veganistische margarine?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Veg_eric

Re: veganistische margarine?

Bericht door Veg_eric » di mei 13, 2008 19:37

onderdezon schreef:als ik tegen mensen in mijn omgeving vertel dat ik probeer zo veganistisch moelijk te leven krijg ik altijd commentaaar dat dat niet gezond kan zijn en dan je dan zoveel pillen bij moet slikken. daarom wil ik zo min mogelijk supplementen slikken - alleen b12- zodat ik kan zeggen dat dat niet zo is. margarine leek me een goede manier om dan extra vitamine d binnen te krijgen tegelijk met wat vet.
klopt het dat het ook in paddestoelen zit? want die eet ik wel heel veel.
Je hoeft niet zoveel pillen te slikken, alleen vitamine B-12 zou genoeg moeten (kunnen) zijn.

De meeste vitamines worden gekocht door de mensen die "normaal" eten..... zo gezond kan hun voedingspatroon dus ook niet zijn ;)

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon » di mei 13, 2008 20:09

Veg_eric schreef:Je hoeft niet zoveel pillen te slikken, alleen vitamine B-12 zou genoeg moeten (kunnen) zijn.
dat weet ik wel alleen de mensen die dat zeggen niet. die denken dat veganisten een heleboel pillen moeten slikken. en juist om hun ongelijk te bewijzen wil ik dus alleen maar vitamine b12 nemen ;)

lena

Bericht door lena » wo mei 14, 2008 14:48

Ik zeg dus tegen die mensen altijd: maar jij slikt die pillen ook, alleen merk je dat niet. Als ik uitleg dat zij ook vitamine D (en jodium) via supplementen binnenkrijgen, en dat ook het vlees en de zuivel die zij gebruiken komt van koeien die supplementen krijgen houden de opmerkingen meestal wel op.
Waarom zou je dan trouwens wel een B12 pil slikken? Drie keer per dag een product dat verrijkt is met B12 (sojamelk, vegaburger etc.) is ook voldoende.

onderdezon

Bericht door onderdezon » wo mei 14, 2008 16:39

drie keer per dag een product dat verrijkt is met b12 is al voldoende; maar ik houd niet zo van melk - en dus ook niet van sojamelk - en er zit hier niet echt een winkel in de buurt die veganistische burgers verkoopt. en als ik regelmatig een pilletje neem weet ik zeker dat ik genoeg binnenkrijg

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » wo mei 14, 2008 18:42

lena schreef: Drie keer per dag een product dat verrijkt is met B12 (sojamelk, vegaburger etc.) is ook voldoende.
Dat is wel afhankelijk van welk product je gebruikt en hoeveel je gebruikt.
Voor een betrouwbare bron voor je B12 is dat niet aan te bevelen.

lena

Bericht door lena » do mei 15, 2008 19:11

Ik zie net de andere draad, je hebt gelijk. De standaard B12 toevoegingen in Nederland zijn wel heel erg weinig! Voeg dan niets toe, zou je denken, dit geeft alleen een vals gevoel van veiligheid.

indra
Leefwijze: veganist

Bericht door indra » di feb 24, 2009 15:27

een latere noot;
een samenvatting met duidelijkheid
welke margarine is dan wel vegan en ook bio?

, alleen provamel,
of munsterland ook?
natufood is dus wel vegan maar niet bio;
fertillia is niet vegan... ?

dank........

marjan

Bericht door marjan » di feb 24, 2009 17:11

Volgens mij klopt het wat je zegt. Munsterland heeft dan - in ieder geval voor mij - als nadeel dat er geen vitamine D aan toegevoegd is. Fertillia heeft een aroma wat dierlijke bestanddelen zou bevatten. In ieder geval was dat zo in de tijd dat ik er wel eens over gemaild heb met de producenten.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » zo jul 12, 2009 16:21

Misschien heeft iemand dit al gezegd (ik heb niet alle 7 bladzijdes gelezen) maar ik gebruik nu zelf een tijd wajang dieet light en heb pas besloten het voortaan niet meer te halen wegens de transvetten die er in zitten.
Die transvetten zijn dan wel plantaardig, maar niet goed. zie vb.

http://www.runnersweb.nl/Gezondheid/Ete ... eding.htm

Voortaan kies ik gewoon voor de belachelijk dure provamel bij de natuurwinkel..

