worden.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 14, 2012 12:42

Ik ben het helemaal met je eens.

Zoals je misschien inmiddels al weet, woon ik in een appartement op een oude boerderij.
De boer die mij het appartement verhuurd is landbouwer (jaren geleden had hij ook koeien).
Toen ik hem vanmorgen om informatie vroeg over mest barstte hij los!
:shock:
Hij vertelde heel snel en heel veel en ook nog eens heel interessant!
Ik zal die informatie vandaag of morgen zo goed mogelijk uitwerken en hier plaatsen.
Misschien past het niet helemaal bij dit topic, maar een geschikter topic is er (nog) niet.
;)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo mar 14, 2012 17:45

MoniqueS schreef:Het liefst zou ik inderdaad zelf groente verbouwen, maar helaas is mijn rug het niet eens met dat soort acties. :wink:
Ik ga in ieder geval eens vragen bij de diverse (bio-) groenteverkopers of ze weten welke mest gebruikt wordt, wie weet.
Ik vind het vragen zelf, al komt er uit dat niemand plantenmest gebruikt, ook al een goed idee (mits je het een belangrijke issue vindt). Je laat je stem toch horen. Je moet maar zo denken, als er meer mensen zijn die geïnteresseerd zijn in groente van plantenmest, en die dat ook vragen, dan ziet die groenteboer op een gegeven moment dat daar dusdanig vraag naar is, dat zulke producten produceren en aanbieden een rendabele optie wordt. Niet dat er nú veel mensen naar vullen vragen (waarschijnlijk ben je de eerste), maar ik vind altijd: 'Act as if the maxim of your action would become, by your will, a general law of nature'. Goed voornemen dus :)

Stel je voor dat elk mens op aarde veganist zou zijn.
Dan is er geen ‘gebruiksvee’ en dus ook geen mest.
Dat is zeker waar en ik ben het met je eens dat daarom het niet gebruiken van vlees een véél groter effect heeft dan het niet gebruiken van groente die op dierlijke mest zijn geteeld. Aan de andere kant, dan classificeren we hierbij mest als 'bijproduct' of 'afvalproduct'. En dan is er ineens een scala aan dierlijke producten die wellicht óók, in ieder geval volgens sommige definities als bij- of afvalproduct kunnen worden beschouwd*. Zoals een deel (met nadruk op, een déél) van het leer. Echte veganisten dragen geen leer. Waarom eten echte veganisten dan wel groenten van dierlijke mest?

*Zoals ook kalfsvlees, dat is toch eigenlijk een bijproduct van de melkveehouderij :P ?

Het punt is denk ik, in hoeverre de veehouderij financieel gestimuleerd danwel ontzien wordt door het gebruik van dierlijke mest. Voor zover ik weet betalen groente-boeren de vee-boeren voor hun mest (heb ik dit juist?), al zal het wellicht geen vetpot zijn voor de vee-boer want tja, mestoverschot enzo (al weet ik niet of de bio-vee-boeren ook een groot mestoverschot hebben).

Het is mij meerdere malen verteld door 'echte veganisten' dat je jezelf ab-so-luut geen veganist mag noemen als je ook maar kijkt naar een pot honing of je tweedehands leren schoenen nog even afdraagt. Nee, veganist betekent, geheel diervrij, of je de veeindustrie er nu mee in stand houdt of niet. Nu, veemest-groente houdt de vee-industrie zelfs meer in stand dan het dragen van de afgedankte laarzen van je schoonzus. Conclusie: échte veganisten (volgens de definitie die mij is aangeleerd door échte veganisten) eten geen bio-groente.

