Vegan schoonmaken.

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Vegan schoonmaken.

Bericht door Assie » zo feb 23, 2014 22:01

Aha, duidelijk. Ik maak de waterkoker met azijn of citroensap schoon inderdaad.
Ik denk dat als je het huis uit bent, wel wat middelen (kunnen ook natuurlijke zijn) nodig zult hebben, spuug maakt de bacteriën van een wc bril niet schoon, je mond zit ook vol bacteriën 8)

De één is minder "smetvreserig" dan de ander denk ik maar :mrgreen:

Hebi

Bericht door Hebi » zo feb 23, 2014 22:12

bacterien hebben ook recht op leven..

Ben wel blij dat we tegenwoordig een zwarte wcbril hebben daar zie je een hoop viezigheid op zitten waar ik bij de oude witte waarschijnlijk gewoon op ging zitten.

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma feb 24, 2014 9:45

:) we hoeven bacterieen niet te beschermen hoor. They own the place. Al het dierlijke en plantaardige leven? "Mede mogelijk gemaakt door bacterieen", maar die mede kan wel weg. Eerst hebben ze de aarde miljoenen jaren voorbewerkt, zuurstof geproduceerd en dat soort randvoorwaarden en nu leven wij in dusdanige symbiose met bacterieen dat we niet zonder kunnen. We hoeven er ook niet heel bang voor te zijn want daar krijgen we alleen maar resistente bacterieen van.
Ik denk wel dat het je zou verbazen dat als je meoder niet af en toe met effectieve schoonmaakmiddelen kwam, de wc pot na enige tijd bruiner en bruiner zou worden (daar onderin). Urinesteen hecht zich namelijk aan kalk. Azijn werkt dan wel overigens, maar heeft dan wel minstens een nacht nodig om in te werken. Je zou je moeder kunnen aanbieden om het met azijn te proberen ipv wat zij nu gebruikt. Maar als je spuug over dingen uit gaat smeren kan ik me ook wel voorstellen dat je moeder extra schoonmaakmiddelen gebruikt. :lol:

avossy

Bericht door avossy » ma feb 24, 2014 12:42

Ik heb alleen wasmiddel, afwasmiddel en schoonmaakazijn in huis. De schoonmaakazijn gebruik ik overal voor. De keuken, de wc en de badkamer. Ik vind het prima werken.

Sas

Bericht door Sas » ma feb 24, 2014 16:26

Ik gebruik alleen zout, baking soda, en ammonia als het echt schoon moet worden. Ik kan niet tegen die geurtjes van schoonmaakmiddelen, ben er allergisch voor vrees ik, omdat ik er van moet niezen. Dus het moet hier gewoon neutraal ruiken. Dan flink de ramen tegenover elkaar open zetten en het ruikt weer prima hoor.

avossy

Bericht door avossy » ma feb 24, 2014 18:19

Hoe en waarvoor gebruik je dan Baking soda en zout?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma feb 24, 2014 18:28

Assie schreef:Dit is een oud topic, maar om nou weer een nieuwe aan te maken...

Ik heb hier te maken met septic tanks dus ben gedwongen na te denken over schoonmaakmiddelen. Chloor en andere agressieve middelen mogen absoluut niet en ik heb nu het ideale natuurlijke palet gevonden :P

- Azijn
- Baking powder
- Afwasmiddel eco
- Keukenzout

Azijn en baking powder: in toilet gieten en het bruist schoon. Ook afvoerontstopper.
Azijn en afwasmiddel: half om half mengen en je hebt toiletreiniger, wastafel en badkamer schoonmaakmiddel, keuken reiniger etc. Door het afwasmiddel is het stroperiger dan azijn alleen en hecht het beter aan bv toiletpot.
Azijn en keukenzout: ideaal voor vieze voegen! 100 gr. keukenzout door 1 dl azijn mengen en met tandborstel poetsen.
Baking powder: ideaal voor vieze gootsteen, poets met vochtige tandenborstel en zo schoon. Ook ovenroosters lukken ermee.
Alleen azijn: ideaal voor bv waterkokers vol kalk.

Er is hier veel kalk en ik heb dan ook veel te poetsen (bv 13 douches).
Ik ben heel blij dat me de adem niet meer benomen wordt door chemische luchtjes.

avossy

Bericht door avossy » ma feb 24, 2014 22:44

Ah dankjewel :)

Ananas

Bericht door Ananas » di feb 25, 2014 5:44

De wc alleen met water schoonmaken? Zo lang er mannen gebruik van maken, nee dank je. Ik gebruik daarvoor Sonnett wc-reiniger. Hard nodig.

Brchj

Bericht door Brchj » do feb 27, 2014 12:46

(baking) soda en azijn zijn inderdaad ideaal.
Ik gebruik veel groene zeep (kost geen drol), voor afwassen en tegeltjes en vloer enzo, goede ontvetter.
Azijn voor de waterkoker ook, en in de wc gooien met soda.
Baking soda heb ik voor schoonmaken nog niet echt gebruikt. Mag ik vragen wat het verschil is tussen gewone soda gebruiken en baking soda?

Ik heb laatst bij AH 3 flessen (2+1 gratis) eco allesreiniger gekocht. Helemaal niet over nagedacht of die wel vegan is! 3 flessen is echt veel, vooral omdat ik dat spul bijna nooit gebruik, maar ik ben in de 2+1 getrapt.. :|
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do feb 27, 2014 17:46

Een ander chemische samenstelling, baking soda en zilversoda. In NL gebruikte ik ook veel silversoda (bv voor ontstoppen), maar hier ben ik dat nog niet tegengekomen.

Een hele lijst :mrgreen: : http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/ ... etjes.html

Marianne

Bericht door Marianne » za jun 14, 2014 11:32

Kijk ook eens op de website van Green Evelien! (http://www.greenevelien.com/)
Een aantal van haar tips noemde Assie hierboven ook al, maar Evelien maakt echt alles zelf. Wasmiddel, schoonmaakproducten, verzorgingsproducten...

Plaats reactie