veganistische margarine?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: veganistische margarine?

Bericht door Renee1137 » wo jul 20, 2011 14:53

Okee... Zal ik 'm dan in de Veganisme-wiki op 'veganistische status' zetten?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 20, 2011 18:51

Volgens mij is er een PGV voor. Ik zal dat even navragen nog, want dan zou dat met PGV kunnen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jul 20, 2011 20:51

Dank, ik wacht op je navraag :)

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

indra

Bericht door indra » wo jul 20, 2011 21:00

geven jullie een voorkeur aan sojahalvarine/minarine van alpro/provamel boven andere veganistische halvarine/margarine niet op basis specifiek van soja, en zoja, waarom?

Marla

Bericht door Marla » wo jul 20, 2011 21:17

Ik vind het zelf vooral handig dat het gewoon in de supermarkt te koop is.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do jul 21, 2011 7:58

Marla schreef:Ik vind het zelf vooral handig dat het gewoon in de supermarkt te koop is.
Ik ook.

JesseL

Bericht door JesseL » do jul 21, 2011 8:46

Ik ook! ;)

leonisgroen

Bericht door leonisgroen » vr dec 02, 2011 23:42

Ik heb netjes alle pagina's gelezen en zie nergens Wedena van het Duitse merk Eden staan. Ik haal deze margarine al jaren bij de natuurwinkel (bevat geen transvetzuren en is fijn om gebak mee te maken). Is helemaal plantaardig en wordt veganistisch genoemd door het Belgische EVA (http://bit.ly/ufmIrQ). Ik neem dus aan dat de vitamine D die op de verpakking wordt gemoemd D2 betreft. Omdat ik het toch echt zeker wil weten, heb ik een mail gestuurd aan de producent. Ik post nog eens als ik een reply krijg.

Danbo

Bericht door Danbo » wo dec 14, 2011 19:44

Kon niet een exacter topic vinden waar ik mijn vraag kan stellen, maar deze gaat ook over boter, dus post daarom hier:

Uit opmerkingen op dit forum heb ik begrepen dat vitamine D3 niet veganistisch is. Probeer nu sinds enkele maanden veganistisch te leven en heb dus zeker nog genoeg te leren. Zodoende gebruikte ik tot voorheen af en toe wajang-boter bij bijvoorbeeld het bakken van taart; voor het bakken in een pan gebruik ik vrijwel alleen maar oliën. Klopt het nu dus dat de in de supermarkt te kopen wajang-boter niet geschikt is voor veganisten?

Toevallig zag ik wel vandaag dat de lokale Dekamarkt en Supercoop 'Alpro Soya bak- en braadboter' uit een fles verkopen welke vitamine D3 bevat, terwijl er duidelijk '100% plantaardig' op de verpakking staat. Is dit dan D3 die uit een andere bron komt of is de informatie op de fles hiermee onjuist?

In ieder geval: moet ik voor veganistische (bak)boter voor in taarten naar de verder gelegen natuurwinkel(s) of is er ook in de lokale supermarkt een plantaardige variant te verkrijgen?

Overigens, als er staat 'kan mogelijk sporen bevatten van..' maar de ingrediëntenlijst zelf is verder niet op basis van dierlijke producten, dan consumeer ik deze ook, om aan te geven waar ik een grens trek. Hoop dat mijn vraag daarmee duidelijk gesteld is (en uiteraard, dat er iemand is die een passend antwoord kan verschaffen). Bij voorbaat dank.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo dec 14, 2011 20:48

Toevallig zag ik wel vandaag dat de lokale Dekamarkt en Supercoop 'Alpro Soya bak- en braadboter' uit een fles verkopen welke vitamine D3 bevat, terwijl er duidelijk '100% plantaardig' op de verpakking staat. Is dit dan D3 die uit een andere bron komt of is de informatie op de fles hiermee onjuist?
Ja en nee :mrgreen: Er is geen officiele definitie van plantaardig (bij wet vastgelegd of noem maar op), dus mag je iets 100% plantaardig noemen ook als er eventueel sporen in zitten of als er iets in zit dat van dierlijke oorsprong kan zijn.... :?

