Hoe ben jij van je kaasverslaving afgekomen?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
blackblossom
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Hoe ben jij van je kaasverslaving afgekomen?

Bericht door blackblossom » za jul 14, 2012 21:58

Het lijkt me interessant om een artikeltje te wijden aan kaasverslaving, door middel van interviewtjes met vegans. En dan met als doel om kaasverslaafden tips en inspiratie te geven om te stoppen met kaas.
Veel vegans hebben daar toch het meeste moeite mee gehad.
Wie zou het leuk vinden om wat de vertellen over het stoppen met het eten van kaas?
Het lijkt me leuk om verschillende verhalen te verzamelen
Iemand die er helemaal geen moeite mee had.
Iemand die het makkelijker vond dan verwacht
iemand die het moeilijker vond dan verwacht
iemand die nu echt een afkeer heeft voor kaas
iemand die nog steeds staat te watertanden bij de kaasafdeling
iemand die nog steeds stiekem kaas eet
iemand die nooit kaas heeft gelust.
Iemand die heel snel afgekickt is
iemand die er eeuwig over heeft gedaan..

Ride
Site Admin

Re: Hoe ben jij van je kaasverslaving afgekomen?

Bericht door Ride » za jul 14, 2012 22:06

Makkelijk...ik hield niet van kaas. Alleen gesmolten kaas vond ik lekker.

Offtopic:
Nu maak ik tosti's en pizza zonder kaas of met vegan-kaas.
Tosti's gaan prima met vegan-vlees, vegan-kaas, pindakaas, sambal, banaan, ananas, pesto, tomaat, diverse groeten, pasta saus, enz.enz,
Voor pizza geld hetzelfde, met fantasie gaat het zeker lukken.

Gisteren had ik een salade gemaakt met een beetje een kaas-illusie. Ik had tofu verkruimeld met wat edelgist, zout, peper en knoflook. Dit in combinatie met de salade zelf.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jul 14, 2012 22:20

Goed idee voor een artikel!

Mijn vriend en ik eten nog steeds kaas. Hij is een echte kaasverslaafde, ik wat minder, maar als ik hem zie smullen vind ik het vaak heel moeilijk om het zelf te laten staan. Hij eet nog twee keer per week kaas, ik ongeveer één keer (pizza...). Anderhalf jaar geleden aten we nog iedere dag kaas, vaak meerdere maaltijden per dag. Dat hebben we teruggebracht naar ons persoonlijke 'minimum'.

Ik ben veel meer kruiden en specerijen gaan gebruiken zodat ons eten heel smaakvol is en we de kaas dus niet (of minder) missen. We gebruiken vaak edelgist, wat zeker in sauzen voor ons een heel acceptabele vervanger is. Ik ben ook aan het experimenteren met gefermenteerde notenkaas en we zijn sowieso veel meer noten gaan eten. Vegankazen uit de winkel zijn tot nu toe meestal een teleurstelling voor ons geweest, dus die kopen we eigenlijk nooit.

(Je mag ons dus interviewen als nog niet volledig genezen kaasverslaafden...)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za jul 14, 2012 23:59

Ik was niet zo dol op kaas. Heel soms een plakje op brood als er echt niks anders was, maar oei dat heb ik geweten :P werd er hartstikek misselijk van. Gesmolten kaas vond ik ook echt niet lekker, bléh. Je kunt mij dus wel interviewen als iemand die nooit kaas heeft gelust, haha. :D
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » zo jul 15, 2012 5:38

Voordat ik helemaal veganist werd was ik een echt kaasmonster, ik vind alle kaas lekker en at het dat ook heel erg veel.
Toen ik er mee stopte heb ik een paar keer plantaardige kaas gekocht als vervanging, maar het 2e stuk bleef al liggen hoewel ik het best wel lekker vond.
Nu denk ik: 'Waarom heb ik het zolang niet willen inzien dat zuivel ook dieronvriendelijk is?" ondanks mijn uitgesproken mening hieromtrent.
Al met al had ik als echte kaaseter toch nog betrekkelijk weinig moeite om er mee te stoppen, makkelijker dan verwacht dus.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo jul 15, 2012 6:48

Ik heb er heel veel moeite mee gehad. Na jaren en dat is pas sinds kort ben ik van de kaasverslaving af. Als ik kaas eet dan heeft dat een soort van 'drugsachtig' effect op me. Er schijnt bij sommige mensen een morfine-achtige reactie te komen na het eten van kaas. Soja en spinazie kunnen hetzelfde effect geven.
Wat ik soms deed als ik het heel moeilijk vond om van kaas af te blijven, is dat ik het besmette met gluten. Dan bleef ik er vanzelf vanaf.
Meestal heb ik geen kaas in huis omdat manlief het ook liever niet eet, maar als jongste zoon thuis is, heb ik het vaak wel. Laatst kon ik er toch niet vanaf blijven en dat was meteen de laatste keer want ik kreeg er een flinke astma-aanval van. Ik heb koemelkintolerantie, dus helemaal onverwacht kwam het niet dat ik er ziek van werd.

