Het grote haarproducten topic

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Eaolise
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Re: Het grote haarproducten topic

Bericht door Eaolise » do nov 28, 2013 9:29

Ik gebruik shampoo van Lush sinds begin Oktober en ik vind 't geweldig! Gisteren online groene vegan haarverf besteld en vandaag moet 't aankomen, jeuj!

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do nov 28, 2013 9:35

Is alles van Lush vegan? Of moet ik de lijst met ingrediënten bij alles nakijken?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do nov 28, 2013 10:11

ARTHUR schreef:Is alles van Lush vegan? Of moet ik de lijst met ingrediënten bij alles nakijken?
Nee, niet alles is vegan, maar ze geven wel aan welke vegan zijn, dus je hoeft het niet zelf te gaan uitvogelen. Op de verpakking staat het vegan logo als het vegan is.
En op hun website staat ook het logo bij de vegan producten, dus ook als je wil bestellen is het makkelijk gevonden.

Brchj
Leefwijze: veganist

Bericht door Brchj » do nov 28, 2013 10:54

En ze hebben recentelijk award gewonnen voor beste vegan merk.
Die shampoo blokken zijn echt super fijn, maar heel weinig van nodig, en ruiken divine!

Ik was mijn haar ook wel eens gewoon met douchegel, prima resultaat :mrgreen:
Lieve Nugget! <3
Clover

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » do nov 28, 2013 11:28

Jaaaa het BIG shampoo blok is geweldig! Ruikt ook heerlijk!

Ik baal echt dat ik niet meer tegen de producten van Lush kan (behalve shampoo), mijn huid reageert extreem heftig op botanische ingrediënten (gelukkig gaat het aan de binnenkant wel goed haha).

LKo

Bericht door LKo » vr dec 27, 2013 4:10

Ik gebruik al jaren met veel plezier Karma Komba shampoo, in combinatie met Jungle conditioner. Allebei van Lush. Ik wil nooit meer anders :) Ik heb niet echt haar met speciale "eisen" ofzo, dus dat is wel lekker makkelijk.

Qua kappers: voor degenen die er dichtbij wonen, en anders maak je er een gezellig dagje/weekendje van: ik heb een jaar in Antwerpen gewoond. Volgens mij zitten er op de Nationalestraat een of meerdere kapperszaken die in ieder geval geen mainstream kappersproducten gebruiken, maar meer natuurlijke dingen. Of het ook plantaardig is durf ik niet te zeggen. Ben er zelf nooit geweest omdat ik elk weekend naar mijn ouders ging en ze daar een hele fijne kapper hebben. Dan was ik gewoon zelf van tevoren mijn haar en zeg dat ik er absoluut geen stylingproducten in wil hebben.

EDIT: Ik had deze in mijn hoofd: De Natuurkapper. Op hun website, http://www.natuurkapper.be, staat dat ze voor kleuring uitsluitend plantaardige ingrediënten gebruiken. Maar voor de rest zou het dus in theorie ook dierlijk kunnen zijn.
Het adres is trouwens Minderbroedersrui 45. Niet de Nationalestraat dus. Waarschijnlijk verward met Kapsalon Heidi, hoewel iets me zegt dat die ook niet mainstream was. Maar nogmaals: ik geef geen enkele garantie.
There is no way to happiness; happiness is the way. There is no way to peace; peace is the way. There is no way to love; love is the way. There should be no way to veganism; veganism should be the way!

Sas

Bericht door Sas » di jan 14, 2014 23:40

Ik gebruik geen enkel haar product meer... ik was elke dag mijn haar met lauw water. 1x in de zoveel tijd gebruik ik een beetje appelciderazijn in een teil water om te spoelen, maar dat is het enige. Sinds ik ben gestopt met haarproducten is mijn haar in topconditie. De natuurlijke glans kwam weer terug (eigen haarvetten i.p.v. chemische haarvetten uit shampoo) en mijn haar is nu over de 60cm lang.

