veganistische margarine?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Re: veganistische margarine?

Bericht door marjan » di mar 04, 2008 17:02

Ik heb hier eigenlijk steeds Natufood halvarine en margarine voor Daniël en mij...

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo mar 05, 2008 8:18

Wij hebben hier drie soorten om op brood te smeren. Ik heb margarine van het merk Münsterland en twee soorten kokosolie van Omega and More. Ik gebruik het vaakst de kokosolie en dan vooral de geurloze. Behalve bij zoete dingen zoals jam, dan vind ik de kokossmaak wel erg lekker.
Ik ben het een en ander gaan lezen over kokosolie en dat het voor mensen die veganistisch eten heel gezond is. Bij vleeseters kon het 'olie op het vuur' worden. Ik heb de indruk dat het voor mij wel goed is. Mijn huid is een stuk opgeknapt (beter kleur, rustiger) en mijn buik voelt beter.
Het nadeel van kokosolie op brood is dat het bij koud weer erg lastig is om het spul een beetje uitgesmeerd te krijgen op brood.

PetraPS

Bericht door PetraPS » wo mar 05, 2008 16:22

Rick schreef: Provamel is niet biologische volgens mij.
Provamel soya is iig wel biologisch.

Natufood niet, dus dan blijven als je echt vega en biologisch wil toch Evernat, Biona en provamel soya over
(als brood-smeer margarine) toch?
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 05, 2008 16:33

Die provamel is trouwens ook prima te smeren. En lekker, heeft een beetje een botersmaakje.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » wo mar 05, 2008 23:13

Bij ons is geen natuurvoedingswinkel in de buurt en ik gebruik nu de halvarine van de Aldi omdat daar 'alleen maar' vitamine D in zit. het liefste zou ik ook iets wat helemaal vegan is gebruiken, maar is dat wel in de gewone supermarkt te koop? En heeft iemand wel eens plantaardige ghee geprobeerd op brood? Dat heb ik wel eens gekocht in de toko (die we gelukkig wel hebben) om in te bakken. Maar zou dat op brood ook smaken?
Ik zal morgen weer eens zo'n blik halen en het uitproberen, wie weet is het wat :) !

Jippia

Bericht door Jippia » zo mar 09, 2008 15:53

Ik gebruik meestal de halvarine van Natufood. Als ik om één of andere reden niet naar een natuurvoedingswinkel kan en veroordeeld ben tot de Super de Boer hier vlakbij (ziek of laat en de halvarine is op), koop ik een gewone halvarine of Twenty Four. Voor het bakken van bv aardappeltjes gebruik ik meestal een combinatie van kokosolie en Rice Bran of zonnebloemolie.

Ik wist niet dat je kokosolie op brood kon smeren. Weer wat geleerd!

indra

Bericht door indra » zo mar 09, 2008 21:11

Jippia schreef:Ik gebruik meestal de halvarine van Natufood. Als ik om één of andere reden niet naar een natuurvoedingswinkel kan en veroordeeld ben tot de Super de Boer hier vlakbij (ziek of laat en de halvarine is op), koop ik een gewone halvarine of Twenty Four. Voor het bakken van bv aardappeltjes gebruik ik meestal een combinatie van kokosolie en Rice Bran of zonnebloemolie.

Ik wist niet dat je kokosolie op brood kon smeren. Weer wat geleerd!
MAar kokosolie is relatief toch een stuk duurder?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma mar 10, 2008 11:08

Kokosolie is idd flink duur. Ik gebruik het omdat het beter voor me is. Voor de mannen hier heb ik de biologische margarine van het merk Munsterland.
Bij de biologische kokosolie is er een verschil in prijs. De aman prana is duurder dan die van omega and more. Voordeel van die laatste is ook dat je smaakloze kunt kopen. Ik vind het niet zo lekker om al mijn boterhammen naar kokos te laten smaken.

VEMP

Bericht door VEMP » ma mar 17, 2008 7:15

Heb de Provamel boter gekocht. Een vreemde smaak zit er aan.........moet er aan wennen.

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon » do mei 08, 2008 17:56

ik had het net al ergens ander gevraagd maar ik zie nu dat er al over boter geschreven is. maar mijn vraag is welke boter je bij de supermarkt kan kopen die veganistisch is omdat er hier geen natuurwinkel is.

