Het Lidl-lof-topic

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Truus
Leefwijze: veganist

Re: Het Lidl-lof-topic

Bericht door Truus » ma mar 24, 2014 17:33

Mystique schreef:Oh, ik vind de hummus van de Lidl zelfs lekkerder dan die van Sabra!
Ik ook. Het voordeel van de Sabra en de Maza is dat ze een keurmerk hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat er iets mis is met de hummus van de Lidl die uiteraard goedkoper is.

Brchj

Bericht door Brchj » di mar 25, 2014 16:29

Ik koop mijn noten altijd bij de Aldi, cashewnoten ongezouten en amandelen ongezouten voor €10 de kilo.
En als ik in Turkije ofzo op vakantie ben sla ik ze daar in, betaal je ook max €10 de kilo

Maar heb thuis nog veel walnoten liggen die ik zelf geraapt heb.
Eigenlijk nooit over nagedacht waar al die noten in de winkel vandaan komen :oops:

Trouwens, over hummus gesproken, ik vind die van Maza erg lekker. Die hebben meerdere smaken. Bij onze AH verkopen ze ze niet, maar bij mijn werk in Amsterdam wel. Vooral die met zongedroogde tomaat, mmm

Beetje off-topic :mrgreen:
Lieve Nugget! <3
Clover

Ananas

Bericht door Ananas » wo mar 26, 2014 6:22

Ik ben ook zo'n fan van Maza hummus! Vooral van de groene, met limoen en koriander.

Lidl's hummus nog niet geprobeerd, wel tof dat ze dat tegenwoordig hebben. Ik wacht nog vol verwachting op yofu bij de Lidl ;-) dat is altijd zo duur.

Truus

Bericht door Truus » vr mar 28, 2014 14:14

Mystique schreef:grote kans dat ze GMO besmet zijn. :?
Ik denk trouwens niet dat pistachionoten GM kunnen zijn. Dat zijn meestal gewassen van monoculturen zoals soja, rijst, mais, tarwe, enz. Is er niet ergens een website waar we kunnen controleren waarvan GM varianten bestaan en waarvan niet? Jullie jonge mensen weten dat vast te vinden.

sillygirl

Bericht door sillygirl » vr mar 28, 2014 14:41

GMO gewassen of producten daarmee mogen nog helemaal niet verkocht worden voorlopig in NL (en heel de EU volgens mij). Ik weet niet wat jullie met besmet bedoelen en of dat misschien wel zo is, maar pure GMO hoef je dus niet bang voor te zijn.

Truus

Bericht door Truus » vr mar 28, 2014 14:45

sillygirl schreef:GMO gewassen of producten daarmee mogen nog helemaal niet verkocht worden voorlopig in NL
Dat klopt, maar wie controleert dat?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mar 28, 2014 15:53

sillygirl schreef:GMO gewassen of producten daarmee mogen nog helemaal niet verkocht worden voorlopig in NL (en heel de EU volgens mij). Ik weet niet wat jullie met besmet bedoelen en of dat misschien wel zo is, maar pure GMO hoef je dus niet bang voor te zijn.
Dit heb ik al op meerdere plaatsen gelezen (dit forum en facebook), maar ik kan nergens een officiële bevestiging vinden. Kan iemand hier een bron van citeren? Voor zover ik heb gelezen mogen GMO bepaalde goedgekeurde producten gewoon verkocht worden in Nederland, als ze maar gelabeld zijn. Een 'besmetting' van minder dan 1% hoeft niet vermeld te worden. Ook biologische producten kunnen tot 0.9% GMO bestanddelen bevatten. http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... catie.aspx

Ik heb trouwens zelf weinig bezwaren tegen GMO producten. Het gezondheidsaspect wordt goed onderzocht, dus daar maak ik me geen zorgen over. Ik vind het wel jammer dat de landbouw door GMO sterk met patenten wordt ingeperkt, waardoor bepaalde bedrijven onevenredig veel macht kunnen krijgen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

sillygirl

Bericht door sillygirl » vr mar 28, 2014 15:59

Hm, die verschillende keren zou best kunnen dat ik dat toen al zei :oops:
Dan ga ik twijfelen of ik het verkeerd onthouden heb of dat er iets veranderd is. Maar in de praktijk heb ik nog nooit GMO op een label zien staan, ik denk dat bedrijven er niet aan durven... ook goedkope sojamelk etc. is volgens mij niet GMO.
Wel denken sommige mensen dat er veel GMO in zit omdat er veel gemodificeerd maiszetmeel wordt toegevoegd aan veel producten, wat gelukkig iets anders is.
Maar goed, ik neem terug wat ik zei blijkbaar is het niet zo strikt verboden als ik dacht!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mar 28, 2014 16:25

Ik heb inderdaad ook nog nooit een GMO label op een product gezien, maar ik weet niet of ze het er heel groot op moeten zetten, of dat het in een klein hoekje mag. Waarschijnlijk worden GMO gewassen vooral gebruikt als dierenvoer.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » vr mar 28, 2014 17:12

Aangezien in Amerika zovéél verbouwd wordt m.b.v. GMO is er ook zovéél kans op kruisbestuiving. Dat het product GMO-vrij wordt verbouwd hoeft dus niet te betekenen dat het ook GMO-vrij is.
Een tijd terug was ik bij zo'n lezing over de maïs (uit Amerika) en daar werd verteld dat het er eigenlijk op neer kwam dat alle maïs, dus inclusief de biologische, uit Amerika vrijwel zeker GMO besmet was, omdat er altijd wel een veld dichtbij genoeg ligt waar wél GMO gebruikt wordt.