Helaas blijk ik ook niet goed tegen soja te kunnen. De tofufeta uit Ecofabulous vind ik erg lekker. Die kan ik dus niet meer eten en ook andere plantaardige kazen vallen af. Dat was toch al lastig omdat ik ook geen gluten verdraag en ik zag dat er in plantaardige kazen soms gluten zitten. En in ons dorp ook niet te koop.

Als vervanging eet ik graag zelfgemaakte vegan parmezaanse kaas. 'Kaassausjes' maakte ik met sojamelk, maar die ga ik binnenkort uitproberen met notenmelk. Ik denk dat ongeroosterde cashewnoten het beste effect zullen geven. Ik vind vegan kaassaus erg lekker over ovenschotels, op een 'tosti' of door groente.
Laatst gewijzigd door Annikka-Ayla op zo jul 15, 2012 8:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Liadan

Bericht door Liadan » zo jul 15, 2012 8:33

Ik heb kaas nooit zo lekker gevonden, alleen feta en geitenkaas vond ik wel lekker. Maar toch herken ik de verslaving wel een beetje. Soms at ik namelijk wel kaas omdat ik er heel erg zin in had, ook al vond ik het helemaal niet lekker. Best vreemd.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jul 15, 2012 10:40

Ik was ontzettend kaasverslaafd, althans, dat denk ik.
Thuis opgegroeid met het idee dat 'hartig' beter is dan zoet, en dus at ik vroeger altijd plakje ham op brood, of kaas, of andere vleeswaren. Het liefst oude keiharde kaas, heerlijk.
En ik ben bang dat ik het nog steeds heerlijk zou vinden :(
Daarom eet ik het ook bijna nooit (de vegan variant bedoel ik). Ook geen dingen die er op lijken (die vind ik namelijk helemaal niet op kaas lijken....)
Overigens is kaas ook het enige waar ik wel eens bewust mee gezondigd heb :oops: Daar schaam ik me wel voor, maar ik heb nog niks gevonden dat daadwerkelijk ook maar in de buurt komt van een blokje oude kaas.... :?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame » zo jul 15, 2012 12:35

Ik vind dit een heel boeiend onderwerp omdat ik hier als nu part-time vegan op mijn vegan dagen het meeste moeite mee heb. Zelfs voor die 2 dagen. Het lukt me wel, maar de eerste week was ik echt sjaggie omdat ik geen kaas kon eten. Ik zoek nu nog steeds alternatieven voor lekkere tosti's ;)

Ik ben dus erg benieuwd naar zo'n soort artikel en kan de tips goed gebruiken!
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » zo jul 15, 2012 16:05

Oh mehn, ik ben zo iemand die nog kwijlend de kaasboer langsloopt :( Niet altijd makkelijk want Mr Gnoe is lacto-ovo vegetariër en dus ligt er kaas in de koelkast. Maar hoewel ik nog wel eens stiekem een biodynamisch eitje heb gegeten nadat ik anderhalf jaar geleden overstapte naar vegan, heb ik geen kaas meer aangeraakt. De gedachte aan die arme kalfjes & moederkoeien die worden gescheiden (schijnt een jammerlijk geloei op te leveren), stremsel en het feit dat de melkindustrie producent is van kalfsvlees is voldoende om mij tegen te houden. Dan heb ik al geen zin meer. Maar ik kan soms erg veel trek hebben in een stukje emmentaler of la vacheron de mont d'or... Ik vind het echt jammer dat er (hier) geen goeie Vegan alternatieven zijn.
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » zo jul 15, 2012 17:19

Hoe denken jullie hierover?
Waarom is kaas verslavend? Omdat het opiaten bevat!
Opiaten zijn drugs: ze veroorzaken intense gevoelens van genot, waarna een gewaarwording van kalmte en rust volgt. Je hebt 5 liter melk nodig om een ½ kilo harde kaas te maken.

Koeienmelk van bio-koeien bevat een krachtig opiaat behorende tot de morphine-groep genaamd casomorphine. Geconcentreerde melkproducten (kaas, ijsjes, en melkchocolade) bevatten grote hoeveelheden van deze verslavende drugs.

Laten we melkchocolade eens van naderbij bekijken. De drie hoofdingrediënten van melkchocolade zijn suiker, melk en chocolade. 1 ½ à 2 liter melk zijn nodig om ½ kilo melkchocolade te maken. Het is geen grap: mensen die vaak melkchocolade eten, verlangen vaak intens naar dit voedingsmiddel, ze ‘craven’ ernaar. En dat is nu net wat melk-morphine is: een drug.

80 procent van koeienmelk-eiwitten is caseïne. Na het eten van melkchocolade wordt caseïne afgebroken en wordt er casomorphine geproduceerd, een peptide opiaat.

