Per ongeluk niet-vegan aankoop gedaan. Hoe ga je er mee om?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
blackblossom
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Per ongeluk niet-vegan aankoop gedaan. Hoe ga je er mee om?

Bericht door blackblossom » za jul 14, 2012 21:50

Voor een artikel:
Welke producten heb jij wel eens per ongeluk gekocht die niet vegan waren? (voor een Top 5)
Hoe ga jij om met je niet-vegan aankoop?

Zelf heb ik eens gedroogde banaantjes gekocht waar honing in bleek te zitten. Ook een keer seitan-sate waar roomboter in bleek te zitten en een paar keer per ongeluk verzorgingsproducten, mascara en dagcreme, met bijenwas.

Dani
Contacteer:

Re: Per ongeluk niet-vegan aankoop gedaan. Hoe ga je er mee

Bericht door Dani » za jul 14, 2012 22:03

Van de week nog per ongeluk een worst gekocht voor op brood in de Duitse supermarkt (Schinkenwurst van Sojafit)
Snel gescanned wat de ingredienten waren, thuis op brood en het was eigenlijk te lekker / echt.
Toen controleerde ik het en inderdaad "eiklar" (eiwit) had ik over het hoofd gezien :( Mijn vriend eet het voornamelijk nu op, die eet nog wel (biologische) eieren, en ik neem af en toe een plakje, maar ik zal het niet opnieuw kopen.
Weggooien zou ik onnodig vinden, dat dient geen enkel nut.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Ride
Site Admin

Bericht door Ride » za jul 14, 2012 22:17

Ik had van de week een soort humus met aubergine. Halverwege het bakje kwam ik er ook achter dat hier (een klein beetje) ei in zat. Waardeloos maar ik heb het toch maar opgegeten.
Een product met vlees zou ik daarentegen niet kunnen eten en zou ik toch wel aan iemand kado doen.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za jul 14, 2012 23:54

Ik heb een paar keer per ongeluk de melkchocowafels van Zonnatura uit het schap gegrist ipv de pure. Heb ze maar aan iemand anders cadeau gedaan... ik vind het gewoon een smerig idee.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » zo jul 15, 2012 5:43

Laatst kocht ik een nieuw soort (voor mij dan) groenteballetjes bij de bio-winkel, blijkt er kaas in te zitten.
Ik eet het beslist niet zelf op en mijn man gruwelt van kaas.
Dus geef ik ze aan mijn ouders die steeds vaker een vervanger eten in plaats van vlees, maar hier geen problemen mee hebben.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jul 15, 2012 10:10

Zelfde hier.
tijdgebrek=> snelle boodschappen zonder 'scan', en dan zit er wel eens iets tussen.....
Meestal geef ik het weg, of laat ik het een huisgenoot opeten.
Heel af en toe eet ik het zelf op, als het bijvoorbeeld iets is met alleen maar honing erin ofzo, of 0,1% ei of iets dergelijks, maar dat hangt van het product af, en van wat er in zit. Kwam laatst tot de ontdekking dat er rundervet of vlees in de ketchup of de curry zat!!! Dat is echt suf! Gelukkig kwam ik erachter dat het zo was voor ik het zelf gebruikte, maar het maakt wel dat ik nu beter check op dat soort producten waar je het niet zo van verwacht (en op mijn vrijwilligerswerk aangegeven dat ze die soort ketchup/curry nooit mogen bestellen! :mrgreen: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

marjan

Bericht door marjan » vr jul 20, 2012 23:05

O ja, zo hebben ze op mijn werk regelmatig sambal met rundvlees of garnalen er in... Bll... Gelukkig ook vaak Surinaamse sambal zonder dierlijke ingrediënten.

Liadan

Bericht door Liadan » za jul 21, 2012 7:10

Ik heb alleen wel eens dat ik niet helemaal veganistische anti-dierproeven verzorgingsmiddelen heb, zoals conditioner e.d. Dit omdat ik gewoon niet altijd geld heb om die dingen bij de Tuinen ofzo te kopen. Wanneer ik wel geld heb dan koop ik dierproefvrij, maar als student heb ik het niet altijd zo breed.

JesseL

Bericht door JesseL » za jul 21, 2012 11:58

Wij hebben het heel zelden. Soms winnen we wat of krijgen we iets om uit te proberen wat dan toch niet 100% goed blijkt te zijn. Dan geven we het weg. Die mensen kopen dan net iets minder nieuw, iets wat waarschijnlijk meer "foute" ingrediënten had bevat dan hetgeen wat ze van ons kregen.

Ik weet niet zo een top 5 te noemen, maar koekjes komt het eerste in mij op. Verder krijgen de kinderen regelmatig "foute" chips als traktatie. Lays paprika, waar ze zo nodig melk in moeten stoppen... Maar dan ruilen we het om voor een naturel en geven we de paprika weg.