En tja, je kunt niets tegen GMO hebben. Ik neem liever niet het risico en heb toch meer met puur natuurlijke producten i.p.v. producten waarmee gekloot is. Het lijkt me niet voor niets dat GMO door steeds meer landen geband wordt en er Wereldwijd geprotesteerd wordt tegen Monsanto...

Overigens over de noten van de Lidl: ik heb er net wat gecheckt en eigenlijk zag ik bij alle noten staan dat ze uit Californië komen, dus het staat wel duidelijk aangegeven.

Chuck
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Chuck » vr mar 28, 2014 17:40

Dit is echt heel toevallig,
ik dacht vandaag achter de kassa van hé.. eens kijken of ze hier al een topic hebben over inderdaad dat V'tje wat wij bij de Lidl hebben. Uhm ja ik zeg wij xD want ik werk daar dus ^^
Maar wat leuk he zo'n lidl loftopic, ik vond het dus ook al iets superpositiefs aan de Lidl. Hoop dat andere supermarkten dit ook mee gaan nemen! Maakt het inderdaad stuk makkelijker =]
Love what you do and do what you love

Truus

Bericht door Truus » vr mar 28, 2014 18:01

sillygirl schreef:in de praktijk heb ik nog nooit GMO op een label zien staan
Ik wel, bv de penotti choco/hazelnootpasta.
sillygirl schreef:ook goedkope sojamelk etc. is volgens mij niet GMO.
Soms staat erbij dat het van Franse sojabonen is, die zijn niet GMO.

Kruisbesmettingen kunnen alleen van hetzelfde soort. Planten planten zich voort in de open lucht, dus dan kan een niet-GMO maisplant bestuifd raken door een GMO maisplant. Maar pistachiostruiken kunnen niet bestuifd worden door mais.

Banaan

Bericht door Banaan » za mei 03, 2014 18:48

Weet niet of dit allang bekend is of niet maar de naturel nep-pringles van de lidl zijn ook vegan. In de paprika zat jammergenoeg lactose. Ik snap zulk soort toevoegingen echt totaal niet want 1. Je kan prima chips maken zonder lactose is bij andere merken gebleken en 2. Een bedrijf betaalt toch ook extra voor die extra nutteloze dierlijke ingredienten? Kunnen ze het netzo goed weglaten.

Marianne

Bericht door Marianne » za mei 03, 2014 20:45

Over GMO's in Nederland te koop: bij Aziatische toko Sang Lee in Eindhoven verkopen ze TVP met gemodificeerd eiwit van De Molukken.

Marianne

Bericht door Marianne » za mei 03, 2014 20:47

Overigens: We zijn verslaafd aan de hummus van de Lidl. Ze verkopen hem af en toe een periode maandenlang, en dan ineens weer een tijdlang niet.

Mystique

Bericht door Mystique » vr mei 09, 2014 10:00

Aangezien een groot deel van sojabonen GMO-producten zijn heb ik Lidl een mail gestuurd over of ze kunnen garanderen dat hun Sojamelk GMO-vrij is. Het antwoord maakte mij zeeeeeer blij. Je zult nooit de garantie kunnen hebben, maar in ieder geval fijn om te lezen dat het i.i.g. niet de bedoeling is...

Naar aanleiding van uw melding bij onze klantenservice kunnen wij u als volgt informeren.

Na contact met onze leverancier kunnen wij u mededelen dat onze Sojadrink wordt vervaardigd overeenkomstig met de Europese richtlijnen. De Soywell sojadrink is gemaakt van Verordening 1829 / 2003 en 1830/2003 EG GGO-vrije soja bonen.

Lidl Nederland heeft geen genetisch gemodificeerde (GMO) producten in haar assortiment en maakt tevens geen gebruik van op GMO gebaseerde ingrediënten in haar producten.

Wij hopen u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

Truus

Bericht door Truus » vr mei 09, 2014 11:02

Mystique schreef:De Soywell sojadrink is gemaakt van Verordening 1829 / 2003 en 1830/2003 EG GGO-vrije soja bonen.
Ik zou er meer vertrouwen in hebben als ze hadden gesteld de drink van Franse sojabonen te maken.

Danbo

Bericht door Danbo » di mei 20, 2014 10:27

Haha, die codes maken het wel verwarrend en verdacht inderdaad.

Al klinkt het goed dat ze in ieder geval in begrijpbare woorden zeggen geen GMO-producten te gebruiken.

(Niet dat de rest niet gigantisch bewerkt is met van alles en nog wat, maar toch; één zorg minder.)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di mei 20, 2014 10:59

Als jullie ooit in Frankrijk (Bourgogne) zijn, Lidl is hier echt top :D

Ze hebben lekkere zuurdesembroden, overheerlijke verse groenten en fruit, goedkope noten, cranberry's etc.
Het is niet heel dichtbij voor mij maar ik ga er één keer per 2/3 weken heen voor een flinke voorraad.

Truus

Bericht door Truus » di mei 20, 2014 12:54

Hebben jullie gemerkt dat de hoemoes nog maar 99 cent kost, zonder aanbieding?

Plaats reactie