veganistische margarine?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Veg_eric

Re: veganistische margarine?

Bericht door Veg_eric » vr mei 09, 2008 15:46

Dick schreef: Dank je, maar hoe lang is dat al. Munsterland koop ik al zolang ik veganist ben.
Ik denk sinds 1999?

http://www.mvo.nl/voeding-en-gezondheid ... ducten.pdf" target="_blank" target="_blank

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick » vr mei 09, 2008 21:47

Veg_eric schreef:
Dick schreef: Dank je, maar hoe lang is dat al. Munsterland koop ik al zolang ik veganist ben.
Ik denk sinds 1999?

http://www.mvo.nl/voeding-en-gezondheid ... ducten.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Dank je.
Zo lang ben ik geeneens veganist.
Dat zoiets zo lang nog blijft voortleven op fora e.d.

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon » zo mei 11, 2008 10:11

toch snap ik het niet. veg-eric schreef "Daarom kun je nu margarine zoals Biona of Munsterland krijgen, vroeger waren die verboden / niet toegestaan". betekent dat dat daar dus geen vitamine aan toegevoegd is en dat ze daarom vroeger verboden waren? en dat het dus - voor je vitamineD opname - helemaal geen zin heeft om die smeersels te gebruiken? of is het er nu wel aan toegevoegd?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo mei 11, 2008 17:42

Ik heb net op de verpakking van Münsterland margarine gekeken. Geen dierlijke ingrediënten en geen toegevoegde vitamine D.

onderdezon

Bericht door onderdezon » ma mei 12, 2008 8:39

dank je voor het nakijken! daar heb ik dus niets aan als ik margarine wil gebruiken als orale vitamine d bron. ik heb ergens gelezen dat je altijd een gedeelte van je vitamine d via je voeding moet binnenkrijgen - dus niet alleen via zonlicht. daarom blijft mijn vraag staan - welke margarine is veganistisch en bevat vitamine d en is bij voorkeur in de supermarkt te verkrijgen? het lijkt erop dat dat niet bestaat. en dat margarines uit de natuurwinkel geen vitamine d bevatten. die hoef ik dus niet.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » ma mei 12, 2008 9:00

misschien moet je zelf maar paddenstoelen gaan kweken :mrgreen: heb zelf nu een paddenstoelen kweekset gekregen voor mijn verjaardag en las dit op t internet:

"Paddenstoelen als ze geoogst worden nadat ze aan de zon zijn blootgesteld. Dit vormt de enige niet-dierlijke bron van vitamine D en is belangrijk voor vegetariërs"

Want om nou vitamine D alleen via boter te willen binnen krijgen... lijkt me dan ook weer niet je van het (voor me zelf in ieder geval niet) Zit in de Alpro soja smeer boter geen vitamine D2?? Ik dacht eens gelezen te hebben van wel, weet niet of ze het nu hebben veranderd. Anders kun je dat combineren en heb je ook je vit. D inname..?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mei 12, 2008 9:05

Alpro bevat vitamine D3.

Provamel bevat vitamine D2. @onderdezon: provamel vind je in natuurvoedingswinkels en is dus met D2.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » ma mei 12, 2008 9:13

ik dacht dat ik eens hier op t forum las dat alleen de bak boter d3 bevatte.. maar dan is daar dus nu duidelijkheid over :)
Zelf heb ik ook altijd provamel, maar zag ergens dat zij zich afvroeg of ze het in de supermarkt kon vinden.. vandaar dat ik dacht aan die smeerboter van alpro.

Marla

Bericht door Marla » ma mei 12, 2008 9:50

Er bestaat in de natuurwinkel ook margarine waar D2 aan is toegevoegd.

lena

Bericht door lena » ma mei 12, 2008 12:30

Wil je geen supplement slikken? Of ze nou die vitamine toevoegen aan margarine of dat je de margarine overslaat en zelf direct de toevoeging inneemt maakt toch in principe niets uit?
Ook in dierlijke producten zit maar heel weinig vitamine D, de enige echte bron is vette vis (haring enzo). In Nederland krijgen de meeste mensen vitamine D binnen door middel van margarine waar het dus aan toegevoegd is.

onderdezon

Bericht door onderdezon » ma mei 12, 2008 12:35

als ik tegen mensen in mijn omgeving vertel dat ik probeer zo veganistisch moelijk te leven krijg ik altijd commentaaar dat dat niet gezond kan zijn en dan je dan zoveel pillen bij moet slikken. daarom wil ik zo min mogelijk supplementen slikken - alleen b12- zodat ik kan zeggen dat dat niet zo is. margarine leek me een goede manier om dan extra vitamine d binnen te krijgen tegelijk met wat vet.
klopt het dat het ook in paddestoelen zit? want die eet ik wel heel veel.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » ma mei 12, 2008 12:39

www.vegetarisme.be schreef:Enkel bij onvoldoende blootstelling aan zonlicht is inname via de voeding belangrijk30. In dit geval, wordt vitamine D gevonden in bepaalde soorten paddestoelen (zoals onder andere reishi en shiitake) en ergosterol (waaruit vitamine D kan worden aangemaakt) kan men vinden in verschillende koolsoorten, brandnetels, appelsienen, gist en tarwekiemolie.

onderdezon

Bericht door onderdezon » ma mei 12, 2008 12:44

:thanks:

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mei 12, 2008 12:56

Dat klopt inderdaad.
In de zomer hoef je je geen zorgen te maken over aanmaak van vitamine D als je maar buiten komt. In de winter kan dat lastiger zijn, dus ook dan proberen veel buiten in de zon te zijn (als die er is). In de winter kun je er dan voor kiezen om wat meer vitamine D via je voedsel naar binnen te krijgen, maar in de zomer is dat dus meestal niet nodig (tenzij je weinig of niet buiten komt).