Als je overstapt naar een 'shampoo vrij haar' dan zal het minimaal een maand duren voor je de effecten zult zien. Elke shampoo/haarproduct 'wast' namelijk alle natuurlijke vetten uit je haar weg, waardoor je haar breekbaar en vatbaar wordt voor allerlei problemen, die je alleen weer kunt herstellen (inderdaad, dat is de truc) door het opnieuw te wassen met het product.

avossy

Bericht door avossy » wo jan 15, 2014 19:39

Ik wil nu ook zonder shampoo en andere haarproducten verder. Ben jij in één keer gestopt met shampoo dan? Ik was namelijk nu met water en baking soda. Dit recept vond ik ergens op een site als 'overgangsshampoo' . Ik kan niet zeggen dat ik er een fan van ben trouwens maar wil ook geen weken rondlopen met heel vet haar. Nu ik was met baking soda voelt het wat vettig aan en zit ook niet geweldig dus misschien kan ik ook met alleen water gaan wassen en wordt het daar niet anders van. Mijn haar ziet er trouwens gek genoeg niet vet uit maar voelt wel vies vet. En jij spoelt het af en toe met azijn? Dat meng je dan met water begrijp ik? Hoe lang duurde het bij jou dan voordat je haar 'afgekickt' was van wassen met shampoo? Ik heb mijn haar tot op de schouders en in lagen dus wil het niet in een staart (buiten dat staat me dat ook niet) maar zoals ik al zei voel ik me er ook niet lekker bij om weken met vet haar te lopen.

Mystique

Bericht door Mystique » wo jan 15, 2014 19:53

Ik heb precies hetzelfde. Het is niet alleen geld besparend, maar zoals ik het lees ook uiteindelijk gezonder voor je haar om niets meer te gebruiken.
Maar iedere keer als ik het een dag of 3 á 4 niet gewassen heb vind ik het vet en niet meer lekker fris ruiken. Daarbij sport ik ook zo'n 4x in de week en dan is het ook niet zo'n fris idee om geen shampoo te gebruiken.

Ik weet dat je haar op den duur niet meer zo vet zal zijn, maar hoe zit het dan qua geur?

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo jan 15, 2014 19:59

ik snap nooit waarom mensen shampoo slecht vinden omdat het zeep bevat, en dan baking soda gaan gebruiken. Soda is pure zeepheid zeg maar (heel basisch). Daarom lost je huid er ook zo van op. Ik heb het idee dat dit minstens zo ontvettend is als shampoo of handzeep. Tenzij je het natuurlijk heel zwak mengt...
(dit even los van andere redenen zoals chemicalien die verder nog in shampoo zitten).

Bij mij hebben experimenten met geen shampoo nooit langer dan een week geduurd want ik kan niet eens 3 dagen zonder een specifiek soort roosshampoo voordat ik overal jeuk krijg en eczeem. :roll: Dus shampoo 'omdat het zo lekker ruikt' heb ik al wel afgeleerd, maar ik geloof niet dat ik ooit zonder kan. :P

Mijn vader heeft het ooit wel een paar weken volgehouden om gen zeep of shampoo te gebruiken, ook om te testen of je dan minder gaat zweten / minder vet haar krijgt. Maar hij heeft het toen toch opgegeven naarmate de zomer dichterbij kwam en het effect uitbleef :lol: Maar ik weet ook niet of zo'n 'herstel je natuurlijke balans' aanpak uberhaupt werkt als je dan ongezond eet, rookt, en stressvol werk hebt enzo. Het lijkt mij logischer als het een totaal aanpak is dat het dan misschien wel werkt. :)

Unicorn

Bericht door Unicorn » wo jan 15, 2014 22:15

Gelukkig wordt mijn haar niet snel vet, dus was ik het maximaal 1-2 keer per week. Ik gebruik tegenwoordig de shampoo Yes to cucumbers, te koop bij de tuinen. Het is rond 8 euro voor 500 ml, niet getest op dieren en geen dierlijke producten.
Ik heb gemerkt dat hoe minder je je haar wast met shampoo, hoe minder snel het vet wordt. Vaak spoel ik het gewoon met water, ook als ik heb gesport en gezweten. Daarnaast heeft hetgeen wat je eet ook heel veel invloed op je haar. Ik eet geen geraffineerd suiker, bijna geen granen en niet teveel geconcentreerd vet zoals olie. Wel olierijke producten als avocados en noten, deze bevatten vitamine E wat geloof ik goed is voor je haar.