Chemische reacties maken het niet makkelijk om van zuivel af te raken. Daarom hebben de meeste mensen het zo moeilijk om deze voedingsmiddelen te laten staan. De meeste mensen kicken nooit af van de verslavende effecten van zuivel.
Bron: http://home.iae.nl/users/lightnet/zuivel.html

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo jul 15, 2012 18:00

Dit speelt bij meer voedingsmiddelen en al helemaal als je glutenintolerant bent.
Hier ook meer info: http://exendo.be/exorfinen-artikel-met-referenties/

Liadan

Bericht door Liadan » zo jul 15, 2012 18:53

In de documentaire die ik net in het topic 'Filmpjes' heb geplaatst wordt dit ook besproken. Ik ben in ieder geval blij dat ik het niet meer eet, ik mis het ook niet. Veganistische varianten op kaas eet ik ook niet.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo jul 15, 2012 19:49

Ik heb in het begin héél erg veel moeite gehad met het laten staan van kaas. Mijn lekkerste recepten waren met kaas; brie, Parmesan, geitenkaas, halloumi, noem maar op , het maakte het eten lekker vond ik. Ik heb het eerst in het avond eten weggelaten, en dan heel af en toe een stukje parmezaans of halloumi nog, en in het weekend bij het ontbijt.

Toen echt helemaal niets meer door de weeks en alleen in het weekend bij het ontbijt, en nu dan niets meer. Ik mis nog steeds de parmezaanse / pecorino kaas en de halloumi enorm, en ik denk dat ik ooit nog wel eens een stukje biologische halloumi zal kopen, alleen dan 1 x per half jaar of zo (zeg ik om het voor mijzelf vol te houden, maar ik schuif het steeds verder voor mij uit, dus misschien wordt het wel nooit meer 8) ).

Ik houd het vol om mij volledig te gooien op recepten uit vegan kookboeken, en steeds nieuwe dingen uit te proberen. Nieuwe smaken leren kennen en zoeken, die het verlangen naar kaas wegdringen :D

Mijn vriend at nog wel kaas in het weekend bij het ontbijt, omdat hij weinig andere alternatieve lekker vindt 's ochtends op brood. Hij is niet zo'n zoetliefhebber als ik. En soms had ik het daar wel erg moeilijk mee. Maar nu hebben we sinds 2 weken No Muh Pikante kaas! Mijn vriend hoeft nu geen "echte" kaas meer :P en ik kan er ook lekker van meegenieten (y)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » zo jul 15, 2012 20:32

Ik heb de mazzel dat mijn lief gruwelt van kaas, dus het is niet in huis.
Op brood eet ik tegenwoordig meestal eigen brouwsels als groenteprakjes van doperwtjes, komkommer, veganaise en kruiden en dat soort dingen (ik eet geen suiker, dus geen zoet beleg) of, ook heel lekker, pindakaas met komkommer of cashewpasta.
In het eten was het even wennen zonder kaas, maar met een beetje creativiteit vind je al snel alternatieven.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jul 15, 2012 21:21

In het eten was het even wennen zonder kaas, maar met een beetje creativiteit vind je al snel alternatieven
Mja mee eens als je het hebt over broodbeleg of iets dergelijks, maar het 'oude kaas uit het vuistje' daar heb ik nog geen alternatief voor gevonden..... :roll:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » zo jul 15, 2012 21:38

Ik eet tegenwoordig veel cashewnootjes waar ik voorheen kaas pakte. Of toast / cracker met wat lekkers.

Violet

Bericht door Violet » ma jul 16, 2012 9:41

Van de ene op de andere dag, maar kaas was bij mij geen verslaving. De mentale kracht van een mens is natuurlijk veel sterker dan een kaasverslaving.

lena

Bericht door lena » ma jul 16, 2012 10:22

Waarom is kaas verslavend? Omdat het opiaten bevat!
Sla bevat ook een opium-achtig stofje. Toch hoor je maar van verdacht weinig mensen dat ze niet van de sla af kunnen blijven :)

Barbera

Bericht door Barbera » ma jul 16, 2012 11:33

Ik was ook dol op kaas maar ben er gewoon mee gestopt. Het was mij enige hartige broodbeleg of het enige eiwit waar ik mee kookte of als snack uit het vuistje of of stokbrood of toast. Veel mensen praten zich aan dat ze 'verslaafd' zijn en er daarom niet af kunnen blijven volgens mij is dat gewoon een een idee in je hoofd. Ik heb nog nooit iemand zwetend op bed zien liggen omdat hij/zij geen kaas meer eet. Gewoon stoppen en niet over zeuren. En inderdaad, er is geen goed alternatief voor kaas want de meeste vega alternatieven zijn gewoon niet te eten. Nou, dan maar geen kaas en gewoon andere dingen eten.

Plaats reactie