Het grote haarproducten topic

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
avossy
Leefwijze: veganist

Re: Het grote haarproducten topic

Bericht door avossy » wo feb 12, 2014 19:10

Ik heb wel gedoucht maar ben niet met mijn handen door mijn haar gegaan. Met regen heb ik geen last het droogt op en zit weer zoals daarvoor. Ik sport niet nee als je intensief sport zodat je erg zweet is het misschien wel anders ja maar daar kan ik dus niks over zeggen. Ik ga ook wel eens met een natte borstel door mijn haar en daarna voelt het lekker zacht aan alsof ik crèmespoeling gebruikt heb. De eerste paar weken was ik erg aan het twijfelen hoor of ik wel of niet zou wassen maar ben nu blij dat ik doorgezet heb. In die eerste weken voelde het erg vet aan maar ik vond dat wassen met baking soda ook vies. Daarna voelde het nog viezer dan voor het wassen en vrijwel direct vanaf het moment dat ik dat wegliet en dus alleen water gebruikte was het goed. Toen het vet aanvoelde zag het er trouwens niet echt vet uit. Wel vetter als anders maar een ander is het misschien niet eens opgevallen. Maar doordat het zo vies aanvoelde twijfelde ik.

avossy

Bericht door avossy » ma feb 24, 2014 12:50

Ik ga vanavond mijn haar met shampoo wassen. Ik heb nu zo'n ontzettende roos! En het voelt nu echt vies op mijn hoofdhuid.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » ma feb 24, 2014 15:33

avossy schreef:Ik ga vanavond mijn haar met shampoo wassen. Ik heb nu zo'n ontzettende roos! En het voelt nu echt vies op mijn hoofdhuid.
Volgens mij helpt baking soda ook goed tegen roos? En anders zou je een urtekram shampoo met tea tree kunnen gebruiken, zonder extra toevoegingen. http://www.bio-amable.nl/files/13314/pr ... 250_ml.jpg
Die vind ik heel fijn bij roos. ( En is vegan en dierproefvrij:))
Treat others how you would like to be treated.

avossy

Bericht door avossy » ma feb 24, 2014 18:23

Ah dankjewel. Ik heb eerder wel eens met baking soda gewassen maar dan vond ik mijn haar vies aanvoelen. Misschien had ik de verhoudingen niet goed dat kan ook nog. Ik heb het nu gewassen met de hypoallergeen van de Traay. Die had ik eerder ook en vond ik zelf ook fijn. Of het de roos weg werkt moet ik nog even afwachten, het is natuurlijk geen speciale anti-roosshampoo. Maar ik denk dat ik daar juist last van had door niet met shampoo te wassen want eerder had ik daar nooit last van.

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 18, 2014 19:12

Dit topic telt 10 oagina's en ik heb echt geen zin om alles door te lezen om te kijken of mijn vraag er al bij staat.
Dus vergeef me :wink:

Ik laat mijn haar over 2 weken blonderen bij de kapper (kinki) en daarna verven met goudblond.
Is dit veganproof? Zitten er dierlijke producten in haarverf? En zo ja, wat?

Veggie93

Bericht door Veggie93 » di aug 19, 2014 12:20

Lisa schreef:Dit topic telt 10 pagina's en ik heb echt geen zin om alles door te lezen om te kijken of mijn vraag er al bij staat.
Dus vergeef me :wink:

Ik laat mijn haar over 2 weken blonderen bij de kapper (kinki) en daarna verven met goudblond.
Is dit veganproof? Zitten er dierlijke producten in haarverf? En zo ja, wat?
Of er dierlijke producten inzitten hangt van het merk af, (bijv. zit er glycerine in? Zo ja, weet je meestal ook niet of het wel of niet dierlijk is ect.) Misschien kun je bellen en vragen welk merk ze gebruiken om het op te zoeken?
Treat others how you would like to be treated.

Lisa

Bericht door Lisa » wo aug 20, 2014 13:25

Ik heb het nagevraagd en het blijkt loreal te zijn.
Ik meen mij te herinneren dat dit merk op dieren test, ik vroeg dit na en zij zei gelijk dat dit klopte.
Mijn afspraak dus afgezegd. Dan maar gewoon mijn eigen kleurtje :wink:

Ananas

Bericht door Ananas » di aug 26, 2014 17:47

Misschien is de verf van Hennaplus wat voor je? Te koop bij de Tuinen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr aug 29, 2014 13:17

Lisa schreef:Ik heb het nagevraagd en het blijkt loreal te zijn.
Ik meen mij te herinneren dat dit merk op dieren test, ik vroeg dit na en zij zei gelijk dat dit klopte.
Mijn afspraak dus afgezegd. Dan maar gewoon mijn eigen kleurtje :wink:
Als je het zelf wil verven, hier staan merken met vegan haarverf: http://wiki.veganisme.org/index.php/Haarverf

Lisa

Bericht door Lisa » vr aug 29, 2014 13:41

Dankjewel maar daar ga ik niet aan beginnen.
Ik heb donker haar en wil het lichter (donkerblond/goudblond) en ik heb ook nog eens dreadlocks, en niet eens gezette dreadlocks maar dikke papzakken naturals met veel hobbels en bobbels haha.
Dat durf ik echt alleen bij een kapper te doen.
Maar is geen ramp hoor, dan maar bruin haar, vind het niet erg.

