De Vegetarische Slager

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Sas
Leefwijze: veganist

De Vegetarische Slager

Bericht door Sas » vr apr 04, 2014 13:28

Ik zag vandaag de bio-shoarma van de De Vegetarische Slager toevallig staan bij de Coop supermarkt, en wilde het toch eens proberen. Ik heb zojuist twee pita broodjes bio-shoarma gegeten.

http://i.imgur.com/PrFIr6x.jpg?1

Hier mijn beleving en mijn mening:

De bio-shoarma is voornamelijk gemaakt van Lupine, net als soja een bonenplantje. Het is al gekruid in de verpakking. Goede "bite", het lijkt op echte shoarma, de structuur proeft ook zo. Het is lekker mild gekruid, al had ik het liever zelf gekruid. Het is makkelijk, je maakt heel snel een lekker broodje shoarma. Je hebt nauwelijks olie nodig om het goed te verhitten, het lijkt ook redelijk bestand tegen veel hitte. Bij het bakken komt er een aangename geur vrij, alsof je bij de shoarmaboer bent. Het is heerlijk zacht, en het is lekker van smaak.

Nadelen:

Gewicht: De verpakking heeft 160 gram. Een vreemd gewicht, aangezien ik er 2 en een halve pita mee kon vullen. Ik hou steeds een beetje over. 200 gram zou beter zijn geweest. (4 pita broodjes met 50 gram shoarma)

Prijs: Ik vind het redelijk aan de prijzige kant. Het bordje bij de super stond op 4,50 per doos. Bij de kassa was het plotseling 3,50. En toch vind ik 3,50 euro nog veel geld. Ik kan het dubbele maken met Tofu, voor de helft van de prijs.

Voedingswaarde: Het bevat 150Kcal per 100 gram. Dit is erg weinig in vergelijking met echte shoarma. Dit was ook te merken: na twee broodjes had ik nog steeds honger. Het vult niet als diner, zelfs niet met knoflooksaus en twee pita broodjes. Het is lekker als tussendoortje.

Ik denk niet dat ik het met regelmaat zal kopen. Dit komt voornamelijk door de prijs en het gewicht. Ik zou 2,50 een meer geschikte prijs vinden. Ik begrijp dat het een nieuw bedrijf is wat kosten maakt, en dat Lupine veel grond in beslag neemt om te groeien, maar ik kan als consument 1 kilo lupinemeel kopen voor slechts 5 euro. Groothandelsprijzen liggen veel lager. Als er een euro afgaat, ben ik wel bereid om het wekelijks te kopen.

Ben benieuwd naar jullie ervaring met deze producten? ...en wat vind je van de bio-shoarma?

Banaan

Re: De Vegetarische Slager

Bericht door Banaan » vr apr 04, 2014 14:44

Mijn vriend die koopt soms wel niet biologische shoarma,eens per halfjaar misschien of eens per jaar? Ik zelf vond shoarma toen ik klein was en nog geen vegetariër walgelijk dus heb de vega versie ook niet geprobeerd maar mijn vriend die had het een keer gehad bij de vegetarische snackbar in Den Haag en volgensmij vond hij het wel lekker. Zal zo even vragen wat ie er nog van weet. - Gevraagd - Het is niet zoals de echte maar wel gewoon lekker zei ie.
Verder heeft vivera ook shoarmastukjes van lupine, weet niet hoeveel gram daar in zit en of dat beter/slechter is maar volgensmij wel goedkoper in ieder geval.

Banaan

Bericht door Banaan » vr apr 04, 2014 14:44

Dubbelpost. - Gebruik ik maar voor de rest van de producten.

Geprobeerde niet veganistische producten
Toen ik nog vegetariër was heb ik de lupine kroket is geprobeerd maar die vond ik nogal smaakloos. Ook hadden we is de gehacktbal en die vond ik een beetje structuurloos en erg zout dus ook niet vaker dan een keer geprobeerd. Wat ik wel jammer vind is dat het 'rauwe gehakt' niet vegan is want dat was echt lekker met wat gehaktkruiden en uitjes erdoor.

