Opgelet: niet vegan meer

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Opgelet: niet vegan meer

Bericht door Truus » di okt 21, 2014 13:46

Martine schreef:Pitabroodjes zijn toch geen 'zachte' broodjes?
Sorry, ik heb geen verstand van broodjes. De Pitabroodjes van Baka zijn wel zachter dan de afbakpitas die alom te koop zijn.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo okt 22, 2014 16:09

Appelmoes schreef:De kornbollen van Jumbo goudeerlijk bevatten tegenwoordig melk :cry:
Dani schreef:Ja :( meerdere bollen bevatten nu melk. Belachelijk , ik kijk gelukkig toch steeds op de etiketten anders had ik ze misschien wel langer gegeten.

Nah, ik had getweet naar Jumbo (altijd sneller reactie want zichtbaarder) en dit krijg ik terug... dat klopt toch niet?

Jumbo Supermarkten ‏@JumboSupermarkt
@World_of_Dani Zojuist contact gehad met desbetreffende afdeling. Zij geven aan dat er geen wijzigingen zijn in de Goudeerlijk bollen (1/2)

Jumbo Supermarkten ‏@JumboSupermarkt
@World_of_Dani Melk zit hier al langere tijd in. Heb je de speltbollen van Jumbo al eens geprobeerd? Een alternatief zonder melk! (2/2) ˆRG
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Mystique

Bericht door Mystique » wo okt 22, 2014 18:30

Nee, hoor. Ik was helemaal gek van de goudeerlijk bollen en ze waren dus zeker weten vegan. Het is nu een klein tijdje dat ze niet meer vegan zijn, maar ik denk echt niet langer dan een half jaar.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr okt 24, 2014 12:44

sillygirl schreef:bij jumbo kan ik geen enkel zacht broodje meer kopen...
aldi heeft volgens mij wel (volkoren) zachte bolletjes die vegan waren toen ik er voor het laatst kwam

Wat valt onder zacht broodje? Ze hebben van Bio+ een zachte volkoren bol iig.

xluciverx

Bericht door xluciverx » za nov 01, 2014 22:31

Ik heb gemaild met de jumbo over de bolletjes. Ik snap er geen bal meer van want ze zeggen de receptuur niet veranderd te hebben en dat er nog steeds niks dierlijks in de bolletjes zit. Vandaag in de winkel nog een keer gekeken en daar staat toch duidelijk melkeiwit......

Ik laat ze maar liggen maar ik vraag me toch af......klopt het etiket nu niet of heb ik tijden lang niet vegan bollen gekocht?!
Laatst gewijzigd door xluciverx op wo nov 05, 2014 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Mystique

Bericht door Mystique » za nov 01, 2014 22:55

Wat vreemd! Ik ga ze ook een mail sturen.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo nov 02, 2014 7:30

Raar zeg! Ik heb uiteindelijk na heen en weer twitter contact te horen gekregen dat alleen de bio tarwebol zonnepit bolletjes zonder dierlijke dingen zijn.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

xluciverx

Bericht door xluciverx » wo nov 05, 2014 19:23

Dani schreef:Raar zeg! Ik heb uiteindelijk na heen en weer twitter contact te horen gekregen dat alleen de bio tarwebol zonnepit bolletjes zonder dierlijke dingen zijn.
Heb ik dan maanden lang niet vegan bollen gekocht :shock:

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za apr 11, 2015 18:04

Ik heb eind 2012 de complete ingrediëntendeclaratie opgevraagd van de Goudeerlijk-lijn en toen waren die bollen echt heel erg vegan. De speltbollen bevatten ook melk... *sjucht*
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Tabu

Bericht door Tabu » di apr 28, 2015 19:01

Dus, net met grondige haat aan recept vernieuwingen bij de Appie vandaan gekomen. Remia mayolijn zat opeens in een nieuwe fles, dus ik werd al bang. Stond ook niet meer 100% plantaardig op, en ja, er zit nu dus melk in (als "smaakstof"). Uit irritatie maar ruwe ingrediënten gekocht en net zelf veganaise geslagen. Nu lame arm, maar wel zo verse frietjes met mayo, dat dan weer wel :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di apr 28, 2015 21:02

Er zijn verschillende soorten Mayolijn, waarvan er maar één zonder ei is. De vegan variant bestaat dus nog wel. Jammer dat jouw supermarkt die niet meer heeft. Misschien even een mailtje aan de klantenservice sturen.

Zelfgemaakte mayo is ook lekker gelukkig. :-D Ik maak het met de staafmixer, dat scheelt een lamme arm.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jet
Moderator

Bericht door jet » wo apr 29, 2015 15:54

De grote AH hier heeft de mayolijn ook niet meer...... en ze hebben de maaltijdblokjes uit het assortiment gedaan. De twee dingen waarvoor ik nog kwam eigenlijk.... :(
Afijn, dan maar weer naar Jumbo, behalve voor de kipstuckjes, want die hebben zij niet meer, maar AH wel *zucht*.
Zou fijn zijn als er één winkel was waar ze al die shit gewoon allemaal hebben, nu moet ik meer dan één winkel af (en ik hou niet van winkelen, ook niet van boodschappen doen, behalve in het buitenland als ik niks hoef)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ing

Bericht door Ing » di mei 05, 2015 19:50

Over niet meer hebben gesproken, de alpro mild & creamy aardbei 750 ml gaat bij AH uit het assortiment. Er komt wel een andere smaak voor in de plaats.