Wat ben ik blij dat ik geen 'echte' veganist ben :P

No offense overigens tegenover het grootste gedeelte van het publiek hier, met 'echte' veganisten bedoel ik een specifieke groep binnen de community waar láng niet iedereen van deel uit maakt :)
Het mooiste is toch een eigen (of gezamelijk) groententuintje waar je zelf in poept.
Dit is niet eens zo'n gek idee. In China gebruikte men al eeuwen voornamelijk menselijke mest voor de landbouw, het is een ontzettend goede bemester en het door het riool spoelen van het goedje is doodzonde. Natuurlijk moet de menselijke mest goed pathogeen-vrij worden gemaakt, maar daarvoor hebben we in Nederland zelfs al een faciliteit (op Flevoland namelijk). Mensenmest zou heel goed de toekomst van de landbouw kunnen zijn, zeker als (naar wij natuurlijk allen hopen) de vee-houderij stevig gedecimeerd is.
Ik heb geen problemen met dierenpoep, maar wel met het idee dat het uit de bio-industrie zou kunnen komen.
De bio-industrie is iets wat mij vreselijk tegen de borst stuit, dus de mest van die arme dieren ook.
Helaas is dat, zoals al eerder gezegd, waarschijnlijk iets waar je niet onderuit komt, net als het feit dat met name delen van varkens in de meest onwaarschijnlijke artikelen verwerkt worden.
Troost je (enigszins) met het feit dat biologische groente alleen geteeld mag worden op mest die van biologische veehouderijen afkomstig is (en de controle is erg streng). Dat is iig beter dan uit de reguliere industrie.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 15, 2012 10:55

Mest en de mineralencirkel.
(Deze tekst is samengesteld uit mondelinge informatie van een landbouwer, ex veehouder. Voor het gemak zal ik hem Simon noemen.)

Planten halen voedingsstoffen, mineralen uit de grond. Wij mensen eten de planten. (Het gebeurd ook vaak dat dieren de planten eten en de mensen dan weer de dieren opeten… dat is over het algemeen een heel ingewikkeld gebeuren met een walgelijke gang van zaken en vernietigende neveneffecten, maar dat is een verhaal op zich. Tony).
Wij verteren de planten en halen de nodige voedingsstoffen, mineralen eruit en onze uitwerpselen gaan via de riolering naar het waterzuiveringsbedrijf. Wij krijgen schoon water terug, maar de resterende harde substantie van onze uitwerpselen (poep) waar nog mineralen in zitten, komt niet meer terug. Die wordt ergens als afval opgeslagen. Zo verdwijnen de mineralen uit het systeem, uit de vrije natuur.

Vroeger (en nu nog op de boerderij waar ik woon, en in verschillende andere landen), hadden mensen een wc met opvang bassin. Het water liep weg en de vaste bestanddelen bleven achter, die werden in de moestuin gegooid en zo bleef de mineralencirkel rond.
:grin:
In Groenland stoppen de mensen vissen in de grond waar ze planten op laten groeien…
;)

Nu kom ik even terug op het stukje wat ik hierboven klein en tussen haakjes schreef:

De mineralen in de mest uit de veehouderij komt wel eerst nog terug in de mineralencirkel. De mest wordt op het land gegooid (waar ook nog wat over te zeggen valt, zie helemaal onder.) waarop planten als voeding voor diezelfde dieren en mensen groeien.

(Zo goed als alle landbouw wat ik hier in Zuid Limburg om me heen zie is voor veevoer! Dat is ook waar Simon zich mee bezig houdt).

In deze omschrijving is de mineralenverplaatsing binnen een bepaald gebied, een land, maar de mineralen verplaatsing wereld wijd is rampzalig!
:shock:
Veel van onze voeding (en veevoer) komt van planten uit derde wereld landen (soja, ontbossing…) en al die mineralen verdwijnen hier in Europa!
De arme derde wereld landen worden ook wat betreft - mineralen uit de grond- steeds armer, terwijl wij in Europa mineralen dus als afval ergens opslaan!

Verder zegt Simon:
‘Walvissen poepen zo’n 1500 kg per dag in de (hun eigen) Zuidzee en daardoor kan er meer gril ontwikkelen en veel dieren leven daarvan. Kleine vissen worden gegeten door grotere vissen en zo blijft alles (de mineralencirkel) in stand. De walvisvangst is dus dubbel slecht.