Apraxia

Bericht door Apraxia » do mei 08, 2008 18:35

Wajang.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do mei 08, 2008 19:16

Apraxia schreef:Wajang.
Wajang is NIET vegan vanwege de D3

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do mei 08, 2008 21:04

Volgens mij zijn de Nederlandse margarines wettelijk verplicht D3 te gebruiken en zijn daarom per definitie de Nederlandse margarines niet veganistisch. Nu weet ik niet of ze ook D2 er voor mogen gebruiken en dat kan weer wel veganistsich zijn.
Ik neem altijd de Duitse van Munsterland, helaas alleen verkrijgbaar bij de Biowinkel en dat soort zaken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do mei 08, 2008 21:43

Ik geloof dat het niet meer een verplichting was, maar dat het min of meer een ongeschreven regel nog is binnen de producentenwereld. En het ging dan om D. Dus D3 of D2 maakt dan lijkt me niet uit.
Maar ben toch wel benieuwd wat de reden is dat men D3 gebruikt steeds ipv D2.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » do mei 08, 2008 21:56

Dick schreef:Volgens mij zijn de Nederlandse margarines wettelijk verplicht D3 te gebruiken en zijn daarom per definitie de Nederlandse margarines niet veganistisch.
Een aantal jaren geleden was het nederlandse wetgeving dat margarine fabrikanten vitamine A en D toevoegden aan de margarine. (niet specifiek D3)

Door de europese wetgeving kan een locale wetgever niet meer verplichten om vitamines aan een product toe te voegen. Als alternatief is er nu een convenant tussen de staat en de margarine producenten om deze vitamines toe te voegen, het is echter geen verplichting meer.

Daarom kun je nu margarine zoals Biona of Munsterland krijgen, vroeger waren die verboden / niet toegestaan.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » do mei 08, 2008 21:57

Vegantastic schreef: Maar ben toch wel benieuwd wat de reden is dat men D3 gebruikt steeds ipv D2.
volgens mij D3 = goedkoop en direct werkzaam, D2 is duurder of minder makkelijk te verkrijgen, en D2 moet in het lichaam omgezet worden in D3 (dacht ik)

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do mei 08, 2008 22:11

Veg_eric schreef:
Dick schreef:Volgens mij zijn de Nederlandse margarines wettelijk verplicht D3 te gebruiken en zijn daarom per definitie de Nederlandse margarines niet veganistisch.
Een aantal jaren geleden was het nederlandse wetgeving dat margarine fabrikanten vitamine A en D toevoegden aan de margarine. (niet specifiek D3)

Door de europese wetgeving kan een locale wetgever niet meer verplichten om vitamines aan een product toe te voegen. Als alternatief is er nu een convenant tussen de staat en de margarine producenten om deze vitamines toe te voegen, het is echter geen verplichting meer.

Daarom kun je nu margarine zoals Biona of Munsterland krijgen, vroeger waren die verboden / niet toegestaan.
Dank je, maar hoe lang is dat al. Munsterland koop ik al zolang ik veganist ben.

onderdezon

Bericht door onderdezon » vr mei 09, 2008 10:10

hoe erg is het als ik wajang gebruik met D3? waar komt dat vandaan dan?
en die margarines uit de natuurwinkel hebben dus geen vitamine d in zich? want daarom wil ik margarine eten voor de vitamines enso.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr mei 09, 2008 10:20

Als je een stukje terug leest op dit subforum dan vind je nog veel meer informatie over margarine.

De provamel bio van de Natuurwinkel bevat D2. Dat heeft hetzelfde effect als D3, maar wordt niet gemaakt van wolvet van schapen. D2 is plantaardig en wordt niet uit/van dieren of dierlijk materiaal gesynthetiseerd.
Wajang, en Alpro zijn beiden 'plantaardig' op de D3 na.
Het hangt van je eigen instelling af of je het dan wel of niet eet.
Lees maar eens een stukje terug over discussies op dat gebied, van waarom wel of niet.

Als je trouwens vitamine D wilt binnenkrijgen, kun je beter lekker een wandeling in de zon maken (zoveel mogelijk blote armen en benen enzo). Dan krijg je veel meer vitamine D van, dan van het eten van D in de margarine :D Je lichaam maakt D3 namelijk zelf aan! Mooi he?! :mrgreen:

groetjes
jet :carro:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

onderdezon

Bericht door onderdezon » vr mei 09, 2008 10:33

een wandeling met blote armen en benen in de zon moet wel lukken met dit weer! :mrgreen: dus ik ga nu lekker weer naar buiten :cool:

Plaats reactie