Ik moet je teleurstellen wat het kopen van halvarine/margarine bij de supermarkt betreft: behalve dingen als Ekoplaza verkopen ze veelal bij supermarkten geen echt veganistisch 'boter'soorten.... (zonder D3 bedoel ik). Bij zaken als Natuurwinkels en dergelijke is die keus er vaak wel.
Ik haal zelf meestal in 1 keer wat meer van dat spul zodat ik niet zo vaak naar een andere winkel dan een 'gewone' supermarkt hoef.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Danbo

Bericht door Danbo » wo dec 14, 2011 22:09

Dan wordt het simpelweg wat meer moeite doen door de fiets te pakken en de natuurwinkel op te zoeken. Antwoord is verder duidelijk, dus bedankt :)

Overigens is er 'hier' onlangs een Ekoplaza geopend en is de natuurwinkel die er al zat wat 'verhipt' en door een locatiewijziging een stuk groter (en overzichtelijker) geworden, dus moet verder wel lukken, me dunkt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo dec 14, 2011 23:12

Je hebt wel de Alpro Minarine. Die alpro bak/braad was toch ook inmiddels vegan? Gelijktijdig met de minarine gegaan?

Er staat trouwens vitamine D 3,0 op en niet vitamine D3.

Danbo

Bericht door Danbo » do dec 15, 2011 0:01

Euhm, een mogelijke spatie heb ik niet op gelet - bij gebrek aan beter weten - maar kan bijna niet anders dan dat je gelijk hebt.

Wat zegt die 3,0 in dit geval en hoe weet je dan welke D-vitamine het wel is als er geen cijfer direct achter staat? Like I said, leer elke dag iets nieuws, maar ben er nog lang niet.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do dec 15, 2011 9:18

jet schreef:Ja en nee :mrgreen: Er is geen officiele definitie van plantaardig (bij wet vastgelegd of noem maar op), dus mag je iets 100% plantaardig noemen ook als er eventueel sporen in zitten of als er iets in zit dat van dierlijke oorsprong kan zijn.... :?
Volgens mij is het bij margarines ed. niet zozeer het probleem dat er geen definitie is van de term plantaardig, maar dat volgens de wet margarines ed. plantaardig genoemd mogen worden als ze minimaal een bepaald percentage plantaardig zijn, en dat is dan niet 100.00% maar 97% ofzo, dus dat ze een marge mogen hebben.
Die 97% is een willekeurig cijfer, misschien was het ook wel 99.8% ofzo, het is lang geleden dat ik opgezocht heb hoe dat zit.

jet
Moderator

Bericht door jet » do dec 15, 2011 18:15

Ghehe, nou ja zoiets als jij zei bedoelde ik ook denk ik..... :mrgreen:
Afijn het was in elk geval duidelijk dat 100% plantaardig dus NIET 100% plantaardig betekent :mrgreen: :mrgreen:
En sorry dat ik je dan verkeerd gequote heb, maar ik wist het niet meer precies
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

LKo

Bericht door LKo » di mei 22, 2012 18:50

Weet iemand of voor vitamine A hetzelfde geldt als voor vitamine D in de zin van dat producenten er wel eens de dierlijke variant in stoppen en vervolgens doodleuk "100% plantaardig" op de verpakking zetten? Ik gebruik nu Natufood halvarine met olijfolie. Die vind ik erg lekker, maar er staat niet op of de vitamine A er nu wel of niet in de vorm van (alfa- of beta)caroteen (plantaardig) in zit. Heb één keer een halvarine gehad waar in grote letters VEGAN op stond, maar die vond ik niet echt lekker.
There is no way to happiness; happiness is the way. There is no way to peace; peace is the way. There is no way to love; love is the way. There should be no way to veganism; veganism should be the way!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di mei 22, 2012 20:23

LKo schreef:Weet iemand of voor vitamine A hetzelfde geldt als voor vitamine D in de zin van dat producenten er wel eens de dierlijke variant in stoppen en vervolgens doodleuk "100% plantaardig" op de verpakking zetten? Ik gebruik nu Natufood halvarine met olijfolie. Die vind ik erg lekker, maar er staat niet op of de vitamine A er nu wel of niet in de vorm van (alfa- of beta)caroteen (plantaardig) in zit. Heb één keer een halvarine gehad waar in grote letters VEGAN op stond, maar die vond ik niet echt lekker.
Goeie vraag... Vitamine A kan uit dierlijke bronnen gewonnen worden. Ik kan even niet vinden in hoeverre dat ook gebeurd, in de praktijk.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za aug 12, 2017 8:35

The times they are a changin'

Na heel veel jaar moeilijk doen en tegenstribbelen hebben zowel Becel als Wajang nu veganistische margarines met D3 uit korstmos (in plaats van schapenwolvet) en staat er een vegan logo op de verpakking. Ik vind het geweldig!

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A20575A
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

@rno

Bericht door @rno » wo aug 16, 2017 18:14

Vroeger noemde ze het ongezouten, maar nu zoutarm?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Plaats reactie