Opgelet: niet vegan meer

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Lisa
Leefwijze: veganist

Re: Opgelet: niet vegan meer

Bericht door Lisa » ma mei 11, 2015 18:56

Nou jeetje, daar had ik nou nooit bij stil gestaan eigenlijk. Gelukkig eet ik nooit iets uit een potje, maar zou er ook niet opkomen dat aroma's wel eens iets dierlijks zouden kunnen bevatten!

jet
Moderator

Bericht door jet » za mei 16, 2015 16:30

Ben bang dat soortgelijke producten van eigen merk Jumbo, AH etc dus ook niet vegan zijn..... :(
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo mei 20, 2015 21:07

jet schreef:Ben bang dat soortgelijke producten van eigen merk Jumbo, AH etc dus ook niet vegan zijn..... :(
Ik ben inmiddels een kleine rondvraag begonnen bij fabrikanten. De witte bonen in tomatensaus van AH, HAK en Aldi zijn vegan. Sowieso kun je veilig alle merken kopen waar geen aroma in zit. De witte bonen in tomatensaus van Heinz bevatten bijvoorbeeld helemaal geen aroma en zijn dus ook vegan.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo mei 20, 2015 21:12

Ik heb wel potentieel een nieuwe productgroep met verborgen vleesaroma's gevonden: soepmixen en andere droge maaltijdmixen, in dit geval van Honig, maar mogelijk geldt hetzelfde voor andere fabrikanten.

Eerder kreeg ik deze mail van Honig:
Vegetarische Honig-producten kunt u herkennen aan het keurmerk van de Nederlandse Vegetariërsbond; dit keurmerkje is bij alle geschikte producten aangebracht op de zijkant van de verpakking, onderaan. Genoemde organisatie gaat overigens nog een stapje verder in de eisen die gesteld worden aan een vegetarisch product, b.v. met betrekking tot het gebruik van scharreleieren en wei(poeder). Dit is tevens het enige keurmerk dat u de garantie biedt dat een goedgekeurd product niets bevat dat afkomstig is van het (ge)dode dier.
Na deze mail heb ik voor de zekerheid nog eens extra gevraagd of dit betekent dat de producten die niet het keurmerk van de Vegetariërsbond dragen dan vleesaroma bevatten. Daarop kreeg ik dit enigszins ontwijkende antwoord:
Met verwijzing naar ons eerder verzonden e-mailbericht, informeren wij u nog graag als volgt.
De Maaltijdsoepen Bruine Bonen, Erwten, en Minestrone, zijn niet geschikt voor vegetariërs.
Momenteel zijn er veertien standaard-allergenen; allergenen waarvan wettelijk is vastgesteld dat er door fabrikanten boek van bijgehouden dient te worden.
Vlees behoort niet tot een van de standaard-allergenen. Daarom zal vlees niet als eventueel allergeen apart op de verpakking vermeld worden. Als er vlees als ingrediënt in een product aanwezig is, wordt dit uiteraard gewoon bij de ingrediëntendeclaratie op de verpakking vermeld.
Gezien het bovenstaande kunnen we u helaas niet nader informeren omtrent de aanwezigheid van vlees in onze producten.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
We moeten er dus rekening mee houden dat alle mixen die niet het Vegetarisch keurmerk hebben, zoals die voor Erwtensoep, Bruine bonensoep en Ministronesoep mogelijk vleesaroma bevatten. :(

Truus

Bericht door Truus » wo mei 20, 2015 22:15

Martine schreef:Sowieso kun je veilig alle merken kopen waar geen aroma in zit.
Dat is maar de vraag. Dat het niet bij de ingrediënten staat wil nog niet zeggen dat het er niet in zien. Ze hoeven immers tot een bepaald percentage (5%?) het niet te vermelden.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 21, 2015 10:03

Als ik het me goed herinner, hoeven kleine hoeveelheden ingrediënten niet vermeld te worden als ze onderdeel zijn van een ander ingrediënt. Dus bij een blikje bonen waar 'bonen, water, zout, aroma' op staat, kan er vlees in het aroma zitten, maar als er alleen 'bonen, water, zout' op staat, kun je er min of meer vanuit gaan dat er echt alleen bonen, water en zout in zitten.