Sas

Bericht door Sas » wo jan 15, 2014 23:01

Mystique schreef:Ik heb precies hetzelfde. Het is niet alleen geld besparend, maar zoals ik het lees ook uiteindelijk gezonder voor je haar om niets meer te gebruiken.
Maar iedere keer als ik het een dag of 3 á 4 niet gewassen heb vind ik het vet en niet meer lekker fris ruiken. Daarbij sport ik ook zo'n 4x in de week en dan is het ook niet zo'n fris idee om geen shampoo te gebruiken.

Ik weet dat je haar op den duur niet meer zo vet zal zijn, maar hoe zit het dan qua geur?
Mijn haar ruikt gewoon neutraal, naar niets, naar haar? :D
Ik was mijn haar dan ook minimaal 15 minuten met alleen lauw water. Denk dat het een soort van misverstand is, dat je haar dan zou stinken of zo... ik denk juist dat het gezonder/frisser is, met shampoos verwijder je namelijk de natuurlijke weerstand van de hoofdhuid.

Maar het duurt heel lang voordat je haar weer een natuurlijk balans krijgt. De shampoos hebben synthetische vetten, meestal siliconen, dan lijkt het net of je haar weer glanst, maar eigenlijk droogt het het haar uit. De shampoo haalt namelijk de vetten weg, waardoor je hoofdhuid meer vet gaat produceren, wat je weer weg wast met shampoo, en zo voorts, een vicieuze cirkel. Het kan maanden duren voordat je hoofdhuid weer is hersteld.

Er zijn onderzoeken gedaan door dermatologen, en die vertelden dat mensen die geen shampoos gebruikten, geen roos kregen. Of dat klopt, dat weet ik niet. Maar het is wel interessant.

Sas

Bericht door Sas » wo jan 15, 2014 23:13

avossy schreef:Ik wil nu ook zonder shampoo en andere haarproducten verder. Ben jij in één keer gestopt met shampoo dan? Ik was namelijk nu met water en baking soda. Dit recept vond ik ergens op een site als 'overgangsshampoo' . Ik kan niet zeggen dat ik er een fan van ben trouwens maar wil ook geen weken rondlopen met heel vet haar. Nu ik was met baking soda voelt het wat vettig aan en zit ook niet geweldig dus misschien kan ik ook met alleen water gaan wassen en wordt het daar niet anders van. Mijn haar ziet er trouwens gek genoeg niet vet uit maar voelt wel vies vet. En jij spoelt het af en toe met azijn? Dat meng je dan met water begrijp ik? Hoe lang duurde het bij jou dan voordat je haar 'afgekickt' was van wassen met shampoo? Ik heb mijn haar tot op de schouders en in lagen dus wil het niet in een staart (buiten dat staat me dat ook niet) maar zoals ik al zei voel ik me er ook niet lekker bij om weken met vet haar te lopen.
Hoe lang het duurde? Nou ik weet het niet meer precies, maar ik denk tussen 1 en 2 maanden voordat de natuurlijke vetten weer normaal waren. Dus: niet te vet, en niet te droog. Precies goed. Maar je moet er wel wat voor over hebben inderdaad... je kunt maanden lang (tijdelijk) met iets vetter haar lopen, maar het is het wachten echt waard. Een tip die ik kreeg en gebruikte: gebruik een microvezel handdoek, en wrijf daarmee stevig je haar goed uit na elke wasbeurt (met alleen water). Dat zorgt ervoor dat het vet eruit wordt gewreven (mocht het te vet zijn). Een normale handdoek werkt niet omdat die te grof is en tevens je haar beschadigd.