Marianne

Bericht door Marianne » za aug 01, 2015 20:24

Nog even terugkomend op het stukje in dit topic op pag 9 en 10 over pogingen om te stoppen met shampoo:
Ik ben rond die tijd ook gestopt met shampoo en heb wat langzamer afgebouwd met baking soda. In een maand of drie afgebouwd: van één keer per week wassen met 1 eetlepel baking soda per halve liter water, naar een theelepel baking soda per halve liter. Daarna de frequentie afgebouwd naar ongeveer eens in de één, twee maanden wassen met een theelepel baking soda en verder alleen spoelen met lauw of koud water. Inmiddels, sinds een paar maanden, gebruik ik alleen nog maar water.Vroeger had ik slap en vet haar, en nu is het altijd stevig en niet/nooit meer vet. Ook niet na het sporten (wel het zweet eruitspoelen), of als ik door de regen gelopen heb.
Een maand of drie geleden heb ik mijn haar laten knippen, en dat vond ik dan wel weer spannend: Je bent toch bang dat de kapper er anders over denkt en je haar vies vindt. Maar dat bleek niet het geval. De eerste keer had ik het nog gewassen met een tl baking soda, maar daarna niet meer.
En nu: 's Morgens maak ik mijn haar onder de douche of de kraan nat, droog het af, haal de kam er door heen en ga naar mijn werk :D
Inmiddels heb ik ook collega's die hun haar met baking soda wassen.

Ik heb wel één slechte ervaring gehad met de experimenten: Ik had ergens gelezen dat je appelazijn met water als conditioner kunt gebruiken. Doe dat niet! je hoofd ruikt nog maanden naar azijn :shock:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za aug 01, 2015 21:57

Ik was mijn haar nu ook al een maandje of twee zonder shampoo. Ik heb tussendoor nog twee keer een beetje shampoo gebruikt omdat mijn haar wel erg vet begon te worden, maar het lijkt alsof ik er nu wel zo'n beetje doorheen ben. Baking soda heb ik niet gedaan, want dat durfde ik niet aan op mijn droge gevoelige huid. Ik heb één keer met azijn gewassen, maar dat rook inderdaad niet zo fijn, dus daarom gebruik ik nu nog af en toe citroensap. Ik probeer zo veel mogelijk alleen met water te wassen, en dat dan eens in de drie-vier dagen. Mijn haar is een stuk minder pluizig een heeft veel meer volume gekregen, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Hopelijk gaat het beter als ik nog een maandje of twee doorzet.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Maarten

Bericht door Maarten » zo aug 02, 2015 0:14

Wow, als het echt kan en net zo goed (of nog beter) is als je haar met shampoo wassen moet ik het misschien ook maar eens proberen. Weten jullie een goede bron die meer vertelt over het wassen van je haar met alleen maar water? Als ik er wat langer over nadenk is shampoo waarschijnlijk ook troep en kan het alleen maar goed zijn voor je uiterlijk, maar nooit voor je gezondheid. Toch wil ik wel representatief overkomen.

Maarten

Bericht door Maarten » zo aug 02, 2015 0:14

Wow, als het echt kan en net zo goed (of nog beter) is als je haar met shampoo wassen moet ik het misschien ook maar eens proberen. Weten jullie een goede bron die meer vertelt over het wassen van je haar met alleen maar water? Als ik er wat langer over nadenk is shampoo waarschijnlijk ook troep en kan het alleen maar goed zijn voor je uiterlijk, maar nooit voor je gezondheid. Toch wil ik wel representatief overkomen.

Marianne

Bericht door Marianne » zo aug 02, 2015 7:16

Het hangt denk ik heel erg af van het type haar dat je hebt. Ik had slap haar, dat snel vet werd, en ik had geen last van roos. Dan werkt de manier waarop ik het heb gedaan, zoals hierboven omschreven, goed.
Er is een website van Green Evelien, die met haar gezin zo ecologisch mogelijk probeert te leven in Belgie, en zij heeft over dit onderwerp een paar blogs over geschreven, waar heel veel mensen op hebben gereageerd. Je zou die blogs, en ook alle reacties daarop eens door kunnen lezen. je komt erbij via onderstaande link.

http://www.greenevelien.com/1Eco_8verzo ... hp#shampoo

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo aug 02, 2015 9:00

Azijn/citroensap ondersteunt de natuurlijke pH van je haar. In deze blogpost wordt het goed uitgelegd (ook waarom bakingsoda misschien toch niet zo'n goed idee is): http://blog.kanelstrand.com/2014/04/whi ... ce-or.html

Ik heb juist heel dik golvend pluizig haar en ik heb snel roos en korstjes op mijn hoofd. Daar werkt citroensap of alleen water heel goed voor lijkt het.