Veganistische producten
Rul gehakt: Los lekkerder dan alle andere merken rulgehakt maar we gebruiken het toch alleen maar in gerechten waarbij de smaak verborgen is door sausjes dus vind het niet waard om zoveel extra te betalen. Neem dan liever de puur&eerlijk van de AH.
Kipstukjes:LEKKERRRR! Hier kopen we meestal een grootverpakking van bij de vegetarische slager zelf omdat dat goedkoper is. We gebruiken het bijvb in een chicken pie, hachee of wraps maar volgensmij kom je op plantaardigheidjes (en vegetus?) ook wel recepten hiermee tegen. Het staat echt aan de top van mijn vleesvervangers lijstje. M'n vriend die soms dan nog wel vlees eet zei dat het niet 100% op kip lijkt maar het niet beter geïmiteerd kon worden.

Oh en de biefstuckreepjes die zijn ook heel erg lekker vind ik. Is niet van de vegaslagerlijn zelf maar van proviand en te koop bij de vegaslager en AH. Smaakt denk ik niet zoals echte biefstuk maar heeft wel structuur en een lekkere smaak. Kun je alleen beter bij de AH kopen want daar is het goedkoper en er zit meer van in een pakje.
Laatst gewijzigd door Banaan op vr apr 04, 2014 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

sillygirl

Bericht door sillygirl » vr apr 04, 2014 14:55

die van vivera zijn ook duur, en weinig, maar vullen wel onverwacht goed. zijn namelijk bizar rijk aan eiwit (25% ofzo), veel meer dan de meeste vleesvervangers (of vlees zelf) en bonen etc. dus in die zin is het wel waar voor je geld :)

Eef

Bericht door Eef » vr apr 04, 2014 15:10

Wat goed dat de vegetarische slager nu ook biologische producten maakt.
Hopelijk wordt alles biologisch :D

Ik vind de kipstuckjes lekker (eerst was het wel even wennen omdat het zo op vlees leek), de spekstukjes gemaakt van groenten vind ik ook lekker voor de afwisseling bij stamppot. Ik bak ze dan wel in sojasaus voor wat extra smaak.
En de lupine shoarma vind ik ook goed. Ook fijn dat het weer eens wat anders is dan soja, net als de spekjes.

Het is inderdaad allemaal behoorlijk prijzig, en het zijn vreemde hoeveelheden... 1 pak is te weinig en 2 is teveel.

Sas

Bericht door Sas » vr apr 04, 2014 15:53

Ik ga de andere producten binnenkort ook eens proberen. Ik zag dat de Coop ook "kipspiesjes" van de vegetarische slager had. Daarnaast hadden ze ook rul gehakt, maar dat maak ik liever zelf door tofu te verkruimelen en dan door kruiden en kikkererwtenmeel te halen. Ik wil die burgers ook wel een keer proberen, maar die heeft onze Coop helaas niet... misschien ekoplaza wel?

Banaan

Bericht door Banaan » vr apr 04, 2014 16:20

De burgers zijn niet veganistisch, wij hadden ze laatst ook maar m'n vriend die had ze maar opgegeten. Je kunt beter de losse kip kopen i.p.v. de spiesjes want die zijn duurder.

Sas

Bericht door Sas » vr apr 04, 2014 17:41

Oja, inderdaad. Jammer! ...tijd voor een veganistische slager... alhoewel, ik blijf het woord slager onpasselijk vinden.

Banaan

Bericht door Banaan » vr apr 04, 2014 18:49

Ja ik vind het ook best idioot. Ik snap dat ze met hun naam mensen willen aantrekken en wil natuurlijk ook dat meer mensen vegetariër en veganist worden maar het is gewoon géén vlees en om een slager te zijn moet je dieren doden en hun doden geen dieren.