Eef

Bericht door Eef » za jul 21, 2012 13:02

We kijken de ingrediënten altijd heel goed na, maar als we per ongeluk iets zouden kopen dat niet vegan is, dan brengen we het terug.
Liadan schreef:Ik heb alleen wel eens dat ik niet helemaal veganistische anti-dierproeven verzorgingsmiddelen heb, zoals conditioner e.d. Dit omdat ik gewoon niet altijd geld heb om die dingen bij de Tuinen ofzo te kopen. Wanneer ik wel geld heb dan koop ik dierproefvrij, maar als student heb ik het niet altijd zo breed.
Dan kun je volgens mij nog beter geen conditioner kopen, dat is ook goedkoper ;)
Die dierproeven zijn echt walgelijk, eieren en zuivel eten is diervriendelijker . Kijk maar eens op http://www.stopdierproeven.org
Bij de natuurwinkel kun je shampoo van Urtekram kopen die gegarandeerd (gecontroleerd! dus niet alleen volgens de fabrikant) dierproefvrij is, in grote flessen - dus goedkoper - en je hebt daarbij geen conditioner nodig is mijn persoonlijke ervaring :)

Liadan

Bericht door Liadan » za jul 21, 2012 13:47

Met mijn haar heb ik echt wel (goede) conditioner nodig. En dit jaar heb ik ook alleen nog maar vegan deo, douchegel, shampoo en conditioner gekocht.. Make-up draag ik bijna niet, alleen dierproefvrije mascara. Maar schoonmaakmiddelen, wasverzachters e.d. daar ben ik eerlijk toegegeven, nog een beetje laks in.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » za jul 21, 2012 15:28

Als er per ongeluk toch honing of melkproduct in blijkt te zitten, dan consumeer ik het zelf. :mrgreen:
Maar dat komt zelden voor omdat ik bijna nooit meer fabriekseten koop.
Zit er per ongeluk toch vlees, vis, gelatine, ei, ui, knoflook, bieslook of paddestoelen/schimmel in, dan gooi ik het weg of geef ik het weg.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Liadan

Bericht door Liadan » za jul 21, 2012 15:43

Brent schreef: ei, ui, knoflook, bieslook of paddestoelen/schimmel
Ben je hier allergisch voor? Ik eet namelijk ook geen ui en knoflook omdat ik er hoofdpijn van krijg, maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die dit ook heeft :?

Brent

Bericht door Brent » za jul 21, 2012 18:16

Van paddestoelen krijg ik knallende koppijn, maar bij look voel ik enkel het effect direkt op mijn geest (licht drogerend, beetje scherp gevoel "on edge", vergelijkbaar met teveel koffie drinken).

http://www.noonionsnogarlic.com/
http://www.abc-of-yoga.com/diet/gunas.asp
http://www.wholebeingwellness.net/yogadiet.html

Tamasic food includes:
meat
alchohol
tobacco
onions
garlic

fermented foods such as vinegar
stale overripe substances
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Liadan

Bericht door Liadan » za jul 21, 2012 21:48

Mij is ooit verteld door een vrouw die in India over ayurveda had geleerd, dat ik heel veel pitta in mij heb. En dat ik daarom zo'n hoofdpijn/opvlieger gevoel kreeg van look. Ik probeer verder ook zo sattvisch mogelijk te eten, ook omdat ik nu steeds meer yoga doe. Zelfs koffie is verminderd naar max. 1 kopje per dag (y)

veggie84

Bericht door veggie84 » za jul 21, 2012 22:34

Ik leees echt vaaak joh :S niet zozeer niet vegan producten gehaald, maar ik herinner me de eerste tijd dat ik bij eko plaza gedroogde vijgen gehaaald had waar sporen van melk inzit

en een x had ik dat met rijstwafels zonder zout van ekoland (melksporen)

ik had geluk dat ik voor ik het at, er achter kwam.

vijgen aanme ouders, rijstwafels aan me zus gegeven.

Ik weet wel dat er hier mensen zijn die minder waarde hechten aan vegans die het voor gezondheid alleen doen.

i refuse to

zet mij bij het rijtje voor gezondheid

en zie voor de rest door alle emoties

Barbera

Bericht door Barbera » zo jul 22, 2012 9:28

Eerlijk gezegd lijkt me eerder dat je iets niet eet als er sporen van melk ofzo door zitten als je het om principiële redenen doet. Voor je gezondheid lijkt me een paar sporen niet zoveel uitmaken. (ik heb het dus niet over een glutenallergie ofzo!) Ik eet een 'foutje' ook gewoon op maar inderdaad omdat ik bijna alles zelf maak komen foutjes niet zoveel meer voor. En met 'foutjes' bedoel ik dan dat er toch ergens wei of iets anders melkachtigs doorheen zit in zeer kleine hoeveelheden. 'Kan sporen bevatten van', of 'wordt geproduceerd een een bedrijf waar ook melk verwerkt wordt', daar heb ik persoonlijk geen moeite mee. Niet dat ik het dan koop als er een ander alternatief is of ik het niet echt nodig heb.

veggie84

Bericht door veggie84 » zo jul 22, 2012 15:59

Ik snap wat je bedoelt Barbera. :)

Voor zover de etiketten van producten betreft, ben ik helemaal geen foutjes :P

Verder zit je goed ;)

Dat alles he, er is zo veel,

Dat is voor mijn hart.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di jul 24, 2012 19:32

Ik probeer het weg te geven aan iemand, die normaal hetzelfde of een vergelijkbaar product koopt. Want dan koopt die persoon er theoretisch gezien eentje minder, en is het negatieve effect theoretisch gezien opgeheven.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Truus

Bericht door Truus » vr nov 02, 2012 15:44

veggie84 schreef:bij eko plaza gedroogde vijgen gehaaald had waar sporen van melk inzit
Dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Hoe zouden er sporen van melk in de gedroogde vijgen komen? Het lijkt me eerder dat dit op de verpakking staat om in te dekken tegen een of ander overdreven bureaucratische regel.

Een fout komt bij mij bijna nooit voor omdat ik evenals Brent zeer zelden 'fabriekseten' koop. Wat ik ermee doe hangt ervan af of ik de fout vóór of ná het opeten ontdek...

Plaats reactie