Wat representatief uiterlijk betreft, de eerste dagen of weken kan je haar wat vetter zijn dan je gewend bent, maar daarna krijgt het zijn natuurlijke balans terug gaat het er voor veel mensen dus juist beter uitzien. Dieren wassen zich ook nooit met shampoo en toch ziet hun vacht er meestal super mooi uit ;)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo aug 02, 2015 9:00

Azijn/citroensap ondersteunt de natuurlijke pH van je haar. In deze blogpost wordt het goed uitgelegd (ook waarom bakingsoda misschien toch niet zo'n goed idee is): http://blog.kanelstrand.com/2014/04/whi ... ce-or.html

Ik heb juist heel dik golvend pluizig haar en ik heb snel roos en korstjes op mijn hoofd. Daar werkt citroensap of alleen water heel goed voor lijkt het.

Wat representatief uiterlijk betreft, de eerste dagen of weken kan je haar wat vetter zijn dan je gewend bent, maar daarna krijgt het zijn natuurlijke balans terug gaat het er als het goed is juist beter uitzien. Dieren wassen zich ook nooit met shampoo en toch ziet hun vacht er meestal super mooi uit ;)

Marianne

Bericht door Marianne » zo aug 02, 2015 10:34

Wow Martine, dat heb ik nooit geweten. Nu vind ik ook wel dat ze erg langdurig en ook erg veel baking soda heeft gebruikt; voor mij was het om de eerste periode door te komen, en vanaf het begin al de helft en daarna al heel snel veel minder. En wat zij ook deed was het combineren met azijn. Ze heeft het over de ph-waardes, maar misschien is die combi ook niet zo goed. Ik had destijds het idee dat mijn haarschubben open gingen staan, de azijn erin ging, en er daarna niet meer uit wilde. Maar ik claim niet dat ik er verstand van heb. Ik durf alleen juist absoluut geen zuur meer in mijn haar te doen.

Anyway: Ik heb dankzij die veel kleinere hoeveelheden baking soda er steeds netjes uitgezien in de afbouwperiode.

Wat grappig dat jij er ook mee bezig bent. Ik vind je wel een held dat je het gewoon durft door af te bouwen met shampoo. Misschien lukt dat beter als je die eerst verdunt met water, zodat je het makkelijker kunt verspreiden(?). En hoeveel citroensap, welke concentratie, gebruik jij dan?

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 02, 2015 12:24

Ik gebruik ook geen shampoo, maar ik heb dan ook dreadlocks (naturals) dus dan is shampoo ook niet zo goed, de dreads zuigen de shampoo op als een spons en is daarna moeilik uit te spoelen, als er resten shampoo blijven zitten in de dreads dan kan het gaan schimmelen.
Ik was het alleen met water, en dat niet eens zo vaak, want ze worden dan zo zwaaaaaar. En eens in de zoveel tijd een deap cleanse met baking soda en keltisch zeezout, 1 x per haalf jaar ongeveer, want dat is ook een heel gedoe, 10 minuten ondersteboven staan met je kop in een bak water, baking soda en zeezout. :lol:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 03, 2015 8:41

Marianne schreef:Wat grappig dat jij er ook mee bezig bent. Ik vind je wel een held dat je het gewoon durft door af te bouwen met shampoo. Misschien lukt dat beter als je die eerst verdunt met water, zodat je het makkelijker kunt verspreiden(?). En hoeveel citroensap, welke concentratie, gebruik jij dan?
Het was een beetje noodgedwongen bij mij. Mijn haar was een paar maanden terug zo droog en pluizig dat zelfs een dubbele portie conditioner en kokosolie niet meer hielp. Toen heb ik dus de shampoo aan de kant gezet en ben naar citroensap overgestapt omdat azijn te veel stinkt. Ik maak mijn haar nat en spuit dan op een paar plekken een beetje citroensap erop, ongeveer een flinke eetlepel in totaal. Dat masseer ik in en spoel het uit. Mijn haar is dan heerlijk zacht, net alsof ik conditioner heb gebruikt. Na het opdrogen werd het de laatste tijd alsnog weer pluizig en droog, dus nu gebruik ik alleen nog water en dat lijkt aardig te gaan. De eerste dag na het wassen is het een beetje vettig, maar daarna krijgt het steeds meer volume, tot het na een dag of vier weer te pluizig begint te worden. Wassen is bij mij nu vooral een methode om het vet van mijn hoofdhuid over mijn droge haar te verdelen. :blink:

Plaats reactie