De enige uitzondering hiervoor zijn de zogenaamde 'technische hulpstoffen' die een functie hebben bij het bereidingsproces, maar niet in het eindproduct. Deze hoeven helemaal niet vermeld te worden. Voorbeelden daarvan zijn gelatine als draagstof voor vitamines en kleurstoffen in frisdrank en chips, L-cysteïne in brood als deegverbeteraar, en isinglass wat gebruikt wordt om dranken te zuiveren. Voor conserven worden voor zover ik weet zulke technische hulpstoffen niet gebruikt.

Allergenen zoals melk en ei moeten hoe dan ook vermeld worden, ongeacht de gebruikte hoeveelheid. Als er dus melk en ei in het aroma zit, moet er 'bonen, water, zout, aroma (melk, ei)' staan. Vlees is helaas niet als wettelijk allergeen geclassificeerd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 21, 2015 10:33

Ik heb het nog even nagezocht in dit vreselijk lange document: Verordening (EU) 1169/2011

Pagina 34:
Ingrediënten die voor minder dan 2 % in het eindproduct aanwezig zijn. Mogen in een andere volgorde na de andere ingrediënten worden vermeld.
Ze moeten dus wel worden vermeld, maar de volgorde maakt niet uit. Als er geen 'aroma' bij de ingrediënten staat, mag het product geen vleesaroma of ander aroma bevatten.

Maar, pagina 37:
1. Een samengesteld ingrediënt mag onder zijn eigen benaming, voor zover die wettelijk erkend of algemeen bekend is, in de lijst van ingrediënten worden opgenomen in termen van zijn totale gewichtspercentage, onmiddellijk gevolgd door een lijst van zijn eigen ingrediënten.
2. Onverminderd artikel 21 is de lijst van ingrediënten voor samengestelde ingrediënten niet verplicht:
a) wanneer de samenstelling van het samengestelde ingrediënt door de geldende voorschriften van de Unie is vastgesteld en mits het samengestelde ingrediënt minder dan 2 % van het eindproduct uitmaakt; deze bepaling is echter niet van toepassing op levensmiddelenadditieven, behoudens de bepalingen van artikel 20, onder a) tot en met d),
of
b) voor uit mengsels van specerijen en/of kruiden samengestelde ingrediënten die minder dan 2 % van het eindproduct uitmaken, met uitzondering van levensmiddelenadditieven, behoudens de bepalingen van artikel 20, onder a) tot en met d), of
c) wanneer het samengestelde ingrediënt een levensmiddel is waarvan de lijst van ingrediënten overeenkomstig de
voorschriften van de Unie niet behoeft te worden vermeld.
Als het aroma dus minder dan 2% van het eindproduct is, hoeven de ingrediënten van het aroma niet worden vermeld.

Truus

Bericht door Truus » do mei 21, 2015 11:13

Martine schreef:Als het aroma dus minder dan 2% van het eindproduct is, hoeven de ingrediënten van het aroma niet worden vermeld.
Of als het "overeenkomstig de voorschriften van de Unie" is. En dan moeten we er ook nog vanuit gaan dat wanneer het wél vermeld moet zijn, het dat ook is.

Knap werk, Martine, mijn complimenten. Dat is het leuke van dit forum, hier zitten allemaal mensen die net onvoorbiddelijk zijn als ikzelf. :wink: :P :twisted: :lol:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 21, 2015 12:02

Dank :-D

Voor mezelf ben ik niet zo heel streng eigenlijk, maar als ik op Gewoon Vegan producten aan andere veganisten aanraadt vind ik het wel belangrijk om met een redelijke mate van zekerheid te weten dat het echt vegan is.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di mei 26, 2015 7:19

Ik trek de grens bij "sporen van". Het idee dat ik mogelijk kippenbouillon heb gegeten vind ik echt walgelijk, misschien komt dat omdat ik vroeger ook geen vlees at en een kip heb gehad.