Brent

Bericht door Brent » wo mei 06, 2015 5:52

Ik weet nog (lang geleden alweer), dat ze bij AH ineens de hazelnootsoyavla uit het assortiment haalden.
Niet lang daarna ben ik overgestapt naar een andere supermarkt (met gelukkig ook lagere prijzen).
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 07, 2015 20:41

Gevalletje 'blijkbaar nooit vegan geweest': allerlei producten blijken ineens vleesaroma te bevatten dat alleen als 'aroma' in de ingrediëntenlijst staat. O.a. Bonduelle witte bonen in tomatensaus en HAK bonenschotel Chili con carne (de Bonenschotel Mexicaans is wel vegan). Ik baal er flink van, want ik at die bonenschotel regelmatig en ik heb hem ook aan veel mensen aangeraden. :(

Bonduelle:
De huidige situatie is als volgt:
• Onze labels voldoen aan de daaraan gestelde wettelijke eisen en we worden daarop regelmatig gecontroleerd door de autoriteiten. Het is wettelijk dus afdoende smaakstoffen aan te duiden met aroma of natuurlijk aroma volgens de geldende voorschriften, ongeacht de aanwezigheid of afwezigheid van dierlijke bestanddelen.
• Deze dierlijke aroma´s zijn aanwezig in een zeer beperkt aantal producten op ons totale assortiment (20 op 300 producten) voornamelijk plantaardige culinaire bereidingen.
• Deze licht gekookte groenten kunnen zeer kleine hoeveelheden (tot max. 0,5%) van aroma's, bereid met kip, rundvlees, varkensvlees of lamsvlees bevatten.
Van de bovengenoemde 20/300 zijn onderstaande producten op de BENELUX markt verkrijgbaar:
• Flageolets/Groene Kidneybonen 400 gr. (BE) (bouillon van gevogelte:kip)
• Witte bonen in Tomatensaus 200 gr. (NL) (bouillon: gerookt varkensvlees)
• Witte bonen in Tomatensaus 800 gr., 400 gr. en 200 gr,. (BE) (bouillon: ger. varkensvlees)
We begrijpen deze vragen om meer duidelijkheid en we hebben inmiddels de volgende beslissingen genomen:
• Er zal extra informatie worden toegevoegd aan onze website (http://www.bonduelle.nl/ en http://www.bonduelle.be) met betrekking tot die producten die dierlijke aroma´s bevatten.
• Ook zal deze informatie op zo kort mogelijke termijn op onze labels vermeld gaan worden. Dit om het keuzemoment in de winkel te vergemakkelijken. Zoals u zult begrijpen zal het aanpassen van de labels enige tijd in beslag nemen.
HAK:
Nagenoeg alle producten van HAK zijn geschikt voor vegetariërs en veganisten. D.w.z. dat die producten geen ingrediënten van dierlijke oorsprong bevatten. Wij hebben slechts 2 producten in ons assortiment die niet geschikt zijn voor vegetariërs en veganisten. Dit betreft:
- Roomspinazie. Dit product is gemaakt met echte room en bevat dientengevolge lactose en melkeiwit. Dit staat als allergeen gedeclareerd op ons etiket en onze site. Dit product is zowel in Nederland als in België verkrijgbaar.
- Bonenschotel Chili con carne. In het aroma van dit product is rundvlees verwerkt. Dit product is niet verkrijgbaar op de Belgische markt.
N.a.v. uw vraag zullen wij op onze website vermelden dat het aroma in onze Bonenschotel voor Chili con Carne rundvlees bevat zodat vegetariërs en veganisten de juiste informatie kunnen vinden. Bij de eerstvolgende aanpassing van onze etiketten voor de Bonenschotel zullen wij het ook daarop vermelden.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Truus

Bericht door Truus » vr mei 08, 2015 12:07

Goed gedaan, Martine. En ik vind de antwoorden van Bonduelle en Hak ook allerzins redelijk.

Framboos

Bericht door Framboos » vr mei 08, 2015 16:39

Ik vind die reactie van Bonduelle niet zo handig. Wat heb ik er in hemelsnaam dat dat wettelijk mag? Eerst even lekker je straatje schoonvegen. Ze hadden beter met het laatste punt kunnen beginnen, dat was sympathieker geweest.

Nog beter: als het toch zulke kleine hoeveelheden zijn, waarom dan niet het recept aanpassen? Maar goed, vermelden is al een eerste stap.

Truus

Bericht door Truus » vr mei 08, 2015 16:46

Framboos schreef:Wat heb ik er in hemelsnaam dat dat wettelijk mag?
Ze zijn bang voor een aanklacht. Het toont wel hoe slordig onze wetten zijn.

Brent

Bericht door Brent » za mei 09, 2015 15:42

Ik ga er sinds een jaar of twee van uit dat ik iets met 'aroma' of 'specerijen' erin niet kan eten als het niet gespecificeerd wordt.
Heb geen zin meer om het te moeten navragen, waar je van onnozele en misleidende ganzen toch steeds valse antwoorden krijgt. Weg met die corrupte geldgeile onmenselijke voedingsindustrie, ik stel zelf wel de ingredienten samen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma mei 11, 2015 0:34

Ik zag het van Bonduelle en HAK ook voorbijkomen. Gadverdamme zeg, die bonenschotel heb ik dus ook gegeten. Ik weet dat dat het gevaar is van het ingrediënt 'aroma', maar ik ben nu toch wel teleurgesteld.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Plaats reactie