Riolering in zee is nog niet zo slecht…
Wel op de plek waar het de zee in komt, want daar is het te geconcentreerd, maar verder in zee wordt de zee daar rijker van. Als we onze mest (veehouderij) in de Zuidzee gooien dan komt er veel gril en daar kan het hele systeem weer van draaien. Want het water is daar arm aan mineralen, net als op de Zuidpool.’

Dan nog een kort stukje over ‘de mest op het land gooien’:

Een trekker spoot vroeger de mest op het land. Vanuit de mest komt stikstof en ammoniak vrij en in grote concentratie is dat schadelijk voor het milieu. Nu stelt de regering milieu eisen aan de boeren: De mest moet geinjecteerd worden of wanneer toch nog gespoten wordt, moet er direct een trekker achteraan rijden om het ‘onder te werken’.
‘De ammoniak kun je niet tegenhouden, die komt toch weer vrij’, zegt Simon, ‘maar de vervuiling door die miljoenen liters diesel en uitlaatgassen van die trekkers in Nederland, dáár hebben ze het niet over, want daar vangen ze de belastingcenten van!’

Tony :govegan:
Laatst gewijzigd door TonyJello op do mar 15, 2012 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do mar 15, 2012 11:19

TonyJello schreef: Riolering in zee is nog niet zo slecht…
Wel op de plek waar het de zee in komt, want daar is het te geconcentreerd, maar verder in zee wordt de zee daar rijker van. Als we onze mest (veehouderij) in de Zuidzee gooien dan komt er veel gril en daar kan het hele systeem weer van draaien. Want het water is daar arm aan mineralen, net als op de Zuidpool.’
Ik weet niet of het nu zo simpel werkt. Ten eerste is hiermee elke 'verrijking' van de zee een 'verarming' van het land, want daar komen die voedingsstoffen zoals je zegt, daaraan worden ze onttrokken. Ten tweede is verrijking van de oceaan denk ik niet zonder meer positief voor de ecologie daar. De samenstelling kan heel erg verschillen van de natuurlijke samenstelling van voedingstoffen, en als er steeds minder grote (roof)vissen en walvissen zijn (zoals nu het geval is) dan is er simpelweg geen uitgebreid genoege voedselketen om die enorme hoeveelheden kril te consumeren. En net als dat overmatige algenbloei in de sloot niet zo goed is voor het slootleven, is een overmatige algenbloei in de oceaan ook niet goed voor het oceaanleven. Er moet een balans zijn, en die is heel fragiel. Om te zeggen, we hebben het eerst zelf verkloot maar nu voegen we weer iets toe aan het systeem waardoor het beter wordt... Ik denk dat elk ingrijpen de situatie potentieel nog erger uit balans haalt. Vergelijk het met de niet-inheemse roofdieren die men vroeger inzette om inheemse plagen (veroorzaakt door de mens zelf) te bestrijden. De niet-inheemse roofdieren werden zelf nog een veel grotere plaag.

Als je het systeem daarentegen zoveel mogelijk met rust laat, herstelt het zich vanzelf. Wellicht in eerste instantie op een lager complexiteitsniveau dan voorheen, maar dat kun je niet dwingen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 15, 2012 11:37

Ja, Renee ik ben het met je eens.

Misschien is alleen een klein deel van het mestoverschot toe voegen aan de oceaan een idee, want mensen halen natuurlijk wel tonnen vis uit de oceanen en zo breng je dan weer een beetje mineralen terug.

Maar de beste oplossing is inderdaad dat de mens overal fijn vanaf blijft.
:govegan:

JesseL

Bericht door JesseL » do mar 15, 2012 12:23

Volgens mij zitten de oceanen just vol met fosfaten welke via de overschotten aan bemesting via riolen en slootjes in de zee terecht komen. :roll:

Plaats reactie