Eef

Bericht door Eef » za apr 05, 2014 17:26

Sas schreef:Oja, inderdaad. Jammer! ...tijd voor een veganistische slager... alhoewel, ik blijf het woord slager onpasselijk vinden.
Ik ook...

LienDec
Leefwijze: flexanist

Bericht door LienDec » zo jun 01, 2014 8:15

Hey, ik heb dit weekend voor de eerste keer de kipstukjes van De Vegetarische Slager mogen proeven op restaurant. Ik dacht dus dat hij me echte kip had geserveerd en spoog het meteen terug uit. Toen kwam de kok af met de doos waarin de kipstukjes zaten. Ik schaamde me nogal, vooral omdat ik begon te huilen bij mijn familie toen ik dacht dat ik echte kip in mijn mond had gehad. Ik was nogal geschockeerd.

Voor mij hoeft het dus totaal niet dat ze veganistische alternatieven vleesecht namaken want dat vind ik net vies. Ik wil geen vlees, noch vis, noch gevogelte meer eten. Dus ook geen namaaktoestanden die je eraan doen herinneren hoe kip of andere vleesproducten smaakten.

Mijn veganistische inzinking leverde wel weer stof voor discussie op aan de eettafel :D

Brchj

Bericht door Brchj » ma jun 02, 2014 13:29

Ik snap je punt. Vega kan er soms heel 'echt' uitzien, zodat je gaat twijfelen! Ik heb zelf ook niet de behoefte om iets te eten wat op vlees lijkt. Mijn vriend vindt dat bijvoorbeeld wel heel prettig, hij eet vlees, en Aldi verkoopt kipstukjes die volgens hem op kip lijken. Voor ons een prima manier om niet alles apart te hoeven maken.

Ik denk ook eigenlijk dat zulke producten goed zijn voor de mensen die misschien uit gezondheid redenen geen vlees eten, en niet persé principieel.
Lieve Nugget! <3
Clover

Framboos

Bericht door Framboos » ma jun 02, 2014 18:28

Die producten zijn niet vaak het toppunt van gezondheid toch?

Ik heb zelf niet zo'n moeite met 'nepvlees'. Ik eet het niet omdat ik tegen de productie ervan ben. Als iemand het weet te maken met producten waar ik niet tegen ben en ik vind het lekker, dan heb ik er geen enkele moeite mee iets te kopen / te eten.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di jun 03, 2014 14:10

LienDec schreef:Hey, ik heb dit weekend voor de eerste keer de kipstukjes van De Vegetarische Slager mogen proeven op restaurant. Ik dacht dus dat hij me echte kip had geserveerd en spoog het meteen terug uit. Toen kwam de kok af met de doos waarin de kipstukjes zaten. Ik schaamde me nogal, vooral omdat ik begon te huilen bij mijn familie toen ik dacht dat ik echte kip in mijn mond had gehad. Ik was nogal geschockeerd.

Voor mij hoeft het dus totaal niet dat ze veganistische alternatieven vleesecht namaken want dat vind ik net vies. Ik wil geen vlees, noch vis, noch gevogelte meer eten. Dus ook geen namaaktoestanden die je eraan doen herinneren hoe kip of andere vleesproducten smaakten.

Mijn veganistische inzinking leverde wel weer stof voor discussie op aan de eettafel :D
Hahahaha :mrgreen:

O sorry maar ik lig hier echt dubbel en zit hardop te lachen :) Wat zal dat komisch zijn geweest!
Wel herkenbaar ik dacht dat de 1e x dat ik het at ook, dat het echt was en ik vond het ook smerig.
Inmiddels vind ik het wel lekker smaken!

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo jun 04, 2014 19:51

Bij ons hebben ze de producten van de vegetarische slager weggehaald uit te winkel, omdat het te weinig verkocht werd :cray:
Treat others how you would like to be treated.

Plaats reactie