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jul 12, 2009 18:04

Wajang light is ook niet veganistisch. Lange tijd deed de fabrikant geloven dat die wel vegan was.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo jul 12, 2009 18:20

Ik gebruik bijna geen margarine. Nu neem ik vaak biologisch kokosvet als margarine, soms tahin, soms lichte amandelpasta, zelfgemaakte vegan mayo.
De vitamine D vang ik op met de vegan multi en met zonlicht (in de zomer).

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo jul 12, 2009 23:16

In de Biowinkel waar wij meestal bio produkten halen is Munsterland niet meer verkrijgbaar.
Wel hebben ze nu Bio-Margarine van Landkrone. Op de deksel staat vrij groot VEGAN.
Ook lag er halverine en andere boters met op de deksels VEGAN aangegeven.

Brent

Bericht door Brent » ma jul 13, 2009 6:51

Ik vind margarine eten nadat je vegan bent geworden een beetje zoals namaakvlees blijven eten nadat je vegetarier bent geworden.
Ik eet al vele jaren geen margarine meer, vind het een typisch industrieel product, zoals fabrieks-snoepgoed.
Als ik nog iets aan extra vetten bij mijn eten wil, is het een beetje olijfolie en that's it.

Al heb ik wel makkelijker praten, want ik eet immers nooit brood, koek of cake meer.

Framboos

Bericht door Framboos » ma jul 13, 2009 7:06

Brent schreef:Ik vind margarine eten nadat je vegan bent geworden een beetje zoals namaakvlees blijven eten nadat je vegetarier bent geworden.
En dat is erg omdat...?

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » ma jul 13, 2009 20:00

Dick schreef:In de Biowinkel waar wij meestal bio produkten halen is Munsterland niet meer verkrijgbaar.
Wel hebben ze nu Bio-Margarine van Landkrone. Op de deksel staat vrij groot VEGAN.
Ook lag er halverine en andere boters met op de deksels VEGAN aangegeven.
Bij de EkoPlaza in Den Haag verkopen ze het ook. Er zit er o.a. eentje bij geheten Bio-Plus-3 die rijk is aan omega-3 door toevoeging van raapzaad- en walnootolie.
Brent schreef:Ik vind margarine eten nadat je vegan bent geworden een beetje zoals namaakvlees blijven eten nadat je vegetarier bent geworden.
Kan me er wel iets bij indenken waarom je geen industriële producten wilt eten, maar niet waarom dat per definitie gekoppeld zou zijn aan veganist zijn. Ik ben niet opgehouden met roomboter eten omdat ik niet meer van roomboter houd, gezonder wil eten of niets uit een fabriek wil hebben, maar omdat ik niets dierlijks wil nuttigen. Dus als er dan een vega botervariant is, prima. Dat geldt ook voor vega-worst. Al waag ik mij niet aan nep-kip is dat voornamelijk om psychologische redenen en heb ik daar niet direct een rationele reden voor, maar goed, het ging over margarine...

Jippia

Bericht door Jippia » ma jul 27, 2009 21:41

Kan me er wel iets bij indenken waarom je geen industriële producten wilt eten, maar niet waarom dat per definitie gekoppeld zou zijn aan veganist zijn. Ik ben niet opgehouden met roomboter eten omdat ik niet meer van roomboter houd, gezonder wil eten of niets uit een fabriek wil hebben, maar omdat ik niets dierlijks wil nuttigen. Dus als er dan een vega botervariant is, prima. Dat geldt ook voor vega-worst. Al waag ik mij niet aan nep-kip is dat voornamelijk om psychologische redenen en heb ik daar niet direct een rationele reden voor, maar goed, het ging over margarine...
Ik denk er net zo over, Marlies. Of het nu om margarine gaat of vegaworst of sojamelk.