Edit: ontzettend bedankt voor al het uitpluizen Martine!

Truus

Bericht door Truus » di mei 26, 2015 7:37

Assie schreef:Ik trek de grens bij "sporen van". Het idee dat ik mogelijk kippenbouillon heb gegeten
Kan me niet herinneren dat ik ooit "sporen van kippenbouillon" heb zien staan. Jij wel, Assie? "Sporen van" is eerder een juridische mededeling dan een weergave van feiten. Ik ben altijd blij wanneer ik "kan sporen van eieren" enz zie staan, wat dat betekent dat ze er niet in zitten.

jet
Moderator

Bericht door jet » di mei 26, 2015 8:56

Ik ben altijd blij wanneer ik "kan sporen van eieren" enz zie staan, wat dat betekent dat ze er niet in zitten.
:mrgreen: ik doe dat stiekem ook altijd :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di mei 26, 2015 9:52

Truus schreef:
Assie schreef:Ik trek de grens bij "sporen van". Het idee dat ik mogelijk kippenbouillon heb gegeten
Kan me niet herinneren dat ik ooit "sporen van kippenbouillon" heb zien staan. Jij wel, Assie? "Sporen van" is eerder een juridische mededeling dan een weergave van feiten. Ik ben altijd blij wanneer ik "kan sporen van eieren" enz zie staan, wat dat betekent dat ze er niet in zitten.
Nee, ik had het over de flageolets van Bonduelle. Daar zat kippenbouillon in en toen weer niet (alleen in de belgische).

Dus ik koop iets als er op staat: kan sporen van melk bevatten, of wordt gemaakt in een fabriek waar ook...

De kippenbouillon staat hier los van.

Truus

Bericht door Truus » vr jun 12, 2015 16:32

Nou zeg! Prof. Grunschnabel, de salmiacoco smaak. Er zit bijenwas in! Heeft er wellicht altijd in gezeten.

Daar snap ik nou niets van. Bijenwas doe je op drop om het te laten glimmen. Ijs hoeft toch niet te glimmen? Gebruiken ze dan drop tijdens de productie ipv zoethouswortel? Het toont weer eens aan dat je eigenlijk niets en niemand kunt vertrouwen. :x :cry:

WernerT

Bericht door WernerT » za jan 30, 2016 16:49

Truus schreef:Het toont weer eens aan dat je eigenlijk niets en niemand kunt vertrouwen.
Grow a beard, het staat heel duidelijk op de verpakking en site.http://www.wernert.nl/veganforum/SALMIACOCO-VW.jpg

Truus

Bericht door Truus » za jan 30, 2016 18:13

WernerT schreef:het staat heel duidelijk op de verpakking en site.
Ja, nu wel, anders zou ik het immers niet weten. Toen die smaak voor het eerst op de markt kwam stond het er niet op. Later kwam er een plakkertje op, en pas daarna de nieuwe verpakking. Bovendien staat nog steeds op de site "Professor Grunschnabel ijs is 100%: natuurlijk en plantaardig".

Dino

Bericht door Dino » zo aug 07, 2016 18:38

Na wat enthousiaste (oude) berichten op het forum te hebben gelezen over de chocokokosbollen van de ikea heb ik laatst deze gekocht. Ik had mijn handen echter vol van allerlei andere dingen die ik al had gepakt en er werd op me gewacht dus ik heb ze afgerekend zonder nog even de ingrediënten te checken. We hadden al een van de twee verpakkingen op toen ik even op het label keek uit nieuwsgierigheid. Zat er toch eipoeder in :(. Niet meer vegan dus :nono:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 08, 2016 13:13

Ja klopt, die zijn al een hele poos niet vegan meer. Erg jammer :(

Plaats reactie