De opnames van mensenrassen zijn ook verschillend. Mensen met een blanke huidskleur hoeven maar 10 minuten tot een kwartiertje buiten te zijn in de zomer om aan hun D hoeveelheid te voldoen. Voor negroide rassen is dat anders. Die hebben over het algemeen minimaal een paar uur nodig voor diezelfde hoeveelheid. Dat betekent dat het voor hen in de winter lastig is om de juiste hoeveelheid vitamine D aan te maken. Voor hen is het dan ook belangrijk om in de winter daar rekening mee te houden dmv hun voedsel inname.

Dus als je blank bent, nog niet bejaard :mrgreen: , vaak buiten komt in de zon, dan is het eigenlijk zo gepiept.... Die vitamines in de margarines zijn er volgens mij vooral aan toegevoegd omdat mensen steeds ongezonder leven, minder buiten komen, en zodoende hun D niet op peil kunnen houden. Met name in de winter, omdat het dan dus sowieso al moeilijker is om het binnen te krijgen, en je dus nog meer buiten moet zijn (omdat er in de winter minder huid blootgesteld wordt aan de zon over het algemeen)

Mocht het onverhoopt toch nodig zijn: de Orthica Calcitraat 60 bevat D2 en is veganistisch (nagevraagd bij Orthica in september 2007) en die tabletten zijn bij de meeste reformhandels of natuurwinkels wel te krijgen. Er zijn ook andere D2 supplementen, maar dat is vaak via internet (er is elders nog een draad hierover waar iemand een linkje had geplaatst met de gegevens daarover, dus daar zou je ook kunnen kijken).

onderdezon: goed van je trouwens dat je probeert zo weinig mogelijk bij te slikken (y)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mei 12, 2008 13:04

Wajang margarine bevat D3
Alpro minarine (voor op brood) en bakken en braden bevatten beide D3 (en daar komt volgens de fabricant voorlopig ook geen verandering in)
Provamel Bio (zelfde fabricant) bevat D2
Volgens het 'leven lang fit kookboek' bevatten de volgende groenten/fruit ook D:
alfalfaspruiten, muurerwt, ogentroost, fenugriek, koningskaars, papaya, rode framboos, rozebottels
Volgens mij stopt Alpro wel D2 in hun sojamelk (althans, degene waar ze toevoegingen in stopten)

MIsschien dat van die karvan cevitam roosvicee rozebottel'ranja' ook wel D bevat? als ik van de week bij de supermarkt kom zal ik even kijken....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Truus

Bericht door Truus » ma mei 12, 2008 21:39

onderdezon schreef:ik heb ergens gelezen dat je altijd een gedeelte van je vitamine d via je voeding moet binnenkrijgen
Dat zijn reclamepraatje's.

Framboos

Bericht door Framboos » ma mei 12, 2008 21:50

Nee hoor.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 13, 2008 0:34

Daar zijn de meningen dus over verdeeld ;) Eventuele verdere discussie kan in topic over vitamine D.

lena

Bericht door lena » di mei 13, 2008 15:48

onderdezon schreef:als ik tegen mensen in mijn omgeving vertel dat ik probeer zo veganistisch moelijk te leven krijg ik altijd commentaaar dat dat niet gezond kan zijn en dan je dan zoveel pillen bij moet slikken. daarom wil ik zo min mogelijk supplementen slikken - alleen b12- zodat ik kan zeggen dat dat niet zo is.
Ik snap het, ik heb zelf ook moeite met al die pillen. Maar toch realiseer ik me dat dat in mijn hoofd zit. Die mensen krijgen net zo goed deze vitamines via supplementen binnen, alleen zitten die supplementen al in hun voeding. Dat is niets natuurlijker dan een pilletje. Je moet best veel margarine eten om genoeg vitamine D te krijgen in de winter, vooral omdat D2 minder sterk is dan D3 (de dierlijke variant). Margarine is nou ook weer niet echt goed voor je, dus dat is ook een afweging.

In de winter kun je in Nederland nauwelijks vitamine D uit de zon halen (er zitten dan geen of bijna geen uvb stralen in de zon die nodig zijn voor vitamine D aanmaak) dus het is inderdaad goed om ook een andere bron te hebben.

Over paddestoelen, dat ziet er veelbelovend uit, maar ik vertrouw er nog niet op. Zie: http://www.redorbit.com/news/health/473 ... vitamin_d/" target="_blank Heeft iemand recentere research over zelfgekweekte paddestoelen?

Framboos

Bericht door Framboos » di mei 13, 2008 18:08

Vegantastic schreef:Daar zijn de meningen dus over verdeeld ;) Eventuele verdere discussie kan in topic over vitamine D.
O, ik bedoelde niet dat dat zonder meer zo is hoor (hoewel ik denk dat het het beste is als je het binnenkrijgt via voeding en via de zon, en dat je in de winter in Nederland NIET genoeg vitamine D aan kan maken), maar het is onzin dat dat alleen reclamepraatjes zijn.

Sorry voor de offtopic, maar wilde het toch even recht zetten.

Plaats reactie