Wij gebruiken altijd de halvarine van Natufood voor op brood en de margarine van Latois (pakje) voor het bakken van cake, pannenkoeken, etc. Allebei veganistisch en ongehard. Wij gebruiken wel halvarine op brood. Altijd. Al was het maar omdat de hagelslag er dan weer afvalt en voor de vitamine A en D2. In die van Latois zit vitamine E in plaats van D2, maar omdat we minstens vier boterhammen per dag eten en elke dag buiten komen, zullen we wel voldoende vitamine D binnenkrijgen. En anders is er altijd nog de vegan multi met vitamine D2.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » di feb 02, 2010 15:58

Framboos schreef:
En dat is erg omdat...?
Haha bij mij is het dan helemaal vreemd.
Ik heb mijn leven lang geen boter gegeten, totdat ik veganist werd, toen ging ik ineens plantaardige margarine gebruiken.
In principe vind ik plantaardige boter niet vergelijkbaar met namaakvlees, omdat er inderdaad zoveel soorten boter zijn. dierlijke boter is daar maar 1 van. Plantaardige boter is niet gemaakt om dierlijke boter na te apen.

Ik vind het trouwens ook zonde als mensen namaakvlees ed eten, al eet ik zelf ook wel eens in de 3 maanden een alpro soja burger. Sommige mensen eten het elke dag en dat vind ik gewoon zonde want het is zo niet creatief en er zijn zoveel dingen die veel lekkerder en goedkoper zijn.
Als je die burgers zelf maakt, vb met pistachenoten en avocado erin zijn ze ook nog eens veel lekkerder

Fynnya

Bericht door Fynnya » di feb 02, 2010 21:26

Ik lees hier dat Fertilia niet vegan zou zijn. Geldt dat voor al hun margarines? Ik heb zelf de Bio Bak&Braad, en daarop zie ik geen ingredienten die me mogelijk dierlijk lijken (ongeharde plantaardige olien en vetten (zonnebloemolie, palmolie), emulgator (sojalecithine)). Iemand een idee hoe het met deze zit?
Nou weet ik overigens niet of Bak&Braad echt als margarine gezien wordt, maar ik vind het toch wel in dezelfde categorie thuishoren.

Hoe ie is om mee te bakken, weet ik overigens niet, maar ik weet wel dat het de beste lippenbalsem ter wereld is :D
Ooit was ik mijn lippenbalsem kwijt, en had enorm droge lippen, en toen herinnerde ik me dat iemand zei dat je in principe ook wel boter kan gebruiken, omdat dat zo vet is. Dus ik proberen. En het werkt!
Ik had voorheen altijd minstens 10 keer per dag lippenbalsem nodig, in uitgedroogde tijden wel 20 keer... nu doe ik als ik het nodig heb voor het slapen gaan een beetje margarine op mijn lippen, in heel uitgedroogde tijden 's ochtends ook nog een keertje, en ik heb verder nergens meer last van. Ik heb nu al maandenlang geen echte lippenbalsem meer gebruikt (oh ja, 1 keer, toen ik ergens logeerde.... zo'n pot margarine meenemen is toch iets minder handig dan een staafje lippenbalsem :lol: ).
Het voelt wel eventjes een beetje raar, die boter op je lippen, maar na 3 minuten is het grotendeels ingetrokken en is dat vettige weg. En met 1 kuipje doe je wel 1 of misschien wel 2 jaar, dus nog stukken goedkoper ook.
Dus ik kan echt iedereen met droge lippen de Fertilia Bio Bak&Braad aanraden, ALS deze tenminste wel veganistisch is.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jul 20, 2011 14:29

Ik mailde Alpro Soya deze week met de volgende vraag:

U zegt op uw website dat al uw producten 100% plantaardig zijn. Mag ik daarom aannemen dat de vitamine D in Alpro Soya minarine, de niet van wol afkomstige vitamine D2 betreft?

Antwoord:
Alle Alpro soya producten zijn 100% plantaardig. Dit wil zeggen dat er geen ingrediënten van dierlijke oorsprong worden toegevoegd. IE betekent Internationale Eenheden. Ofwel wordt vitamine D2 uitgedrukt in Internationale Eenheden ofwel in µg.
In de Alpro soya Lekker gezond smeren is er 2.4IE/g aanwezig wat overeenkomt met 6µg vitamine D/100g.
Hoe onsamenhangend kun je een antwoord formuleren? Anyway. Kan ik er nu vanuit gaan dat het echt D2 is (waarom staat het dan niet op de verpakking) of..?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 20, 2011 14:32

Alpro heeft dat wel bevestigd tegenover de NVV.

Plaats reactie