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo jan 15, 2014 23:22

veel mense hebben droge roos en dan zou het me niets verbazen als het in feite komt door de shampoos (en allergische reacties e.d.). Maar vette roos wordt veroorzaakt door schimmels die for some reason voet aan de grond krijgen, zwakke weerstand of andere hormoonhuishouding of onhandige samenstelling van de vetten die je huid aanmaakt zijn allemaal factoren. Ik ben bang dat stoppen met wassen dan niet werkt, omdat juist de natuurlijke huidolie het probleem verergert. In elk geval durf ik het voorlopig niet weer te proberen. Het kan natuurlijk wel dat dieet stiekem een factor is...dus wie weet over een tijd :)

Eef

Bericht door Eef » di jan 21, 2014 19:53

Iherb heeft mijn lievelings-haarkleuring op basis van henna uit het assortiment gehaald, dus ik moet weer op zoek naar nieuwe natuurlijk haarverf...
Sandra schreef:Jaaaa het BIG shampoo blok is geweldig! Ruikt ook heerlijk!

Ik baal echt dat ik niet meer tegen de producten van Lush kan (behalve shampoo), mijn huid reageert extreem heftig op botanische ingrediënten (gelukkig gaat het aan de binnenkant wel goed haha).
Lush gebruikt ook wel wat heftige ingrediënten (zoals SLS) in hun producten, daar zou je huid ook op kunnen reageren...

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 08, 2014 12:29

Brood schijnt ook een haarproduct te zijn.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di feb 11, 2014 23:07

Ik wil eigenlijk alle chemische troep de deur uit doen en zelf bv shampoo maken.
Nu zit ik met 1 probleem: ik moet mijn haar kleuren sinds een jaar.

Mijn eigen kleur is middenblond, ik kleur het ook middenblond.
Is daar iets natuurlijks voor wat niet getest is op dieren en goed dekt op die rotpluk die grijs is? :roll:

Mystique

Bericht door Mystique » wo feb 12, 2014 11:23

Ik heb het na 8 dagen niet met shampoo wassen opgegeven. 8 dagen met sporten en door de regen heen fietsen, het was zo vet. Ik kon dat echt niet nog minstens 5 weken langer volhouden.

Ik ben er nu wel achter dat ik mijn crèmespoeling niet meer nodig heb. Mijn haar is juist zachter en het voelt lichter als ik het enkel met shampoo was. Het is, volgens mij, ook een best neutrale shampoo en gelukkig vegan, dus ik ben van dat 'schuldgevoel' af. Ik was het niet meer iedere dag, maar nog steeds wel zo'n 3x per week. Ik blijf het sowieso gewoon te vies vinden om na het sporten geen shampoo te gebruiken...

avossy

Bericht door avossy » wo feb 12, 2014 15:51

Op zich wel jammer toch? Ik heb het nu twee weken geleden met water gewassen en het zit goed. De week daarvoor had ik het ook met alleen water gewassen en daarvoor 2 keer met baking soda. Dat laatste vond ik niet zo geslaagd. Maar goed nu dus alweer twee weken geleden en het zit gewoon echt goed en voelt ook goed aan. Ik kan duidelijk merken dat het de goede kant op gaat en ga niet weer met shampoo wassen.

Mystique

Bericht door Mystique » wo feb 12, 2014 18:59

avossy schreef:Op zich wel jammer toch? Ik heb het nu twee weken geleden met water gewassen en het zit goed.
Wat bedoel je precies daarmee? Heb je dan in die twee weken ook niet gedoucht? Of ben je er dan niet doorheen gegaan met je handen? Of heb je zo'n kapje op gedaan om je haar droog te houden? En sport jij ook regelmatig? Ook geen last van als je haar nat is geworden van de regen?

Plaats reactie